Je weet dus zelf niet meer wat je geschreven hebt en nu moet ik jou daarbij helpen ?...Jou volg ik echt even niet, heb je verkeerde gequote toevallig?
Nou, dat blijkt uit jouw eerste posting al....Waaruit blijkt dat ik vind dat iedereen tegen mij is??
dat was waar het mij ook om ging, het is mogelijk
er waren/zijn hier mensen die zeggen dat ze niet toeteren omdat het tijd neemt die ook aan het uitwijken besteed kan worden. ik zelf heb dat zelfs gezegd.
vervolgens was het totaal onmogelijk om te toeteren want je kon beter uitwijken. piano voorbeeld aan de top hiervan. dus zeg ik dat het niet onmogelijk is beide te doen, als je het maar traint, met een extreem voorbeeld erbij.
maar aan het eind van het verhaal, ik deed het immers ook niet. ook ik denk dat het de moeite niet is om dit altijd te doen.
soms houd ik de duim/hand wel een bij de toeter, als ik net als in het voorbeeld van bert heel duidelijk iets zie aankomen en denk dat het wel degelijk eens kan helpen. ook voor de laatste reden van bert (de minuut) gebruik ik de toeter wel eens. hij mag dan misschien alleen voor nood gebruikt worden maar het is en blijft gewoon een zeer duidelijke manier van communicerendat is een hele goede en ik denk dat er veel niet over na gedacht hadden, incl ik
ik denk dat de toon bepalend hiervoor is, een hoge toon is een kleiner voertuig, een lage een grotere. een schip heeft immers vaak een zeer lage toon, een vrachtwagen zit hier iets boven.
het lawaai en hoe hard het klinkt maakt dan denk ik weinig uit
Met de auto is het soms een ander verhaal, daarmee heb je doorgaans niet het acceleratievermogen en de uitwijkmogelijkheden die je met een motor wel hebt. Ook heb je bij een actie niet al je skillllzzz nodig om je voertuig onder bedwang te houden. Je tweede alinea onderstreept alleen dat een toeter een manier is om lul te zeggen, want ergens tijdens die minuut zal het gevaar toch wel al geweken zijn
Bij een bedrijfsauto met telefoonnummer er op, bel ik het desbetreffende bedrijf op en vertel ik in beschaafd Nederlands, dat iemand van hun bedrijf reclame zit te maken. De meneer van een bedrijf die ik ooit eens aan de telefoon kreeg, was not amused, toen ik uitlegde, dat dankzij een van hunwegpiratenchauffeurs 2 tegenliggers op een dijkweg de berm in moesten om een aanrijding te voorkomen. Dit kort nadat dezelfde chauffeur ook al bijna mijn achterkant had verbouwd.
Kortom geen telefoonnummer is toeteren en wel een nummer is even bellen.
Je weet dus zelf niet meer wat je geschreven hebt en nu moet ik jou daarbij helpen ?
Misschien gebruik je zelf wel teveel woorden....Nou, dat blijkt uit jouw eerste posting al....
Ik weet niet of het al gezegd is... want ga geen 8 pagina's lezen over een claxon.
Maar iemand er al eens aan gedacht om een claxon bij het voertuig te laten passen? Ik ken het andersom namelijk een Iveco en een MAN truck (16m60 lang, 50 ton, 2m50 breed en 4m hoog) hebben een auto claxon aan boord als standaard claxon. Als ik die in een noodsituatie gebruik gaat men op zoek naar de auto die in de gevarenzone zit. Niet de truck! Kan me voorstellen dat dat andersom ook speelt, heb je een veel te zware claxon op je motor zoekt men naar iets groots en "zien" ze je nog niet.
Haha ja ik heb die neiging ook wel eens... nog nooit gedaan trouwens, het ebt altijd wel weer weg. Alleen de blokjes (die vierkante semi-vrachtwagentjes) van Block (soort BCC) zitten op mijn route, en die.. nou ja, maken niet echt reclame zeg maar..Sterker nog, toen ik op de toeter drukte was het gevaar al geweken, maar om mijn iets opgefokte gemoedstoestand weer enigszins te kalmeren, was de toeter een probaat hulpmiddel.En ik denk dat gezien de aanpassing van de rijstijl de lul wel begrepen had, dat zijn gedrag niet op prijs werd gesteld.
Bij een bedrijfsauto met telefoonnummer er op, bel ik het desbetreffende bedrijf op en vertel ik in beschaafd Nederlands, dat iemand van hun bedrijf reclame zit te maken. De meneer van een bedrijf die ik ooit eens aan de telefoon kreeg, was not amused, toen ik uitlegde, dat dankzij een van hunwegpiratenchauffeurs 2 tegenliggers op een dijkweg de berm in moesten om een aanrijding te voorkomen. Dit kort nadat dezelfde chauffeur ook al bijna mijn achterkant had verbouwd.
Kortom geen telefoonnummer is toeteren en wel een nummer is even bellen.
Gadverdamme je lijkt wel een wijf.
"Als je niet weet wat ik bedoel ga ik het je ook niet vertellen"
Nou das ook goed, maar vind je het erg als ik je dan verder gewoon negeer? Wantje post nu al 2x "NIETUS JIJ!!" zonder ook maar met iets inhoudelijks te komen.
Sterker nog, toen ik op de toeter drukte was het gevaar al geweken, maar om mijn iets opgefokte gemoedstoestand weer enigszins te kalmeren, was de toeter een probaat hulpmiddel.En ik denk dat gezien de aanpassing van de rijstijl de lul wel begrepen had, dat zijn gedrag niet op prijs werd gesteld.
....Gadverdamme je lijkt wel een wijf.
"Als je niet weet wat ik bedoel ga ik het je ook niet vertellen"
Nou das ook goed, maar vind je het erg als ik je dan verder gewoon negeer? Wantje post nu al 2x "NIETUS JIJ!!" zonder ook maar met iets inhoudelijks te komen.....
Dat kanBetekent dat nu eigenlijk dat ik op mijn Goldwing wel een ahooga horn mag plakken, is ook maatje scania ongeveer.
Ik wil hem eigenlijk nog laten piepen wanneer ik hem in zijn achteruit zet.
Dat de toon van de claxon "bij het voertuig moet horen" is wel waar. Een lage, ruiten rammellende toon hoort meer bij een dikke 40 tons Scania. Maar, die claxons zijn bijna een meter lang, dat past niet onder mijn brommer. Voor de motor lijkt mij een hogere toon meer geschikt.
Mijn oorspronkelijke vraag betrof wat wettelijk toegestaan is. De pijngrens is 120 ~ 130 db, de chinees beweert zoveel geluid te produceren dat hij boven de pijngrens zit. Maar ik heb inmiddels begrepen dat 118 db het wettelijke maximum is.
Ik maakte al de opmerking "loud horns save lives".
De lawaaibrigade met hun open pijpen en zonder DB killers gebruikt steevast het argument dat lawaai levens redt.
Zelf vind ik dat lawaai nogal "overdone" voor die paar keer dat het effect zou kunnen hebben. Dan ineens is het cóóóól (wat dat ook moge betekenen) terwijl ik er gewoon een bloedhekel aan heb.
Nu maak ik alleen lawaai als er daadwerkelijk gevaar dreigt en dan ineens werkt datzelfde lawaai niet meer en is het ineens ook nog vreselijk uncóóóól...
Hoe zit dat ?
Dat kanen heel simpel.
Er zijn gloeilampjes te koop waar een 'piep' unit in zit, die heb ik ooit eens in mijn 1e autotje gehad (Daihatsu Cuore), als je die in z'n achteruit zetten begon 'ie te piepen als een vrachtwagen
Wat mij betreft: ik ben niet van de loud pipes brigade. Ik geloof niet dat ze levens redden en ik vind ze hinderlijk. Ik denk zelfs dat ze bepaalde weggebruikers opfokken die juist daardoor rare dingen gaan doen. Zelf heb ik liever ook niet zo'n loud pipes snuiter in m'n buurt, zeker in de stad, want gehoor is voor mij ook erg belangrijk in het verkeer.Ik maakte al de opmerking "loud horns save lives".
De lawaaibrigade met hun open pijpen en zonder DB killers gebruikt steevast het argument dat lawaai levens redt.
Zelf vind ik dat lawaai nogal "overdone" voor die paar keer dat het effect zou kunnen hebben. Dan ineens is het cóóóól (wat dat ook moge betekenen) terwijl ik er gewoon een bloedhekel aan heb.
Nu maak ik alleen lawaai als er daadwerkelijk gevaar dreigt en dan ineens werkt datzelfde lawaai niet meer en is het ineens ook nog vreselijk uncóóóól...
Hoe zit dat ?
...Maar iemand er al eens aan gedacht om een claxon bij het voertuig te laten passen?....
....Zal zeker mogelijk zijn, dat geloof ik direct. Maar in een verkeerssituatie zie ik het nut nog steeds niet. Het gaat allemaal zo snel, als het misgaat. Als je je dan realiseert dat geluid relatief langzaam gaat, daar moet iemand nog op reageren (beginnen met kijken, want de omstanders zijn niet getraind doorgaans), beseffen en dan nog iets doen...Een toeter als het al mis aan het gaan is, is altijd zinloos. Kan me voorstellen dat dat bij een militaire dinges anders is.
Zijn we dat eens... Ik hoor ook graag wat er om me heen gebeurt, als alles ineens wordt overstemd door zo'n herriepijp mis ik een hoop informatie....Zelf heb ik liever ook niet zo'n loud pipes snuiter in m'n buurt, zeker in de stad, want gehoor is voor mij ook erg belangrijk in het verkeer....
Een heel goede opmerking, zeker.
Zelf denk ik dat het vooral belangrijk is dat mensen die iets (dreigen te) missen gewaarschuwd worden, dat ze even schrikken en weer bij de les zijn. Ik vraag me af of het veel uitmaakt waarmee dat gebeurt...
Waar ze naar gaan zoeken maakt mij zelf niet uit, als ze me maar opmerken.
Maar mag ik vragen, gebruik je de claxon op de vrachtwagen ? Ik stel me voor dat je hem dan ook wel eens nodig hebt... En dat ben ik niet met je eens.
Sowieso (schrijf ik het goed ?) gaat het bij inhalen niet zo snel; mensen gaan van rijstrook wisselen, ik zie wat ze gaan doen, zie ook dat ze mij niet zien, het geeft me echt wel de tijd om met een signaaltje te laten weten dat ze iemand over het hoofd zien.
En wat betreft het nut... Onlangs heeft de claxon me toch echt wel gered.
Was met de auto (tja, een huis leeghalen over ver gaat lastig met de motor) op de A28 bij de Lichtmis; het was druk, alle rijstroken waren vol. ik reed op de rechterstrook toen er een rode Calibra (ja, ze bestaan nog) met Pools kenteken zonder te kijken invoegde op de plek waar ik reed. Ik kon niet uitwijken, kon alleen remmen, dat deed hij ook en ramde gewoon door naar links.
Ik heb toen de claxon moeten gebruiken, de (dronken ?) Pool deed er niets mee maar de auto die links reed week ook uit naar links en zo bleef alles ternauwernood heel.Zijn we dat eens... Ik hoor ook graag wat er om me heen gebeurt, als alles ineens wordt overstemd door zo'n herriepijp mis ik een hoop informatie.
Ik weet niet of het al gezegd is... want ga geen 8 pagina's lezen over een claxon.
Maar iemand er al eens aan gedacht om een claxon bij het voertuig te laten passen? Ik ken het andersom namelijk een Iveco en een MAN truck (16m60 lang, 50 ton, 2m50 breed en 4m hoog) hebben een auto claxon aan boord als standaard claxon. Als ik die in een noodsituatie gebruik gaat men op zoek naar de auto die in de gevarenzone zit. Niet de truck! Kan me voorstellen dat dat andersom ook speelt, heb je een veel te zware claxon op je motor zoekt men naar iets groots en "zien" ze je nog niet.
het vervelende is, als je zoekt naar een trekker oplegger zul je niet snel doorhebben dat het de motor is welke gevaar heeft gesignaleerd.Zelf denk ik dat het vooral belangrijk is dat mensen die iets (dreigen te) missen gewaarschuwd worden, dat ze even schrikken en weer bij de les zijn. Ik vraag me af of het veel uitmaakt waarmee dat gebeurt...
Waar ze naar gaan zoeken maakt mij zelf niet uit, als ze me maar opmerken.
ik wel maar ook dan is het niet om direct gevaar af te wenden. ik rijd dan ook niet als transporteur maar als militair. "onze" auto's zijn vaak minder groot (die ouwe dingen) of hebben voldoende mogelijkheden om goed uit te wijken of te remmen. dat dit altijd langzamer zal gaan dan met de personen wagen of motor lijkt me duidelijk. de trekker opleggers zullen het een stuk moeilijker kunnen.Maar mag ik vragen, gebruik je de claxon op de vrachtwagen ? Ik stel me voor dat je hem dan ook wel eens nodig hebt...
Sowieso (schrijf ik het goed ?) gaat het bij inhalen niet zo snel; mensen gaan van rijstrook wisselen, ik zie wat ze gaan doen, zie ook dat ze mij niet zien, het geeft me echt wel de tijd om met een signaaltje te laten weten dat ze iemand over het hoofd zien.
En wat betreft het nut... Onlangs heeft de claxon me toch echt wel gered.
Meer geluid met dezelfde toonhoogte dan maar ?....het vervelende is, als je zoekt naar een trekker oplegger zul je niet snel doorhebben dat het de motor is welke gevaar heeft gesignaleerd....
Ik heb gewoon een standaard piep dingetje, zat wel net als onze topic starter te overwegen er een wat zwaardere op te zetten voor soms, heel soms.......desondanks ben ik nu bezig de stebel er weer op te zetten...
Ik heb getoeterd vanmorgen
Ja, als ze niet optrekken bij groen... da's ook nog zo'n moment waarop ik een klein tuutje wel geoorloofd vind