Carburateur: zijn sproeiers gestandaardiseerd?

Bramoto

Die hard MF'er
17 mei 2019
277
80
Hoi hoi,
Ik heb sinds kort een pitbike projectje gekocht en ik ben op dit moment bezig met het afstellen van de carburateur. Mijn situatie is als volgt:

-er zat al een carburator op, maar ik vertrouwde het niet en wou deze niet gebruiken -> Ik verwijs voor deze naar naar carb1.
-ik heb een (namaak) carburateur gekocht via Amazon (link). Dit is een Mikuni VM22 kloon. -> Ik verwijs voor deze naar carb2.
-Ik heb sproeiers bijgekocht omdat ik een vermoeden had hier en daar dingen te moeten afstellen. Ik kocht deze hier via Amazon.

Tot mijn grote verbazing heb ik nu 3 verschillende soorten/types sproeiers. Niet de maten, maar echt het ontwerp. Zowel carb1 als carb2 kwamen met andere soorten sproeiers en tot mijn nog grotere verbazing zijn de sproeiers die ik aankocht ook volledig anders.

De main jet (oftewel hoofdsproeier) is meestal de dikste en grootste, maar in 3 verschillende ontwerpen.
De pilot jet (oftewel hoe juist in het nederlands?) is in 1 geval een staafje en in 2 andere gevallen een klein 'dopje'. Hieronder even een oplijsting, telkens links de pilot jet en rechts de main jet:

carb1:
asefasef.PNG


carb2:
asefasefasefase.PNG


de aangekochte sproeiers:
asefasefasefse.PNG


Wat zijn mijn concrete vragen nu eigenlijk..?
1) Zijn er duizend en 1 type sproeiers op de markt of heb ik net de pech om 3 'standaardformaten' te hebben?
2) Hoe weet je welke sproeiers op welke carb horen?
3) Maakt bvb Keihin andere sproeiers dan Mikuni (en nog andere merken terug andere)?
4) Hoe zoek je de juiste sproeiers voor je carb? Heeft elk type sproeier een naam of zoek je op de naam van je carb met daarachter de zoekterm 'sproeiers'?

Mocht iemand me kort wat meer info kunnen geven over waar dit allemaal verschillend is en hoe ik dit kan onderscheiden dan is dit zeer welkom. Bedankt!
 
Goedkoop = duurkoop. Normaal kost 1 hoofdsproeier rond de €4 euro.

Carb1: rechts op de foto is de gasbuis inclusief hoofdsproeier. Het ontwerp links ben ik nog niet tegengekomen

Carb2: links op de foto is de stationair sproeier rechts de gasbuis, maar ik zie hier geen hoofdsproeier gemonteerd.

Carb3: links is hoofdsproeier, rechts = stationair sproeier.

Keyhin, Hitachi, Mikuni, Bing hebben andere sproeiers.

Als je het carburateur type weet kun je wat gerichter zoeken. Kijk eens op japparts.nl, die hebben de meeste varianten wel.op voorraad.
 
Goedkoop = duurkoop. Normaal kost 1 hoofdsproeier rond de €4 euro.

Carb1: rechts op de foto is de gasbuis inclusief hoofdsproeier. Het ontwerp links ben ik nog niet tegengekomen

Carb2: links op de foto is de stationair sproeier rechts de gasbuis, maar ik zie hier geen hoofdsproeier gemonteerd.

Carb3: links is hoofdsproeier, rechts = stationair sproeier.

Keyhin, Hitachi, Mikuni, Bing hebben andere sproeiers.

Als je het carburateur type weet kun je wat gerichter zoeken. Kijk eens op japparts.nl, die hebben de meeste varianten wel.op voorraad.
Bedankt voor je antwoord. Ik had wel gedacht dat dit meer gestandaardiseerd was om eerlijk te zijn.
Over de foto's en jouw opmerkingen:

Carb1: je hebt het over gasbuis + hoofdsproeier in 1. Wat doet de gasbuis juist of waarvoor dient het? Ik dacht eigenlijk dat die lange en dikkere buis juist de hoofdsproeier was. Is de sproeier enkel en alleen maar het stukje waar een rond gaatje in zit?

Carb2: Wat is het verschil met de eerste foto waarin gasbuis + sproeier in 1 zit, en nu de tweede foto waar het blijkbaar enkel de gasbuis is? Waarom spreek je hier niet meer van 'hoofdsproeier'?

Carb3: op wat baseer jij jezelf dat je aangeeft dat deze keer dat 'kleinste' sproeiertje de hoofdsproeier is? Ik dacht dat die lange, grotere buis deze keer ook de hoofdsproeier was.

Het wordt er allemaal niet simpeler op hoe meer ik opzoek.. :p
 
Ik was laatst bij een motorzaak en daar zei men dat je eigenlijk de carbs met sproeiers origineel moet houden.
Hij kreeg zoveel motoren binnen van mensen die eerst van alles geprobeerd hebben om de motor beter te laten lopen en gaan van alles "afstellen". Gevolg is dat het eind zoek is en ten einde raad naar de motorzaak gaan die het maar moet op gaan lossen.
Meeste motorzaken gaan er niet eens meer aan beginnen, teminste hij niet meer.

Moraal van het verhaal: Alleen uit elkaar halen bij slecht lopen, alle uitdraai slagen tellen en/of opmeten hoever uitgedraaid,schoonmaken en met nieuwe O-ringen weer monteren.....
 
Ik was laatst bij een motorzaak en daar zei men dat je eigenlijk de carbs met sproeiers origineel moet houden.
Hij kreeg zoveel motoren binnen van mensen die eerst van alles geprobeerd hebben om de motor beter te laten lopen en gaan van alles "afstellen". Gevolg is dat het eind zoek is en ten einde raad naar de motorzaak gaan die het maar moet op gaan lossen.
Meeste motorzaken gaan er niet eens meer aan beginnen, teminste hij niet meer.

Moraal van het verhaal: Alleen uit elkaar halen bij slecht lopen, alle uitdraai slagen tellen en/of opmeten hoever uitgedraaid,schoonmaken en met nieuwe O-ringen weer monteren.....
Zijn jouw carburateurs 100% origineel?
 
Bedankt voor je antwoord. Ik had wel gedacht dat dit meer gestandaardiseerd was om eerlijk te zijn.
Over de foto's en jouw opmerkingen:

Carb1: je hebt het over gasbuis + hoofdsproeier in 1. Wat doet de gasbuis juist of waarvoor dient het? Ik dacht eigenlijk dat die lange en dikkere buis juist de hoofdsproeier was. Is de sproeier enkel en alleen maar het stukje waar een rond gaatje in zit?

Carb2: Wat is het verschil met de eerste foto waarin gasbuis + sproeier in 1 zit, en nu de tweede foto waar het blijkbaar enkel de gasbuis is? Waarom spreek je hier niet meer van 'hoofdsproeier'?

Carb3: op wat baseer jij jezelf dat je aangeeft dat deze keer dat 'kleinste' sproeiertje de hoofdsproeier is? Ik dacht dat die lange, grotere buis deze keer ook de hoofdsproeier was.

Het wordt er allemaal niet simpeler op hoe meer ik opzoek.. :p
Dat kleine ding met een relatief groot gat (bijv. met maat 135) is de hoofdsproeier. De hoofdsproeier draai je in de gasbuis ook wel naaldbuis genoemd.. Hier valt de gasnaald in.

De kleine langwerpige dingen zijn de stationairsproeier. Deze hebben meestal een maat van 30-40
 
Dat kleine ding met een relatief groot gat (bijv. met maat 135) is de hoofdsproeier. De hoofdsproeier draai je in de gasbuis ook wel naaldbuis genoemd.. Hier valt de gasnaald in.

De kleine langwerpige dingen zijn de stationairsproeier. Deze hebben meestal een maat van 30-40
Het gaat over een chinees yx140 blokje bij mij. Daar zit een 38 stationair in maar dat is veel te groot blijkbaar. Verzuipt van de eerste paar kicks. Bougie nat en zelf benzine in de uitlaatbocht na 50 keer kicken. Daarom ging ik op zoek naar nieuwe sproeiers (carb 2). Maar die chinese fabrikant gebruikt dus sproeiers die ik nergens vind.

Blijkbaar moet ik richting de 20 gaan stationair (als ik zo'n sproeiertjes vind).

Lang leve China? :D
 
Laatst bewerkt:
Ik was laatst bij een motorzaak en daar zei men dat je eigenlijk de carbs met sproeiers origineel moet houden.
Klinkt als een zaak die liever met andere dingen bezig is. Dat gezegd hebbende, sommige setups vergen veel ervaring en tijd. Als de klant dat niet begrijpt kun je er moeilijk uren en uren aan afstellen.
 
Het gaat over een chinees yx140 blokje bij mij. Daar zit een 35 stationair in maar dat is veel te groot blijkbaar. Verzuipt van de eerste paar kicks. Bougie nat en zelf benzine in de uitlaatbocht na 50 keer kicken. Daarom ging ik op zoek naar nieuwe sproeiers (carb 2). Maar die chinese fabrikant gebruikt dus sproeiers die ik nergens vind.

Blijkbaar moet ik richting de 20 gaan stationair (als ik zo'n sproeiertjes vind).

Lang leve China? :D
een stationnaire sproeier die ervoor zorg dat er benzine in de uitlaatbocht komt ?
volgens mij weet zelfs de chinese ontwerper meer dan jij van carbu's. en dat is niet erg, iedereen moet leren.

vroeger gingen wij naar de bib een boek halen als we iets niet wisten.
 
Ik was laatst bij een motorzaak en daar zei men dat je eigenlijk de carbs met sproeiers origineel moet houden.
Hij kreeg zoveel motoren binnen van mensen die eerst van alles geprobeerd hebben om de motor beter te laten lopen en gaan van alles "afstellen". Gevolg is dat het eind zoek is en ten einde raad naar de motorzaak gaan die het maar moet op gaan lossen.
Meeste motorzaken gaan er niet eens meer aan beginnen, teminste hij niet meer.

Moraal van het verhaal: Alleen uit elkaar halen bij slecht lopen, alle uitdraai slagen tellen en/of opmeten hoever uitgedraaid,schoonmaken en met nieuwe O-ringen weer monteren.....

Er is juist niks leukers dan een carburateur zo aan te passen dat het blok perfect gaat lopen.
Kost tijd, beetje puzzelen, veel proberen, alles goed noteren, maar geeft heel veel voldoening!
 
een stationnaire sproeier die ervoor zorg dat er benzine in de uitlaatbocht komt ?
volgens mij weet zelfs de chinese ontwerper meer dan jij van carbu's. en dat is niet erg, iedereen moet leren.

vroeger gingen wij naar de bib een boek halen als we iets niet wisten.
Wat zou het anders kunnen zijn? De hoofdsproeier die ook al mengsel meegeeft?
Carburateur lekt niet dus het loopt er niet zomaar in lijkt mij. Ook was het 50 keer kicken nog zacht uitgedrukt. Het kan makkelijk het dubbele geweest zijn.
Van zodra ik de carburateur leeg laat lopen + losmaak, de bougie even uitdraai en dan een paar keer kick om de meeste mengseldampen uit de cylinder te krijgen om dan weer de carburateur te monteren zonder het reservoir te laten vullen dan loopt hij enkele seconden op de resterende dampen die erin zitten.
Van zodra ik het reservoir van de carburateur laat vollopen en dan probeer verzuipt hij meteen. Wat zou ik hiervan dan kunnen afleiden? Ik ging ervan uit dat de stationaire sproeier (die volgens internet 17.5-20 moet zijn) veel te groot is met zijn maat 38 en dus de hele boel verzuipt?

Of waar doel je juist op?
 
Choke sproeier weg is verzuipt die alleen als je de choke open zet en mocht die eruit getrild zijn dan ligt die vaak los in de vlotterbak .
wat ik wel wil weten is die "Mikuni VM22 kloon." gelijk in diameter met die verdachte carb .
Denk gezien je vraag naar sproeiermaten je beter aan had gedaan om eerst hier naar te informeren of een originele carburateur aan te kopen dan lukraak sproeiers te kopen .
Bijvoorbeeld van Dell orto zijn al meer dan dertig verschillende naaldbuis/gasbuis sproeiers en dan bedoel ik niet de maat van het gaatje mee
Hoofdspoeiers zijn ook in meerder uitvoering en zwijg in nog over de stationaire sproeier .
Sproeiers en carburateurs horen wat merk aan gaat bij elkaar .

Kortom leer hiervan en koop de bij jou project horende carburateur
 
Choke sproeier weg is verzuipt die alleen als je de choke open zet en mocht die eruit getrild zijn dan ligt die vaak los in de vlotterbak .
wat ik wel wil weten is die "Mikuni VM22 kloon." gelijk in diameter met die verdachte carb .
Denk gezien je vraag naar sproeiermaten je beter aan had gedaan om eerst hier naar te informeren of een originele carburateur aan te kopen dan lukraak sproeiers te kopen .
Bijvoorbeeld van Dell orto zijn al meer dan dertig verschillende naaldbuis/gasbuis sproeiers en dan bedoel ik niet de maat van het gaatje mee
Hoofdspoeiers zijn ook in meerder uitvoering en zwijg in nog over de stationaire sproeier .
Sproeiers en carburateurs horen wat merk aan gaat bij elkaar .

Kortom leer hiervan en koop de bij jou project horende carburateur
Klopt wat je zegt, maar ik dacht eigenlijk dat dit meer gestandaardiseerd zou zijn. Blijkbaar niet, elk merk gebruikt verschillende sproeiers en ontwerpen in verschillende types.

Die sproeiertjes die ik aankocht hebben me 10 euro gekost dus dat maakt weinig uit. Ik hou ze bij en wie weet komen ze ooit van pas.

Over de choke sproeier: ik heb de choke sproeier nog nergens zien liggen in het vlotterbakje dus ik ga ervan uit dat hij nog gewoon werkt. Ook gebruik ik de choke op dit moment niet omdat hij ook zonder choke volledig verzuipt.
 
Bedankt voor alle reacties. Ik heb hieruit geleerd dat sproeiers van een carburateur in honderden vormen en formaten komen (zowel chinees al origineel). Aangezien ik niet meteen sproeiers vind voor carburateur 2 op de foto's in de beginpost (lijkt een speciaal design te zijn) ga ik eens kijken voor een originele Mikuni. Even kijken hoe ver we daarmee geraken.

Zo leert men ook wat bij... ;)
 
Als je een service manual vindt voor je pitbike, en als het dan nog een goede is, staat alles daarin ivm met de carbu en zijn afstelgegevens die er af fabriek op stond.
maar met die gegevens ben je niets als je een andere carbu gebruikt, hooguit als indicatie bij een zéér gelijkaardige carbu. maar verwacht niet teveel van de originele carbu die er af fabriek opzit.

van de moment dat je een carbu van een ander merkt neemt, ben je met die gegevens niets, zelfs een originele tov een kloon kan je niet zomaar vanuit gaan dat de afstelegevens hetzelfde zijn.

maw : van zodra je een andere carbu gaat gebruiken wordt het nog veel moeilijker als je er weinig ervaring in hebt. wil je goede help van hier moet je zeker zeer goede omschrijvingen gebruiken. benzine in de uitlaatbocht is bv iets heel anders dan wat mengseldampen die uit het bougiegat naar boven komen

edit : amai wat een taalfouten; terwijl ik het nuchter schreef (zie quote hieronder)
 
Laatst bewerkt:
Als je een service manual vindt voor je pitbike, en als het dan nog een goede is, staat alles daarin ivm met de carbu en zijn afstelgegevens die er af fabriek op stond.
maar met die gegevens ben je niets als je een andere carbu gebruikt, hooguit als indicatie bij een zeer gelijkaardige carbu. maar verwacht niet teveel van de originele carbu die er af fabriek opzit.

van de moment dat je een carbu van een ander merkt neemt, ben je met die gegevens niets, zelfs een originele tov een kloon kan je niet zomaar vanuit gaan dat de afsreltegevens hetzelfde zijn.

maw : van zodra je een andere carbu gaar gebruiken wordt het nof veel moeilijkr als je er weinig ervaring in hebt. wil je goede help van hier moet je zeker zeer goede omschrijvingen gebruiken. benzine kn de uitlaatbocht is bv iets heel anders dan wat mengseldampen die uit het bougiegat naar boven komen
Bedankt voor de tips. Ik ga eerst even die originele Mikuni uittesten en kijken hoe het gaat en indien ik problemen ondervind maak ik een nieuw topic aan met gedetailleerde stappen en informatie over wat ik gedaan heb en wat er gebeurt :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan