Triple was prototype van voor 1939, en was watergekoeld. Toen kwam d'n oorlog en logisch dat die franzosen ff genoeg hadden van duits spul.
Vaud!
Het ontwerp van de 'Deux cheveaux' stamt uit 1937, de eerste proeven met het prototype uit september van dat jaar.
Dit protodingesten was met een BMW R50 blok uitgevoerd, die zonder aanpassingen hoppa! int vooronder is gelepeld.
Uit die eerste proeven bleek dat de koeling in problemen kwam, men heeft toen even gegoocheld met waterkoeling.
Dit bleek niet haalbaar,omdat de standaard BMW-motor teveel moest worden aangepast.
Aangezien de overheid destijds zowel met Franse als met Duutse (lees: BMW dus) motoren reed, en onderdelen goed verkrijgbaar waren, wilde men bij Citroën het blok ongewijzigd laten (zodat elke Franse boer bij de plaatselijke tractor-smid ook BMW-onderdelen kon krijgen).
Toen kwamen de Duutsers.....
in allerijl werd het enige bestaande prototype gedemonteerd en bij Jean avec le cap (de bekende Jan-met-de-pet) op zolder opgeslagen om pas weer ná de oorlog gemonteerd te worden.
Bang dat de kleine gesnorde huisschilder er met de ideeën vandoor ging werden ook alle blauwdrukken vernietigd.
Die werden na de oorlog met de montage van het prototype weer opgemeten..(!!)
Tot ver in de jaren '60 pasten veel standaard BMW-blokonderdelen gewoon op de Eend!
Hier is met de introductie van de '6'-motor (602cc) pas verandering in gekomen.
Citrofiel? Ik?? Hoezo???