Da's pech, tandwiel weg

Nick314

MF'er
9 mrt 2011
36
0
...of in ieder geval als het beschermkapje er niet voor had gezeten.

Reed ik daar lekker op de A58 naar m'n werk vanochtend, springt opeens de motor uit de versnelling, of daar leek het op. Gassen, terug schakelen, nog meer gassen, niks!

ANWB gebeld (was overigens nog best snel ter plekke voor in de ochtendspits) en naar het benzinestation, aldaar het betreffende kapje eraf gehaald werd. Resultaat:

2uiu0k8.jpg

Volgens mij hoort daar iets van schroefdraad te zitten met een moer die dat tandwiel tegenhoud


347xi5i.jpg

En ook de tanden aan de binnenkant horen er volgens mij niet zo uit te zien


Sinds de proefrit zat er al een rare ratel in, het leek op een boutje dat los zat te trillen of een kabeltje dat aanliep. Aantal keer terug naar de garage, die wist mij te vertellen dat het niks ernstigs was en dat ik 13 juli de motor weg kon brengen zodat ze het probleem kunnen gaan zoeken. Nou jongens, ik heb het gevonden hoor!

Degene die vanochtend een stumpert met een rooie motor op de vluchtstrook vlak voor Oirschot hebben zien staan (hmp 20,5), dat was ik dus |(

Verder gelukkig geen brokken gemaakt, ben allang blij dat het achterwiel niet blokkeerde. Hebben jullie ook wel eens zoiets meegemaakt?
 
Wow, ik schrok al toen bleek da ik al een paar duizend kilometer zonder moer op een voortandwiel had gereden... Maar ja, staat gewoon in een rechte lijn dus is al die tijd nergens heen gegaan. Binnenkant van jouw tandwiel ziet er alleen niet erg gezond uit, dat zal de reden zijn dat die van jou er wel is afgelopen... Gaat een dure worden :(
 
Wow, ik schrok al toen bleek da ik al een paar duizend kilometer zonder moer op een voortandwiel had gereden... Maar ja, staat gewoon in een rechte lijn dus is al die tijd nergens heen gegaan. Binnenkant van jouw tandwiel ziet er alleen niet erg gezond uit, dat zal de reden zijn dat die van jou er wel is afgelopen... Gaat een dure worden :(


Als ik ts begrijp heeft hij al aangegeven dat er wat 'rammelde' bij aanschaf, en zou de verkopende zaak ernaar kijken 13 juli...

Lijkt me garantie
 
Als ik ts begrijp heeft hij al aangegeven dat er wat 'rammelde' bij aanschaf, en zou de verkopende zaak ernaar kijken 13 juli...

Lijkt me garantie
Als ie garantie hééft wel inderdaad. Maar goed, dan nog wordt het een dure, hoeft hij het alleen niet zelf te betalen :P
 
mazzel dat het olie filter niet lek is gegaan, wel vreemde(maar handige) plek voor een oliefilter trouwens, om wat voor motor gaat het?
 
Fz6 uit 2006. Ziet er aan de buitenkant overigens prima uit, maar heeft pas 17.000 km gelopen. Op zich een mooie km stand, maar verbaas me erover dat het tandwiel het nu al begeven heeft.
 
Je hebt idd geluk gehad.

Maar zit er geen schroefdraad meer op die uitgaande as?
Daar hoort toch een moer met een plaatje op?!?
 
Toen ik alleen het 1e plaatje zag was ik er van overtuigd dat je idd MAXIMAAL je tandwiel opgebruikt heb en nu vervangen moet worden!
Tandjes compleet stomp...


2e plaatje moet je dan wel ff weghalen :P
 
Bevredig mijn nieuwsgierigheid, waarom wordt dit een dure?
Anders dan een nieuw tandwiel, wat moet er nog meer gebeuren?

ja, zat hier ook al met vraagtekens naar het plaatje te kijken. 25 euro voor een nieuw voortandwiel, nieuw ringetje ervoor, nieuw bouje erin, dekseltje ervoor en na max 30 minuten ben je weer onderweg.

valt m,e wel op dat je voortandwiel al erg versleten is, terwijl het lijkt dat er een nieuwe ketting omheen zit...... beetje valse zuinigheid van de verkopende partij.

edit:P ja, dat draad was niet echt zichtbaar.... misschien dan wel dure grap.
 
Laatst bewerkt:
Draad uitgaande as versnellingsbak waar de moer op hoort om het tandwiel te borgen is weg......
De as moet worden vervangen.

.... En daarvoor moet het blok uit elkaar. Wel lullig voor een fiets uit 2006. :/
 
Laatst bewerkt:
ja, zat hier ook al met vraagtekens naar het plaatje te kijken. 25 euro voor een nieuw voortandwiel, nieuw ringetje ervoor, nieuw bouje erin, dekseltje ervoor en na max 30 minuten ben je weer onderweg.
Zie gearboxdestroyer... De uitgaande as heeft geen draad meer om een tandwiel te borgen. Nu zou je er een nieuwe draad op kunnen tappen, maar of dat lukt met het blok en de as in dezelfde positie als ze nu zijn (in de motor dus) valt te bezien. bovendien zou ik met zo'n McGyver fix niet tevreden zijn als dit onder garantie valt. Nieuwe uitgaande as erin laten zetten.


Edit: Ah, je had het al gevonden :P
 
Laatst bewerkt:
Toen ik alleen het 1e plaatje zag was ik er van overtuigd dat je idd MAXIMAAL je tandwiel opgebruikt heb en nu vervangen moet worden!
Tandjes compleet stomp...


2e plaatje moet je dan wel ff weghalen :P
:^ :+

Nu zou je er een nieuwe draad op kunnen tappen, maar of dat lukt met het blok en de as in dezelfde positie als ze nu zijn (in de motor dus) valt te bezien.
Nieuw draadeind erop tappen zou een optie kunnen zijn, maar de tanden op de uitgaande as (waar het tandwiel overheen geschoven wordt) zijn ook helemaal naar de kleaute. Grote jongen die dat nog op kan tappen!


Van mij mogen ze er dan ook gelijk een nieuwe ketting + achtertandwiel op gooien, zal mij niet gebeuren dat die ook nog eens verkeerd op elkaar in gaan slijten, sta ik over een maand weer met panne :(

Volgens mij mis je ook een stukje uit het carter, net boven het filter.
Nee hoor, het lijkt alsof er iets afgebroken is door het vet wat erop zit, maar dit hoort zo. Of bedoel je iets anders?
 
Laatst bewerkt:
Uitgaande as ziet er nog best ok uit. Gewoon vastlassen en gaaaaaan! :9
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan