Da's pech, tandwiel weg

Hoe het schroefdraad verdwenen zij...?
Als je tandwiel van de spiebaanen schuift heb je geen aandrijving meer, en dan stop
je dus meteen.
In zo'n korte tijd slijt je draad toch niet kompleet weg... :?
Of is Yamaha draad zo zacht en fijn... :o

Heb het ook gehad met een 1000RX Kawa, openeens geen versnellingen meer...
Tandwiel hing nog op het schroefdraad, maar een nieuwe bout kon ik
zonder problemen er weer opdraaien...
Niet aan de hand met het schroefdraad...

Bij mn Z zit het afdekkapje zo dicht op het tandwiel dat dit soort
problemen gelukkig niet meer kunnen...wel loslopen/niet eraf
Hoogstwaarschijnlijk is de moer te vast gedraaid, en is daarmee de draad al overbelast en beschadigd. Vervolgens is de moer met draad en al van de as geschoven. De draad zal niet pas weggesleten zijn toen de moer er al af was, dan zou je resten blijven zien.
 
Draad uitgaande as versnellingsbak waar de moer op hoort om het tandwiel te borgen is weg......
De as moet worden vervangen.


as vervangen???
wrom??

waar het schroefdraad heeft gezeten gaat je boren. plaatje erop, splitpen door het gaatje en gaan met dat barrel })
tandwielen staan in lijn dus splitpen hoeft alleen plaatje tegen te houden..
 
as vervangen???
wrom??

waar het schroefdraad heeft gezeten gaat je boren. plaatje erop, splitpen door het gaatje en gaan met dat barrel })
tandwielen staan in lijn dus splitpen hoeft alleen plaatje tegen te houden..
Prima fix als het voor eigen kosten is, werkt hoogstwaarschijnlijk uitstekend. Echter, als het een garantiegevalletje is laat je het gewoon goed repareren ;)
 
Heb je zien staan! Zat op de linkerbaan en kon met geen mogelijkheid naar rechts komen met het koekblik.. Sorry, wilde graag stoppen ;/
 
as vervangen???
wrom??

waar het schroefdraad heeft gezeten gaat je boren. plaatje erop, splitpen door het gaatje en gaan met dat barrel })
tandwielen staan in lijn dus splitpen hoeft alleen plaatje tegen te houden..

Heeft T.S. al gezegd. De spieas waarop het tandwiel zit is ook kapot. Hier zou ik geen nieuw tandwiel op zetten.
 
Nog nooit zo iets gezien.
Ik heb zaterdag nog een voortandwiel er af gehaald.
Zelfs geen slijtage te zien op het deel bij de as, alleen bij de tanden zelf.

Wat voor merk tandwiel zat er op?
 
Nog nooit zo iets gezien.
Ik heb zaterdag nog een voortandwiel er af gehaald.
Zelfs geen slijtage te zien op het deel bij de as, alleen bij de tanden zelf.

Wat voor merk tandwiel zat er op?

Zomaar een gokje hoor maar gezien het de orginele tandwielen waren: Yamaha :+

Tja waar Yamaha ze dan laat maken geen idee, want die maken het natuurlijk niet zelf.
 
Een collega van mij had hetzelfde yamaha r6 ,heeft iemand dit wel eens gehad op een ander soort motor dan een yamaha?

Wat me wel opvalt dat eigenlijk niemand is gevallen of geblokeerd ,lijkt wel mee te vallen met het gevaar.
 
Nou dat valt wel mee... Of het tandwiel zit op de spie en je hebt aandrijving en niks blokkeert, of het tandwiel raakt van de spie af, je hebt geen aandrijving meer maar aan de andere kant kan het ook niet echt blokkeren. Je valt gewoon stil... Knappe jongen die dan op z'n bek gaat :+
 
...of in ieder geval als het beschermkapje er niet voor had gezeten.

Reed ik daar lekker op de A58 naar m'n werk vanochtend, springt opeens de motor uit de versnelling, of daar leek het op. Gassen, terug schakelen, nog meer gassen, niks!

