de ultiemste race ooit : Wie wint?

...Ehh..Doohan als Hodgson? Vergis u niet in de winnaarsmentaliteit die Doohan
had. Na zijn crash op Assen stapte een halflamme Mick (de doktoren hadden net
besloten dat zijn been niet geamputeerd hoefde te worden) op de motor
om nog een poging te doen Rainey van de titel af te houden, die Michael
gewonnen zou hebben,ware het niet dat...Hodgson kan alleen maar zeiken,
en heeft absoluut geen "ik ga tot de bodem en verder"mentaliteit.
En geen tegenstand? Dat kun je ook zien als zijn tegenstanders waren gewoon
niet goed genoeg! Doohan pakte de Screamer, de moeilijkere motor dan de Big
Bang, om nog uitdaging in het racen te houden, precies zoals Rossi deed met
zijn overstap naar Yamaha. Doohan had gelijk om niet over te stappen naar een
ander merk, als dat niet zoveel betaalde als Honda.
Doohan of Rossi? Beiden zijn gewoon de besten uit hun tijd.

Ik doelde meer op de hoeveelheid tegenstand. Doohan was idd een vechter. Maar zoals ik al zei, na '94 reden Schwants, Lawson en Rainey niet meer. En om nou te zeggen dat Criville, Okada, Koscinski, Checa, etc. het hem nou heel moeilijk hebben gemaakt... :N

YEAR MOTORCYCLE POSITION
1989 Rothmans Honda 9th
1990 Rothmans Honda 3rd
1991 Rothmans Honda 2nd
1992 Rothmans Honda 2nd
1993 Rothmans Honda 4th
1994 Honda Team HRC 1st
1995 Repsol Honda Team HRC 1st
1996 Team Repsol Honda 1st
1997 Team Repsol Honda 1st
1998 Team Repsol Honda 1st
1999 Team Repsol Honda 17th

en om nou te zeggen dat Doohan zo slecht debuteerde in de 500cc.... :N
Rossi mag dan in zijn eerste jaar 2e geworden zijn, hij had wel al 4 jaar WK ervaring. Ik weet niet waar Doohan vandaan kwam, maar volgens mij kwam ie rechtstreeks uit het WSB. En om dan in je 2e jaar 500cc gelijk derde te worden :}

Maar goed... we zullen het nooit weten. Net als we nooit zullen weten of Pedrosa of Rossi beter is... :+ :+ :+ :+
 
Ik weet niet waar Doohan vandaan kwam, maar volgens mij kwam ie rechtstreeks uit het WSB.

Volgens mij had ie tot dan toe vooral in het Australisch en Japans kampioenschap gereden. Het WSB bestond toen nog maar net trouwens, namelijk 1 jaar. In dat jaar is ie bij 4 heats gestart (tijdens twee wedstrijden dus) en won daar drie van. Voordat ie echt kon groeien in de WSB werd ie door Honda dus al in de GP geplaatst. :)

En om dan in je 2e jaar 500cc gelijk derde te worden :}

Zonder nou te willen zeggen dat Doohan slecht debuteerde met zijn 9e plek, zijn er toch wel coureurs die ook revolutionair gedebuteerd hebben hoor. Bijvoorbeeld Kenny Roberts, die in zijn debuutjaar direct wereldkampioen 500cc werd, in 1978...
 
maar 3 keer hoor. Daarnaast heeft Rossi vanaf het begin veel beter gepresteerd als Doohan in de 500. Rossi werd in zijn eerste 500 jaar net geen kampioen. Doohan heeft wel 5 jaar in de 500 gereden voordat ie kampioen werd
YEAR MOTORCYCLE POSITION
1989 Rothmans Honda 9th
1990 Rothmans Honda 3rd
1991 Rothmans Honda 2nd
1992 Rothmans Honda 2nd
1993 Rothmans Honda 4th
1994 Honda Team HRC 1st
1995 Repsol Honda Team HRC 1st
1996 Team Repsol Honda 1st
1997 Team Repsol Honda 1st
1998 Team Repsol Honda 1st
1999 Team Repsol Honda 17th
en het laatste jaar werd ie 17 de :+

