De motor bepaalt de snelheid

mark-k

MF veteraan
17 jul 2009
4.666
577
Ik las net dit berichtje in de motoport nieuwsbrief:
In juni zullen er in de UK testen gaan plaats vinden waarbij er gebruik gemaakt zal worden van een nieuwe technologie, waarbij de motorfiets de rijder informeert of deze te hard rijdt of te dicht op zijn voorganger zit.

Het waarschuwingssysteem is een prototype van de veiligheidstechnologie, die de Europese Commissie (EC) graag over 5 tot 6 jaar in alle motorfietsen ingebouwd wil hebben.

Een EC onderzoeksproject, genaamd Saferider, zal tenminste 9 motorfietsen voorzien van deze technologie, waaronder de Yamaha Tenere en X-Max 250 scooter en een Piaggio MP3 Hybride. Hoogstwaarschijnlijk zullen ze gebruik maken van satellietnavigatie en kaarten om de snelheid aan te geven. Wanneer een rijder te snel een bocht nadert, zal deze gewaarschuwd worden en sensoren zullen aangeven of de motorfiets een object nadert wat eventueel voor een botsing zou kunnen zorgen.

Op zich geen slechte aanpassing, maar mij lijkt dat ze dit beter eens in alle koekblikken zouden bouwen omdat dat meestal de mensen zijn die bezig zijn met alles behalve verkeersdeelname (administratie doen, scheren, aankleden, big mac eten, enz).

Iemand een andere mening cq. informatie hierover?
 
Die zitten er al in de nieuwe opel bv lezen verkeersborden en waarschuwen jouw als je te hard rijd.
 
Laatst bewerkt:
zal wel heel vreemd worden...
opzich niet heel verkeerd, bij afstand houden. Zolang dat het systeem maar niet zelf ingrijpt...
 
en nee het is geen sience fiction. De technologie is er al dus dat kan zo ingebouwd worden. De nieuwste opels, bmw's, mercedessen, lexus etc kunnen al verkeersborden lezen. Maximum snelheid instellen zit tegenwoordig ook in elke brik, dus ff die systeempjes koppelen en voila

Als het in een auto kan zal het op een motor ook wel lukken. Ik gruw ervan, die bemoeienis van de overheid
 
waar was die tijd dat je motor geen karakteristieke eigenschap had, die weergegeven kon worden in Mhz of RAM-geheugen...

:+
 
Slechte 'uitvinding'!!

Sluit goed aan bij het kastje in de auto. Klinkt nu allemaal heel erg duidelijk, maar sta er niet gek van te kijken wanneer deze innovaties strakt ook gebruikt gaan worden voor hele ander doeleinden!
Wat dacht je een aansluiting met het justitieel incassobureau.....leg eens uit!?....je wordt in de toekomst gewoon automatisch bekeurd, want via zo'n kastje (in de auto of op de motor) kan direct nagelezen worden of je te hard hebt gereden.
Heb je nog achterstand in betaling? Dan start je auto of motor gewoon niet.
En big brother is watching you! Ze zullen altijd weten waar je je bevind.

Weg met die zooi!!
 
owja en voor de kansloze verbeteraars:

strakt is fout, want dit moet straks zijn.
ander is fout, want dit moet andere zijn.
en tussen je en een moet het woordje van staan.

:D mzzl :D
 
Erger nog: wat dacht je van een motor die zélf de max. snelheid gaat regelen voor je? Dat je op bepaalde punten dus niet harder dan 50 of 100 kunt rijden of bij nadering van een bocht de snelheid "geknepen" wordt?

Géén toekomstmuziek, in Japan werkt een dergelijk systeem al.
 
owja en voor de kansloze verbeteraars:

strakt is fout, want dit moet straks zijn.
ander is fout, want dit moet andere zijn.
en tussen je en een moet het woordje van staan.

