Een echte design klassieker: de APRILIA MOTO'6.5 (totaal 6129 geproduceerd)

fullsizeoutput_13f4.jpeg
 
UPGRADEN NAAR TANK MET 2 KRANEN??

De Moto’s die in 1995 en 1996 geproduceerd zijn (maar kunnen ook nog later verkocht zijn, dus het kenteken staat dan op een hoger jaartal) hebben standaard de benzinekraan aan de rechter zijde zitten. Bovendien zit de benzinekraan vrij hoog op de tank, waardoor er zo’n 3 liter benzine in de tank achter blijft, ook al zet je de benzine kraan op z’n reserve.

Vanaf productiejaar 1997 is er een modificatie geweest van de tank. De hoofd benzinekraan is naar links gezet en rechts is er een extra reservekraan bijgekomen. Bovendien zijn de kranen veel lager gezet op de tank, waardoor er 3 liter extra inhoud verbruikt kan worden.
Om de toevoer van benzine naar de carburateur te optimaliseren is er ook een vacuümpomp bijgekomen. Deze zit gemonteerd op de achterzijde van het gereedschapsvakje. Ook het gereedschapsvakje zelf is daardoor aangepast om ruimte te maken voor de vacuümpomp. Tot slot is ook het spruitstuk op de cilinderkop aangepast met een extra nippel voor de aanzuigende werking van de vacuümpomp.
De tekeningen laten het verschil zien.

Mocht je dus overwegen een tank met twee kranen op je Moto 6.5 te willen zetten (bouwjaar 1995 of 1996) in plaats van de tank met 1 kraan (en dus 3 liter minder te gebruiken), weet je nu waar je rekening meer dient te houden…..

Heb je vragen, ik help je er bij!
fullsizeoutput-f8a.jpg

fullsizeoutput-f89.jpg
fullsizeoutput-f88.jpg

fullsizeoutput-f87.jpg
 
PHILIPPE STARCK de ontwerper van de Aprilia MOTO 6.5 is vandaag 18 januari 73 jaar geworden. Deze foto is van een paar dagen geleden, samen met zijn vrouw Jasmine


272199719_10217173005796807_188274765814708902_n.jpg
 
Mmm. zo'n kettingrandje heb ik nog nieuw in de verpakking liggen - origineel Aprilia dan, welteverstaan.
Die rubbers zijn wellicht wel handig. Dank voor de tip Erik.
 
In de reeks van JOE BAR TEAM (8 boeken) is helaas de Moto 6.5 niet opgenomen....

Het zou fantastisch zijn als daar verandering in zou komen. Toch?

fullsizeoutput_17b9.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Deze hier al gepost?
Ik heb deze in het echt gezien. Alle originele onderdelen zitten er bij, dus hij is eenvoudig terug te brengen in het origineel. Maar het is dus een 'SCRAMBLER' in opbouw. De start is professioneel begonnen, maar nog steeds niet afgemaakt. Ik denk dat als 'ie af zou zijn de 5000 Euro haalt....
 
Ik blijf er een zwak voor houden, deze Moto 6.5
Vorige week was ik bij Motoport Zelhem, daar staat er één te koop...
 
Ik blijf er een zwak voor houden, deze Moto 6.5
Ja, hij wordt steeds populairder naarmate de leeftijd toeneemt. Als je eenmaal een keer op gereden hebt, merk je hoe makkelijk de Moto 6.5 rijdt. vooral in stedelijk gebied is het gemak zeer groot. De top is 140 km per uur, maar dat rijdt bijna niemand, omdat je wat meer recht op zit. Dan is het originele windscherm weer een uitkomst.
 
Er zijn twee 'urban cruisers' die ik echt helemaal fantastisch vind; Aprillia Moto 6.5 en de Moto Guzzi Bellagio. Ergens lijken ze op elkaar (spaakwielen, stijl-elementen) maar zijn ze zo verschillend; brother from another mother :)

Ach, wellicht ooit. Ik blijf hier gewoon een beetje meelezen.
 
“TREFFEN” IN DUITSLAND 7 MEI 2022
Een zeer leuke bestemming voor een Moto 6.5 meeting in Duitsland wordt gehouden op zaterdag 7 mei 2022.
De organisatoren zijn Jörg und Andrea Bernarts.
De verzamelplaats is Kirchlengern (Ostwestfalen). Vandaar uit zal de rit naar Lipperland en Weserbergland
De afstand vanaf Amsterdam is precies 300 kilometer, dus het loont om ook twee overnachtingen te doen.
De aankomst is dan op vrijdag 6 mei 2022
De bijdrage voor 2 x ontbijt, 2 x diner (alles inclusief drank) is 50 Euro (in huis bij Organisatie).
Er is ook plaats voor kamperen (gratis) of hotel in de buurt (eigen kosten).
Vertrek naar huis weer op zondag 8 mei.
Alle bijzonderheden over de juiste locatie en tijden volgen nog.
Zet deze meeting alvast in je agenda!
Unknown-1.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Soms loop je tegen een magazine op waar je het bestaan niet wist. Het is een Belgische uitgave van het blad ‘Italiaanse Motoren’ uit mei 1995. Ik kreeg de tip van een Moto-vriend.
Uiteraard gaat het mij om het artikel over de Moto 6.5 met een zeer lovend verslag over de rij-indruk “Aprilia con anima” (Aprilia met een ziel)





 
Terug
Bovenaan Onderaan