Eerste reis/tour met de motor, advies gevraagd.

Bergen en sturen is hetzelfde 8-)

Als je nog niet zo ervaren bent, is rijden in de bergen toch best wel een uitdaging. Ik raad je aan om een extra berg- of bochtencursus te doen voordat je die kant op gaat. 70-80% van goed in de bergen rijden is techniek, ervaring is de rest. Welke motor je hebt, maakt eigenlijk niet zoveel uit.
Onzin, gewoon gaan. Of ga een keer rijden met een iets ervarener persoon en volg zijn of haar lijnen en je weet hoe het moet.
Lees dit reisverslag maar eens, mijn reis=genoot had 3 weken zijn rijbewijs: Rondje Europa 2011: 23 sept. t/m 3 okt. 2011

Rijden in de bergen is veel fijner dan hier in Nederland met al die gekken (die nergens naar kijken) en drukte om je heen, drempels, stoplichten etc... dan is een lekkere alpenpas veel makkelijker.
 
Onzin, gewoon gaan. Of ga een keer rijden met een iets ervarener persoon en volg zijn of haar lijnen en je weet hoe het moet.
Lees dit reisverslag maar eens, mijn reis=genoot had 3 weken zijn rijbewijs: Rondje Europa 2011: 23 sept. t/m 3 okt. 2011

Rijden in de bergen is veel fijner dan hier in Nederland met al die gekken (die nergens naar kijken) en drukte om je heen, drempels, stoplichten etc... dan is een lekkere alpenpas veel makkelijker.

Letten op lijnen van een ander is nou juist wat je níet moet doen volgens mij.. gewoon lekker focussen op jezelf en het overige verkeer, niet richten op 1 gast voor je die ook nog eens in dezelfde richting rijdt. Rijden in de bergen is niet per se moeilijk, maar met weinig ervaring moet je het ook weer niet gaan onderschatten natuurlijk.
 
Letten op lijnen van een ander is nou juist wat je níet moet doen volgens mij.. gewoon lekker focussen op jezelf en het overige verkeer, niet richten op 1 gast voor je die ook nog eens in dezelfde richting rijdt. Rijden in de bergen is niet per se moeilijk, maar met weinig ervaring moet je het ook weer niet gaan onderschatten natuurlijk.
Ligt eraan wie je voor je hebt. Altijd letten op het overige verkeer maar als je eenmaal weet hoe je bochten in moet kijken en rijden, gewoon lekker gaan... Ik heb er nooit problemen mee gehad in ieder geval. Druk verkeer en iedereen die om je heen krioelt is een stuk lastiger.
 
Ik ben zelf onlangs vier dagen op pad geweest naar Luxemburg en de Eiffel. Ik heb al best lang mijn rijbewijs en heb met mijn huidige TRK nu ongeveer 10.000km in 1,5 jaar gereden. Toch merkte ik (ook i.v.m. het hete weer toen) dat, zoals al gezegd, het aantal kilometers wat je in het buitenland op binnenwegen rijdt, drastisch lager ligt dan normaal (woon-werk) verkeer. Ik kwam op zulke dagen, ook rekeninghoudend met regelmatig een korte stop, niet verder dan max 250 km per dag!

Daarnaast geloof ik er ook niet altijd realistisch in hoe er door sommigen over wordt gesproken: "dagen van 12 uur in het zadel" zijn volgens mij totaal niet realistisch! En al helemaal niet veilig! Lekker genieten en flexibel blijven in waar je uiteindelijk wil uitkomen, meer rijden kan altijd nog!

Op zich mee eens dat er vaak makkelijk gesproken wordt over veel op één dag rijden, maar dat is erg afhankelijk van de motor en de berijder. Als ik voldoende rust neem, en regelmatig drink (2 liter camelback is ideaal voor toerritten, onderweg vaak even stoppen voor een paar slokjes en weer door), elke paar uur even afstappen voor een natje en een droogje en dan ook echt even ontspannen voor 15-30 minuten, kan ik het behoorlijk lang uithouden.
Als je echter nog niet weet hoe goed je er tegen kan om lang onderweg te zijn, moet je zeker niet te hoog inzetten. Begin eens met een toerrit van 200-250 km op een dag, en bouw eens op naar 300 km, bijvoorbeeld. Vergeet ook niet dat je in beide richtingen zomaar 300 km moet reizen naar je bestemming, als je dat binnendoor doet, dan wordt dat al een hele toer (pun intended). En als je dat over de snelweg doet, wordt het ook al mans om daarna nog 50-100 km te toeren. Ik doe dan vaak een combinatie, bijvoorbeeld laatste 100 km binnendoor naar de bestemming.

EDIT:
Voor wat betreft het eerst een cursus volgen: Als je gewoon je verstand gebruikt, en rustig toert, lijkt me dat niet nodig. Overschat ook hier vooral jezelf niet, rijd rustig de bochten door en wees er op voorbereid dat je in elke haarspeldbocht een touringcar kan tegenkomen. Houd hier dus ruimte voor aan de binnenkant bij linker bochten, en rijd zodanig dat je je lijn nog kan corrigeren wanneer er toch iets op jouw koers lijkt te komen. Beter nog kijk je voor de bocht naar het stuk voorbij de bocht (dat kan best vaak door de bomen heen). Op de meeste Duitse binnenwegen is de snelheidslimiet eerder een uitdaging dan een beperking, zeker voor een beginnend bestuurder. Waar op de doorgaande wegen voor elke flauwe bocht borden met 70 staan, is dat juist op de kleinere weggetjes niet zo, en moet je er echt rekening mee houden dat je niet altijd met de maximumsnelheid door de bochten kan.
Maar het belangrijkste is: rijd rustig, je bent niet op de vlucht en ook niet op een circuit!
 
Laatst bewerkt:
Onzin, gewoon gaan. Of ga een keer rijden met een iets ervarener persoon en volg zijn of haar lijnen en je weet hoe het moet.
Lees dit reisverslag maar eens, mijn reis=genoot had 3 weken zijn rijbewijs: Rondje Europa 2011: 23 sept. t/m 3 okt. 2011

Rijden in de bergen is veel fijner dan hier in Nederland met al die gekken (die nergens naar kijken) en drukte om je heen, drempels, stoplichten etc... dan is een lekkere alpenpas veel makkelijker.

Wat een reis, ik heb werkelijk waar genoten tijdens lezen! bedankt voor het delen :)
 
Aangezien je nog niet erg veel rij ervaring hebt, wil ik je onderstaande meegeven over haarspeldbochten. Dit is wat ik geleerd heb tijdens een training in de Eifel.
Doe er voor je eigen veiligheid je voordeel mee.

Zodra je een haarspeldbocht in het visier hebt treedt het stappenplan in werking.
Stappenplan, volgens de 4 K's:
  • kijken (de hele bocht scannen/overzien op tegemoet komend verkeer, gaten in het wegdek, etc.),
  • klaar zijn (juiste snelheid, juiste versnelling vóór je de bocht in gaat),
  • kantelen (bocht in),
  • kracht opbouwen (=accelereren bocht uit) op het moment dat je de "uitgang" van de bocht ziet.
Rij je eenmaal in de haarspeldbocht, pas dan de volgende techniek toe.
Rijtechniek in de haarspeldbocht:
  1. buitenkant vd bocht rijden. Pas daarbij - vooral bij een rechter bocht - goed op voor "uitsteeksels" van tegemoet komend verkeer. Ga bij een rechter bocht dan nog liever in het midden van je eigen rijbaan rijden (hier zeker op letten in gebieden met veel motorrijders, zoals b.v. de Eifel),
  2. permanent gedoseerd remmen (!!) met je achterrem. Je voet dus op de rem houden en "remmend doorrijden" tijdens het ronden vd bocht,
  3. tegelijk de koppeling iets laten slippen en
  4. tegelijk het gas er gedoseerd op houden. Hiermee hou je tractie en dat is zéér belangrijk om niet stil te vallen en daarmee om te vallen in de bocht.
De 4 punten van de rijtechniek lijken tegenstrijdig, maar je moet ze allen tegelijk uitvoeren. Daarmee hou je namelijk de maximale controle over je motor, zelfs in de krapste haarspeldbocht (omhoog of omlaag) en beland je niet op de verkeerde weghelft. Uiteraard vergt deze techniek de nodige oefening.
 
Ik heb net zelf met mijn dochter ( op haar eigen motor uiteraard ) zes dagen door de Eiffel getoerd.
Trier is voor de avonden en de hotels een prima uitvals basis.
Je kunt vanaf hier alle kanten op en het is gemakkelijk "zeilen " langs de Moezel met heerlijke vergezichten.
Bernkastel is prima voor de lunch, Burck Elzt is prachtig maar druk en Cochem is ook mooi.
Dit Schroeders Stadtwaldhotel is een fijn hotel 10 minuten lopen buiten Trier.
Van daaruit zijn er via Kurver diverse tochten te downloaden.
 
tegelijk de koppeling iets laten slippen en
Waarom zou je de koppeling moeten laten slippen als je de juiste versnelling koos? Zo is het mij niet geleerd (beroepsrijopleiding), en afhankelijk van de motor die je rijdt en/of hoe bekwaam je bent v.w.b. het doseren van de koppeling kun je voor nare verrassingen komen te staan. Sowieso moet je een beetje gang meenemen die haarspeldbocht in (stabilisatie), dus gewoon de juiste versnelling kiezen (1 of 2, afhankelijk van de motor), gas aannemen vóór het inkantelen (trekkende motor), en snelheid regelen met je achterrem (voor zover nodig).

Overigens kun je bij het naderen van een haarspeldbocht vaak al zien of er tegenliggers aan komen (en wat dat voor voertuigen zijn), simpelweg door ruim voor de bocht omhoog of omlaag opzij te kijken: lang leve het hoogteverschil, oftewel de directe aanleiding voor de wegenbouwer om daar een haarspeldbocht neer te leggen.
 
Waarom zou je de koppeling moeten laten slippen als je de juiste versnelling koos? Zo is het mij niet geleerd (beroepsrijopleiding), en afhankelijk van de motor die je rijdt en/of hoe bekwaam je bent v.w.b. het doseren van de koppeling kun je voor nare verrassingen komen te staan. Sowieso moet je een beetje gang meenemen die haarspeldbocht in (stabilisatie), dus gewoon de juiste versnelling kiezen (1 of 2, afhankelijk van de motor), gas aannemen vóór het inkantelen (trekkende motor), en snelheid regelen met je achterrem (voor zover nodig).

Overigens kun je bij het naderen van een haarspeldbocht vaak al zien of er tegenliggers aan komen (en wat dat voor voertuigen zijn), simpelweg door ruim voor de bocht omhoog of omlaag opzij te kijken: lang leve het hoogteverschil, oftewel de directe aanleiding voor de wegenbouwer om daar een haarspeldbocht neer te leggen.
Geheel verschillend per motor en pr bocht of je moet spelen met de koppeling. Op een 4 in lijn heb je 'm niet nodig, maar op een dikke nukkige vtwin ben je wel blij als je die koppeling kunt gebruiken.

En brgopwaarts op de stelvio zie je dus echt niet of er iets aankomt, als je dan rechtsom omhoog moet... links blijven hangen zolang kan en in de apex omgooien. Op de Lacets de Montvernier nog een graadje erger.
 
Geheel verschillend per motor en pr bocht of je moet spelen met de koppeling. Op een 4 in lijn heb je 'm niet nodig, maar op een dikke nukkige vtwin ben je wel blij als je die koppeling kunt gebruiken.

En brgopwaarts op de stelvio zie je dus echt niet of er iets aankomt, als je dan rechtsom omhoog moet... links blijven hangen zolang kan en in de apex omgooien. Op de Lacets de Montvernier nog een graadje erger.
Ook verschillend per gebied, denk ik zo. In de Eifel ben ik bij mijn weten nog geen één haarspeldbocht tegen gekomen waar ik mijn achterrem erbij moest pakken (laat staan koppeling inknijpen). De meeste haarspeldbochten hebben daar begroeiing in de binnenbocht (dus een vrij brede strook begroeiing en daardoor vrij ruime bochten). Natuurlijk is dat anders als je een "echte" berg hebt, waarbij je alleen een steile, kale helling in de binnenbocht hebt.

Ik moet trouwens wel zeggen, dat ik haarspelbochten niet zó leuk vind, dat ik ze opzoek hoor. Liever een beetje vloeiende wegen en verschillende dingen zien, dan continu krappe bochten draaien en hetzelfde uitzicht, maar dan van 15 meter hoger... Als het nodig is om op een mooi punt te komen, prima, maar ik hoef echt geen hele dagen berghellingen te rijden.
 
Ook verschillend per gebied, denk ik zo. In de Eifel ben ik bij mijn weten nog geen één haarspeldbocht tegen gekomen waar ik mijn achterrem erbij moest pakken (laat staan koppeling inknijpen). De meeste haarspeldbochten hebben daar begroeiing in de binnenbocht (dus een vrij brede strook begroeiing en daardoor vrij ruime bochten). Natuurlijk is dat anders als je een "echte" berg hebt, waarbij je alleen een steile, kale helling in de binnenbocht hebt.

Als je in de Eifel geen haarspeldbochten bent tegengekomen, dan heb je het gebied nog onvoldoende verkend. Mijn training in de Eifel werd op zondagmiddag afgesloten door onderstaand parcours 4x te rijden (totaal 30km). Toen hadden we er al heel veel haarspeldbochten op zitten, zelfs hele krappe venijnige met een flink hoogteverschil. Onze instructeur v.d. Nationale Politie heeft het gebied in de afgelopen 5~7 jaar dusdanig verkend dat hij ons een gigantisch scala aan bochten kon voorschotelen. Gelukkig heb ik alle routes vastgelegd in mijn TomTom Rider zodat ik hetzelfde parcours volgend jaar nog eens kan rijden :9~

N.B. 1 Wij leerlingen stonden met een portofoon in verbinding met de instructeur. Wij konden alleen luisteren naar zijn aanwijzingen. Ondertussen maakte hij met een GoPro op zijn motor filmpjes van onze verrichtingen. Deze filmpjes kregen we later toegestuurd.

N.B. 2 In 2010 ben ik met de motor naar Italië geweest. Op de terugweg o.a. overnacht nabij de Nürburgring. Op weg naar de Belgische grens werd ik ook getrakteerd op een paar leuke haarspeldbochten. Ze zijn er dus wel degelijk.

bochten.jpg
 
Als je in de Eifel geen haarspeldbochten bent tegengekomen, dan heb je het gebied nog onvoldoende verkend. Mijn training in de Eifel werd op zondagmiddag afgesloten door onderstaand parcours 4x te rijden (totaal 30km). Toen hadden we er al heel veel haarspeldbochten op zitten, zelfs hele krappe venijnige met een flink hoogteverschil. Onze instructeur v.d. Nationale Politie heeft het gebied in de afgelopen 5~7 jaar dusdanig verkend dat hij ons een gigantisch scala aan bochten kon voorschotelen. Gelukkig heb ik alle routes vastgelegd in mijn TomTom Rider zodat ik hetzelfde parcours volgend jaar nog eens kan rijden :9~

N.B. 1 Wij leerlingen stonden met een portofoon in verbinding met de instructeur. Wij konden alleen luisteren naar zijn aanwijzingen. Ondertussen maakte hij met een GoPro op zijn motor filmpjes van onze verrichtingen. Deze filmpjes kregen we later toegestuurd.

N.B. 2 In 2010 ben ik met de motor naar Italië geweest. Op de terugweg o.a. overnacht nabij de Nürburgring. Op weg naar de Belgische grens werd ik ook getrakteerd op een paar leuke haarspeldbochten. Ze zijn er dus wel degelijk.

Bekijk bijlage 1533246
Ik schreef dat ik geen haarspeldbochten ben tegengekomen waar ik de achterrem erbij moest pakken. Als ik naar bovenstaand stuk kijk, lijkt me dat hier ook niet het geval, want zelfs in die éne krappe haarspeldbocht staat er nog een behoorlijke strook groen in de binnenbocht.
 
Dat JIJ in haarspeldbochten je achterrem er niet bij hoefde te pakken is totaal niet aan de orde/niet interessant. Ik heb slechts @Hufmanius geschreven wat ik geleerd heb van een professional tijdens een weekend training in de Eifel.

Of @Hufmanius wel/niet zijn achterrem erbij pakt is zijn vrije keus. Mijn bericht was slechts advies, of hij dat wel/niet opvolgt is aan hem.
 
Dat JIJ in haarspeldbochten je achterrem er niet bij hoefde te pakken is totaal niet aan de orde/niet interessant. Ik heb slechts @Hufmanius geschreven wat ik geleerd heb van een professional tijdens een weekend training in de Eifel.

Of @Hufmanius wel/niet zijn achterrem erbij pakt is zijn vrije keus. Mijn bericht was slechts advies, of hij dat wel/niet opvolgt is aan hem.

Ik waardeer uw feedback enorm, gaandeweg zal ik ervaren of ik het met of zonder achterrem doe. De afbeelding van de route ziet er uit als een leuk stuk rijden!
 
Dat JIJ in haarspeldbochten je achterrem er niet bij hoefde te pakken is totaal niet aan de orde/niet interessant. Ik heb slechts @Hufmanius geschreven wat ik geleerd heb van een professional tijdens een weekend training in de Eifel.

Of @Hufmanius wel/niet zijn achterrem erbij pakt is zijn vrije keus. Mijn bericht was slechts advies, of hij dat wel/niet opvolgt is aan hem.
Tsja, dat is wel een beetje hoe een forum werkt hè, dat iedereen zijn eigen mening geeft. Als ik hier was om jouw mening te verkondigen had ik wel 350-v-twin nr.2 als nick gekozen.
 
  • Leuk
Waarderingen: nOne
Lekker gumbochtje,heerlijk overzichtelijk, hier heb ik zelfs met de strom geen koppeling nodig, echter niet te vergelijken met hairpins zoals de stelvio (eerste foto overigens geen zak aan) of de lacets (tweede foto)

xGh8MAl.jpg


DsKGquV.jpg
 
TS denkt in enkele dagen vele landen te moeten gaan bezoeken.
Inmiddels heeft ie denk ik wel begrepen, dat 't niet leuk is en ook niet verstandig.

Hoewel ik er niet voor terugdeins om in 1 dag 1000+ km te doen, rijd ik liever lekker in toertempo kortere afstanden.
Recente vakantie Frankrijk kris-kras heb ik meestal maar 250-350km per dag gereden. Bij 350 waren het vooral rechtdoor-wegen.
's Morgens geen haast bij vertrek en in de loop vd middag weer je tentje neerzetten.
Als het ergens mooi was dan maakte ik daar een rondje. Denk aan Gorge du Tarn, of Gorge de l'Ardeche of de Mt Ventoux.
Wanneer er in Frankrijk corona was losgebarsten was ik echt wel in 1 dag thuis geweest!

Mijn voornemen was om niet veel boven 1000m te komen, wat betekent dat je dan ook niet in de cols komt. Die heb ik al genoeg gezien.
Een paar keer heb ik wel 1300m gehaald en op genoemde Mt Ventoux was het zelfs 1x toch nog 1900m.
Dus ik heb vooral veel op wegen gereden met van die 'zwier'bochten. Gewoon je tempo houden en lekker in de bocht hangen.
De mooiste 2 dagen voor mij waren binnendoor vanaf de Cévennes naar de Morvan naar de grens met België.(Bouillon)
Dat was 2 dagen van ca 350km met vooral lege wegen. Op 1 dag (*) slechts 1 motor, ca 50 auto's en ZERO campers gezien. TOP :t
(*) Dat was tussen Saulieu en Sedan over alleen binnenwegen. Nadeel is erg weinig horeca onderweg. Met die hitte niet zo fijn!
 
Laatst bewerkt:
Ik zie voornamelijk snelle verbindingswegen. Ook wel eens lekker natuurlijk na de drukte in bebouwde kom of om op te schieten.
Het is denk ik ook wel afhankelijk of je graag van de mooie omgeving wilt genieten, of zoveel mogelijk bochten wilt rijden.
De mooiste wegen zijn natuurlijk die waar het allebei kan, maar als er gekozen moet worden zal niet iedereen dezelfde keuzes maken. En gelukkig maar 😁
 
Terug
Bovenaan Onderaan