:D mzzl :D


Er is ook gewoon een edit knopje he ;)

EDIT: @ Jan: Als dat gebeurd kun je de overheid aanklagen als je in een bocht onderuit gaat. "ja meneer, ik viel om want ik had niet genoeg snelheid om met een kneedown door de bocht te gaan" :P
 
Laatst bewerkt:
Ik las net dit berichtje in de motoport nieuwsbrief:Op zich geen slechte aanpassing, maar mij lijkt dat ze dit beter eens in alle koekblikken zouden bouwen omdat dat meestal de mensen zijn die bezig zijn met alles behalve verkeersdeelname (administratie doen, scheren, aankleden, big mac eten, enz).

Iemand een andere mening cq. informatie hierover?

Gaap... :Z

Het zijn altijd de koekblikkers die het nodig hebben, wij niet...
 
owja en voor de kansloze verbeteraars:

strakt is fout, want dit moet straks zijn.
ander is fout, want dit moet andere zijn.
en tussen je en een moet het woordje van staan.

:D mzzl :D

Nou nog ééntje dan:
Waar je je bevindt, is met "dt" op het eind.
Jaja ik ben kansloos, ik weet het.
 
Gaap... :Z

Het zijn altijd de koekblikkers die het nodig hebben, wij niet...


Nee, dat is wat jij er van maakt. Mij lijkt het alleen beter om het in een koekblik in te bouwen dan alleen in een motor, omdat het toch meestal de koekblikkers zijn die het ongeluk veroorzaken (meestal, dus niet altijd ;) )
 
Ik zeg dat al deze snufjes het einde betekenen van het auto-/motorrijplezier en het zelf beslissingen nemen. En dan hoeft het voor mij niet meer.
Soms lees ik in de EOS ook van de nieuwe technieken voor auto's die constant een veiligheidsruimte rond zich gaan creëren, afremmen als je te dicht op je voorligger komt etc. En dan krijg ik het gevoel dat ik later tegen mijn kinderen zal moeten zeggen: wij konden indertijd nog zelf bepalen hoe snel we reden, hoeveel afstand we hielden etc etc.
 
Erger nog: wat dacht je van een motor die zélf de max. snelheid gaat regelen voor je? Dat je op bepaalde punten dus niet harder dan 50 of 100 kunt rijden of bij nadering van een bocht de snelheid "geknepen" wordt?

Géén toekomstmuziek, in Japan werkt een dergelijk systeem al.

Precies, daar ben ik ook bang voor. En dan nog het kilometerkastje voor de rekeningen van de overheid en weg is je vrijheid.

1984 komt met rasse schreden dichterbij
 
Slechte 'uitvinding'!!

Sluit goed aan bij het kastje in de auto. Klinkt nu allemaal heel erg duidelijk, maar sta er niet gek van te kijken wanneer deze innovaties strakt ook gebruikt gaan worden voor hele ander doeleinden!
Wat dacht je een aansluiting met het justitieel incassobureau.....leg eens uit!?....je wordt in de toekomst gewoon automatisch bekeurd, want via zo'n kastje (in de auto of op de motor) kan direct nagelezen worden of je te hard hebt gereden.
Heb je nog achterstand in betaling? Dan start je auto of motor gewoon niet.
En big brother is watching you! Ze zullen altijd weten waar je je bevind.

Weg met die zooi!!


In de Dakar rally gebruiken ze dit al tijden ;) Zo'n kastje mag wat mij betreft direct de magnetron in :/
 
Nee, dat is wat jij er van maakt. Mij lijkt het alleen beter om het in een koekblik in te bouwen dan alleen in een motor, omdat het toch meestal de koekblikkers zijn die het ongeluk veroorzaken (meestal, dus niet altijd ;) )

Yep... die koekblikkers zorgen er voor dat de motorrijder achterop knalt bij een ander...
Koekblikkers zijn de oorzaak dat een motorrijder de bocht niet haalt...

Er zijn voor auto's al systemen voor afstand houden en men test continue door met verbeteringen e.d... dit systeem is bedoeld voor motoren en om hun veiligheid te vergroten... en i.p.v. het systeem te bespreken ga je eerst wijzen naar koekblikkers, want die veroorzaken meestal de ongevallen... :?
 
En dan krijg ik het gevoel dat ik later tegen mijn kinderen zal moeten zeggen: wij konden indertijd nog zelf bepalen hoe snel we reden, hoeveel afstand we hielden etc etc.

Inderdaad, op Discovery herhalen ze nu al heel wat keren een documentaire
over dit soort "toekomstmuziek", en als die toekomst werkelijkheid wordt,
dan wordt het in elk geval dodelijk saai, behalve voor computer-nerds.
 
Slechte 'uitvinding'!!

Sluit goed aan bij het kastje in de auto. Klinkt nu allemaal heel erg duidelijk, maar sta er niet gek van te kijken wanneer deze innovaties strakt ook gebruikt gaan worden voor hele ander doeleinden!
Wat dacht je een aansluiting met het justitieel incassobureau.....leg eens uit!?....je wordt in de toekomst gewoon automatisch bekeurd, want via zo'n kastje (in de auto of op de motor) kan direct nagelezen worden of je te hard hebt gereden.
Heb je nog achterstand in betaling? Dan start je auto of motor gewoon niet.
En big brother is watching you! Ze zullen altijd weten waar je je bevind.

Weg met die zooi!!


Ah joh, dat valt wel mee. Ze zeggen toch dat dit nooit de bedoeling is. 0-)

In de Dakar rally gebruiken ze dit al tijden ;) Zo'n kastje mag wat mij betreft direct de magnetron in :/

Sssst, niet zo hard op zeggen. Dat was ik allang van plan.
 
Ik had ooit een wagen met zo'n zuinigheidslampje. Die gaat branden als je onzuinig aan het rijden bent.

Ideaal ding. Ik kreeg namelijk perfecte feedback of ik wel aan het opschieten was! :+
Als het lampje uitging schakelde ik terug en gaf gas. Ding MOEST continu branden!!

(ik had een tankpasje)

Dat kan nu ook mooi. Je gaat niet meer onopgemerkt te hard! Je hebt continu de lol en de feedback....

Einde van het liedje zijn gekoppelde voertuigen op straat. Een soort trein. Dat je zelf niets meer doet.

Wat nou inidvidu. Wat nou vrijheid. Wat nou lol.
-O- -O- -O- -O-
 
Ik zeg dat al deze snufjes het einde betekenen van het auto-/motorrijplezier en het zelf beslissingen nemen. En dan hoeft het voor mij niet meer.
Soms lees ik in de EOS ook van de nieuwe technieken voor auto's die constant een veiligheidsruimte rond zich gaan creëren, afremmen als je te dicht op je voorligger komt etc. En dan krijg ik het gevoel dat ik later tegen mijn kinderen zal moeten zeggen: wij konden indertijd nog zelf bepalen hoe snel we reden, hoeveel afstand we hielden etc etc.
Je vergeet alleen dat CACC (Combined Adaptive Cruise Control) de oplossing van het fileprobleem is.
Je hebt dan simpelweg geen last meer van idioten die op een drukke snelweg een complete noodstop maken omdat de voorganger even van het gas gaat.
Bij het stoplicht kunnen alle auto's tegelijkertijd even hard optrekken, omdat die sufkut voor je niet eerst wacht tot ze 20 m vrij baan heeft voor ze wegrijdt.

En dan krijg ik het gevoel dat ik later tegen mijn kinderen zal moeten zeggen: wij moesten indertijd in de file staan omdat we zelf konden bepalen hoe hard we remden, hoeveel afstand we hielden en niemand een ander het licht in de ogen gunde.
 
Terug
Bovenaan Onderaan