Ducati of Buell?

rebbes

MF'er
17 mrt 2009
42
0
Eindhoven
Hallo allemaal,

Gisteren heb ik mijn Kawasaki Z750 mogen verkopen, en nu is het uiteraard al weer tidj voor iets nieuws.

Ik wist niet zo goed of dit topic onder het kopje "naked bikes" of "sport" hoorde, dus heb ik het hier neer gezet (mocht ik het fout gedaan hebben dan laat het maar even weten, en dan alvast mijn excuses daarvoor).

Ik heb het forum al goed gebruikt om achter het antwoord van mijn vraag te komen, maar dat is helaas nog niet voldoende gelukt.

Nu doet het volgende zich voor, ik roep al vanaf dat ik aan het rijlessen ben dat ik een Ducati 748/749 wil, nu is mijn smaak aangepast (en mijn budget groter) dus zou het sowieso een Ducati 749 worden, schitterende motor. Mocht alleen van mijn ouders als eerste motor geen racer, dus vandaar eerst de Kawasaki.

Mijn broer heeft een Ducati 996S, en hij adviseert mij toch om een naked bike te pakken, "Meer plezier & fijner rijden" volgens hem. Volgens hem is het nogal een spartaanse houding op zo'n racer en is hard rijden en snelweg super, maar binnenwegen weer wat minder. Dus ik ben gaan twijfelen of ik wel een 749 wil, aangezien ik anders wellicht spijt krijg.

Nu vind ik een Buell (xb9sx of xb12s) ook super gaaf, maar ken dit soort motor niet goed.
Heb me wel ingelezen en heb gezien dat Harley gestopt is met de productie van Buell (correct me if i'm wrong!!). Dus zouden er nog veel aftermarket onderdelen te krijgen zijn, en van goede kwaliteit? En wat doet het rijgedrag van een Buell? Ook zag ik ergens op internet staan dat de topsnelheid maar 120km/u was :? Klopt dit?!
Qua kwaliteit van het blok heb ik gelezen dat het prima motoren zijn alleen dat het model 2002 t/m 2006 nogal eens problemen kreeg met het oliepomp tandwiel. Zijn er verder nog zwakke punten?

Om een lang verhaal kort te maken zou ik graag willen weten wat voor een Motor een Buell is (kan wel reviews lezen, maar ik wil graag persoon ervaring horen op langer termijn).
- kwaliteit van een Buell
- (goede) Aftermarket onderdelen
- Geen productie meer?
- Prijzen flink dalen na stoppen van productie?
- Topsnelheid
- Uw persoonlijke ervaring van een Buell

Ik wil geen discussie uit lokken wat beter is Buell/Ducati, maar ik twijfel ontzettend erg over wat ik moet kopen, en wil goed voorbereid op zoek gaan naar mijn nieuwe motor, dus alle informatie is van harte welkom, en natuurlijk ook waarom juist wel/niet.

Ik rijd zelf weinig snelweg, en voornamelijk hobbymatig. Ik rijd liever lekker bochtjes dan 200+km/u (al is een keer gas geven natuurlijk ook wel leuk).

Ik hoop dat mijn verhaal een beetje duidelijk is en dat jullie mij wat meer informatie kunnen geven en jullie ervaringen met mij kunnen delen.

Grts Robert
 
hoi robert ervaring delen is altijd goed maar wie een buell of ducati rijd zegt meestal dat het de motor is,zelf zou ik een motorzaak binnen stappen en een proefrit gaan maken zo kun je gelijk de zithouding voelen,Kawasaki Z750 mooi motor waarom heb je hem verkocht...
 
ja snap niet als je van bochten houd de kawa wegdoet ??? :?
zou eerder gaan kijken voor een Z1000 dan een buel of een duc.
:]
 
topsnelheid van een buell is echt geen 120, de mijne liep 220 met gemak.

zolang je normaal doet met een buell,
goed warmrijden en niet constand de toerenbegrenzer opzoeken blijft het goed heel.

ze sturen messcherp en voelen erg licht aan.
het oliepomp verhaal klopt inderdaad.
het tandwiel moet af en toe gecheckt/vervangen worden.
verder moet het bij je passen, het gedrag (trillen.bokken )van het blok moet je van houden.
het rijd heel anders dan een Japanse 4 pitter.
 
