Boete voor een te hoog decibel geluid!

johnson0g

MF'er
15 sep 2010
120
0
Koningsbosch
Hallo,

Ik ben helaas 2 weken terug tegen een controle aangelopen toen ik lekker aan het motoren was. Deze controle was in Slenaken in Limburg.

Ik reed op een R6 van een vriend van mij. Hij heeft een arrow uitlaat en hij maakt een niet al te hard geluid. Niet te hard betekent geen asociaal geluid.

Nou die agentjes dus het geluid gemeten, in totaal had ik 12 decibel teveel. Ik had geen idee wat zo'n boete kost, want ik hem me er niet in verdiept ofzo. Ik aan meneer agent gevraagd wat zo'n boete kost.

Het begint bij 180 euro! Ik schrok me helemaal wezenloos. Naja goed, ik moet nog van de officier van Justitie horen wat ik dadelijk moet betalen. Ik moest uitgaan van een bedrag tussen de 250 a 300 euro.

Dit gaat toch nergens meer over!! Ik vind het allemaal maar bezeikte boel en een beetje overdone..

Hebben jullie ook een soortgelijke controle gehad. Hoeveel decibel had je teveel en wat is de boete?
Mss ook wel leuk om ff erbij te vermelden hoeveel db je motor mag produceren en de gemeten Db. Ik weet bijvoorbeeld dat mijn fireblade 92 Db mag maken bij 5500 toeren. Dit staat op het chassisplaatje vd motor.

1 Ding weet ik wel. Voor mij geen sportuitlaat meer en anders een db killertje erin.

Ben benieuwd naar jullie verhaal!
 
Hoeveel dB heeft hij gemeten? 10dB meer is twee keer zo hard dus het lijkt me dat die pijp aardig wat herrie oplevert? En jouw geluidsbeleving is niet echt objectief, jij als motorrijder zult sneller geneigd zijn het mooi te vinden en dus minder aso dan een niet-motorrijder ;)

Je kunt overigens ook vervangende uitlaten kopen die een E-keur hebben, dan heb je geen last van bekeuringen.

Ik neem aan dat jouw vriend de bekeuring gaat betalen aangezien zijn motor niet in orde was? :P
 
3 dB meer is 2 keer zoveel geluidsdruk. Dus 6 meer is 4 keer zoveel, 9 meer is 8 keer zoveel en 12 meer is (schrik niet) 16 keer zoveel geluidsdruk als toegestaan.
Geluidsdruk staat niet gelijk aan hoe luid het geluid is, onze oren werken niet op die manier.
 
Ook al zit er e-keur op. Maakt hij alsnog te veel geluid dan is het alsnog boete...

Ze zullen het wel niet doen, maar zelfs bij een standaard uitlaat wil het geluid wel eens te hard zijn. Zeker als die al 10+ jaar dienst doet. Blijft een vervangingsonderdeel, maar bij standaard uitlaat zal dat wel heel mierene*kerig zijn
 
Tja ze hebben opdracht om de staatskas te spekken. Dan is zo`n controle makkelijk want van de 10 sportmotoren rijden de meeste met een sportpijp zonder DB killer.
Overigens neem ik het de agenten niet kwalijk zij voeren de orders alleen maar uit.
En het is strafbaar net zoals te hard rijden dat weet je .
Vraag me af wat harleys dan moeten betalen ? Bij mij achter woont er een als die hem start de ruiten bijna uit de sponningen vallen.
 
Volkomen terecht dat je een bekeuring er voor gekregen hebt. Het moest maar eens vaker gecontroleerd worden
 
Ik vind de meting zowiezo wel vaag, volgens mij kunnen ze nooit voor 100% zeker het decibel niveau bepalen. Ze steken un ding achter in de uitlaat en ze meten bij het blok..

Laat k t zo zeggen van het geluid, bij ons in de groep is het de motor met het minst hard geluid. Dan wil ik niet weten wat voor een boete die andere uit mijn groep moeten betalen!