ANWB gebeld (was overigens nog best snel ter plekke voor in de ochtendspits) en naar het benzinestation, aldaar het betreffende kapje eraf gehaald werd. Resultaat:

[afbeelding]
Volgens mij hoort daar iets van schroefdraad te zitten met een moer die dat tandwiel tegenhoud


[afbeelding]
En ook de tanden aan de binnenkant horen er volgens mij niet zo uit te zien


Sinds de proefrit zat er al een rare ratel in, het leek op een boutje dat los zat te trillen of een kabeltje dat aanliep. Aantal keer terug naar de garage, die wist mij te vertellen dat het niks ernstigs was en dat ik 13 juli de motor weg kon brengen zodat ze het probleem kunnen gaan zoeken. Nou jongens, ik heb het gevonden hoor!

Degene die vanochtend een stumpert met een rooie motor op de vluchtstrook vlak voor Oirschot hebben zien staan (hmp 20,5), dat was ik dus |(

Verder gelukkig geen brokken gemaakt, ben allang blij dat het achterwiel niet blokkeerde. Hebben jullie ook wel eens zoiets meegemaakt?

Wow ben ik ff blij dat ik vandaag een nieuw setje erop heb gezet :X Mijn voortandwiel lijkt hier behoorlijk veel op!

Edit: Me vorige voortandwiel he ghehe :P
 
Laatst bewerkt:
Bekend probleem, er is bij de fz6 een modificatie geweest dat de voortandwiel moeren gecontroleerd moesten worden omdat deze los liepen.
 
Heb hetzelfde gehad maar dan in the middle of nowhere in de eiffel _O-

Borgring was los getrild en toen liep het tandwiel eraf. Ik had nog geluk dat de binnenste tandjes nog heel waren. En de as ook.

En nuchter als ik ben, heb ik er gewoon wat ductape omheen gedraaid en naar huis gereden :]
Gebeurd niks mee zolang de ketting maar onder spanning blijft staan.
 
Laatst bewerkt:
toch knap om na 17k zo'n versleten bende te hebben.
mijn f3 had met 25k nog de originele tandwielen die er minder versleten uit zagen dan deze.,...
 
toch knap om na 17k zo'n versleten bende te hebben.
mijn f3 had met 25k nog de originele tandwielen die er minder versleten uit zagen dan deze.,...

Hoe vaak zie je wel niet glimmende kettingen bij motoren..
Als je niet goed smeert gaat het hard.
 
Vandaag contact gehad met de dealer, die wist mij te vertellen dat het wel vaker voor komt en dat het verder niet gevaarlijk is, omdat het tandwiel opgesloten zit. :z Toen we de motor de bergingswagen op duwde liep de ketting eraf :?
 
Bij mijn motor zit er zoiets aan te komen. Heb net de bestelde Gedore dop 36mm opgehaald, ff 100Nm of zoiets op zetten.
 
Vandaag contact gehad met de dealer, die wist mij te vertellen dat het wel vaker voor komt en dat het verder niet gevaarlijk is, omdat het tandwiel opgesloten zit. :z Toen we de motor de bergingswagen op duwde liep de ketting eraf :?

Je dealer is gek, die wil geen verantwoordelijkheid op zich nemen.
 
Hoogstwaarschijnlijk is de moer te vast gedraaid, en is daarmee de draad al overbelast en beschadigd. Vervolgens is de moer met draad en al van de as geschoven. De draad zal niet pas weggesleten zijn toen de moer er al af was, dan zou je resten blijven zien.

Dan moet je toch aardig zot bezig geweest zijn...om de draad zo te verzieken... B|
 
Heb ik ook meegemaakt op de snelweg. Vermogen viel ineens totaal onverwacht weg, toevallig ter hoogte van afrit naar tankstation dus er af met ingehouden koppeling en vervolgens werd ik ter hoogte van het tankstation door mensen geattendeerd op het aan komen rollen van mijn tankwiel. Dan schrik je wel even idd. Wat als denk je dan. De borgring was weg maar hoe en wat weet ik niet. Gelukkig is de ketting niet vast geslagen of gebroken met alle gevolgen van dien. Denk dat de kans hierop trouwens wel erg klein is. Denk dat je dat nooit meer gaat meemaken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan