De ergste hoerige schijt klussen

Ik had ineens zo'n oorlogsveteranen-flashback van de keer dat ik de carburateurs heb gedaan van een V45 Magna (bj'89 of zo)
Om die er af te halen moet eerst het koelsysteem leeg want anders kan de airbox er niet af, die airbox bestaat uit twee delen, onderste is aluminium en zit met een stuk of 8 kruiskopjes vast die stuk voor stuk slecht bereikbaar zijn, paar uur bezig geweest tot ik de carbs los had. Daarna bleken de co-schroeven nog steeds afgedopt te zijn dus kon ik dat gaan verwijderen zonder de schroeven te slopen. Set carbs uit elkaar en ultrasonen is verder niet zo heel boeiend...Toen ze er weer opzaten moesten ze weer gesynched worden en stat.mengsel afgesteld te worden, kom je ook weer verdomd slecht bij de schroefjes, heb er zelfs nieuwe gereedschappen voor gekocht toen.

Volgens mij was dit het moment dat ik klaar was met onderhoud doen voor anderen _O-
 
Carbs van een GPX750 zijn makkelijker te verwijderen dan het lijkt. Je moet gewoon zorgen dat ze er 1x af zijn geweest en dan met genoeg vet ertussen terug zijn geplaatst, dan kun je de rubbers aan de kant van het blok losschroeven en ze er zo tussenuit pakken.


De grootste ellende vind ik alles met voorvorken. Veel te veel gepriegel in kleine ruimtes waar je een enorme bult aan speciaal gereedschap voor nodig hebt.
Ligt er maar net aan welke vork,sommige zijn inderdaad lastig,andere kan je vrij makkelijk uit elkaar frotten.
 
Carburateurs verwijderen/terugplaatsen bij GPZ900.
Luchtfilter kan pas weg als carbs weg zijn. Carbs kunnen eigenlijk pas weg als luchtfilter weg is. Nergens ruimte. Zelfs na alle rubbers verwarmen nog steeds een hoerige schijtklus.😠
Aah dat ken ik.
Had ooit een gpx750 project staan. Heb het verkocht, wat een kutbak om aan te werken zeg en ze zijn ook geen drol waard.

Inderdaad het probleem van de carbs, luchtfilter zit in de weg maar die kan niet weg door de carbs 🙈

Bougies op een GTR1400 zijn ook zo'n leuk klusje.
 
Laatst bewerkt:
Ik had ineens zo'n oorlogsveteranen-flashback van de keer dat ik de carburateurs heb gedaan van een V45 Magna (bj'89 of zo)
Om die er af te halen moet eerst het koelsysteem leeg want anders kan de airbox er niet af, die airbox bestaat uit twee delen, onderste is aluminium en zit met een stuk of 8 kruiskopjes vast die stuk voor stuk slecht bereikbaar zijn, paar uur bezig geweest tot ik de carbs los had. Daarna bleken de co-schroeven nog steeds afgedopt te zijn dus kon ik dat gaan verwijderen zonder de schroeven te slopen. Set carbs uit elkaar en ultrasonen is verder niet zo heel boeiend...Toen ze er weer opzaten moesten ze weer gesynched worden en stat.mengsel afgesteld te worden, kom je ook weer verdomd slecht bij de schroefjes, heb er zelfs nieuwe gereedschappen voor gekocht toen.

Volgens mij was dit het moment dat ik klaar was met onderhoud doen voor anderen _O-
Gohhh, ik heb dat maar 4 keer gedaan, ofzo.
Na 3 keer is het een makkie.
 
De startkoppeling van een K zit nog achter de koppelingsplaat. Die moet er dus ook af. Inclusief de éénmalig te gebruiken O-ring die diep ligt en je dus door moet snijden. De koppeling assembly moet ook uit elkaar, die zit ook met éénmalig te gebruiken boutjes vast. Daarna zit er een tussenflens die met veel Torx schroeven vast waarvan er 1 in een dieper gat verstopt waardoor een 1/2 inch dop niet past, ook een 3/8 past niet, een 1/4 dop past wel maar daar moet je teveel kracht op zetten dus dan gaat je wringijzer krom. Je hebt dus een lange torxdop 3/8 nodig. De tussenflens heeft 1 van de 3 motor ophangpunten. Voor het verwijderen van de flens moet het blok dus ondersteund worden. De startkoppeling moet je er in z'n geheel uithalen, let daarbij goed op dat je de hardstalen shim die hier achter zit ook mee neemt, die zit vastgeplakt in de olie.

Alles bij elkaar is het vervangen van de startkoppeling bijna 2 dagen werk. Zeker de eerste keer dat je het doet.
 
Bmw maakt het graag spannend voor zijn techniekers.
De BMW K1600 heeft een dubbel carter met 2 carterstoppen.
1 je handen hangen altijd vol olie.
2. Als de vorige dat binnenste stopje veel te hard heeft aangedraaid en/of de inbus vernaggeld heeft... enjoy!
 
Terug
Bovenaan Onderaan