elektrisch aangedreven motorfiets

'Welke vario is sterk genoeg?' > 'elektrisch aangedreven motorfiets'
 
Ruwe schatting: ik denk dat je minstens 10pk nodig hebt of ongeveer 7,5 kW = 7500W. Bij 48V [juist nog zwakstroom-normen en minder dikke (maar nog steeds èrg dikke) kabels nodig dan bij 12V] betekent dat 156 Ampères continu om 1 uur te kunnen rijden. Rendement is nooit 100% dus uitgaan van pakweg 180Ah 48V.

Met 12 accu's van elk 12V 60Ah denk ik dat je wel in de buurt komt, 3 series van 4 en dan die series aan elkaar parallel. Dat pakketje zal in de buurt van 250kg wegen ....

:?
 
Laatst bewerkt:
Dat schat je nog niet zo verkeerd ;)

Je hebt +-15kw nodig om dit binnenvaartschip 120 te laten rijden. De motor vraagt dan +- 230A.
We gebruiken 8 accu's van lifebatt: 72V en 15AH, totaal pakket van 128kg.
 
Laatst bewerkt:
O. Als dat ding ooit voor een keuring zou moeten komen, denkelijk wel nodig dat je volgens spanningsnormen werkt want als ik mij goed herinner is voor gelijkspanning tot 50V nog "zwakstroom" en voor wisselspanning ongeveer de helft daarvan.

Maarre .... 8x15Ah = 120Ah; trek je 230A dan sta je in hooguit een half uur toch stil?

(120Ah telt alleen voor zeer nieuwe accu's en betekent bij een ideale temperatuur 12A gedurende 10 uren laden/ontladen met rendement 80%; alles buiten deze formule levert netto totaal minder op).
 
Laatst bewerkt:
Dit zal ook niet helpen zeker?

DSCF2187.jpg
 
hoi klinkt leuk om te doen zo'n project.
kan zijn dat ik erover heen heb gelezen maar
ik vraag me alleen af wat voor soort electro motor je gebruikt/ gaat gebruiken?
 
O. Als dat ding ooit voor een keuring zou moeten komen, denkelijk wel nodig dat je volgens spanningsnormen werkt want als ik mij goed herinner is voor gelijkspanning tot 50V nog "zwakstroom" en voor wisselspanning ongeveer de helft daarvan.

Maarre .... 8x15Ah = 120Ah; trek je 230A dan sta je in hooguit een half uur toch stil?

(120Ah telt alleen voor zeer nieuwe accu's en betekent bij een ideale temperatuur 12A gedurende 10 uren laden/ontladen met rendement 80%; alles buiten deze formule levert netto totaal minder op).


Yep, een half uurtje :) Ach ja, ik hoef er niet mee te rijden en de opdrachtgever wil het zo. Als je 80 rijd houd je dat al een uurtje vol, dus dat is al beter. Echter het optrekken kost veel vermogen. Als je in de stad rijdt en je wilt als eerste weg zijn bij het stoplicht kun je niet ver van huis gaan :)

Wat die accu's betreft, we hebben onlangs hier iemand van lifebatt gehad en die accu's zijn toch wel serieus goed hoor. Wat dat betreft hebben we het goed voor elkaar. Na 1000 cycli leveren deze accu's nog gegarandeerd >95% van hun vermogen... Temp heeft er vrijwel geen invloed op en je kunt ze altijd binnen 2,5uur (als k me niet vergis) opladen. Het kost wat, maar dan schijn je ook wat te hebben..... (viel stijl achterover toen ik de prijs hoorde van 8 accu's)

Wat de keuring betreft maak ik me helemaal niet druk. Dat is niet mijn taak. Ik heb een boek (R100) waar de nodige regels instaan omtrent elektrisch aangedreven voertuigen; dat hij bijvoorbeeld niet uit zichzelf weg mag kunnen rijden, ed. en die houd ik erbij. Kenteken en waarschijnlijk ook typegoedkeuring zal een groot en vooral kostbare opgave gaan worden, heb ik ook al gezegd, werd meteen weerlegt... oke dan! Mond houden en schroeven was het geloof ik *D

@ Wullebollen: das een idee, ik zal een een balletje opgooien *D

@ Bakfiets1: MOTOR Het is de 200 serie en dan de 72V uitvoering.
 
