Covid = prijsstijging tweedehands motorfietsen.

Ik lees veel gezeur, even de inruil in de juiste context plaatsen. In 2006 deze FJ1200 gekocht voor 1500 euro. 13 jaar later voor 600 euro ingeruild. Dat is 900 euro afgeschreven in 14 jaar.
600 euro was niet veel, maar ik was er tevreden mee.
 
Na een jaartje elke dag de tweedehandsmarkt hier in Tsjechië te hebben gevolgd, swingen de prijzen voor “project bikes”, “gerestoreerde motorfietsen” en “klassiekers” de pan uit. Alles tussen aanhalingstekens. Een project bike is een roestbak, die jaren stilstond en waarvan cruciale onderdelen missen. Maar, de vraagprijs is € 1200. Een gerestoreerde motorfiets, bv. Een Jawa 250 Pernák van de jaren zestig -zonder papieren- vraagprijs: € 9500. Een klassieker: gelijk welke fiets uit de jaren tachtig, zelfs al heeft de eigenaar er sinds zijn tienerjaren niet meer mee gereden: € 5000.
Alle redelijk geprijsde tweedehandsfietsen zijn opgekocht door professionelen, zowel als amateurs. De professionelen restaureerden de motorfiets tot in de puntjes en registreerden haar als oldtimer, terwijl de amateur, door zijn gebrek aan kennis, de fiets naar de vaantjes helpt. Resultaat: over een jaartje stort de tweedehandsmarkt volledig in. Wachten tot dan is de boodschap, maar het wordt een valkuil, met al die motorfietsen die onherroepelijk “gerestaureerd” zijn door de amateurs.
De allernieuwste rage: de 50cc’tjes waar de startermotor de bestuurder is: pedalen zoals op een fiets. Had je grootmoeder een Peugeot om mee naar de markt te snorren. Verkopen! Die gaat nu vlot van de hand voor €1000!
 
Ik weet niet of 't zo extreem is als jij het hier opschrijft?

Zelf heb ik een oude Vespa brommertje 1973 die je 10 jr geleden kon kopen voor 3 knaken.
Nu soms prijzen die hoger zijn als wat zo'n brommertje in (ver) verleden nieuw heeft gekost.
 
@Irene the Ténéré waar baseer je het instorten van de 2e hands markt op dan?
Enkel bij een enorme economische crisis kan ik me dat voorstellen maar tot die tijd zijn oudere motoren gewoon investeringsobjecten geworden. De leeftijdsgrens tussen sloop of waardevol schuift steeds meer op naar de jongere motoren.
Ook in motorlanden DE en UK zie ik de 2e handsprijzen alleen maar stijgen, NL volgt.
 
Ik was afgelopen week bij een Motoport en wat me opviel was dat er bizar weinig nieuwe motoren waren en de nieuwe motoren die er wel stonden daar hing een kaartje "verkocht" aan. Zijn er zulke levensproblemen dat die ook de 2ehandsprijzen opdrijven?
 
Zal ook meespelen. Maar de 2e hands prijzen in DE zijn al een aantal jaar hoger, en aangezien jaarlijks veel motoren uit het buitenland geïmporteerd moet worden om aan de vraag te voldoen...
Sinds Covid is de vraag ook nog eens hoger geworden en heb je zomaar nog 2 factoren die de prijzen doen stijgen.

1648726956815.png
 
Laatst bewerkt:
@Irene the Ténéré waar baseer je het instorten van de 2e hands markt op dan?
Enkel bij een enorme economische crisis kan ik me dat voorstellen maar tot die tijd zijn oudere motoren gewoon investeringsobjecten geworden. De leeftijdsgrens tussen sloop of waardevol schuift steeds meer op naar de jongere motoren.
Ook in motorlanden DE en UK zie ik de 2e handsprijzen alleen maar stijgen, NL volgt
Het is enkel een vermoeden... Misschien inderdaad wat overdreven. Maar, ik vrees dat motoren geen investeringsobjecten zijn, alhoewel nu velen denken van wel. Enkel de echte klassiekers zijn het verzamelen waard. Maar, wat ik nu zie -en dat sinds de lockdowns- is dat velen een project zochten om tijd de verdrijven in hun garage, wachtend op herwonnen vrijheid. Dat dreef de tweedehandsmarkt hier in Tsjechië tot ongekende activiteit en ongelooflijk overdreven prijzen. Omdat ik elke dag e-mails ontvang van verschillende verkoopsites in Tsjechië merk ik nu dat de prijzen zó hoog zijn, dat dezelfde advertenties weken blijven staan. De amateurs zullen tot de conclusie komen dat ze niet de kennis hebben om de motor draaiend te krijgen en zullen hun geld terug willen verdienen, terwijl de professionelen die massaal de té dure motorfietsen en onderdelen opkochten ook winst zullen willen maken, maar niemand die overdreven prijzen zal willen betalen. Ik vrees dat het aanbod veel groter zal worden dan de vraag en de prijs zal kelderen. Maar, ik ben geen economist.
 
