Eerste motor en carburateur vs. injectie

Mroegiest

MF'er
9 sep 2018
61
29
Terneuzen
Dag mensen, hier is mijn verhaal in het kort.

Ik heb les gehad op een Kawasaki ER6N, model 2016. Deze had een injectie motor. Zodra ik hem startte kon ik meteen gewoon revven en gaan, niks aan de hand en liep perfect.

Ik wilde voor mezelf altijd graag een Kawasaki ER5. Ik vind het nog steeds een mooie motor, maar hier is het probleem.

Ik ben 1 keer gaan kijken naar een ER5, en ik werd behoorlijk teleurgesteld. De motor werd voor mij gestart, maar toen ik zelf revvde, leek het wel alsof de motor het niet aankon. Alsof hij meteen stil wilde vallen.

De man die hem wilde verkopen vertelde dat dat normaal is omdat de motor carburateurs had i.p.v. een injectie motor. De carbs moeten nog opwarmen etc.

Nu wil ik zelf mijn eerste motor wel gaan kopen, niet al te duur, maar in mijn prijsklasse (onder de 2000) is alles zo oud dat er nog steeds overal carburateurs in zitten. Ik ben dus bang dat ik ga kijken naar motors en constant teleurgesteld ga worden over hetzelfde als bij die ER5.

Mijn vraag aan jullie, is dit normaal voor motors met een carburateur? Moet ik beter gewoon sparen voor een duurdere motor maar dan eentje die een injectie motor heeft?

Groet,

Max!
 
supersnelle verbranding, geen enkel blok zou explosies overleven.

We kunnen er heel ingewikkeld over gaan doen, maar een explosie is een ontploffing en dat is in principe een zeer snelle verbranding. Je kunt je afvragen waar de grens ligt tussen een ontploffing en een snelle verbranding, maar mijn motortjes maken zonder demper geluiden die verdacht veel hebben van explosies.

Maar eigenlijk is het niet zo belangrijk, als we elkaar maar begrijpen.

Biertje?

De ondergrens en de bovengrens voor een explosie, de UEL en LEL

Edit: ik ben het met je eens hoor, explosie is niet de juiste term.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Ecu's gaan soms stuk. Niet alle TPS sensoren zijn gemaakt om uit elkaar te halen en schoon te maken, de mijne in elk geval niet. Wat te denken van de versnellingssensor. Bij de mijne zit die niet echt op de pak. Pomp, zeefje, filter en pakking voor flens op tank is ook geen tientjes werk?
Een TPS is ook niet bedoeld om open te maken. Maar als er toch vocht in gekomen is kan het dus wel. Wa heeft een versnellings sensor met injectie te maken? Een Ebay fuel pump kost 31 euro, als je niet hecht aan originele pasvorm slechts 15, daar kan je geen carburateur voor reviseren.
We kunnen er heel ingewikkeld over gaan doen, maar een explosie is een ontploffing en dat is in principe een zeer snelle verbranding. Je kunt je afvragen waar de grens ligt tussen een ontploffing en een snelle verbranding, maar mijn motortjes maken zonder demper geluiden die verdacht veel hebben van explosies.

Maar eigenlijk is het niet zo belangrijk, als we elkaar maar begrijpen.

Biertje?

De ondergrens en de bovengrens voor een explosie, de UEL en LEL

Edit: ik ben het met je eens hoor, explosie is niet de juiste term.
Natuurlijk is het een explosie, een gecontroleerde en besloten explosie, size does not matter in dit geval. Voor de oorlog was explosie motor een gangbare benaming voor ICE
 
Laatst bewerkt:
Het spruitstuk komt na de carburateurs, volgens mij wil je het daar zo koud mogelijk hebben.


Spruitstuk verwarmt de carburateurs, aluminium geleid prima. Mijn Saab had dat in het verleden ook. Door de gelijkmatige temperatuur, heb je een veel constanter mengsel, dan bij de toen meestal gebruikte warme lucht vanaf het spruitstuk.

Koelen heeft vooral zin bij een turbo, een carb onttrekt warmte aan de omgeving, door het verdampen van de brandstof. Zonder verwarming bevriest vocht in de lucht bij wat lagere temperaturen. Heb er zelf door een losgeschoten luchtslang bij een graad of 15 wel eens last van gehad.

En gezien het feit, dat de Saab een golf gti er uit trok, kunnen die mooie su carbs die er op zaten niet slecht zijn geweest.

Het 1100 kilo zware beestje liep netjes 1 op 11, wat zuiniger was als bv een golf of een astra uit de jaren 90.

De enige slijtage onderdelen in die carbs, sproeier en naald kon je voor een paar tientjes vervangen.
 
Mijn Saab 99 had een Stromberg en tussen het spruitstuk en de carburateur zat een heel dikke schijf pertinax en dat heeft vast iets met warmte te maken.

Motorfietsen met carburateurs hebben meestal een stuk rubber tussen kop en carb en de grotere SU carburateurs hebben een losse vlotterkamer. Vapour lock is heel ongezellig voor een druk kruispunt.
 
Natuurlijk is het een explosie, een gecontroleerde en besloten explosie, size does not matter in dit geval. Voor de oorlog was explosie motor een gangbare benaming voor ICE

echt niet :N

bij een explosie gebeurt alles in 1 keer, bij een verbranding heb je een vlamfront dat uitdeint.
als het echt een explosie was, had je geen voorontsteking nodig.
en nogmaals : geen enkel blok zou een opeenvolging van explosies overleven.
 
Jij hebt er zelf blijkbaar ook niet zoveel ervaring mee, want je hebt ook injectiefietsen zonder lambdasensor en die kunnen behoorlijk beroerd lopen. Zelfs motoren met zo'n sensor lopen niet altijd perfect of ideaal.

Nee hoor, mijn motor rijd prima zonder. Dan moet je er een in zetten die tegen je cdu zegt dat het zuurstofgehalte altijd gehalte altijd goed is. Dat rijd prima en is je mengsel beter dan als de cdu terug regelt omdat de lambdasensor zegt dat er te weinig is. Zou ding zit er alleen maar op om aan de eu uitstoot norm te voldoen.
 
Een TPS is ook niet bedoeld om open te maken. Maar als er toch vocht in gekomen is kan het dus wel. Wa heeft een versnellings sensor met injectie te maken? Een Ebay fuel pump kost 31 euro, als je niet hecht aan originele pasvorm slechts 15, daar kan je geen carburateur voor reviseren.

Als de TPS niet bedoeld is om open te maken dan betekend een slechte gewoon vervangen, in de meeste gevallen. Genoeg motoren die gebruik maken van een versnellingssensor, bijvoorbeeld om het vermogen in de eerste 3 versnellingen te beperken. Wat betreft een losse pomp vervangen, op mijn motor moet er dan nog steeds een pakking bij. En logischerwijs een zeefje + filter.

We kunnen beide nog wel even doorgaan met uitzonderingen. Punt is dat injectie over het algemeen een stuk jonger is en we waarschijnlijk nog gaan mee maken wat er allemaal minder wordt/stuk aan kan, en wat het allemaal kost. In de praktijk zijn er genoeg injectie fietsen die niet 100% lopen vanwege emissies. Nog zo'n voorbeeld dat het op papier allemaal perfect klink. En in de praktijk beter afgesteld kan worden.
 
Nee hoor, mijn motor rijd prima zonder. Dan moet je er een in zetten die tegen je cdu zegt dat het zuurstofgehalte altijd gehalte altijd goed is. Dat rijd prima en is je mengsel beter dan als de cdu terug regelt omdat de lambdasensor zegt dat er te weinig is. Zou ding zit er alleen maar op om aan de eu uitstoot norm te voldoen.
Je onderschrijft hiermee mijn punt.
 
Ik ben opgegroeid met de term explosiemotor, maar ik ben dan ook van in de oorlog. Je kunt je afvragen waar de term verbranding eindigt en de term explosie begint. Aardgas verbrandt in de CV unit, maar als je de ruimte vult met het juiste CH4/O2 mengsel, krijg je toch echt een explosie en blijft er niets van je kamertje over.

Maar een motor loopt niet op semtex of dynamite. En klein stukje semtex in de cilinder en je kent je motor niet meer terug.

Niettemin is een explosie niets minder dan een chemische reactie, net als een verbranding, het gaat alleen ietsiepietsie sneller en er komt wat meer energie bij vrij.
 
Een explosie gaat gepaard met druk en , formule vergroting, een hefige reactie.
een verbranding kan ook heel langzaam gaan, zonder druk.
ik vind het meer een explosie die in een cilinder plaats vind en, daar bij verbranden ook dingen
 
Je hebt explosies en detonatie. Bij een detonatie, verloopt de explosie zo snel, dat er een hypersonische schokgolf ontstaat, die wil je niet in een motor, dan laten er delen los.

Een explosie is een snelle verbranding, waarbij druk wordt opgebouwd. Zonder druk geen bewegende zuiger.
 
Aardgas verbrandt in de CV unit, maar als je de ruimte vult met het juiste CH4/O2 mengsel, krijg je toch echt een explosie en blijft er niets van je kamertje over.

omdat het kamertje niet sterk genoeg is en er niets voorzien is om de grote drukstijging op te vangen (een zuiger die omlaag geduwd kan worden en een uitlaatklep die de restdruk laat verdwijnen. maak een motor uit gyproc/plaatstaal/... en er blijft ook niets van over.

hoewel er xplosie in de titel staat, zie je duidelijk dat het een verbranding is :


verbranding binnen in een motor :

een echte explosie (mooi te zien op 5min10) :
de vlammetjes blijven even nabranden, maar het hele goedje ontsteekt op net hetzelfde moment. bij een verbranding ontstaan op een bepaald moment de juiste omstandigheden waardoor een mengsel (benzine lucht, of eendert wat dat kan branden) lokaal begint te branden. (denk vonk bougie bv). door die lokale verbranding wordt vlak bij de ideale omstandigheid gecre-eerd om het mengsel net iets verderop zijn zelfontbrandingstemperatuur te bereiken waardoor ook dat verbrandt, enz...
 
hoewel er xplosie in de titel staat, zie je duidelijk dat het een verbranding is :

Jij ziet dingen die er niet zijn.

Het is al meerdere keren gezegd, een explosie is een heftige reactie gepaard met volume vergroting en drukgolven
Explosie - Wikipedia

3. De aandrijfslag. Als de zuiger zich weer helemaal bovenin de cilinder bevindt (op het bovenste dode punt) genereert de bougie een vonk, waardoor het benzinemengsel ontploft.
Natuurkunde.nl - Zuigermotoren 2: de viertaktmotor

3. is de arbeidsslag: De explosie duwt de zuiger naar beneden. De krukas wordt hierdoor aangedreven
viertaktmotor
 
Jij ziet dingen die er niet zijn.

Het is al meerdere keren gezegd, een explosie is een heftige reactie gepaard met volume vergroting en drukgolven
Explosie - Wikipedia

3. De aandrijfslag. Als de zuiger zich weer helemaal bovenin de cilinder bevindt (op het bovenste dode punt) genereert de bougie een vonk, waardoor het benzinemengsel ontploft.
Natuurkunde.nl - Zuigermotoren 2: de viertaktmotor

3. is de arbeidsslag: De explosie duwt de zuiger naar beneden. De krukas wordt hierdoor aangedreven
viertaktmotor
o god '(
 
Als in een verbrandingsmotor explosies ontstaan dan is deze aan het detoneren en zeker als dat bij hoge toerentallen gebeurt dan is de motor in seconden kapot.

En het heet niet voor niets een verbrandingsmotor8-)
 
Jij ziet dingen die er niet zijn.

Het is al meerdere keren gezegd, een explosie is een heftige reactie gepaard met volume vergroting en drukgolven
Explosie - Wikipedia

3. De aandrijfslag. Als de zuiger zich weer helemaal bovenin de cilinder bevindt (op het bovenste dode punt) genereert de bougie een vonk, waardoor het benzinemengsel ontploft.
Natuurkunde.nl - Zuigermotoren 2: de viertaktmotor

3. is de arbeidsslag: De explosie duwt de zuiger naar beneden. De krukas wordt hierdoor aangedreven
viertaktmotor

blijf jij maar lekker op je eigen nivo diskusieren. als je wat hebt bijgeleerd kom je nog maar eens proberen.
 
Als in een verbrandingsmotor explosies ontstaan dan is deze aan het detoneren en zeker als dat bij hoge toerentallen gebeurt dan is de motor in seconden kapot.

En het heet niet voor niets een verbrandingsmotor8-)

Wat denk je dat een explosie is?
Dat is een snelle verbranding8-)
Dus verbrandings motor is niet een verkeerd woord, bij een explosie verbranden dingen maar, de manier waarop de verbranding plaats vind word scheikundig explosie genoemd.

Detonatie is een explosie waarbij de schokgolven sneller gaan als het geluid
 
Terug
Bovenaan Onderaan