De psychologie van de te-hard-rijder

Ongeveer net zo interessant als:

full
 
Hoi!

Op m'n GS500E zit een valbeugel. Nu probeer ik (na enkele maanden en 6000km) wat 'sportiever' te gaan rijden, maar ik maak me wat zorgen om het aan de grond rijden van die valbeugel. Het is me één keer overkomen (op een rotonde, passagier wou graag ´n rondje extra, beetje gas bij, *SKKKKKRRR*), schrok er wat van maar verder niets aan de hand.

Nu vraag ik me af: hoe riskant is contact van de valbeugel met het asfalt? Gaat dat wel goed of is het beter te vermijden? Of gaat het vooral om stabiel en netjes insturen, en is het grootste risico dus de angst tussen de oren?

Yes!!!!

Betrapt! Je bent dus 22 en 3 jaar geleden wilde je nog op termijn overstappen op een Supersport. Ik vind het starten van dit topic dan nog raarder.

Edit> Die rotonde was ook in Duitsland zeker?
 
Laatst bewerkt:
Ik rij zelden te hard maar heb wel een bekeuring gekregen voor rijden onder invloed. Twee uurtjes rijverbod en 220 euri boete.

Vraag me af wat gevaarlijker is, met 180 over een 60km weg of een glaasje wijn teveel drinken
 
Beeetje overdreven?
Ik bedoel als je volgens alle regeltjes gaat leven die er zijn je hele leven, mogen ze mij nu al opknopen :Z

Leven is al serieus genoeg, zoon motor kan je je lekker op uitleven en uitwaaien en genieten en heb ook geen probleem met te-hard rijders.

Zolang je het daar doet waar het echt kan, en vooral geen medemensen mee in gevaar brengt vind ik het allemaal best -O-

Regels dit, regeltjes dat pffff over 25 jaar zie ik het gebeuren dat iedereen standaard in een rolstoel vastgesnoert leeft en al je al een scheet laat je een boete van 500euro te pakken hebt voor luchtvervuiling :N :N :N
 
(bla bla bla )
en zijn ze totaal out-of-touch met de maatschappelijke mening.
(bla bla bla)
het is de enige oplossing om hun gedrag te conformeren aan maatschappelijk gewenst gedrag.
Waar baseer je de "maatschappelijke mening" dan op? Het wetboek? Of heb ik een "Groot Maatschappelijk Onderzoek" gemist?
 
Uiteraard heeft elke groep zijn eigen normen, die wat afwijken van de maatschappij. Dat betekent niet dat op elke groep groupthink van toepassing is; dit is een extreme vorm van handhaving van die normen.

en.wikipedia.org/wiki/Groupthink

Wat ik bedoelde is dat afgezien van hoe je het precies noemt de normen, extreem of juist niet, van elke groep in zekere mate in stand worden gehouden op een soortgelijke manier. Niemand wordt immers geboren met de dwangmatige neiging om 80 te rijden buiten de bebouwde kom, bijvoorbeeld.
 
Ik stel een nickwijziging voor GasGas voor en een rijverbod op alles behalve de rechterrijstrook. })

Het nut van dit topic ontgaat me een beetje, maar het is leuk voor de vrijdagmiddag.
 
De verantwoording
De te-hard-rijders creeeren een ijzersterk groepsgevoel. Elke kritiek wordt wegepareerd door de kritiekgever tot 'moraalridder' te verklaren, die vooral genegeerd moet worden. Zo luisteren onze te-hard-rijders vooral naar elkaar. Allen zijn een extreme mening over snelheidsbeperkingen toegedaan, maar in slechts elkaars gezelschap herkennen zij niet meer dat hun mening extreem is. In tegendeel, ze horen van elkaar juist meer argumenten voor hardrijden, en hun mening wordt gaandeweg nog extremer (een goed gedocumenteerd psychologisch proces). Zo lijkt hun hele omgeving te voelen dat 190km/u best kan op die 60km/u weg, en zijn ze totaal out-of-touch met de maatschappelijke mening.

Mijn oordeel
Te-hard-rijders zijn een triest voorbeeld van slachtoffers van 'Groupthink'-processen. Vanwege hun grote wens om hun eigen normen te verdedigen, zowel cognitief als affectief, zal daar ook weinig verandering in komen. Blijft over het middel gedragscontrole; het afnemen van de rijbewijzen. Het klinkt hard, maar het is de enige oplossing om hun gedrag te conformeren aan maatschappelijk gewenst gedrag.

Daarom hoop ik nog veel "boehoehoe ik ben mijn rijbewijs kwijt" topics te lezen.

Laat ik eerst even voorop stellen dat ik 190km/u in een 60km/u zone niet kan waarderen. verder ben ik de mening toegedaan dat als je je rijbewijs kwijt bent niet moet janken. Je weet dat de maatschappij het hiermee bestraft.

Waar ik wel even op in wil gaan is het z.g.n. groepsdenken. De Maatschappij is ook een groep en de grotere groep is het eens met de het systeem van snelheid limieten, bekeuringen ed. Voor hen geld dus ook het groepsdenken. Zij willen dus als groep,als maatschappij hun normen afdwingen zoals je beschrijft. :Y

Ik rij ook regelmatig harde dan de geldende max. snelheid. Niet zo extreem als je beschrijft maar toch.
Vraag: Kan ik dat verantwoorden? Antw. Ja, dat kan ik.
Vraag: Dus weet ik zeker dat ik nooit door mijn te snelrijden een ongeluk kan veroorzaken met nadelige fysieke of metale gevolgen voor een ander?
Antw. nee dat kan ik niet garanderen! Het zou best zo kunnen zijn dat hoe voorzichtig ik in mijn ogen ook doe toch een ongeluk maak die voorkomen had kunnen worden als ik langzamer had gereden.
Maar, dat geld altijd ook als je ergens netjes aan de snelheid houd kan je een ongeluk veroorzaken die je had kunnen voorkomen als je langzamer gereden had.
Vraag: Is het dan niet zo dat na mate de snelheid hoger ligt het risico/kans hoger is.
Antw. Ja dat is inderdaad zo.
Vraag: hoeveel verkeersdoden en gewonden zijn accepabel?
Antw.: Nul
Vraag: Hoeveel km/u moet dan het maximum zijn?
Antw: Nul

Waarom is de maximum snelheid op de snelweg dan 120 km/u? Omdat we als maatschappij/groep die een nog acceptable aantal verkeersslachtoffers opleverd en economisch acceptable is. :Y
Daar komt het toch op neer?

Het nadeel is dat hoewel dit min of meer democratisch tot stand komt dit niet betekend dat iedereen er mee eens is. Ook wordt iedereen er mee over een kam geschoren goed en slechte piloten.

Degenen die er niet mee eens zijn zijn de dissidenten de anarchisten en wellicht eerder individuele denkers dan grote groepen kudde dieren in de maatschappij.

Zelf beschouw ik mijzelf als een redelijk goede piloot. Ik weet alleen dat dat niet voor iedereen geld en dat er mensen zijn die denken dat de goed kunnen rijden maar in weze hopeloze gevallen zijn. Daarom vindt ik het ok, dat de maatschappij om deze mensen en hun slachtoffers limieten oplegd. Nadeel is dat ze ook voor mij gelden maar thats the price you have to pay.
 
Leuk Topic voor iemand met de nickname GasGas.

Waar staat dat precies voor? Handel je in Campinggas?


Beste M. Tamburini,

Een dommere opmerkinge kan je als (kennelijk) 'rechtgeaarde' motorrijder hier niet plaatsen. Hierdoor diskwalificeer je jezelf als motorkenner en kwalificeer je je als meest onbenullige motorrijder.

GasGas is een motormerk, dat offroad motoren bouwt en dan voornamelijk trialmotoren. Trialmotoren worden gebruikt bij het trialrijden: een sport waarbij motorbeheersing tot in de perfectie beoefent wordt.

gg2006-Pro1g.jpg


Verder ben ik het volledig met topicstarter eens en ik heb geen LOI-cursus psychologie gevolgd, maar een klein beetje meer op het gebied van menselijk gedrag in relatie tot (verkeers)veiligheid. Redelijk veel ongevallen mogen/moeten onderzoeken en daardoor ervan overtuigd dat de mens meer dan eens de zwakste schakel in het hele verhaal is.

Ook 'peer pressure' en groepsdenken zijn in dat verband aan te merken als werkelijke 'killers'! Ook daar al helaas legio voorbeelden van gezien: zowel op het nivo van 'Jan met de spijkerbroek' als ook het nivo aan de top van machtige organisaties. Kan best eens zinnig zijn om daar als 'wild experimenterend en alle regels aan je laars lappende motorrijder' bij stil te staan! Ook hier zijn het enkelen die de reputatie bepalen voor velen die wel van goede wil zijn.
 
Stel voor, je komt in de volgende situatie:

Plots verschijnt een obstakel van niet al te veel massa voor je wiel, zoals een overstekende kind, hond of hert. Uitwijken is niet meer mogelijk. Een botsing lijkt onvermijdelijk.

Wat te doen?

In koekblik is de juiste oplossing duidelijk: remmen.

Maar bij de motor lijkt de juiste oplossing me minder eenduidig. Bij hard remmen verplaatst je gewicht zich naar je voorwiel, met alle risico dat je bij impact over de kop slaat, headfirst hard op het wegdek landt, je eigen motor op je rug krijgt, etc.

Is de betere oplossing, hoe cru het ook mag klinken, gas bijgeven? Een beetje (niet supersport) motor weegt inclusief berijder 300 kilo, waarmee je het van kleine dieren en kinderen wel wint. Voor het andere slachtoffer is de impact groter, maar met trekkende motor en het gewicht iets achter lijken mij je eigen overlevingskansen zoveel beter.

Ik hoop uiteraard nooit in de situatie te komen, maar is de beste oplossing (althans voor je eigen gezondheid) gas bijgeven?

Dit is ook een hele leuke uitspraak van je!

Vraagje:
Lijkt het je ook niet heel erg slecht voor het imago van de motorrijders als je even gas bij geeft en een kind overrijdt om er zelf beter af te komen?

Nee jij bent sociaal!

Edit> Ik zoek nog even verder in je oude uitspraken, dit is best leuk!
 
Yes!!!!

Betrapt! Je bent dus 22
En je klinkt nu al als een bejaajde....

Je kunt ipv je te schamen voor "je groep" beter een hesje aantrekken met de tekst "ik deug wel hoor mensen en de andere motorrijders zijn boeven en ik rij nooit te hard en ik steek ook mij hand uit voor de bocht en ik rook ook niet" of wordt het hesje dan zo lang dat ook jij toch gevaarlijk bezig bent.

Ach, ik zou zeggen, opschakelen na 2000 toeren en goed je tellertje in de gaten houden

Kip met Cola Light!!!
 
Regels dit, regeltjes dat pffff over 25 jaar zie ik het gebeuren dat iedereen standaard in een rolstoel vastgesnoert leeft en al je al een scheet laat je een boete van 500euro te pakken hebt voor luchtvervuiling :N :N :N


Gauw indienen als script voor een film voor imand anders er mee vandoor gaat!!!!
 
Behalve een flamewar bereik je met zo'n topic niet echt schokkend veel. De kans dat iemand zijn snelheid na het lezen zal aanpassen schat ik gering.

Behalve mensen die idd echt te hard rijden zitten er natuurlijk ook tussen die qua snelheid opscheppen (bv in topics zoals je hoogste snelheid ooit).

Komt ook bij dat dit niet een specifieke motor aangelegenheid is dat te snel rijden, sommige automobilisten kunnen er ook wat van. (maatschappelijk probleem misschien wel veroorzaakt door de prestatiedrang van de maatschappij, maar ben geen psychiater zelf ;)

Ach vind het zowel genoeg gemauw hierover :z
 
Beste M. Tamburini,

Een dommere opmerkinge kan je als (kennelijk) 'rechtgeaarde' motorrijder hier niet plaatsen. Hierdoor diskwalificeer je jezelf als motorkenner en kwalificeer je je als meest onbenullige motorrijder.

GasGas is een motormerk, dat offroad motoren bouwt en dan voornamelijk trialmotoren. Trialmotoren worden gebruikt bij het trialrijden: een sport waarbij motorbeheersing tot in de perfectie beoefent wordt.

(Afbeelding)

Verder ben ik het volledig met topicstarter eens en ik heb geen LOI-cursus psychologie gevolgd, maar een klein beetje meer op het gebied van menselijk gedrag in relatie tot (verkeers)veiligheid. Redelijk veel ongevallen mogen/moeten onderzoeken en daardoor ervan overtuigd dat de mens meer dan eens de zwakste schakel in het hele verhaal is.

Ook 'peer pressure' en groepsdenken zijn in dat verband aan te merken als werkelijke 'killers'! Ook daar al helaas legio voorbeelden van gezien: zowel op het nivo van 'Jan met de spijkerbroek' als ook het nivo aan de top van machtige organisaties. Kan best eens zinnig zijn om daar als 'wild experimenterend en alle regels aan je laars lappende motorrijder' bij stil te staan! Ook hier zijn het enkelen die de reputatie bepalen voor velen die wel van goede wil zijn.

Inderdaad, een 17 jarige (toen reageerde hij voor het eerst op dit forum) baseert zijn nickname op een trailmotor, terwijl ie later een GS500E koopt en eigenlijk wil overstappen op een supersport. Tuurlijk, sorry dat ik dat niet gezien heb. dom dom dom
 
Leuk Topic voor iemand met de nickname GasGas.

Waar staat dat precies voor? Handel je in Campinggas?
:?
----------------------------------------------------------------------------------
Inmiddels is GasGas motoren uitgegroeid tot een motorenfabrikant van wereldklasse. Het credo van toen is nog steeds geldig: Het bouwen van motoren en onderdelen met een zo hoog mogelijke kwaliteit. Hierbij wordt het gebruik van nieuwe technologiën niet geschuwd. Zo is GasGas het enige merk dat al zijn 4 takt-motoren van een electronische brandstofinjectie voorziet.
----------------------------------------------------------------------------------

Beste M. Tamburini,

............enz
Je was me voor. ;)
 
Laatst bewerkt:
En je klinkt nu al als een bejaajde....

Je kunt ipv je te schamen voor "je groep" beter een hesje aantrekken met de tekst "ik deug wel hoor mensen en de andere motorrijders zijn boeven en ik rij nooit te hard en ik steek ook mij hand uit voor de bocht en ik rook ook niet" of wordt het hesje dan zo lang dat ook jij toch gevaarlijk bezig bent.

Ach, ik zou zeggen, opschakelen na 2000 toeren en goed je tellertje in de gaten houden

Kip met Cola Light!!!

Huh, is dat tweede deel aan mij gericht? Even goed lezen dan jochie, ik zit duidelijk niet in het kamp van de mensen die volgens Spee deugen.

Ben wel inderdaad bejaard (30)
 
Terug
Bovenaan Onderaan