Rossi daarentegen
First Grand Prix: - (96-MAL, 98-JPN, 00-RSA)
First pole position (Since 1974): - (96-CZE, 99-MAL, 01-RSA)
First race fastest lap (Since 1974): - (96-FRA, 98-MAL, 00-RSA)
First podium: - (96-AUT, 98-SPA, 00-SPA)
First Grand Prix victory: - (96-CZE, 98-NED, 00-GBR)
Grand Prix victories: 55 (12, 14, 29)
2nd placements: 18 (1, 5, 12)
3rd placements: 12 (2, 2, 8)
Podium: 85 (15, 21, 49)
Pole Positions (Since 1974): 27 (5, 5, 17)
Race Fastest lap (Since 1974): 51 (9, 11, 31)
World Championship wins: 4 (1, 1, 2)

Ze zijn beiden goed maar Rossi kan denk ik nog verder doorgroeien waar Doohan verplicht moest stoppen vanwege leeftijd en blessures.
Als het een beetje meezit is hij nog niet eens halverwege zijn GP carriere.
En dat wil ik effe kwijt ;)
Maar Doohan kon een hoop andere jaren ook wereldkampioen worden.
De motoren waren in die tijd wel een stukkie gevaarlijker, dus een valpartij en blessureleed gooiden roet in het eten.
 
Jullie vergeten Foggy!

Die was op de huidige Motogp machines ook kampioen geworden! Hij had iig het karakter en doorzettingsvermogen om Rossi te verslaan.

sorry..ik vindt die foggy maar een lul...en hij presteerde alleen op een ducati.
o-ja op het eiland man reed hij een keer op een cagiva meen ik [weet niet zeker]en daar won hij..toen hij de rc 45 kreeg was het over met foggy..echte coureurs presteren ook op andere merken, daar was foggy niet goed in..hij had onstervelijk kunnen worden door ook kampioen op de honda rc45 te worden.
 
sorry..ik vindt die foggy maar een lul...en hij presteerde alleen op een ducati.
o-ja op het eiland man reed hij een keer op een cagiva meen ik [weet niet zeker]en daar won hij..toen hij de rc 45 kreeg was het over met foggy..echte coureurs presteren ook op andere merken, daar was foggy niet goed in..hij had onstervelijk kunnen worden door ook kampioen op de honda rc45 te worden.

Ken uw klassiekers. Fogarty heeft ook Man gewonnen op een bejaarde YZF750. Dat
ronderecord is 7!!! jaar blijven staan, voordat het verbroken werd.
Ik weet ook zeker dat Foggy,als hij een jaar langer bij Honda had gebleven,deze fiets wel naar een kampioenschap had gereden. En hij heeft op deze fiets races gewonnen! Over met Foggy...volgens mij is hij na z'n RC45 tijd nog 2 keer wereld-
kampioen geworden....laat het met mij dan ook maar over zijn ;)
 
Ken uw klassiekers. Fogarty heeft ook Man gewonnen op een bejaarde YZF750. Dat
ronderecord is 7!!! jaar blijven staan, voordat het verbroken werd.
Ik weet ook zeker dat Foggy,als hij een jaar langer bij Honda had gebleven,deze fiets wel naar een kampioenschap had gereden. En hij heeft op deze fiets races gewonnen! Over met Foggy...volgens mij is hij na z'n RC45 tijd nog 2 keer wereld-
kampioen geworden....laat het met mij dan ook maar over zijn ;)

op een ducati.....
 
Mooi topic dit, ik heb voor 2003 geen (echte/live) verstand ervan, en om dit nu te horen allemaal is wel leuk :)
 
reed foggy niet een keer mee met een wildcard in de gp van engeland? op een cagiva?? ergens begin 90?? :?

ja in 1993 tijdens de GP op Donington. Hij lag de gehele race 3e, maar moest op het laatst afhaken vanwege benzinegebrek en werd pruttelend en wel nog 4e.
 
Gezien de vele records die Rossi aan het verbreken is denk ik dat Rossi het grootste talent aller tijden is.
Schwants was in zijn tijd in staat om op de minste motor puur op wilskracht meesterlijke prestaties neer te zetten.
Doohan reed als een computer, voor hem hoefde de band maar tien cm breed te zijn.
Wat Doohan en Rossi gemeen hebben is dat ze beiden een uitzonderlijk talent bezitten om ervaringen tijdens het rijden om te zetten in verbeteringen van de motor. Yamaha kan er nog zoveel geld in pompen, wanneer een coureur niet in staat is om goede feedback te geven kunnen ze er niets mee.
En vlak ook het team achter Rossi niet uit, op dit niveau draait het om de kleinste details en het Burgess team heeft een ongelofelijke ervaring opgebouwd.
De samenwerking tussen team en coureur speelt een cruciale rol in de uiteindelijke resultaten.
 
Gezien de vele records die Rossi aan het verbreken is denk ik dat Rossi het grootste talent aller tijden is.
Schwants was in zijn tijd in staat om op de minste motor puur op wilskracht meesterlijke prestaties neer te zetten.
Doohan reed als een computer, voor hem hoefde de band maar tien cm breed te zijn.
Wat Doohan en Rossi gemeen hebben is dat ze beiden een uitzonderlijk talent bezitten om ervaringen tijdens het rijden om te zetten in verbeteringen van de motor. Yamaha kan er nog zoveel geld in pompen, wanneer een coureur niet in staat is om goede feedback te geven kunnen ze er niets mee.
En vlak ook het team achter Rossi niet uit, op dit niveau draait het om de kleinste details en het Burgess team heeft een ongelofelijke ervaring opgebouwd.
De samenwerking tussen team en coureur speelt een cruciale rol in de uiteindelijke resultaten.

Ik ben toch zo benieuwd naar Pedrosa hè. Toen ik je eerste regel las ;)

Wanneer is dat nou, volgend jaar?
 
op een ducati.....

Yep, op een Ducati ja. En voorlopig heeft niemand hem dat nagedaan. En het niveau
van het startveld lag in de jaren 90 stukken hoger dan nu in de WSB.
Ook bij Fogarty was het een combinatie van wilskracht en talent. Kijk bijv.
maar eens naar 1999, hij reed iedereen volledig naar huis, inclusief z'n teammaat!
Het lag dus niet alleen aan de motor (Edwards werd dat jaar tweede).
 
Op wat voor motor zou die ultieme race geeden moeten worden eigenlijk? zo`n rodoe stier waar doohan/schwantz en de rest over de circuits ragden, of toch liever een 2005 modelletje? of om het leuk te houden gewoon een race op 2 oude, 2 nieuwe, en oud tegen nieuw?
 
Yep, op een Ducati ja. En voorlopig heeft niemand hem dat nagedaan. En het niveau
van het startveld lag in de jaren 90 stukken hoger dan nu in de WSB.
Ook bij Fogarty was het een combinatie van wilskracht en talent. Kijk bijv.
maar eens naar 1999, hij reed iedereen volledig naar huis, inclusief z'n teammaat!
Het lag dus niet alleen aan de motor (Edwards werd dat jaar tweede).

over de verhoudingen tussen rijders valt te twisten, zoals jij ook weet,waren het 1000cc 2cilinders tegen 750cc 4 cilinders...tja hoe moet je dan een eventuele rijders top meten?? het materiaal was verre van "gelijk"
 
over de verhoudingen tussen rijders valt te twisten, zoals jij ook weet,waren het 1000cc 2cilinders tegen 750cc 4 cilinders...tja hoe moet je dan een eventuele rijders top meten?? het materiaal was verre van "gelijk"

Met een RC45 met 190 pk, daar kwamen de ducs niet aan. Bovendien maakte Foggy
gehakt van Corser,die op dezelfde fiets rondreed,in 1999.
Maar ok, het blijft lastig vergelijken,hoewel Foggy's wil om te winnen denk ik
groter is dan het bij Edwards was. Aan Fogartys erelijst kan ook niemand tippen.
 
Weleens de autobiografie van Carl gelezen? Dan zie je pas echt wat voor honger voor winnen hij heeft. Die man heeft karakter, echt ballen.
 
Weleens de autobiografie van Carl gelezen? Dan zie je pas echt wat voor honger voor winnen hij heeft. Die man heeft karakter, echt ballen.

Weleens de autobiografie van Aaron Slight gelezen? Dan zie je pas echt wat voor een pisvlek Carl Fogarty was.
 
Terug
Bovenaan Onderaan