Checktool of je vanaf 1 feb. Antwerpen nog in mag

@mean-machine schreef:
Op zich is er mss iets voor te zeggen, maar laat het dan zo zijn dat de regels in de hele EU om te beginnen hetzelfde zijn!
Schrale troost misschien, de komende 25 jaar is er nog niks "Europees hetzelfde". Europa is en blijft een illusie, maar geeft wel een grote groep een goed betaalde baan.
 
Dat zou wel heel vervelend zijn ;) maar voor je auto of motor heb je dan geen milieupermissie meer nodig ...

Exact. Dan hoeven we ons nergens meer zorgen over te maken. En zijn de milieu eisen van steden maar futiliteiten!
 
Dat is toch niet te doen!

Straks moet ik me in ieder stadje waar ik door wil eerst verdiepen hoe de regeling aldaar in elkaar steekt. Dan moet ik me ook nog registreren. Dat werkt dus niet!

Effe nog war anders. Als ik van F kom en rijd over de ring, geldt het dan ook?
Bedoel je met de ring, de snelweg?
Ik ga ervan uit dat op de snelwegen niets van dit alles van toepassing is ... nog niet ...

Ik denk al langer elektrisch te gaan rijden (probleem blijft wel de dure aanschaf), en die drang wordt nu steeds groter ...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
als elk land zijn eigen regeltjes gaat maken, zijn we weer terug in de tijd van vóór de EU. dan kan je dus net zo goed de stekker eruit trekken. scheelt nog een bak geld ook.
 
Al die regels voor "oude" auto's hebben meer te maken met het weren van "arme" mensen die geen nieuwe auto kunnen kopen dan met uitstoot als er al een logische reden is.
Op het moment dat een lupo 3l (1:30) diesel de stad niet in mag maar een benzine Hummer (1:3) wel zou er toch een belletje moeten gaan rinkelen dat uitstoot een beetje een zwaktebod is. Zeker gezien al die cruise schepen die Rotterdam centrum nog rustig in varen.
 
als elk land zijn eigen regeltjes gaat maken, zijn we weer terug in de tijd van vóór de EU. dan kan je dus net zo goed de stekker eruit trekken. scheelt nog een bak geld ook.

:Y Leuke woordspeling in deze tijd waarin men ons wil laten geloven dat elektrische auto's milieuvriendelijk zijn. Inderdaad: de stekker eruit! _O-
 
Als een 2cv uit de jaren '60 wel de stad in mag en een lpg-auto uit 1997 niet, deugt de regel gewoon niet. want iedereen weet dat de lpg-auto veel schoner is dan de Eend...
 
Als een 2cv uit de jaren '60 wel de stad in mag en een lpg-auto uit 1997 niet, deugt de regel gewoon niet. want iedereen weet dat de lpg-auto veel schoner is dan de Eend...

Een Eend staat veel dichter bij de natuur!
 
Bedoel je met de ring, de snelweg?
Ik ga ervan uit dat op de snelwegen niets van dit alles van toepassing is ... nog niet ...

Ik denk al langer elektrisch te gaan rijden (probleem blijft wel de dure aanschaf), en die drang wordt nu steeds groter ...

De ring van Antwerpen, dat IS toch de snelweg?

Voorlopig blijft elektrisch rijden alleen een geintje..................
Elek. rijden wordt voorlopig geen optie. Vorige zomer in Portugal geweest, komende zomer Rusland en Noordkaap in de planning. Elektrisch kom ik niet verder dan een paar km Duitsland in......
 
Laatst bewerkt:
Ik begrijp dat je met een schone oude auto Antwerpen niet meer in mag, maar met een vuile nieuwe auto wel?
 
In Duitsland mag je alleen nog maar de stad in, met auto's met drieweg kat, pakweg na 92 en diesels die voldoen aan euro iv. Nog een paar jaar en dan mag je er alleen nog maar in met hypermoderne auto's. Extra betalen is niet aan de orde. Auto's ket rode en gele stickers mogen geen enkele zone meer in.

En de oldtimers van meer dan 40 jaar oud, die mogen ook de Duitse steden in. Net als Antwerpen als ik de chektool mag geloven. (voor Rotterdam geld dat overigens ook)
Dat vind ik toch maar raar dat die leeftijdsgrens er is.
Een citroen 2cv uit 1975 mag er wel in, terwijl uit bouwjaar 1990 er niet in mag. Technisch zijn het dezelfde auto's...
 
Een Eend staat veel dichter bij de natuur!
Een 2CV* is geen eend, maar een geit. En geiten laten best wel heel wat meer scheten dan een eend, dus veel meer co2 uitstoot.

* het is de Diane (Dyane?) die eend genoemd word.
en dat daar dezelfde motor in zit als in de geit ga ik wel effe er niet bij vertellen :+
 
Ik begrijp dat je met een schone oude auto Antwerpen niet meer in mag, maar met een vuile nieuwe auto wel?


Mis. In tegenstelling tot Nederland, waar ze simpelweg vanaf een bepaald bouwjaar werken, gaan ze in Belgie uit van uitstoot. Diesel euro iii met roetfilter mag er wel in, zonder roetfilter niet.
 
En de oldtimers van meer dan 40 jaar oud, die mogen ook de Duitse steden in. Net als Antwerpen als ik de chektool mag geloven. (voor Rotterdam geld dat overigens ook)
Dat vind ik toch maar raar dat die leeftijdsgrens er is.
Een citroen 2cv uit 1975 mag er wel in, terwijl uit bouwjaar 1990 er niet in mag. Technisch zijn het dezelfde auto's...


Prijstechnisch meestal niet, de echte oudjes zijn een stuk duurder, je zou bijna denken, dat ze de rijken hun speeltjes niet willen afnemen, stel je voor, dat je met je rolce de stad niet meer in mag.
 
Laatst bewerkt:
De ring van Antwerpen, dat IS toch de snelweg?

Voorlopig blijft elektrisch rijden alleen een geintje..................
Elek. rijden wordt voorlopig geen optie. Vorige zomer in Portugal geweest, komende zomer Rusland en Noordkaap in de planning. Elektrisch kom ik niet verder dan een paar km Duitsland in......
In normale omstandigheden is dat een snelweg. Maar tegenwoordig is dat bijna heel de dag een "fileweg" :')

Sommige steden hebben 2 ringwegen. Brussel eigenlijk zelfs drie. Enkel de grote buitenste ring (ver) rond Brussel is een snelweg. De middenring is een soort expressweg, de binnenste ring is de ring direct rond Brussel Stad. Maar in Antwerpen heb je dat dus idd niet.

Elektrisch rijden: vooral wat betreft woon werk bedoelde ik dan. Om op vakantie te gaan is dat idd niet echt een optie. De motor die ik op dit moment in gedachte heb, heeft in zijn duurdere versie een actieradius van 325km. Meer dan genoeg voor woon werk. Maar door de laadtijd zou je op vakantie dus niet meer dan 300km per dag kunnen doen ... dat is het hel niet, nee.
Ik zou er daarom ook graag een "gewone" motor op na houden als ik overstap op een elektrische motor.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dit zal inderdaad zo door gaan door de hele eu. Het gewenste resultaat is o.a. natuurlijk dat wij straks allemaal noodgedwongen elektrisch gaan rijden. Het is altijd de overtreffende trap, let maar op, ver in de toekomst mag je de stad niet in als je geen zelfsturende voertuig heb. In de tussentijd ben ik benieuwd of voertuig producenten nu meer gaan liegen over de uitstoot van hun nieuwe voertuigen.
 
Dit zal inderdaad zo door gaan door de hele eu. Het gewenste resultaat is o.a. natuurlijk dat wij straks allemaal noodgedwongen elektrisch gaan rijden. Het is altijd de overtreffende trap, let maar op, ver in de toekomst mag je de stad niet in als je geen zelfsturende voertuig heb. In de tussentijd ben ik benieuwd of voertuig producenten nu meer gaan liegen over de uitstoot van hun nieuwe voertuigen.
En net daar schuilt er weer een ander addertje onder het gras ...
... nu betaal je geen, of heel weinig inschrijvingstaks op een elektrisch voertuig. In België is dat toch zo. Jaarlijkse wegentaks is er op dit moment niet op elektrische voertuigen.
Als een groter deel elektrisch zal gaan rijden, zal dat gegatandeerd veranderen.
"Want we [de regering] hebben naar aanleiding van nieuwe onderzoeken ondtekt dat de herkomst van die elektriciteit door dit en door dat een grote impact heeft op het milieu ..."

Zie je het al aankomen?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het gekke is, met een BMW X7 met 4L V8, mag je Antwerpen in.

Met een Audi 80 1.6D van in de jaren 80, die véél minder uitstoot heeft, mag het niet :X
Is helemaal niet gek:
Over het algemeen: De berijders van die BMW hebben meer geld te besteden dan die van die Audi.
Dus deze beslissing is gemaakt met het oog op de locale economie.
 
En net daar schuilt er weer een ander addertje onder het gras ...
... nu betaal je geen, of heel weinig inschrijvingstaks op een elektrisch voertuig. In België is dat toch zo. Jaarlijkse wegentaks is er op dit moment niet op elektrische voertuigen.
Als een groter deel elektrisch zal gaan rijden, zal dat gegatandeerd veranderen.
"Want we [de regering] hebben naar aanleiding van nieuwe onderzoeken ondtekt dat de herkomst van die elektriciteit door dit en door dat een grote impact heeft op het milieu ..."

Zie je het al aankomen?


In Nederland is het al aangekomen...

Kreeg een brief van de belastingdienst, dat ik vanaf 2017 het volle pond aan wegenbelasting moet gaan betalen voor mijn Honda Civic hybrid. -O-

Het voordeel voor schone auto's wordt dus al afgebouwd.
 
Ben opzich niet zo'n tegenstander van milieuzones in steden. Daar leven ook mensen, en als ik hoor dat de levensverwachting in een stad enkele jaren lager ligt dan in plekken met weinig verkeer, tja.
Maar het moet ook niet helemaal doorslaan waarbij een alleenstaande moeder met haar fiat panda waar ze 5 jaar voor gespaard heeft niet meer de stad in mag waar ze met haar kindertjes naar de dierentuin wilde. Laat ze die vervuilende diesel bedrijfs bestelbusjes en 2-takt scootertjes maar weren, die veroorzaken het leeuwendeel van de vervuiling.
En hobby voertuigen zoals alle motoren & oldtimers moeten gewoon uitgesloten zijn van dit soort maatregelen, puur omdat er een verwaarloosbaar aantal van rijden (1 motor voor iedere 10 auto's heb ik mij laten vertellen)
 
Laatst bewerkt:
In Nederland is het al aangekomen...

Kreeg een brief van de belastingdienst, dat ik vanaf 2017 het volle pond aan wegenbelasting moet gaan betalen voor mijn Honda Civic hybrid. -O-

Het voordeel voor schone auto's wordt dus al afgebouwd.
Op hybrides heb je hier altijd al inschrijvingstaks en jaarlijkse wegentaks moeten betalen. Zij het gevoelig minder dan op een gewone.

Enkel full electric vehicles zijn momenteel nog volledig vrijgesteld van jaarlijkse wegentaks.

Op mijn werk kan je ze zelfs gratis laden!

Maar het is voor de hand liggend dat al die voordelen zullen verdwijnen, als de melkkoeien* van de staat op uitsterven staan.

* Alle op van aardolie afgeleide brandstof werkende voertuigen/machines
 
Laatst bewerkt door een moderator:
... puur omdat er een verwaarloosbaar aantal van rijden (1 motor voor iedere 10 auto's heb ik mij laten vertellen)
Plus dat een motor ook nog eens minder uitstoot omdat hij niet overal moet staan aan te schuiven, en geen 48 rondjes moet rijden alvorens parkeerplek te vinden.
 
Het gekke is, met een BMW X7 met 4L V8, mag je Antwerpen in.

Met een Audi 80 1.6D van in de jaren 80, die véél minder uitstoot heeft, mag het niet :X

Omdat die X7 een dikke roetfilter heeft zal ze wel meer co2 uitstoten, maar minder (lees nagenoeg geen) roetpartikels meer. En juist die roetpartikels zijn zeer schadelijk voor de mens.
 
Begrijp me niet verkeerd: Top dat dit hier gedeeld wordt. Maar steden die zo arrogant denken te zijn, dat zij bepalen wie / wat wel binnen mag en wat niet, daar wil ik niet eens naar toe. En ja, over een paar jaar hebben we geen keuze meer, omdat iedere stad dan dit belachelijke beleid volgt. Maar zolang ik de keuze nog heb, doe ik mijn inkopen wel daar waar men nog wel blij is met mijn komst en bestedingspatroon.

Heeft niks met arrogantie te maken maar alles met een stad die zich bekommert om hun inwoners. Mensen zoals jou zitten ze daar ook echt niet op te wachten hoor.
 
Een 2CV* is geen eend, maar een geit. En geiten laten best wel heel wat meer scheten dan een eend, dus veel meer co2 uitstoot.

* het is de Diane (Dyane?) die eend genoemd word.
en dat daar dezelfde motor in zit als in de geit ga ik wel effe er niet bij vertellen :+

_O- _O-
 
Terug
Bovenaan Onderaan