Da's pech, tandwiel weg

Zo zeg dan heb je mazzel dat er niet meer is gebeurd.
Tandwiel is wel op in ieder geval...
 
Eigenlijk vind ik het een vreemd verhaal. 17.000 km. Er zou nog gewoon de originele kettingset op moeten zitten als ik de slijtage van het voortandwiel zie. Kan me niet voorstellen dat ie 17.000 km los heeft gezeten.

Pri-as is dus ook slecht, as moet dus echt vervangen worden. Opknappen niet accepteren. Dat gaat t.z.t. ook kapot.
 
Vind 't sowieso vreemd dat dat kettingwiel er überhaupt op is blijven zitten gedurende een maand.

Klikkederklik, zó hoorde 't ooit allemaal vast te zitten.
 
Laatst bewerkt:
Eigenlijk vind ik het een vreemd verhaal. 17.000 km. Er zou nog gewoon de originele kettingset op moeten zitten als ik de slijtage van het voortandwiel zie. Kan me niet voorstellen dat ie 17.000 km los heeft gezeten.

Pri-as is dus ook slecht, as moet dus echt vervangen worden. Opknappen niet accepteren. Dat gaat t.z.t. ook kapot.
De uitgaande as is op zich best wel de secundaire en niet de primaire as. Of bedoel je dat je complete bak weggegooid kan worden?
 
De uitgaande as is op zich best wel de secundaire en niet de primaire as. Of bedoel je dat je complete bak weggegooid kan worden?

Pri-as bedoel ik de meervoudige spie-as waarop het tandwiel vastzit. Zo'n as heeft een auto ook waarop de koppeling zit.
 
Laatst bewerkt:
Vind 't sowieso vreemd dat dat kettingwiel er überhaupt op is blijven zitten gedurende een maand.

Klikkederklik, zó hoorde 't ooit allemaal vast te zitten.
Volgens de tekening hoort er helemaal geen gat in het uiteinde van die as te zitten.

Heeft de vorige eigenaar hier een schroef in getapt voor de borging?
17k is idd niet erg veel


Check motornummer versus framenummer.....
 
Hmm,

Als ik zo naar de tekening kijk zou ik ook eens gaan kijken naar de combi motor en frame...
Ik dacht even dat er misschien een buit in die as moest die een ring opsluit om het tandwiel te borgen.

Dit lijkt wel een compleet andere as, zo netjes "weggesleten".

Succes met de garantieclaim TS!
 
Afgelopen zondag naar Achterveld toe.
Met 3 motoren (2 V-Maxxen -cardan aangedreven- en Yamaha FZ 750).
Na afslag Barneveld genomen te hebben geen "achtervolgers te zien. Ik trug en zie dat de FZ voortgeduwd werd de afrit af.
"Geen koppeling meer"', was de 1ste veronderstelling.
Kappen eraf ,maar kabel was in orde. Deksel eraf en toen bleek de tandwiel moer en de borgbouten/plaatje verdwenen te zijn. Tandwielmoer lag onder in de kuip, maar de rest was weg.
Tandwieldraad was rot getrild, dus niet meer te gebruiken.
Voor hetzelfde geld was de ketting eraf gelopen en was ie over de kop geslagen, maar tandwiel lag nog op de as. Toch thuisgekomen met de motor later opgehaald.
Blij da`k cardan heb. *O*
 
... zie dat de FZ voortgeduwd werd de afrit af.
...

[inbreekpost]
Die rijder is welkom in het FZ topic of op fz750.nl.
Bij een FZ zorgt de kap ervoor dat het tandwiel er niet helemaal afloopt. Making te best of a bad situation zogezegd.
[/inbreekpost ;) ]
 
Laatst bewerkt:
Ik kan het tegenwoordig goed in de gaten houden ;)

IMAG0091.jpg
 
Volgens de tekening hoort er helemaal geen gat in het uiteinde van die as te zitten.

Heeft de vorige eigenaar hier een schroef in getapt voor de borging?
17k is idd niet erg veel


Check motornummer versus framenummer.....
Mezelf ff gequote. :X
Gat hoort wel in de uitgaande as te zitten.
Wel vreemd dat mister yamaha een open gat gelaten heeft naar het oliefilter, hierdoor komt er kettingvet op het filter.
Vandaar dat ik even naar een beter plaatje op zoek ben gegaan.

IMGP2340.jpg
 
Vind 't sowieso vreemd dat dat kettingwiel er überhaupt op is blijven zitten gedurende een maand.

Klikkederklik, zó hoorde 't ooit allemaal vast te zitten.
Inderdaad, van boutje 35 (die grote) ontbreekt elk spoor. Thnx voor die site, gelijk gebookmarked!


Bij een FZ zorgt de kap ervoor dat het tandwiel er niet helemaal afloopt. Making te best of a bad situation zogezegd.
Bij de FZ6 is dat volgens mij ook zo, tandwiel hing nog net aan/over de as toen we het kapje eraf haalde.


Check motornummer versus framenummer.....
Gevonden, wat kan ik hieraan controleren/afleiden?
 
Heb een FZR en bij controle bleek het voortandwiel ook los te zitten. gelukkig nog zat draad op de as. Maar het lijkt wel een Yammie kwaal, veel FZRs hebben er last van als je het niet goed borgt (lees: plaatje die je ombuigt en moer met loctite vast zetten)
 
Ik zou de reparatie maar goed in de gaten houden, desnoods als je hem ophaald gelijk kapje bij het voorkettingwiel eraf schroeven.

De gemiddelde beunhaas vindt het naast de kosten veel te veel werk om het hele blok uit elkaar te halen en de secundaire as te vervangen.
Goedkope oplossing: tandwiel vastlassen.

Daar zou ik zelf dus absoluut niet mee akkoord gaan als "raparatie"
 
Hoe kunnen die nummers hetzelfde zijn als het VIN bestaat uit 17 tekens en het motornummer uit 13?

Bij oudere Yamaha's was inderdaad framenummer en bloknummer gelijk. Later zijn ze er vanaf gestapt, zal bij de FZ6 dus niet meer relevant zijn.
 
Hoe het schroefdraad verdwenen zij...?
Als je tandwiel van de spiebaanen schuift heb je geen aandrijving meer, en dan stop
je dus meteen.
In zo'n korte tijd slijt je draad toch niet kompleet weg... :?
Of is Yamaha draad zo zacht en fijn... :o

Heb het ook gehad met een 1000RX Kawa, openeens geen versnellingen meer...
Tandwiel hing nog op het schroefdraad, maar een nieuwe bout kon ik
zonder problemen er weer opdraaien...
Niet aan de hand met het schroefdraad...

Bij mn Z zit het afdekkapje zo dicht op het tandwiel dat dit soort
problemen gelukkig niet meer kunnen...wel loslopen/niet eraf
 
Laatst bewerkt:
Image


Nummer 33 is het tandwiel
34 en 35 zijn het borgplaatje en de moer.
Laat daar nou een vervangingsonderdeel van zijn.
Oude onderdeelnummer: 90179-18005-00
Nieuw onderdeelnummer: 90179-18006-00


Ook de bevestigingsmoeren van het achtertandwiel zijn vervangingsonderdelen van de oorspronkelijk exemplaren....
Materiaalfoutje in de originele moeren?
 
Terug
Bovenaan Onderaan