Maar niemand met het aantal overschreden Db's en de boete die daar tegenover stond?
 
Ben benieuwd of die van mij onder de norm is. Ik twijfel hier wel eens aan, ondanks dat het allemaal in orde zou moeten zijn. Misschien eens bij oom agent op de koffie gaan...
 
elke verdubbeling van de sterkte van het geluid is een toename van 3 db.
Dus als je van 1 naar 2 uitlaten gaat (die beiden evenveel geluid maken), komt er 3 decibel bij.
van 2 naar 4 uitlaten ook en van 4 naar 8 uitlaten evenzo.
Kortom, motor van de vriend van TS maakt (volgens de vrienden van de pliezie) 4 keer zoveel geluid als toegestaan.

Echter, het meten van geluid komt zeer nauwkeurig en ik zou als ik TS was eens goed nagaan of de juiste procedure is gevolgd. Het is namelijk meten op een bepaalde afstand onder een bepaalde hoek, op een bepaalde afstand van omgeving etc etc.

Mijn uitlaat is overigens lek. dus maakt sowieso een pleuris herrie.
maar verder wel origineel. :W
 
Laatst bewerkt:
Ze stonden daar omdat er veel wordt geklaagd over motors in zuid-limburg.

Ze willen volgens mij alleen maar de kas bijspekken. En prima dat er un boete tegenover staat, maar je kan ook te ver gaan. Als ik met mijn originele brommer het gas opentrek tot 11.000 toeren hoor je me net zo goed aankomen.
 
Ja het is een overtreding en dat zou je kunnen bekeuren. Maar bekeuringen dienen volgens velen om gevaar terug te dringen. Hard geluid levert in geen geval een gevaarlijke verkeerssituatie op (en nou niet beginnen over sirenes die je eventueel niet zo kunnen horen ;) ) dus een boetebedrag van 300 euri vind ik echt alle proporties te buiten gaan. Belachelijk!!

Maar ik vraag me af of de meting wel goed is uitgevoerd want ik vind het wel heeeeeeeeeel erg veel, 12 dB overschrijding
 
Veel lawaai uit een motor dient geen enkel nut. Niet onlogisch dat ze daar strenge eisen aan stellen en hoge boetes voor overtreding geven. Take it or leave it.
Hooguit een beetje lullig dat jij opdraait voor de aanpassing van de motor van je vriend. Maar Arrows zijn duidelijk herkenbaar en worden meestal niet gemonteerd vanwege hun gefluister, dus je had 't kunnen weten.
 
Veel lawaai uit een motor dient geen enkel nut. Niet onlogisch dat ze daar strenge eisen aan stellen en hoge boetes voor overtreding geven. Take it or leave it.
Hooguit een beetje lullig dat jij opdraait voor de aanpassing van de motor van je vriend. Maar Arrows zijn duidelijk herkenbaar en worden meestal niet gemonteerd vanwege hun gefluister, dus je had 't kunnen weten.
Ja natuurlijk. Het veroorzaakt overlast. Een boete is van mijn part ook oke, maar dit slaat toch alles?! Voor rijden door rood krijg je 160 en voor een beetje lawaai het dubbele?! Nee, dat kan er bij mij niet in
 
K ben het helemaa met je eens Randy!! Als k in mijn auto rij en k ben vrolijk aant bellen kost het me 160 euro (volgend jaar 200 euro). Zoiets is veel gevaarlijker dan un sportief geluid op de motor..

En ik wil nog eens ff benadrukken dat die Arrow echt net iets meer geluid maakt dan een orginele uitlaat. Ik ben ook zwaar aan het twijfelen of de meting wel goed is verricht.

Het was pal naast de straat waar auto's enz rijden, het regende, het waaide redelijk goed, 10 meter verder stond un generator aan, de motor van het politie bus liep.

Hoe wil je in deze omstandigheden een goede meting kunnen uitvoeren? :O
 
Ze stonden daar omdat er veel wordt geklaagd over motors in zuid-limburg.

Ze willen volgens mij alleen maar de kas bijspekken. En prima dat er un boete tegenover staat, maar je kan ook te ver gaan. Als ik met mijn originele brommer het gas opentrek tot 11.000 toeren hoor je me net zo goed aankomen.


Tja van Slenaken richting Epen op 3/4 van de berg vlak voor het hotel daar wordt Idd
regelmatig gecontroleerd op snelheid en geluid... En volledig terecht overigens...
 
Ja natuurlijk. Het veroorzaakt overlast. Een boete is van mijn part ook oke, maar dit slaat toch alles?! Voor rijden door rood krijg je 160 en voor een beetje lawaai het dubbele?! Nee, dat kan er bij mij niet in

:^

Maar verder: Eigen risico

Het is dat de pakkans in NL niet zo groot is.. anders zou ik de gok ook niet wagen. Rijd overigens op dit moment wél met dB killer omdat ik die net nieuw heb voor het geval dat.. echter geen idee of ie nu wel binnen de norm valt.

9 vd 10 die naar Duitsland gaan schroeven ook hun killer dr in of standaard uitlaat er onder.. waarom? Ja daar ben je veel sneller de lul :Y
 
Bij politiecontroles langs de openbare weg wordt een zogenaamde ‘statische' geluidsmeting uitgevoerd. Hierbij wordt elektronisch het toerental gemeten en er wordt er een microfoon geplaatst op een afstand van 50 cm van de uitlaatmond, onder een hoek van 45 graden, met een toegestane maximale afwijking van 10 graden.

Vervolgens wordt er een sensor op de bougiekabel geplaatst, of als die kabel niet te bereiken is wordt een sensor gebruikt die naast de motorfiets wordt geplaatst en in staat is de elektrische pulsen van de bobine op te vangen en op die manier het toerental van de motor kan registreren. Voor ieder motortype is een toerental vastgesteld waarop moet worden gemeten en voor ieder type geldt een andere geluidsnorm.

De controlerende politieagent kan dit toerental opvragen uit de voertuiggegevens van de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW). Het toerental wordt ingetoetst op de draagbare computer en vervolgens wordt het gas van de motorfiets drie keer achtereen zover opengedraaid tot de computer aangeeft dat het juiste toerental is bereikt. Er wordt drie keer gemeten en de hoogste waarde geldt als definitieve metingsuitslag. De uitslag van de meting komt op een keurig ‘kassabonnetje' uit de computer.

Het is een misverstand om te denken dat alleen bij een geluidsmeting door de politie bekeurd kan worden. In het Reglement verkeersregels en verkeerstekens (RVV 1990) vind je de volgende tekst: "Artikel 57 - Bestuurders van een motorvoertuig, bromfietsers en snorfietsers mogen met hun voertuig geen onnodig geluid veroorzaken." Een politieman kan met dit wetsartikel in de hand ook zonder geluidsmeting een bekeuring uitdelen.

Wanneer het geluid van je motorfiets wel wordt gemeten, zul je bij een overschrijding tot 5 dB(A) normaal gesproken slechts een waarschuwing krijgen. Volgens het door verkeersofficier Koos Spee opgestelde beleid zul je bij een overschrijding tussen 5 en 9 dB(A) worden beboet (doorgaans 95) en zul je bij een overschrijding van 10 dB(A) of meer een proces-verbaal krijgen. Je mag dan voor de rechter verschijnen, waarbij je de kans loopt een behoorlijke boete te moeten betalen én je kentekenbewijs deel I kan worden ingenomen, waarna je motorfiets opnieuw moet worden goedgekeurd voor gebruik op de weg. En zonder kenteken mag je niet verder rijden...

12db is duidelijk teveel (maar is goed te halen hoor met sommige uitlaten)

Helaas:

Ik vind de meting zowiezo wel vaag, volgens mij kunnen ze nooit voor 100% zeker het decibel niveau bepalen. Ze steken un ding achter in de uitlaat en ze meten bij het blok..

Meten bij het blok ??? ik denk dat dit niet klopt met de werkelijkheid.

En nog een stukje theorie erbij:

De theorie
De sterkte van geluid wordt uitgedrukt in decibel (dB). Het menselijk gehoor neemt midden- en hoge tonen beter waar dan lage en zeer hoge tonen van eenzelfde sterkte. Deze selectieve gevoeligheid van het gehoor wordt gecorrigeerd door het toepassen van een zogenaamd ‘A-filter' in de meetapparatuur. De geluidssterkte wordt dan uitgedrukt in dB(A). Omdat de luchttrillingen bij harde geluiden vele miljoenen malen heviger zijn dan bij zachte, is de decibel een logaritmische verhoudingswaarde in plaats van een rechtlijnige maat. Je mag twee waarden dus niet zomaar bij elkaar optellen. Twee motoren met een geluidsniveau van 80 dB(A) produceren gezamenlijk geen 160 dB(A), maar 83 dB(A). Een verdubbeling van geluid levert 3 dB(A) meer. Dat betekent dus ook dat een motor die 80 decibel mag produceren, maar er in werkelijkheid 83 produceert, eigenlijk het geluid van twee van die motoren voortbrengt.

Met dank aan de MAG :}
 
Laatst bewerkt:
En voor een goede meting te kunnen doen, moet de omgeving dan ook niet redelijk stil zijn?
K neem aan dat al die bijgeluiden niet echt mee helpen voor een juiste meting?
 
Veel lawaai uit een motor dient geen enkel nut. Niet onlogisch dat ze daar strenge eisen aan stellen en hoge boetes voor overtreding geven. Take it or leave it.
Hooguit een beetje lullig dat jij opdraait voor de aanpassing van de motor van je vriend. Maar Arrows zijn duidelijk herkenbaar en worden meestal niet gemonteerd vanwege hun gefluister, dus je had 't kunnen weten.

Mee eens. Ik heb nog nooit een Arrow gehoord die "maar een beetje" meer geluid gaf als de standaard uitlaat. Daar monteert ook niemand ze voor........

Overigens: De wetgever vindt dat een motorrijder niet even op eigen houtje mag bepalen dat ie anderen mag opzadelen met dat lawaai omdat ie het zélf zo mooi vindt. Vandaar dat rijden met open pijp een milieudelict is, vandaar de hoge boetes. Hoef je het niet mee eens te zijn, maar dát is de reden.

TS, je moet niet zeuren. Je wist wat er aan de hand was en hebt zelf gekozen met die uitlaat te rijden. Jouw keuze, maar ga dan niet lopen mekkeren als je daar een verbaal voor krijgt.
Oh..... ik rijd zelf met een open Akra, inderdaad: omdat ik 'm zo lekker vind klinken. Maar als ik daar een verbaal voor krijg weet ik wie z'n schuld dat is en hoor je me hier niet janken.
 
K ben het helemaa met je eens Randy!! Als k in mijn auto rij en k ben vrolijk aant bellen kost het me 160 euro (volgend jaar 200 euro). Zoiets is veel gevaarlijker dan un sportief geluid op de motor..

En ik wil nog eens ff benadrukken dat die Arrow echt net iets meer geluid maakt dan een orginele uitlaat. Ik ben ook zwaar aan het twijfelen of de meting wel goed is verricht.

Het was pal naast de straat waar auto's enz rijden, het regende, het waaide redelijk goed, 10 meter verder stond un generator aan, de motor van het politie bus liep.

Hoe wil je in deze omstandigheden een goede meting kunnen uitvoeren? :O
Ik zou zeker bezwaar maken.
 
ik ben ooit eens met mijn auto (Peugeot 106 Rallye met groep N systeem }) )aan de kant gezet vanwege het geluid, maakte 102 Db en mocht 85Db zijn ofzo. Kenteken bewijs is toen ingenomen, moest terug komen binnen 2 weken met origineel systeem en kreeg een boete van 145,- euro.
 
Terug
Bovenaan Onderaan