Een natte poes, en meer randzaken (reisverslag Austria-2015)

1) je hebt helemaal gelijk, eigenlijk !

2) heel eerlijk gezegd, hebben wij daar eigenlijk nooit over nagedacht... :/ Maar...eh..., mooi fotomomentje ! Is dat ook de Obersalzberg ?
Kehlsteinhaus is wel de moeite waard, ook die paar euro's die het kost om er te komen, het is nu een restaurant, maar wat het meest indrukwekkend is, is die lift die dwars door de berg naar het huis zelf gaat, ik heb overigens ergens gelezen dat Ome Adolf er liever niet kwam was hem te hoog, het huis werd eigenlijk alleen gebruikt om buitenlandse notabelen te intimideren, de weg naar boven heeft ook maar 2 bochten, Adolfje had een hekel aan bochten. Al met al is het hele complex een bouwtechnisch kunststukje
 
De overlevering gaat dat Adolf ook nogal claustrofobisch was, en een last van hoogtevrees had..., nou..., ingrediënten genoeg om daar vooral NIET naar toe te gaan.

En dus die lift, en dat het Kehsteinhaus nogal op het puntje van die berg staat...

Wel een knap stukje bouwkunst (...hoewel het natuurlijk triest is dat er 'op zo'n manier' aan arbeiders gekomen 'kon' worden...), en dat in zo'n korte bouwtijd.
 
Laatst bewerkt:
Voor zover ik het mij kan herinneren is het kehlsteinhaus gereed gekomen in 1938, ruim voordat Nazi Duitsland haar ware lugubere gezicht in de praktijk is gebracht, het is ook niet gebouwd door slavenarbeid voor zover ik het mij kan herinneren, Todt die verantwoordelijk was voor de bouw was in die tijd ook verantwoordelijk voor de Autobahnen, overigens is de lift speciaal ontworpen om Adolf zijn claustrofobie een beetje in te perken, alleen al vanuit historisch perspectief is een bezoek een aanrader (en de lekkere caffee mit kuchen in het restaurant), als je weer in de buurt zit en het is helder op die punt, is het echt een aanrader.
 
Voor zover ik het mij kan herinneren is het kehlsteinhaus gereed gekomen in 1938, ruim voordat Nazi Duitsland haar ware lugubere gezicht in de praktijk is gebracht, het is ook niet gebouwd door slavenarbeid voor zover ik het mij kan herinneren

Nou..., das niet helemaal correct hoor... ;)

Om een idee te geven..., werkkamp Dachau werd in 1933 in gebruik genomen.
Werkkamp Emslandlager ook.
Werkkamp Sachsenhausen bijvoorbeeld in 1936.
Werkkamp Buchenwald in 1937.

Enz.enz...😣

In januari 1933 werd A.H. Reichskanzler, en al in februari en maart 1933 werd de weg vrij gemaakt ten 'gunste' van een dictatuur ..., met alle gevolgen die we kennen.

De in totaal ca 4000 arbeiders aan de weg naar, en aan het Kehsteinhuis werden dan wel niet aangewezen, maar helemaal als in van 'we gaan us een leuk stukje bergweg, en een leuke woning bouwen' ; met die gedachte was men daar ook niet aan de klus... :/

Een (historisch)stukje uit een docu :

 
Die concentratiekampen waren in het begin voornamelijk voor politieke tegenstanders, alles begint klein. Het kehlsteinhaus is voornamelijk nog een werkverschaffingsproject geweest net zoals de autobahnen, en het graven van kanalen in Nederland bijvoorbeeld, om de crisis aan te pakken, tot de Kristallnacht was Duitsland een harde dictatuur, zijn ze begonnen met euthanasieprojecten e.d. maar de ware omvang van de misdaden, kwamen pas echt goed op gang na de kristalnacht., met als absoluut dieptepunt de Wannsee conferentie waarbij de industriële vernietiging van mensen pas echt werd opgeschaald. Ik ga met een totaal ander gevoel naar concentratiekampen en vernietigingskampen dan naar het kehlsteinhaus, en het idee dat AH nagenoeg niet in het Kehlsteinhaus is geweest scheelt ook
 
I know ; idd een soort van werkverschaffings-toestand..., maar (in mijn beleving dan...) wel eentje met een ondertoontje.

En (vind ik ook weer...) niet te vergelijken met het graven van kanalen in bijvoorbeeld Nederland..., dat graven was dan wellicht ook een vorm van werkverschaffing, plus dat er bijvoorbeeld in de jaren 1800 en begin jaren 1900 niet heel veel graafmachinespul bestond, en het had ook vaak als doel om bepaalde gebieden een economische vooruitgang te bieden.

En verder vind ik die bouw van het Kehsteinhuis, en de weg er naar toe een soort van prima hoor.
En dat je daar nu een kop koffie kunt halen vind ik ook prima.

Het ging mij er alleen maar om, dat ik de busrit per persoon, daar naar boven een beetje te prijzig vond... :+

Maar idd..., het gevoel wat ik had toen ik de poorten van Le Struthof (Natzweiler - Struthof) binnenkwam waren (en zijn) totaal anders dan bij de gedachte om een kop koffie te gaan halen in het Kehlsteinhuis.
 
I know ; idd een soort van werkverschaffings-toestand..., maar (in mijn beleving dan...) wel eentje met een ondertoontje.

En (vind ik ook weer...) niet te vergelijken met het graven van kanalen in bijvoorbeeld Nederland..., dat graven was dan wellicht ook een vorm van werkverschaffing, plus dat er bijvoorbeeld in de jaren 1800 en begin jaren 1900 niet heel veel graafmachinespul bestond, en het had ook vaak als doel om bepaalde gebieden een economische vooruitgang te bieden.

En verder vind ik die bouw van het Kehsteinhuis, en de weg er naar toe een soort van prima hoor.
En dat je daar nu een kop koffie kunt halen vind ik ook prima.

Het ging mij er alleen maar om, dat ik de busrit per persoon, daar naar boven een beetje te prijzig vond... :+

Maar idd..., het gevoel wat ik had toen ik de poorten van Le Struthof (Natzweiler - Struthof) binnenkwam waren (en zijn) totaal anders dan bij de gedachte om een kop koffie te gaan halen in het Kehlsteinhuis.
De omgeving is prachtig, en de königsee, is op zichzelf al een hele bezienswaardigheid.
 
Ben er jaren terug geweest met de Dyna, nog nooit zo nat geregend als die dagen :+. Als de wereld weer normaal is nog maar eens proberen op de GS. Laatste jaren kom ik er vooral voor andere zaken....
IMG-20200930-WA0011.jpeg
 
Terug
Bovenaan Onderaan