topsnelheid van een buell is echt geen 120, de mijne liep 220 met gemak.

zolang je normaal doet met een buell,
goed warmrijden en niet constand de toerenbegrenzer opzoeken blijft het goed heel.

ze sturen messcherp en voelen erg licht aan.
het oliepomp verhaal klopt inderdaad.
het tandwiel moet af en toe gecheckt/vervangen worden.
verder moet het bij je passen, het gedrag (trillen.bokken )van het blok moet je van houden.
het rijd heel anders dan een Japanse 4 pitter.
:^
Ik denk dat TS een stukje heeft gelezen dat over MPH gaat i.p.v. KMH ;)
120 mijl is +/- 200 kilometer :Y
 

&
ja snap niet als je van bochten houd de kawa wegdoet ??? :?
zou eerder gaan kijken voor een Z1000 dan een buel of een duc.
:]

De reden dat mijn Kawasaki de deur uit is gegaan omdat ik simpelweg een andere motor wilde, een duc of buell dus. En nu kon ik een zeer nette prijs voor mijn motor krijgen.
Ik houd persoonlijk wel van afwisseling, dus zie mezelf niet snel 5 jaar op dezelfde motor rijden (of hij moet perfect zijn natuurlijk, haha). Een Kawasaki rijd prima, en heeft lekker veel pit, maar toch miste ik iets voor mijn gevoel :(, anders bleef ik hem zeker rijden!


topsnelheid van een buell is echt geen 120, de mijne liep 220 met gemak.

zolang je normaal doet met een buell,
goed warmrijden en niet constand de toerenbegrenzer opzoeken blijft het goed heel.

ze sturen messcherp en voelen erg licht aan.
het oliepomp verhaal klopt inderdaad.
het tandwiel moet af en toe gecheckt/vervangen worden.
verder moet het bij je passen, het gedrag (trillen.bokken )van het blok moet je van houden.
het rijd heel anders dan een Japanse 4 pitter.

Oke, dan zal het 120 km/u verhaal wel een beetje uit de lucht gegrepen zijn. Het leek mij persoonlijk ook al sterk, maar toch maar even controleren ;) .

Dat verhaal met het warm rijden en niet de toeren begrenzer opzoeken is denk ik wel iets wat voor iedere motor zorgt voor een bevordering van het onderhoud.

Het trillen van het blok had ik inderdaad begrepen, maar dat geld voor een Duc ook, tenminste, ik heb op de Duc van mijn broer mogen rijden en die trilde ook stukken meer als mijn Kawa, maar dat vond ik geen groot struikel blok.


:^
Ik denk dat TS een stukje heeft gelezen dat over MPH gaat i.p.v. KMH ;)
120 mijl is +/- 200 kilometer :Y

Haha, ja dat dacht ik dus ook, maar heb het goed nagekeken en er stond echt 120 KM/U... Dus vond eht al een vreemd verhaal :?. Misschien bedoelde ze de max. snelheid die gereden mag worden in Nederland of zo ... Ik snapte het al niet


Het huren van een buell voor een proefrit (van een dag) was bij mij ook al opgekomen, en wil dit ook gaan doen denk ik (mits ze ergens te huur zijn voor een nette prijs). Toch wilde ik wat extra informatie verzamelen.

Bedankt alvast voor de zeer snelle reacties :}
 
Laatst bewerkt:
Je kan ook kijken naar een HD XR1200. Lijkt een beetje op Buell, alleen dan iets minder extreem misschien.

En een MT-01, lijkt ook een beetje op wat je zoekt (Dikke twin in een sportief rijwielgedeelte :) )

749 is totaal anders, bloedmooie machine! Zit is sportief natuurlijk...
 
Laatst bewerkt:
Je kan ook kijken naar een HD XR1200. Lijkt een beetje op Buell, alleen dan iets minder extreem misschien.

En een MT-01, lijkt ook een beetje op wat je zoekt (Dikke twin in een sportief rijwielgedeelte :) )

749 is totaal anders, bloedmooie machine! Zit is sportief natuurlijk...

Zijn inderdaad mooie motoren, alleen zou dan toch mijn voorkeur bij een Buell liggen.
Vind het klappen van zo'n Twin-blok in zo'n compacte motor zo ontzettend bruut.

749 is zeer zeker anders, daarom is mijn twijfel ook zo groot.

Wat een ellende die luxe problemen :+


En nog een ander vraagje, want is het imago van Buell hetzelfde als bij een HD?
Aangezien er toch een HD blok onder ligt, of is dat helemaal niet zo?
(ik wil hiermee niet zeggen dat HD imago slecht is of dat ik daar niet mee geassocieerd wil worden hoor, vroeg het me gewoon af ;)) want het is een HD blok, maar wel een losstaand merk toch?
 
Laatst bewerkt:
Je kan ook kijken naar een HD XR1200. Lijkt een beetje op Buell, alleen dan iets minder extreem misschien.

En een MT-01, lijkt ook een beetje op wat je zoekt (Dikke twin in een sportief rijwielgedeelte :) )

749 is totaal anders, bloedmooie machine! Zit is sportief natuurlijk...
Een MT-01 is zwaar en underpowered..

Een XR1200 is een stuk minder mooi dan een Buell, de verhoudingen kloppen gewoon niet goed.

Ik had nooit gedacht dat ik het zou zeggen: maar als je wat meer betrouwbaarheid wil is denk ik een Ducati Monster of Streetfighter een betere keuze. Ik heb echt de gekste dingen gehoord die stuk gingen bij Buells.

Om het makkelijk te maken: Is een Tuono niks voor je?
 
Een MT-01 is niet underpowered alleen het is geen pk pakhuis. Waarom kijk je niet eens naar een KTM twin (Superduke, SMR), dikke klappen en fijn stuurgedrag.
 
Ik heb zelf ook een tijdje een 749 gehad. Zeer mooie en snelle machine, maar het blok voelt tam aan. Het heeft wel 100 achterwiel pk's en de mijne had dan ook nog eens rond de 85nm koppel( de meesten zitten daar onder). Je hebt alleen niet echt een 'kick' als het gas vol open gaat. Is heel erg vergelijkbaar met het motorkarakter van een daytona 675.
Zelf zou ik dan liever voor een 999 gaan, maar moet eerlijk zeggen dat doe hele zitpositie van een supersport over het algemeen niet zo fijn is voor straatgebruik.

Beter ga je dan kijken voor een dikke naked. Z1000, aprilia tuono, 1098 streetfighter etc.
 
Een Ducati Monster heb ik beken, maar niet echt mijn ding, mooie motoren, maar ik vind ze helaas toch net niet mooi genoeg.

Een tuono is ook niet helemaal mijn ding, dan zou ik voor de Duc gaan.

Maar je heb de gekste dingen gehoord die stuk gingen bij een Buell, maar was dit bij verschillende personen/motoren, of toevallig bij dezelfde motor? Kan natuurlijk altijd een vreemde eend in de bijt zitten, die veel problemen heeft.

Een KTM SMR, is geen optie, wel al ooit naar gekeken, maar onderhoudstechnische veel meer, en de topsnelheid is vaak erg laag, dus snelweg rijden is geen optie (doe dit niet vaak maar af en toe wel makkelijk).
 
Laatst bewerkt:
Een Ducati Monster heb ik beken, maar niet echt mijn ding, mooie motoren, maar ik vind ze helaas toch net niet mooi genoeg.

Een tuono is ook niet helemaal mijn ding, dan zou ik voor de Duc gaan.

Maar je heb de gekste dingen gehoord die stuk gingen bij een Buell, maar was dit bij verschillende personen/motoren, of toevallig bij dezelfde motor? Kan natuurlijk altijd een vreemde eend in de bijt zitten, die veel problemen heeft.

Een KTM SMR, is geen optie, wel al ooit naar gekeken, maar onderhoudstechnische veel meer, en de topsnelheid is vaak erg laag, dus snelweg rijden is geen optie (doe dit niet vaak maar af en toe wel makkelijk).
Wat die Buell betreft: Het is van horen zeggen, maar het waren verschillende mensen en verschillende motorzaken..

KTM SMT is ook nog een optie misschien?
 
Een MT-01 is niet underpowered alleen het is geen pk pakhuis. Waarom kijk je niet eens naar een KTM twin (Superduke, SMR), dikke klappen en fijn stuurgedrag.
Mwoa, heb wel eens een weekendje met een MT gereden en gezien wat het ding weegt durf ik gerust te zeggen dat hij underpowered is. (en dan reed ik op de Stage III)
 
onderhoudstechnisch duur een KTM? Valt best mee hoor.

Een Superduke is wat minder 'hooligan' dan een SMR, net wat comfortabeler denk ik. Ik heb er zelf ook één en ben er echt dol op.

Een SMR trekt heus de 200 km/u wel hoor :)
 
vind een buell heel mooi zeker het geluid lekker,mooie korte machine om te zien weet niet hoe het rijgedrag is omdat die zo kort is,hij is voor mij zelf te kort omdat ik altijd iemand achter op heb. ;)
 
Laatst bewerkt:
Een KTM SMR is toch een 1 pitter 500 a 600 cc? Ik vind een SM wel echt heel gaaf, begrijp me niet verkeerd, maar zuiger/zuigerveren moeten om de zoveel km of uur vervangen worden, en de comfortabele snelheid ligt toch meer rond de 80 km/uur toch? Correct me if i'm wrong please!

Ik ben er nog niet helemaal uit, want een Buell is en blijft gewoon heel erg gaaf, maar weet nog niet of het wel helemaal mijn ding is :$ , het is moeilijk om een keus te maken, en wil wel een goede keus maken. Natuurlijk blijft het met elke motor een gok, en moet je rekening houden dat er iets kapot kan gaan, maar om een motor te kopen waar ik meer aan moet sleutelen dan rijden zie ik niet zo zitten. Al vind ik af en toe sleutelen en onderhoud geen enkel probleem!

Bedankt allen voor de snelle reacties!
 
Laatst bewerkt:
Een KTM SMR is zeker leuk heb zelf een ktm 620 gehad,is leuk voor kleine afstanden in je omgeving,wil je wat verder weg dan vind ik een 1 pitter ktm niet de ideale motor,daarom heb ik hem naar 2.5 jaar ook verkocht maar heb er zeker veel plezier aan gehad vooral het geluid dat klinkt lekker...
 
Een KTM SMR is toch een 1 pitter 500 a 600 cc? Ik vind een SM wel echt heel gaaf, begrijp me niet verkeerd, maar zuiger/zuigerveren moeten om de zoveel km of uur vervangen worden, en de comfortabele snelheid ligt toch meer rond de 80 km/uur toch? Correct me if i'm wrong please!

Ik ben er nog niet helemaal uit, want een Buell is en blijft gewoon heel erg gaaf, maar weet nog niet of het wel helemaal mijn ding is :$ , het is moeilijk om een keus te maken, en wil wel een goede keus maken. Natuurlijk blijft het met elke motor een gok, en moet je rekening houden dat er iets kapot kan gaan, maar om een motor te kopen waar ik meer aan moet sleutelen dan rijden zie ik niet zo zitten. Al vind ik af en toe sleutelen en onderhoud geen enkel probleem!

Bedankt allen voor de snelle reacties!
Nee joh, gewoon een 950 of 990, heel iets anders dan zo'n 1 pitter..
 
Een KTM SMR, is geen optie, wel al ooit naar gekeken, maar onderhoudstechnische veel meer, en de topsnelheid is vaak erg laag, dus snelweg rijden is geen optie (doe dit niet vaak maar af en toe wel makkelijk).


als je naar onderhoudskosten gaat kijken heb je een slechte smaak kwa motoren 8-)

bij de duc moeten elke 2 a 3 jaar de riemen vervangen worden.
en 2 cilinders slijten meer kettingen en tandwielen dan een 4 pitter.

een buell is ook niet erg goedkoop in onderhoud als je veel km`s maakt.

ik moet wel zeggen, ik heb dit weekend op een nieuwe monster gereden,
man wat rijd zo`n ding goed :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan