Als we afspreken dat jij lekker rechts blijft rijden zullen we van elkaar geen last hebben..heel verhaal zonder moraal..
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Als we afspreken dat jij lekker rechts blijft rijden zullen we van elkaar geen last hebben..heel verhaal zonder moraal..
Hoi!
Op m'n GS500E zit een valbeugel. Nu probeer ik (na enkele maanden en 6000km) wat 'sportiever' te gaan rijden, maar ik maak me wat zorgen om het aan de grond rijden van die valbeugel. Het is me één keer overkomen (op een rotonde, passagier wou graag ´n rondje extra, beetje gas bij, *SKKKKKRRR*), schrok er wat van maar verder niets aan de hand.
Nu vraag ik me af: hoe riskant is contact van de valbeugel met het asfalt? Gaat dat wel goed of is het beter te vermijden? Of gaat het vooral om stabiel en netjes insturen, en is het grootste risico dus de angst tussen de oren?
Bier ,chips.......
Dat is 70 kilometer boven de geldende adviessnelheid. Waarom kan dat wel, en 180 op de Nederlandse snelweg niet?Onzin. Twee weken terug nog boven de 200 gereden (geheel legaal op een lege rechte Duitse Autobahn).
Waar baseer je de "maatschappelijke mening" dan op? Het wetboek? Of heb ik een "Groot Maatschappelijk Onderzoek" gemist?(bla bla bla )
en zijn ze totaal out-of-touch met de maatschappelijke mening.
(bla bla bla)
het is de enige oplossing om hun gedrag te conformeren aan maatschappelijk gewenst gedrag.
Uiteraard heeft elke groep zijn eigen normen, die wat afwijken van de maatschappij. Dat betekent niet dat op elke groep groupthink van toepassing is; dit is een extreme vorm van handhaving van die normen.
en.wikipedia.org/wiki/Groupthink
De verantwoording
De te-hard-rijders creeeren een ijzersterk groepsgevoel. Elke kritiek wordt wegepareerd door de kritiekgever tot 'moraalridder' te verklaren, die vooral genegeerd moet worden. Zo luisteren onze te-hard-rijders vooral naar elkaar. Allen zijn een extreme mening over snelheidsbeperkingen toegedaan, maar in slechts elkaars gezelschap herkennen zij niet meer dat hun mening extreem is. In tegendeel, ze horen van elkaar juist meer argumenten voor hardrijden, en hun mening wordt gaandeweg nog extremer (een goed gedocumenteerd psychologisch proces). Zo lijkt hun hele omgeving te voelen dat 190km/u best kan op die 60km/u weg, en zijn ze totaal out-of-touch met de maatschappelijke mening.
Mijn oordeel
Te-hard-rijders zijn een triest voorbeeld van slachtoffers van 'Groupthink'-processen. Vanwege hun grote wens om hun eigen normen te verdedigen, zowel cognitief als affectief, zal daar ook weinig verandering in komen. Blijft over het middel gedragscontrole; het afnemen van de rijbewijzen. Het klinkt hard, maar het is de enige oplossing om hun gedrag te conformeren aan maatschappelijk gewenst gedrag.
Daarom hoop ik nog veel "boehoehoe ik ben mijn rijbewijs kwijt" topics te lezen.
Waar baseer je de "maatschappelijke mening" dan op? Het wetboek? Of heb ik een "Groot Maatschappelijk Onderzoek" gemist?
Een kontverhaal
Leuk Topic voor iemand met de nickname GasGas.
Waar staat dat precies voor? Handel je in Campinggas?
Stel voor, je komt in de volgende situatie:
Plots verschijnt een obstakel van niet al te veel massa voor je wiel, zoals een overstekende kind, hond of hert. Uitwijken is niet meer mogelijk. Een botsing lijkt onvermijdelijk.
Wat te doen?
In koekblik is de juiste oplossing duidelijk: remmen.
Maar bij de motor lijkt de juiste oplossing me minder eenduidig. Bij hard remmen verplaatst je gewicht zich naar je voorwiel, met alle risico dat je bij impact over de kop slaat, headfirst hard op het wegdek landt, je eigen motor op je rug krijgt, etc.
Is de betere oplossing, hoe cru het ook mag klinken, gas bijgeven? Een beetje (niet supersport) motor weegt inclusief berijder 300 kilo, waarmee je het van kleine dieren en kinderen wel wint. Voor het andere slachtoffer is de impact groter, maar met trekkende motor en het gewicht iets achter lijken mij je eigen overlevingskansen zoveel beter.
Ik hoop uiteraard nooit in de situatie te komen, maar is de beste oplossing (althans voor je eigen gezondheid) gas bijgeven?
Wat een jankerd ben jij zegOnzin. Twee weken terug nog boven de 200 gereden (geheel legaal op een lege rechte Duitse Autobahn).
En je klinkt nu al als een bejaajde....Yes!!!!
Betrapt! Je bent dus 22
Regels dit, regeltjes dat pffff over 25 jaar zie ik het gebeuren dat iedereen standaard in een rolstoel vastgesnoert leeft en al je al een scheet laat je een boete van 500euro te pakken hebt voor luchtvervuiling
Beste M. Tamburini,
Een dommere opmerkinge kan je als (kennelijk) 'rechtgeaarde' motorrijder hier niet plaatsen. Hierdoor diskwalificeer je jezelf als motorkenner en kwalificeer je je als meest onbenullige motorrijder.
GasGas is een motormerk, dat offroad motoren bouwt en dan voornamelijk trialmotoren. Trialmotoren worden gebruikt bij het trialrijden: een sport waarbij motorbeheersing tot in de perfectie beoefent wordt.
(Afbeelding)
Verder ben ik het volledig met topicstarter eens en ik heb geen LOI-cursus psychologie gevolgd, maar een klein beetje meer op het gebied van menselijk gedrag in relatie tot (verkeers)veiligheid. Redelijk veel ongevallen mogen/moeten onderzoeken en daardoor ervan overtuigd dat de mens meer dan eens de zwakste schakel in het hele verhaal is.
Ook 'peer pressure' en groepsdenken zijn in dat verband aan te merken als werkelijke 'killers'! Ook daar al helaas legio voorbeelden van gezien: zowel op het nivo van 'Jan met de spijkerbroek' als ook het nivo aan de top van machtige organisaties. Kan best eens zinnig zijn om daar als 'wild experimenterend en alle regels aan je laars lappende motorrijder' bij stil te staan! Ook hier zijn het enkelen die de reputatie bepalen voor velen die wel van goede wil zijn.
Leuk Topic voor iemand met de nickname GasGas.
Waar staat dat precies voor? Handel je in Campinggas?
Je was me voor.Beste M. Tamburini,
............enz
Onzin. Twee weken terug nog boven de 200 gereden (geheel legaal op een lege rechte Duitse Autobahn).
En je klinkt nu al als een bejaajde....
Je kunt ipv je te schamen voor "je groep" beter een hesje aantrekken met de tekst "ik deug wel hoor mensen en de andere motorrijders zijn boeven en ik rij nooit te hard en ik steek ook mij hand uit voor de bocht en ik rook ook niet" of wordt het hesje dan zo lang dat ook jij toch gevaarlijk bezig bent.
Ach, ik zou zeggen, opschakelen na 2000 toeren en goed je tellertje in de gaten houden
Kip met Cola Light!!!