Carburateur: zijn sproeiers gestandaardiseerd?

Bramoto

Die hard MF'er
17 mei 2019
277
80
Hoi hoi,
Ik heb sinds kort een pitbike projectje gekocht en ik ben op dit moment bezig met het afstellen van de carburateur. Mijn situatie is als volgt:

-er zat al een carburator op, maar ik vertrouwde het niet en wou deze niet gebruiken -> Ik verwijs voor deze naar naar carb1.
-ik heb een (namaak) carburateur gekocht via Amazon (link). Dit is een Mikuni VM22 kloon. -> Ik verwijs voor deze naar carb2.
-Ik heb sproeiers bijgekocht omdat ik een vermoeden had hier en daar dingen te moeten afstellen. Ik kocht deze hier via Amazon.

Tot mijn grote verbazing heb ik nu 3 verschillende soorten/types sproeiers. Niet de maten, maar echt het ontwerp. Zowel carb1 als carb2 kwamen met andere soorten sproeiers en tot mijn nog grotere verbazing zijn de sproeiers die ik aankocht ook volledig anders.

De main jet (oftewel hoofdsproeier) is meestal de dikste en grootste, maar in 3 verschillende ontwerpen.
De pilot jet (oftewel hoe juist in het nederlands?) is in 1 geval een staafje en in 2 andere gevallen een klein 'dopje'. Hieronder even een oplijsting, telkens links de pilot jet en rechts de main jet:

carb1:
asefasef.PNG


carb2:
asefasefasefase.PNG


de aangekochte sproeiers:
asefasefasefse.PNG


Wat zijn mijn concrete vragen nu eigenlijk..?
1) Zijn er duizend en 1 type sproeiers op de markt of heb ik net de pech om 3 'standaardformaten' te hebben?
2) Hoe weet je welke sproeiers op welke carb horen?
3) Maakt bvb Keihin andere sproeiers dan Mikuni (en nog andere merken terug andere)?
4) Hoe zoek je de juiste sproeiers voor je carb? Heeft elk type sproeier een naam of zoek je op de naam van je carb met daarachter de zoekterm 'sproeiers'?

Mocht iemand me kort wat meer info kunnen geven over waar dit allemaal verschillend is en hoe ik dit kan onderscheiden dan is dit zeer welkom. Bedankt!
 
Ik heb ook met dit bijltje gehakt. Er zijn zeer veel imitatie carbu's te koop, waar ook best wel goeie bij zitten. Bij bleek dat ik een carburateur van een 2 takt gekocht had. Daarvan is de naaldbuis anders. Uiteindelijk een goede 'chinese' mikuni PE28 gekocht en nu loopt hij perfect.

Btw, je moet ook rekening houden met de gasschuif en gasnaald deze zijn er ook in verschillende varianten.
 
Wat vaak gedaan word is Chinese imitatie Mikuni carbs voorzien van zoveel mogelijk originele Mikuni onderdelen,zoals de sproeiers
dan krijg je een heel aardig werkende carburateur.
 
Terug
Bovenaan Onderaan