Laatst bewerkt:
Misschien wat verduidelijken dat het hier in Tsjechië vooral om volgende modellen gaat. Alle Jawa’s van voor de jaren 80, MZ, Suzuki DR,Kawa KLR, de oude Honda XLs, de Yamaha XTs, ... Aan de andere kant heb je dan modellen die ze aan de straatstenen niet kwijt raken en echt goedkoop zijn: Honda Shadows en Suzuki Bandits.
 
Laatst bewerkt:
Feit; rente op de bank is klimmende, maar nog steeds peanuts..
Grootgeldbezitters willen renderen, dus stortte men zich op de klassiekermarkt.
Zet maar welk tv-programma op; het gaat niet om hoe het rijdt...maar wat de waarde nu en over 5jr is.
Kijk naar MP; handelaren buitelen over elkaar heen om jou die mooie klassieker uit je schuur te praten, zodat een ander (investeerder, verzamelaar) er voor $$$$ van kan 'genieten'.
Dat genieten moet je vooral zien als: "ik wil 200% winst maken"...

De markt is om zeep, het wordt tijd dat de rente (hard) stijgt..
 
Kijk naar MP; handelaren buitelen over elkaar heen om jou die mooie klassieker uit je schuur te praten, zodat een ander (investeerder, verzamelaar) er voor $$$$ van kan 'genieten'.
Dat genieten moet je vooral zien als: "ik wil 200% winst maken"...
Wat een onzin, als je een motor op MP zet is je doel om te verkopen, dus uit de schuur wil je hem zelf al.
De hoeveelheid handelaren die daarop afkomen is dan ook nog eens beperkt en de meeste lopen al helemaal niet te roepen dat ze handelaar zijn (dat schrikt namelijk af vanwege dit soort internet broodjes aap). Degene die vooral reageren zijn de bankhangende gelukszoekers en wannabee handelaren die vanaf hun telefoon naar alles wat los en vast zit "Laagste prijs" roepen of een onrealistisch bod doen.
Gerenommeerde handelaren komen niet eens op MP en marges van 200% zijn uitzonderingen.
Met motoren verkopen zul je nooit rijk worden, vraag dat aan elke handelaar in NL (ja, ik ken er een paar).
 
Wat een onzin..
Gerenommeerde handelaren komen niet eens op MP en marges van 200% zijn uitzonderingen.
Klopt helemaal :t
Dutch Lion, Bram, Hoekstra...dat zijn geen gerenommeerde handelaren...
 

Bijlagen

  • Screenshot_20220331-210410_Marktplaats.jpg
    Screenshot_20220331-210410_Marktplaats.jpg
    95,1 KB · Weergaven: 34
  • Screenshot_20220331-210314_Marktplaats.jpg
    Screenshot_20220331-210314_Marktplaats.jpg
    92,7 KB · Weergaven: 36
  • Screenshot_20220331-210122_Marktplaats.jpg
    Screenshot_20220331-210122_Marktplaats.jpg
    101,2 KB · Weergaven: 33
  • Screenshot_20220331-210012_Marktplaats.jpg
    Screenshot_20220331-210012_Marktplaats.jpg
    86,7 KB · Weergaven: 34
Ik weet niet of 't zo extreem is als jij het hier opschrijft?

Zelf heb ik een oude Vespa brommertje 1973 die je 10 jr geleden kon kopen voor 3 knaken.
Nu soms prijzen die hoger zijn als wat zo'n brommertje in (ver) verleden nieuw heeft gekost.
Klopt, ik had er een hele verzameling van, vaak voor een paar tientjes gekocht en een paar tientjes ertegen aan smijten en je had een mooi ding. Dingen waren niks waard in tegenstelling tot de schakelbromfietsen (FS1, Zundapp/Kreidlers), echter de laatste jaren zijn die prijzen belachelijk gestegen, heb er al een stuk of 10 voor 15x wat ik er voor betaald heb, verkocht.

Maarja, alles is duurder geworden. Zo zat ik zelf al wat jaren terug te kijken naar oude russische motorfietsen (Ural, Dnepr), deze waren ook voor een prikkie te krijgen.. Nu betaal je voor een redelijk exemplaar evenveel als een zeer nette moderne A-merk motorfiets..
 
Dat valt toch wel mee..?
Richard heeft ze vanaf een 4k staan..
zijspan eraan, full functional..
Hoe mooier, des te duurderer..
Daar koop je echt geen A-merker voor..(wat is dat eigenlijk; A-merk? zoiets als jezelf 'premium' noemen..??)

 
Laatst bewerkt:
Dat valt toch wel mee..?
Richard heeft ze vanaf een 4k staan..
zijspan eraan, full functional..
Daar koop je echt geen A-merker voor..(wat is dat eigenlijk; A-merk? zoiets als jezelf 'premium' noemen..??)

Feit is wel dat Russen de laatste 5-7 jaar ongeveer een factor 5 in waarde gestegen zijn. In dit geval ligt de oorzaak hem ook een beetje in het feit dat men in het voormalig oostblok waarde is gaan toekennen aan zijn eigen rollende erfgoed, daar waar men er tien jaar terug vooral vanaf wilde.
 
  • Eens
Waarderingen: PLR
Heel simpel he in 1 woord te omschrijven dit... Inflatie

Die motoren worden niet meer waard... Je euro alleen wel minder. Oftewel je hebt meer euros nodig om hetzelfde te kopen.

Als je de inflatie niet bij kan benen wordt voor je gevoel dus alles duurder.
 
Klopt helemaal :t
Dutch Lion, Bram, Hoekstra...dat zijn geen gerenommeerde handelaren...
Lekker krom vergelijk, je hebt het eerst over handelaren die je motor uit de schuur praten en vervolgens kom je als bewijs met handelaren die ze zelf aanbieden, zonder dat je weet hoe ze eraan komen en wat ze ervoor betaald hebben en via MP??
Maar goed in Twente zal het vast anders zijn dan in Nrd Holland denk ik dan maar.
 
Dutch lion / yesterdays nederweert / patrick etc hebben een veel hogere winst marge dan je denkt , hoger dan motoport
Ze kopen indians en harleys goedkoop in en verdubbele hun prijzen voor de verkoop :r
'vraag en aanbod' onzin .
Mensen die motoren kunnen betalen zoals een flying merkel / indian / vincent / brough etc rijden echt niet met de motoren , allemaal 'investeringen'
Zo jammer , de jeugd kan nooit echte oldtimers beleven .

40k voor een 1 cilinder indian ?
Een paar jaar geleden wou niemand deze hebben voor 9k .
 
  • Eens
Waarderingen: PLR
Wat een onzin, als je een motor op MP zet is je doel om te verkopen, dus uit de schuur wil je hem zelf al.
De hoeveelheid handelaren die daarop afkomen is dan ook nog eens beperkt en de meeste lopen al helemaal niet te roepen dat ze handelaar zijn (dat schrikt namelijk af vanwege dit soort internet broodjes aap). Degene die vooral reageren zijn de bankhangende gelukszoekers en wannabee handelaren die vanaf hun telefoon naar alles wat los en vast zit "Laagste prijs" roepen of een onrealistisch bod doen.
Gerenommeerde handelaren komen niet eens op MP en marges van 200% zijn uitzonderingen.
Met motoren verkopen zul je nooit rijk worden, vraag dat aan elke handelaar in NL (ja, ik ken er een paar).

Ik kreeg gisteren een brief of ik mijn oldtimer/ youngtimer auto wilde verkopen.
Ik vermoed dat ze mijn adres hebben via de verzekering, ik zou het anders niet weten.

Het bedrijf ken ik niet, maar misschien is het een bekende in de wereld. Ik heb een paar oude auto's, maar verder geen kennis van bedrijven die hierin doen.
Dus er zijn wel handelaren actief op zoek naar spullen, ik heb niks te koop staan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan