CB400f opknappen

Duncan

MF veteraan
Donateur
19 mei 2001
16.367
12.952
Hallo allemaal,

zoals wel meer mensen hier ben ik bezig met een langeduur projectje. Tis een CB400F, tenaamgesteld april 1980. Ik had vorig jaar van een mede forumlid al wat onderdelen gescoord, de oude tank was tever heen en ook de vorkpoten konden bij het grof vuil.
full

full

Zo stond hij erbij toen ik hem ophaalde. Inmiddels is bijna alles gestript, ik loop echter tegen een probleem aan. Ik krijg de middenbok er niet af, alle boutjes losgeschroefd en de splitpen eruit gehaald. De as is er echter met geen mogelijkheid uit te krijgen, hij is 1 geworden met de middenbok. Als hij met de nodige kruipolie niet wil zal ik heb er ws af moeten slijpen. Iemand toevallig nog een middenbok met as en veer liggen waar hij vanaf wil ? Zal proberen hier wat updates neer te plempen maar het is een ultra lowbudget project (niet zoals de CX van Zealot , maar het scheelt niet veel *D )dus soms kan er even tussen zitten. En ik ben er nog niet helemaal over uit hoe de looks gaan worden, de originele spatborden waren ook dood dus ik zit aan een caferacerlook te denken.
 
Duncan,

Ik heb een schuur vol onderdelen voor de 400 diverse wielen, tanks voorvorken enz. kleine prijsjes.

zelf ben ik van een 400 een caferacer aan het bouwen

2rdddv8.jpg


Omdat alleen het frame en het blok van de honda gebruikt gaan worden erg veel over
 
En kan je voor die middenbok er niet gewoon op meppen? Normaal kan die pijp(toch 3-tal mm dik) daar toch tegen?
 
Meppen al heftig geprobeert, geen resultaat. Er zit nu een liter ofwat kruipolie in, morgen een nieuwe poging. 400F-racer, als hij niet los wil ga contact met jou opnemen van de week.
 
Wat je nog kunt proberen is om hem eens goed warm te stoken met een brander wil in de meeste gevallen wel lukken. succes :)
 
laatste zou moeten kunnen. s er zit ook een smeernippel op..die ook even eruit draaien en vervolgens veel olie in laten lopen..warmstoken kan een oplossing zijn..

ps. veel succes...zijn dankbare masjientjes... ;)
 
Zo effe weer wat geklust (foto's komen van de week wel als er echt wat te laten zien valt). Heb de middenbok eronderuit geslepen, deze was echt vastgerot intern. Hier moet ik dus een andere voor hebben. Verder heb ik met de lamellenschijf wat roest verwijderd en heb ik de 1e laag hammerite erop gesmeert. Alle delen die in het zicht komen ga ik dan netjes licht opschuren en nog eens met de spuitbus behandelen. Ik heb nl niet zulke goede ervaringen met alleen hammerite spuitlak. ben nu ook lekker high van de thinner trouwens.....

Ik hoop nu een inventarisatie te kunnen maken met benodigdheden die ik evt in hardenberg kan halen....
 
Ik heb een middenbok met veer en dat "halve maantje" liggen voor een cb500. Weet niet of het past, maar een andere lezer vast wel :)
 
Ben druk bezig met het frame, boel schuren en verven. Score tot nu toe is : middenbok dood, kickstarter overleden, achterspatbord doorgeroest,knipperlichten totallloss, gaskabels kapot, oliefilter, luchtfilter en contactpuntjes moeten nieuw. Hoe het met de remmen zit weet ik nog niet...

full

hier de zooi...

Het goede nieuws is dat er al conische lagers in het balhoofd zitten, ik een geriviseerde voorvork heb staan, er een set koni's achterop zitten die hopelijk nog te redden zijn en ik een van binnen roestvrije tank heb.

Ik hoop een deel in hardenberg te vinden zoals kabels ed. Verder ga ik deze week verder met het restaureren van diverse beugels en ander spul. Ben ook al aan het denken over de kleur, als ik binnen mijn budget kan blijven hoop ik de tank en de 2 zijkapjes door een spuiter te laten voorzien van verf. Ik dacht zelf aan geel,heb al een rode en een zwarte motorfiets.
 
Laatst bewerkt:
een zooi zegt ie dan........ of is het hetzelfde stapelsysteem als dat van Die Ludolfs :Y
 
Hehe, zat in 2 dozen.... Moet toch effe kijken wat ik nog kan redden toch ?
 
Ebay is je beste vriend, vandaag een werkplaatshandboek uit de UK (fijn die lage pond) en uit Die Heimat deze mooie onderdelen ( hoop ik tenminste)

full

full


Een nettere luchtfilterkast, die van mij mistte wat delen en een lamphouder. Die had ik helemaal niet, de vorige eigenaar had van die universele lamporen gebruikt maar die waren niet meer te redden. Heb nu nog een setje schakelaars en een standaard onder de knop zitten, kijken wat dat gaat worden.
 
Laatst bewerkt:
Als ik je 400tje van deze afstand bekijk zou ik er niet te veel geld in stoppen. Als je veel onderdelen erbij moet gaan kopen, zou je misschien beter kunnen gaan kijken voor een leuke basis op mp. Daar vind je soms voor 200euro best leuke dingen. Maar ok, dat blijft jouw keus
 
Ik ga voor max 100 aan onderdelen op dit moment en dan tel ik de wph en de kleine beurt niet mee, deze moet je toch altijd hebben. Spuitwerk ga ik proberen te regelen via via. In principe heb ik alles nu redelijk compleet op een setje gaskabels na, de rest is dus voor de mooi
 
ik had een tijd terug al een gereviseerde voorvork en goede carburateurs gevonden. Het is nu vooral optisch aanpakken en daarbij kan je het zo gek maken als je zelf wilt
 
Zo, deze zijn binnen, moet zeggen, ze zien er knap uit. Alles is recht en ook alle rubbertjes en vulbusjes zitten erbij. Jammer dat de knipperlichten het grote model zijn maar daar komen we ook wel weer overheen. Luchtfilterbak heeft maar een beetje roest, effe wat hammerite over de lelijke plekjes en hij kan er zo in.

full

full


Nu is het wachten op mijn wph en de gashendel met kabels
 
OPZOUTEN OMA !

Zoals ik al zei, een langdurend project. Heb van een mede forumlid in ruil voor een kratje bier een hele achterbak met CB spul meegekregen (waaronder een CB 350 frame met kenteken en mooi zadel, iemand interesse ?). Heb nu 3 luchtfilterhuizen, jammer van het ebay exemplaar, had me weer geld gescheeld.
full


Tevens zit het frame nu helemaal in de hammerite en van een afstandje nog best strak ook. Ik laat dat dus voorlopig maar zo. Heb om ruimte te maken in de schuur de boel maar effe snel op wielen gezet (rara wat klopt er niet....)

full

full


Dit word zo'n beetje de look. Ben er iniedergeval achter dat het zadel geen CB400 model is. Sluit niet aan op de tank. Voorlopig komen er originele, en dus grote knippers op (zie kratje :) ). Ben nu bezig alle losse beugeltjes ed van een vers laagje zwart te voorzien.

Alle losse spullen zou ik nu zo'n beetje moeten hebben op de blokspullen na(olie, filter en verse contactpunten met condensatoren). Kwam alleen op ebay voor 30 euro een polyester achterspatbord tegen, heeft iemand daar ervaring mee ? Ik heb een iets minder krokant exemplaar in de krat liggen maar hij is op het randje van de dood. Chromen exemplaren ben ik nog niet voor weinig tegen gekomen.
 
Als je dat zadeltje kwijt wil (die op de 400) dan heb ik voor jou nog een supernette orginele spattert liggen...is dat wat ? *D

Dat 350 zadel is zonder moeite pas te maken. Zadel wat je nu hebt lijkt me een cb500/550 buddy... :)
 
Laatst bewerkt:
vertel me daar eens wat meer van ? Het schanier past, maar het slot gedeelte niet. Ook klemt hij teveel tegen de tank
 
Laatst bewerkt:
efkes simpel ; de tank van een 350 is wat korter, vandaar. Je kunt dus danwel het slot, danwel de beugel verplaatsen. Het laatste gaat het makkelijkst..kwestie van beugel verzetten door danwel te lassen (niet electrisch, daarvoor is het te dun) danwel twee nieuwe gaatjes met draadeindjes te zetten...

Its up to you...
 
Zal eens kijken of dat wat wat is..... Voorlopig staat het project weer een beetje stil nu mijn examen voor de cursus van de baas eraan komt en het examen voor brandweerchauffeur.....
 
Terug
Bovenaan Onderaan