Direct op vol vermogen??

Keesje60

MF'er
26 jan 2016
147
63
Tiel
Er wordt door techneuten altijd verteld dat het direct na de koude start vol belasten zeer slecht is vanwege overmatige slijtage.
Waarom kan dat met een politiemotorfiets (of auto) wel ?
Of met een ambulance, of een brandweerauto, of een (diesel) noodaggregaat allemaal wel?
En eigenlijk speelt dit ook bij hybride auto;s waarbij de benzinemotor naar behoefte bijspringt en direct vol belast wordt.
Waarom moeten wij dan met onze motorfiets zo voorzichtig zijn en langdurig warmrijden na een koude start? (en niet alle motorfietsen zijn hoogtoerige racemonsters!)
Ook het "inrijden" is zoiets.
Op de fabriek wordt die met 0 km op de teller getest of die vol vermogen levert bij max. toerental.
Vervolgens moet de koper dan 1000 km of meer heel rustig aan doen.
Snap er niks meer van.
Wie weet raad?
 
Omdat die voorverwarmd worden / blijven. Kijk maar eens goed, ze hangen in de garage aan de stroom
precies dit...wel eens geprobeerd koude olie op te zuigen met een spuit en warme olie..
Pomp is een tandwielpomp, die levert druk afhankelijk van toerental en bypass...dikke olie kan zomaar bij hoge toeren je lagerschalen kapot duwen
 
Omdat dat leasevoertuigen zijn, waar als er een blok plof zegt, er gewoon een andere in komt :+
Klopt. Die lease bestelwagen van de werkgever kan prima tegen vollast na de eerste eerst 2 bochten rechtsaf. Vervolgens bij iedere verkeerslicht, bocht of rotonde vol op het gas (diesel). tot de geldende maximale snelheid (cruise control) regelen de automaat, anti-slip en andere regelingen de rest. Maar ja de baas interesseert geen hol hoe je van a naar b of c komt. De vorig M-B Sprinter heeft het 3 jaar afrantselen prima doorstaan, zelfs niet gekeken naar de vloeistoffen.
De privé auto’s kunnen daar niet tegen , moeten eerst op bedrijfs temperatuur komen.
 
Deze lease auto's worden na 4 jaar netjes weer ingeleverd. Verder hebben ze in die periode fabrieksgarantie.

Voor de privé auto's mag jezelf de kosten opbrengen van reparatie. Dus het loont om ze rustig op temperatuur te laten komen.
 
Wil je een oliezuiper, moet je met koude motor gelijk pin onderin.
Motorblok is opgebouwd met verschillende materialen welke niet allemaal even snel uitzetten of op temperatuur komen.
Tolerantie word dan groter, meer herrie,meer olie verbruik.
Dit is wat ik vaker lees.
En dan heb je deze nog...
don't be gentle its a rental
 
Allemaal redenaties van vroeger. Korte stukjes rijden is veel erger. Waarom denk je dat we multigrade olie hebben? Nikasil? Het enige dat je wil is dat er overal olie zit. Dus starten, tot drie tellen en dan gas op die lollie.
 
Ik kan je met 100% zekerheid zeggen dat een (goede) noodaggregaat altijd Standverwarming heeft.
Olie en koelvloeistof worden op minstens 45 graden, soms 60 graden continu gehouden.
Toen dat nog niet het geval was liepen motoren regelmatig vast.
Of hadden ze bijna evenveel olie verstookt als diesel en was de volgende start niet gegarandeerd.

Als je voor betrouwbaarheid gaat wil je warm rijden.
Dat betekent niet dat je de motor 10min stationair laat draaien in de winter om dan met max 2500 toeren te rijden.
Je mag gerust de helft van het vermogen/toerental gebruiken.

Noodgroepen worden ook gerodeerd voor ze bij de klant komen.
Die eerste 1000km rustig rijden of max 7000 toeren is vooral om een simpele instructie te geven.
Soms wordt ook inrijolie gebruikt de eerste 1000km, die smeert minder goed dan de normale olie.
 
Het dashboard en electronica van mijn HP2 Sport vond ik wel gaaf.
Zo ongeveer de eerste zes minuten een toerenbegrenzer tot 4.500 Rpm, daarna 6.000 Rpm en warm ging de oliegekoelde tweecilinder tot 9.500 Rpm.
Dan kan het multigrade olie zijn, op bedrijfstemperatuur is de smering pas optimaal.
Maar eigenlijk moeten we allemaal een standkachel in de schuur. :+
 
Wel veel grappenmakers hier.
De bedoeling van mijn opmerking was dat mensen bepaalde dingen nog als vanouds doen en andere dingen al lang los gelaten hebben. Zelden met onderbouwing, zelfs als het al veel minder nodig blijkt.

Vooral auto motoren, maar ook moderne motoren hebben de motor temperatuur al in de mapping zitten.
Die zorgen er zelf voor dat grote schade voorkomen wordt.
 
Vooral auto motoren, maar ook moderne motoren hebben de motor temperatuur al in de mapping zitten.
Die zorgen er zelf voor dat grote schade voorkomen wordt.
Dit zit blijkbaar ook al in vrachtwagenmotoren. Het brandweerkorps waar ik een tijd geleden was, had geen standverwarming meer op de nieuwe wagens. Die begrensden zichzelf na de koude start. Dat leek me trouwens erg onhandig als je bijna altijd hele erge haast hebt... Dan was die standverwarming zo gek nog niet.
 
Zal sneller zijn dan eerst standverwarming afkoppelen.

Komt ook bij dat moderne materiaalkeuzes veel preciezer kunnen.
Daarbij zijn moderne motoren ook achterlijk veel krachtiger dan vroeger. Had je vroeger een 100pk auto of een 80pk motorfiets dan zat je al in serieus hoge vermogens te praten, tegenwoordig praat je dan al niet meer mee, laat staan als we het over koppel krommes gaan hebben die tegenwoordig bijna vierkant zijn vergeleken met vroegah. Snelweg snelheden zijn helemaal geen zware belastingen meer. Als ik me overdag aan de snelheid houd op de snelweg moet ik eigenlijk zelfs terug naar de 5...

Ook de brandweer zit met een maximale veilige snelheid, als het motorblok die snelheden veilig kan halen op koude motor is er ja niks mis mee. Elke brandweerpost die mij opgevallen is zit ook aan een 50 of 30 weg. Motor starten, de garage uit, de weg op draaien. Het is niet alsof ze met 130 van de trailer af gedonderd worden en direct mee moeten blazen
 
Zal sneller zijn dan eerst standverwarming afkoppelen.

Komt ook bij dat moderne materiaalkeuzes veel preciezer kunnen.
Daarbij zijn moderne motoren ook achterlijk veel krachtiger dan vroeger. Had je vroeger een 100pk auto of een 80pk motorfiets dan zat je al in serieus hoge vermogens te praten, tegenwoordig praat je dan al niet meer mee, laat staan als we het over koppel krommes gaan hebben die tegenwoordig bijna vierkant zijn vergeleken met vroegah. Snelweg snelheden zijn helemaal geen zware belastingen meer. Als ik me overdag aan de snelheid houd op de snelweg moet ik eigenlijk zelfs terug naar de 5...

Ook de brandweer zit met een maximale veilige snelheid, als het motorblok die snelheden veilig kan halen op koude motor is er ja niks mis mee. Elke brandweerpost die mij opgevallen is zit ook aan een 50 of 30 weg. Motor starten, de garage uit, de weg op draaien. Het is niet alsof ze met 130 van de trailer af gedonderd worden en direct mee moeten blazen
Pfffff,ben ik ff blij dat ik 105pk heb,mag ik nog net meepraten *O*🤪:+
 
Terug
Bovenaan Onderaan