BMW CE 04

Ik heb gisteren nog weer snelweg gereden. Ik ben er nu vrij zeker van dat je geen 100 km haalt met 100km/h op de snelweg. Heb nu 85-90 gereden en dan kom je op zo'n 70 a 80 km range uit. Ik vind mijn verbruik elke keer vrij hoog. Ik zit op moment top. 8 kw/100 km
 
Maar snelweg rijden op een elektrische motor is ook echt alleen maar de accu leegtrekken. Geen regeneratie, dus dan kan het best hard gaan. Als ik voornamelijk binnendoor lekker aan het knallen was, kwam ik ook niet verder dan 80 km. Maar dan ging overal wel bijna het gas tegen de stuit. Daarbij spelen ook nog eens temperatuur en wind mee (die laatste vooral op de snelweg). Als je tegenwind hebt, moet de motor er nog harder aan trekken.

Ik denk ook niet dat je een CE 04 moet hebben voor de langere stukken. Woon-werk kan prima, maar dan wel op max 70-80 km afstand enkele reis, wat ik ook al zei in mijn testverslag. Echter, bellen ze vanuit huis dat je snel naar huis moet komen omdat er wat is gebeurd, dan heb je wel een probleem tov een ICE-motor.

Of dus wat meer geld uitgeven een een duurdere Zero of Energica bijv kopen, die een grotere accu hebben...
Vorige week op een Zero FXE gereden (ok, die heeft een kleinere accu dan de CE 04), maar dat was echt dolle pret. Ik vond 'm véél prettiger zitten dan de CE 04 en met een topkoffertje achterop kan je net zoveel kwijt. Enige nadeel is dan weer ook die actieradius, maar dan moet je dus gewoon meer geld op tafel leggen, wat ik er persoonlijk niet voor over heb. Een FXE zou ik hier nog wel in de schuur willen hebben. 135 kg en 106 Nm koppel, even andere koek. Overigens als ik een FXE zou hebben, wil ik er nog een ICE-motor(scooter) naast hebben als ik verder weg moet zijn.
 
Ik heb gisteren nog weer snelweg gereden. Ik ben er nu vrij zeker van dat je geen 100 km haalt met 100km/h op de snelweg. Heb nu 85-90 gereden en dan kom je op zo'n 70 a 80 km range uit. Ik vind mijn verbruik elke keer vrij hoog. Ik zit op moment top. 8 kw/100 km

Je bedoelt 8kwh/100km. 8kw is vermogen. 8kwh is energie.

Met mijn zero DS (met touringscherm) heb ik op de snelweg aan 100km/u een lagere waarde. Het scherm zegt 6,5 kwh/100km, maar als ik naar de rangevermindering kijk, denk ik toch eerder dat het 7 kwh/100km is.
 
Die DS weegt wel 44 kilo minder dan een CE 04, dat zou nog best kunnen schelen. Elke kilo is er weer één.
 
Ik heb gisteren nog weer snelweg gereden. Ik ben er nu vrij zeker van dat je geen 100 km haalt met 100km/h op de snelweg. Heb nu 85-90 gereden en dan kom je op zo'n 70 a 80 km range uit. Ik vind mijn verbruik elke keer vrij hoog. Ik zit op moment top. 8 kw/100 km
Zou dit nog kunnen veranderen als de temperatuur hoger wordt, bijv 30 graden?
 
Zou dit nog kunnen veranderen als de temperatuur hoger wordt, bijv 30 graden?
Vorig jaar haalde ik met tussendoor toen het 30 graden was met gemak de 140km range. Dus ik denk dat de temperatuur behoorlijk uit maakt. Ik weet nog niet hoeveel invloed dit heeft op de snelweg.

@tomdirks. Je hebt gelijk, ik zat al wat te twijfelen.
 
Nope, hier op de laptop ook niet, maar zo te zien is hij uit de configurator gehaald:

Op dit moment tenminste, ik denk een update:
1684781268294.png
 
Even gechecked. Op de Nederlandse site werkt de configurator nog steeds niet, maar op de Duitse wel.
 
Zo, vandaag weer 20 graden + in de middag. Verbruik was direct weer een stuk minder, 7,2 a 7,4 kwh. Scheelde dus aanzienlijk met de kou. Anders was het 8 kwh.
 
In februari heb ik de CE04 ontvangen ondertussen 4600 km, Ik doe woon en werk verkeer, veel steenwegen, soms autostrade. Daar houdt van steenwegen CE04 .
‘s avond keer ik over de E40 terug, 30 KM autostrade aan zijn maximum 120 + , dat lukt, als je gas niet continue tot het einde trekt. Soms wat pendelt . Doe je dan niet dan krijg je het schildpadje en ga je in beschermende modus. Dan rijd hij nog 110 , minder leuk. Je moet dus uitkijken hoe je rijdt. Daarom is hij dol op steenwegen. In België max 70 of eens een baan van 90 doet hij met vol vermogen fantastisch en dan ben je zeker de snelste! Bliksemsnel, maar niet op de autostrade. Zichzelf opladen doet hij fantastisch.

Ik had echter wel een probleem met laden. Reed voor een beurs naar brussel, ja ja Brugge Brussel via steenwegen. 101 km doet hij perfect , en 30 % batterij over. Dus wat ze zeggen 130 KM bereik kopt als je via de steenwegen rijdt. Aangekomen in brussel kon ik niet laden.???
Het probleem: na meer dan een uur rijden lijkt het laden niet direct te lukken. 3 keer had ik dit al voor , na de 1 ste keer reed ik met mijn 2 laders rond (huis en snel) , om me te vergewissen van een probleem met met snellader, het gebeurde een 2de keer en toen testte ik beide laders.
Niets wilde laden, kreeg zelfs de melding , rij naar de dichtstbijzijnde specialist. En zag bij de indicatie lichtjes een rood lichtje.
Ik denk niet dat het aan mijn kabels ligt.

Na een uur en meer wachten kan ik weer laden. Zo geraak ik nooit in Parijs liet ik de BMW dealer weten. Ze gaan het nazien.
Wat kan het zijn??? Te warm, te weinig koeling, slechte pomp, gevoelige thermometer, een gevoelige BMS , software, losse kabel ( geen laadkabels) …. , geen idee.

Misschien zijn hier nog CE04 met dezelfde problemen? Laat het me weten wat zoiets zal waarschijnlijk nog gebeuren
 

Bijlagen

  • 116325E3-AF0D-4DDF-9C89-C1C5CB2EECAA.jpeg
    116325E3-AF0D-4DDF-9C89-C1C5CB2EECAA.jpeg
    179,9 KB · Weergaven: 29
  • EEF07F69-DC23-4DDE-949A-92371BAF2D9D.jpeg
    EEF07F69-DC23-4DDE-949A-92371BAF2D9D.jpeg
    150,9 KB · Weergaven: 27
In februari heb ik de CE04 ontvangen, ondertussen 4600 km, Ik doe woon en werk verkeer, veel steenwegen, soms autostrade. Daar houdt hij van, steenwegen .
‘s avond keer ik over de E40 terug, 30 KM autostrade aan zijn maximum 120 + , dat lukt, als je gas niet continue tot het einde trekt. Soms wat pendelt . Doe je dat niet dan krijg je het schildpadje en ga je in beschermende modus. Dan rijdt hij nog 110 , minder leuk. Je moet dus uitkijken hoe je rijdt. Daarom is hij dol op steenwegen. In België max 70 of eens een baan van 90 doet hij met vol vermogen fantastisch en dan ben je zeker de snelste! Bliksemsnel, maar niet op de autostrade. Zichzelf opladen doet hij fantastisch.

Ik had echter wel een probleem met laden. Reed naar een beurs naar brussel, ja ja Brugge Brussel via steenwegen. 101 km doet hij perfect , en 30 % batterij over. Dus wat ze zeggen : 130 KM bereik klopt als je via de steenwegen rijdt. Aangekomen in brussel kon ik niet laden.???
Het probleem: na meer dan een uur rijden lijkt het laden niet direct te lukken. Tijdens drie verschillende ritten had ik dit al voor , na de 1 ste keer reed ik met mijn 2 laders rond (huis en snel) , om me te vergewissen van een probleem met met snellader, het gebeurde een 2de keer en toen testte ik beide laders.
Niets wilde laden, kreeg zelfs de melding , rij naar de dichtstbijzijnde dealer. En zag bij de indicatie lichtjes een batterij lichtje.
Ik denk niet dat het aan mijn laadkabels ligt. Waarom zou het als beide kabels niet willen beginnen laden.
FD52EA07-8465-4744-A6A9-761C9F50DA1A.jpeg
8A87EF3D-04C2-485E-8D90-788381B0DFC1.jpeg


Na een uur en meer wachten kan ik weer laden. Zo geraak ik nooit in Parijs liet ik de BMW dealer weten. Ze gaan het nazien.
Wat kan het zijn??? Te warm, te weinig koeling, een gevoelige BMS , software, …. , geen idee.

Misschien zijn hier nog CE04 met dezelfde problemen?
 
Nog geen problemen met laden, maar heb ook voordeel dat ik altijd op bestemming wel "gratis" via 220 kan laden. Thuis met de snellader gaat het prima, onderweg nog niet nodig gehad om via de oplaadpaal te laden.
 
Ik heb het een keer gehad dat hij niet wilde laden. Dat was toen ik de 220 lader in de zon had gelegd, dat vond hij niet zo mooi. Tevens herken ik de errors ook. Dit kan er ook mee te maken hebben dat je niet eerst de stekker in de laadpaal hebt gedaan en daarna in de CE04. De volgorde lijkt redelijk belangrijk te zijn. Ik heb dit alleen nog met 220 gehad en niet met een laadpaal, omdat ik daar niet veel aan laad. Je kan nog proberen van te voren de handvat en zit verwarming uit te zetten.

Ik zit nu op een kleine 5000 km. Ik heb wat software errors gehad, waarbij 2* het linker handvat compleet uitviel (geen knipperlicht, claxon, menu etc.). Bellen heeft wat problemen gegeven, dat de persoon wordt geselecteerd maar dat het bellen vastloopt. Tevens verkeerde laad indicatie nu een paar keer gehad, dat je hem met 100% er af haalt en dat hij dan bij het aanzetten ineens op 40 % staat. Erg vervelend, maar zo voelt het wel af en toe als een echte motor die een hick-up heeft. Aan het begin had ik ook nog wel eens 'propulsion error'. Dit wordt veroorzaakt doordat je start terwijl je hem van de middenbok haalt.
 
Na elke software-update ervaar ik steeds minder of geen bugs.
Laadstoringen thuis of aan een laadpaal heb ik gelukkig nog niet ervaren. Al met al erg blij met de CE04
 
Het wordt steeds minder inderdaad. Ik denk ook dat je de machine even moet leren kennen. Als het een software dingetje is heb je vaak wat verkeerd gedaan.
 
Heb laatst wel een nieuwe bug ontdekt in de app 5.0.0. Alle laadpalen zijn verdwenen bij de POI’s. In plaats daarvan alleen nog maar motordealers.
 
Ik gebruik de shell recharge app. Gisteren ben ik nog naar de demodag geweest van BMW 100 year roadshow. Daar heb ik de GS 1250 eens proefgereden, wat een machine is dat zeg. Ik kwam ook nog een mede CE 04 rijder tegen, wel leuk om eens de ervaringen uit te wisselen. Hoewel ze genoeg CE04 hadden staan om eens te proberen, lopen velen er toch omheen met een grote boog. Wel jammer, het is echt een leuke motor.
 
  • Wow
Waarderingen: Yogi
Het is echt jammer inderdaad, maar hier in Utrecht krijg ik ontzettend veel aanspraak, ook van motorrijders bij het stoplicht. Maar ja, wat de boer niet kent, dat vreet 'ie niet.
Ondertussen heb ik er zelf heel veel plezier van en als je dat belangrijk vindt; je rijdt ook nog eens op iets unieks wat bijna niemand heeft. Ik ben er erg blij mee.
 
  • Leuk
Waarderingen: ajer
Ik zie dat zitje trouwens en heb dat laatst eens geprobeerd, maar dat bobbeltje zou ik toch wel aanraden bij mensen. Het ondersteunt de onderrug een stuk beter, waardoor je goed kan zitten. Wel ff testen welk bultje goed zit.
 
  • Leuk
Waarderingen: Yogi
Ik zie dat zitje trouwens en heb dat laatst eens geprobeerd, maar dat bobbeltje zou ik toch wel aanraden bij mensen. Het ondersteunt de onderrug een stuk beter, waardoor je goed kan zitten. Wel ff testen welk bultje goed zit.
Ik kreeg inderdaad de verkeerde bult geleverd, en dat scheelt wel als je opeens op de goede bult zit. hahaha
 
Terug
Bovenaan Onderaan