E-keur uitlaat en toch te luid.

Djarrax

MF'er
21 okt 2021
44
10
Limburg
Instagram
Goededag,

Net 2 dagen m'n nieuwe uitlaat met E-keur op de motor, wordt ik gemeten door het RDW. 2db te hard met correctie. Zover ik weet heeft het E-keur te maken met geluid en emissie eisen. Dacht dus veilig te kunnen rijden maar helaas ben ik een mooie boete rijker...


Iemand enig idee wat ik kan doen?

Boete aanvechten? Heeft dat zin?

Later toegevoegd*

Informatie over mijn motor:
Merk: HONDA
Type: PC64
Handelsbenaming: CB500XA
Bouwjaar: 2019
OEM spruitstuk en katalysator.
Motorisch en elektronisch niet aangepast.

Informatie over de uitlaat:
Merk: Arrow
Lijn: Nichrom Pro-Race
SKU: 71896PRI
Type: Slip-on
E-keur: Ja, E13 92R-01 10342       3884585
Db-killer: Ja
 
Laatst bewerkt:
Idd, winkel moet product terugnemen want niet conform.....
Lijkt mij ook, je hebt het product bij de winkel gekocht en hij is je eerste aanspreekpunt. Dat hij eventueel doorverwijst naar de importeur is een spelletje om van jouw af te komen.

Iig schiet je weinig mee op, klacht indienen bij de organisatie waar de winkel aangesloten is.
 
Ik sta daar toch anders in.

Als ik iets bij "jou" koop, dan ben jij voor mij verantwoordelijk. Hoe je het verder met importeurs en/of fabrikanten uit gaat vechten is jouw probleem.
Dat dus, je bent een overeenkomst aangegaan met een (al dan niet fysieke) winkel, dus die is jouw ‘tegenpartij’. Hij zoekt het dan maar uit met de importeur en/of fabrikant. Bij aanspraak op fabrieksgarantie ga je toch ook naar het verkooppunt ipv direct naar de fabrikant.
 
Een leasemaatschappij levert een dienst en is geen leverancier van de auto. Als je met een lening van de bank een nieuwe motorfiets koopt die niet voldoet kan je ook niet de bank aansprakelijk stellen.
Maar in dit geval is de auto onderdeel vd dienst.
Die auto komt bij een dealer vandaan en daar moet je hem heen brengen en voor de rest is het voor de leasemaatschappij.
Ik heb een contract om een auto te rijden tegen betaling...ik ben geen eigenaar.
En bij een defect mogen ze zorgen voor een auto die het wel doet en voldoet aan de eisen van het leasecontract.
Dat is de dienst en daar betaal ik voor.
 
Dat klopt, de dealer is degene die verantwoordelijk is voor het reparatie en onderhoud. Die komt kennelijk niet uit de storing en daarom wordt een technisch specialist van Pon ingeschakeld. Ik vind dat helemaal niet zo vreemd en als de klant een contract inclusief vervangend vervoer heeft gekozen krijgt hij een vervangende auto. Betreft het een garantiegeval dan zullen de kosten van het vervangend vervoer door de importeur weer aan de leasemaatschappij worden vergoed.
 
Stand van zaken, +/- 24 weken verder heb ik de brief ontvangen dat ik fijn mijn boete mag betalen helaas.. Heb verder alleen een certificaat bij het beroep gekregen van het meet apparatuur dat ze gebruikt hebben maar, de gevraagde meetverslag heb ik niet ontvangen..

Betreft de zaak waar ik de uitlaat gekocht heb, geen reactie mogen ontvangen meer.

Iemand een Arrow uitlaat kopen voor de Honda CB500x PC64?_O-
 
Laatst bewerkt:
Nou, dit zou voor mij echt een principe kwestie zijn. Je kleurt netjes binnen de lijntjes en dan zou je nog moeten betalen ook? De uitlaat blijkt niks waard te zijn én als kers op de taart zou je nog ff 300 euro boete betalen? Ik dacht het niet... :N
 
Wat ik nou zo vreemd vind, is dat de meting kennelijk op een openbaar parkeerterrein is gedaan. Hoe nauwkeurig is dat? Hoe zit het met achtergrond/omgevingsgeluiden die de meting kunnen beïnvloeden?
Overigens neem ik aan dat je de boete al betaald hebt. Kan je alsnog bezwaar maken bij de rechtbank. Zijn geen griffiekosten aan verbonden. (Moet je wel een goed verhaal hebben, natuurlijk. Maar je hebt de uitlaat met E keur nog en de rekening. De uitlaat lijkt niet te deugen, maar daar kan jij niets aan doen. Er kan jou geen opzet worden verweten. Toch? Wellicht halveert de rechter de boete.)
 
Wat ik nou zo vreemd vind, is dat de meting kennelijk op een openbaar parkeerterrein is gedaan. Hoe nauwkeurig is dat? Hoe zit het met achtergrond/omgevingsgeluiden die de meting kunnen beïnvloeden?
Overigens neem ik aan dat je de boete al betaald hebt. Kan je alsnog bezwaar maken bij de rechtbank. Zijn geen griffiekosten aan verbonden. (Moet je wel een goed verhaal hebben, natuurlijk. Maar je hebt de uitlaat met E keur nog en de rekening. De uitlaat lijkt niet te deugen, maar daar kan jij niets aan doen. Er kan jou geen opzet worden verweten. Toch? Wellicht halveert de rechter de boete.)
Heb nog niet betaald, vind het ook raar dat ik geen meetverslag heb gekregen en alleen een kalibratiecetrificaat van het apparatuur, waar ik vrij weinig mee kan. Terwijl ik wel om het meetverslag heb gevraagd.
 
Ja.
Nog iets: je schrijft dat iemand van de RDW de meting verrichtte. Dan lees ik dit op een site:

Geluid van motoren meten door politie

De politie meet langs de openbare weg. De microfoon plaatsen zij op 50 cm van de uitlaatmond onder een hoek van 45 graden (mag 10 graden afwijken). De sensor plaatst de politie op de bougiekabel. Lukt dat niet meet de politie de pulsen van de bobine. Het toerental van de typegoedkeuring wordt ingegeven in de meetapparatuur. Meneer de agent draait vervolgens driemaal het gas open en het hoogste geluidsniveau telt.

Is er op één van de twee manieren gemeten? Is het achtergrondlawaai (inclusief windgeruis etc.,) voor en na de meting gemeten? Is het toerental gemeten, en wat was het toerental? Er zijn zo veel vragen te stellen en die zouden allemaal door dat meetverslag beantwoord moeten worden. Vraag desnoods ook de certificering van de meetdeskundige op en als dat een RDW'er was, dan zal hij vermoedelijk ook over een BOA aanstelling moeten beschikken.
Ik ben absoluut geen fan van lawaaiige motoren, maar nog minder van de overheid die steeds vaker maar wat aanklungelt en de eigen regels en voorschriften aan de laars lapt.
 
Laatst bewerkt:
Ja.
Nog iets: je schrijft dat iemand van de RDW de meting verrichtte. Dan lees ik dit op een site:

Geluid van motoren meten door politie

De politie meet langs de openbare weg. De microfoon plaatsen zij op 50 cm van de uitlaatmond onder een hoek van 45 graden (mag 10 graden afwijken). De sensor plaatst de politie op de bougiekabel. Lukt dat niet meet de politie de pulsen van de bobine. Het toerental van de typegoedkeuring wordt ingegeven in de meetapparatuur. Meneer de agent draait vervolgens driemaal het gas open en het hoogste geluidsniveau telt.

Is er op één van de twee manieren gemeten? Is het achtergrondlawaai (inclusief windgeruis etc.,) voor en na de meting gemeten? Is het toerental gemeten, en wat was het toerental? Er zijn zo veel vragen te stellen en die zouden allemaal door dat meetverslag beantwoord moeten worden. Vraag desnoods ook de certificering van de meetdeskundige op en als dat een RDW'er was, dan zal hij vermoedelijk ook over een BOA aanstelling moeten beschikken.
Ik ben absoluut geen fan van lawaaiige motoren, maar nog minder van de overheid die steeds vaker maar wat aanklungelt en de eigen regels en voorschriften aan de laars lapt.
Kennis van mij heeft vorig jaar, met succes een boete geluidsmeting aangevochten. Het heeft wel voor moeten komen.

Hij was gepakt bij een controle op de Mergelland route. De meting werd gedaan op een parkeerplaats, langs de route.. (Veel motorlawaai / ruis / onbetrouwbare meting)

De WOK melding is toen blijven staan, maar de boete is kwijtgescholden. Tegenwoordig mag je dus wel naar huis rijden met een WOK melding.
 
Kennis van mij heeft vorig jaar, met succes een boete geluidsmeting aangevochten. Het heeft wel voor moeten komen.

Hij was gepakt bij een controle op de Mergelland route. De meting werd gedaan op een parkeerplaats, langs de route.. (Veel motorlawaai / ruis / onbetrouwbare meting)

De WOK melding is toen blijven staan, maar de boete is kwijtgescholden. Tegenwoordig mag je dus wel naar huis rijden met een WOK melding.
Desbetreffende zaak waar ik de uitlaat gekocht heb, verwacht dus ook dat de meting niet klopt en dat de uitlaat wel goed is. Qua aankoop van de uitlaat kom ik ook geen steek verder.. Mooie smak geld lichter zo.
 
Terug
Bovenaan Onderaan