dynamo GSX 750 (1981)

Peter GSX

Die hard MF'er
3 sep 2014
254
13
Zoutkamp
20190309_162739.jpg

Hoi, ik heb hier een Suzuki GSX 750 (EX) uit 1981 en heb startproblemen. Nu ben ik de startmotor en de dynamo aan het bekijken en de dynamo draait rond in de olie.
Is dit normaal? stroom en vocht gaan niet samen, maar de tandwielen moeten wel gesmeerd....Dus ik weet het niet.
Iemand die hier meer verstand van heeft? De startmotor moet ik nog open halen om de koolborstels te bekijken.
Alvast bedankt voor het meedenken.
GR. Peter
 
Dit hoort idd gewoon in de olie. Eigenlijk moet je het niet verder uit elkaar halen maar in elkaar zetten om te meten of je tussen al de 3 de gele draden een wisselspanning meet. Want dan kan nu even niet. Wat kan je nu nog wel meten? De weerstand dussen de 3 gele draden onderling moet vrij laag zijn en in alle drie de combinaties hetzelfde. Als dat ok is meet dan eens of de gele draad geen verbinding heeft met massa. Dit moet oneindig zijn. Als dat ok is dan weer ff deksel erop. Motor starten zonder de dynamodraden aan te sluiten. Dan moet je al gauw 40 tot 80 V wissel (AC) tussen de draden onderling meten. Deze spanning stijgt met het toerental. Als ook dat ok is dan de rest aansluiten. Wat meet je op de accu zonder dat de moter loopt? Met draaiende motor moet je op de accu tussen de 13 (stationair) en 14,5 V bij ca 5000 tpm meten. Meet je dat niet dan kan er wat met je spanningsregelaar of bedrading aan de hand zijn. Let erop dat bij oude Suzuki's eéén van de 3 fases niet rechtstreeks naar de gelijkrichter / spanningsregelaar gaat maar naar de lichtschakelaar. Deze wordt dus bijgeschakeld zodra je het licht aan doet, dus meten met licht uit en licht aan. Hierover bestaat een complete how to.
Het laadsysteem van oude Suzuki's is niet geweldig......
Geen originele maar andere spanningsomvormer monteren.
Dan de startmotor. Zijn de startproblemen veroorzaakt door een rotte accu omdat deze (bijna niet) geladen wordt, of is de startmotor gewoon slecht?
 
Terug
Bovenaan Onderaan