...
@ Bakfiets1: MOTOR Het is de 200 serie en dan de 72V uitvoering.

Rated power: 12,56kW
Peak power: 25,38kW
Rated torque: 33,3Nm

Wegrijden vanuit stilstand lijkt me geen probleem met een vaste overbrenging. Ik zou de overbrenging gewoon uitleggen op 120km/u (als je dat echt MOET halen, dat betekend max. 15min. snelweg aangezien je ook weer terug moet).

Accu's in de koffer _O-. Ik zou ze idd maar ergens in het vooronder stoppen :Y.
 
vario,......versnellingsbak..............laat maar :Z

doet me denken aan............. _O-
Sinclair C5 - Wikipedia

_O- zo'n ding heb ik nog gehad, nog nooit zo'n compacte verzameling ontwerpfouten tegengekomen :'). Velgremmen op plastic velg, 1-zijdige achterrem, 1-wiel aandrijving, motor oververhit voordat je de 25km/u kruissnelheid haalt (als je wat zwaarder bent), electronica fikt door als je het ding iets vooruit duwt, etc. etc.
 
_O- zo'n ding heb ik nog gehad, nog nooit zo'n compacte verzameling ontwerpfouten tegengekomen :'). Velgremmen op plastic velg, 1-zijdige achterrem, 1-wiel aandrijving, motor oververhit voordat je de 25km/u kruissnelheid haalt (als je wat zwaarder bent), electronica fikt door als je het ding iets vooruit duwt, etc. etc.

_O-

jaren '80 .......... :+

beetje moderne techniek kan veel meer.........hybride (auto) motor/generator techniek, Li-ion accu's.............

het ligt er maar aan wat je wil/kan.......
 
Accu's in de koffer _O-. Ik zou ze idd maar ergens in het vooronder stoppen :Y.

Ja?? Zou dat niet fijn rijden 128Kg op de achteras??? :+

Er komen waarschijnlijk 2 accu's a 16Kg net achter de berijder, wellicht in een soort van koffers. Voor kunnen we er maar max 6 kwijt en wil je nog enigszins de straat uit komen moet je er 8 hebben. 120 is idd de max. Hij moet een kruissnelheid hebben van 85km/uur en dat houd ie een uurtje vol, let wel zonder optrekken.

Bij deze een fotootje van het rollend chassis. Alle engine mounts verwijderd. Accumallen gemaakt en we gaan nu kijken hoe we die het gunstigst kunnen plaatsen....

P151209_1400.jpg

(krijg m niet groter dan dit)
 
Laatst bewerkt:
Wat voor kabels gebruik je; 100qmm? Boegschroef aan boten (meestal nogal lange kabels) geeft men liever 150 of 200.

Contacten moeten ook vreselijk goed zijn voor zulke gelijkstromen; niet alleen warmte bij het minste beetje overgangsweerstand maar ook nog eens galvanische effecten.

Ik vertrouw het eigenlijk niet met de enorme aanloopstromen bij optrekken vanuit stilstand en vooral als dat van halverwege bergop zou moeten .... arm motortje. Maarja, ook een versnellingsbak kost ruimte en iets van het vermogen en brengt extra kilogrammen. Twee versnellingen lijkt me overigens wel genoeg.
 
Laatst bewerkt:
Wat voor kabels gebruik je; 100qmm? Boegschroef aan boten (meestal nogal lange kabels) geeft men liever 150 of 200.

Contacten moeten ook vreselijk goed zijn voor zulke gelijkstromen; niet alleen warmte bij het minste beetje overgangsweerstand maar ook nog eens galvanische effecten.

Ik vertrouw het eigenlijk niet met de enorme aanloopstromen bij optrekken vanuit stilstand en vooral als dat van halverwege bergop zou moeten .... arm motortje. Maarja, ook een versnellingsbak kost ruimte en iets van het vermogen en brengt extra kilogrammen. Twee versnellingen lijkt me overigens wel genoeg.


Heb zo geen idee wat het voor kabels zijn, die info heb ik wel in de werkplaats. Dit alles, incl. regel en controle systeem wordt geleverd door lifebatt en is min of meer plug and play. Zij hebben al ervaring met het gehele systeem, ze rijden ook de ttxGP met een eigen motor.
Het is wel mooi materiaal. Er zit een systeem op dat alles controleert en weergeeft op een display. Je kunt zo zelfs iedere cel apart bekijken.

@ Jacappi: ah shit, dat meen je niet.... en die prijs.... ;(
 
Heb zo geen idee wat het voor kabels zijn, die info heb ik wel in de werkplaats. Dit alles, incl. regel en controle systeem wordt geleverd door lifebatt en is min of meer plug and play. Zij hebben al ervaring met het gehele systeem, ze rijden ook de ttxGP met een eigen motor.
Het is wel mooi materiaal. Er zit een systeem op dat alles controleert en weergeeft op een display. Je kunt zo zelfs iedere cel apart bekijken.

@ Jacappi: ah shit, dat meen je niet.... en die prijs.... ;(

@ de peuk: Dank je, dat is het ook. Werk er met veel plezier aan. Ik houd je op de hoogte.
 
Laatst bewerkt:
zo te lezen gaat het wel goed komen. dit topic blijf ik in ieder geval in de gaten houden.
veel succes met plaatsen van de accu's.
 
volgens mij is het zo dat je met alleen een vario er nioet komt je zal toch een eind verssnelling (vertraging waarschijnlijk) moeten gebruiken en al je die van een grizzly neemt neem dan gelijk de hele overbrenging

succes met je project en wel foto posten he ;)
 


Gaaf hoor... Mooi project. T is alleen de actieradius die het nog een beetje knullig maakt..... Zodra de techniek daar iets op gevonden heeft (voor een betaalbare prijs :( )heb je denk ik een goed alternatief voor de huidige verbrandingsmotor en kun je nog eens iets als je blok kapot loopt :)
Wij roepen nu nog dat een motor herrie moet maken maar onze kinderen denken daar al niet meer aan; dan is het van: "pap, ik rij echt niet mee op dat herrieding" :)

Wat mijn (ons) project betreft: we hebben accumallen gemaakt en een beetje gepuzzeld met hoe we die nou gaan plaatsen zodat je er zoveel mogelijk kwijt kunnen op een goede manier. Ziet erna uit dat we het frame dienen te verslijpen. Die klote pijp die onder het zadel zit (waar normaal de versnellingsbak, motor en olietank aan bevestigd zijn) gooit nu nog een beetje roet in het eten. Wij zijn echter niet zo bang en ik denk dat de flex erin gaat. Moeten we wel even een goed alternatief vinden, want het ziet erna uit dat hij toch wel voor wat steun zorgt :+

Het is nu natuurlijk vakantie *O*
Dus ik wens iedereen een gezellig kerstfeest, een goede jaarwisseling en veel geluk en inspiratie toe voor het nieuwe jaar!!
Tot volgend jaar!!
 
Laatst bewerkt:
_O-

jaren '80 .......... :+

beetje moderne techniek kan veel meer.........hybride (auto) motor/generator techniek, Li-ion accu's.............

het ligt er maar aan wat je wil/kan.......
Ik zag anders in een motorblad een hele bruikbare electro motorfiets uit circa 1976. :)
Die C5 was meer een gadget. En Clive Sinclair niet uitlachen svp. :')
 
Leuk; die Heiko weet wel goed waar hij mee bezig is:
.... über starterschalter oder betätigung einer bremse, werden die accus wieder geladen mit bis zu 80 amp und die bremsbeläge extrem geschohnt. ....

In fietsen met "traphulp" wordt helling-af of bij remmen geen stroom teruggeleverd naar de accu's, ik vermoed dat daarin een borstelloos motortje wordt gebruikt waarmee teruglevering moeilijk of misschien onmogelijk is .... ? Ik zag zoiets weleens in schema, 3 transistor-achtige dingen vormen draaistroom.
 
Laatst bewerkt:
Leuk; die Heiko weet wel goed waar hij mee bezig is:In fietsen met "traphulp" wordt helling-af of bij remmen geen stroom teruggeleverd naar de accu's, ik vermoed dat daarin een borstelloos motortje wordt gebruikt waarmee teruglevering moeilijk of misschien onmogelijk is .... ? Ik zag zoiets weleens in schema, 3 transistor-achtige dingen vormen draaistroom.

terugleveren is geen probleem met een AC motor, het doceren dan weer wel.
je kan er een prima motorrem mee maken, als je een 100kW motor gebruik kan je ook ongeveer 100kW opwekken.
maar dan rem je dus ook af met 100kW ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan