Enkel rijbewijs A

Ik ben bezig met Rijbewijs A, nu een maandje of drie. Ik heb nog nooit een rijbewijs nodig gehad, woonde altijd dicht bij m'n werk of deed het met het O.V.

Ik ben er voornamelijk mee bezig om mezelf mobieler te maken, voor vakanties en natuurlijk ook voor de lol. Mijn rijinstructeur vertelde dat de andere rijschool die ik op het oog had voor mijn lessen, mij niet had aangenomen tenzij ik B zou halen.

Op het werk waren ze erg blij dat ik m'n rijbewijs ging halen, dat was erg handig met festivals en dergelijke, ze waren dus erg teleurgesteld toen ik vertelde dat het een motor rijbewijs was.was.
 
Ik vraag me af: wie zijn hier nog meer 'bewust' enkel in het bezit van rijbewijs A? En wat zijn je drijfveren to do so?
[me="Faux"]steekt zijn handje op.[/me]

Nooit de behoefte gehad om een auto aan te schaffen. Met 18 jaar te druk bezig met andere zaken om het geld vrij te maken, maar op m'n 21e meteen voor zwaar gegaan. Een valide argument zou zijn dat ik destijds dagelijks op en neer moest tussen Utrecht en Amsterdam en dat de file enigszins moordend was, maar dan zou ik mezelf voorliegen.

De motor was er ook lang voordat ik het papiertje had. Gewoon, omdat het zulke leuke speledingen zijn.

Nu in the middle om er weer een aan te schaffen, ben een jaar terug verhuist naar Londen en destijds de beslissing genomen om de motor te verkopen - verkeer hier is initieel best eng. Nu begint het bloed echter te kruipen waar het niet gaan kan en er is toch een grote kans dat eind dit jaar/begin volgend jaar er een motor komt. Ik mis de vrijheid.

De keuze voor een motor of auto hier in Londen is een no-brainer. Geen congestion charges en je staat niet overal vast. Motorrijders halen hier links en rechts in, iets wat me minder aan staat. Wat dat betreft is de algemene notie van motoren die rechts van de meest linkse stilstaande strook inhalen, een jammer gemis. Dat was een stuk orderlijker geregeld in Nederland. Zorgt voor veel meer duidelijkheid.

M'goe. Met het risico enorm seksistisch te klinken - mijn vriendinnetje heeft een autorijbewijs. Al heeft die laatst de complete zijkant van de auto (Audi A4 Estate) van haar werkgever langs een rits stilstaande auto's geschraapt...

De enige reden om een autorijbewijs te halen is het enorme repertoire aan kapsels dat je er in ene bij krijgt.

:+
 
Ik heb ook geen geld en plaats voor een koekblik en wilde ook mijn motorrijbewijs halen puur voor de fun.
Heb toch eerst mn koekblik rijbewijs gehaald nadat ik die van mijn ouders gekregen had.
Moet zeggen dat ik daar absoluut geen spijt van heb, als het regent, koud is of als je gewoon moet bobben is de auto toch een stuk makkelijker
 
Ik heb wel een Rijbewijs B, gehaald in 2002, maar de laatste keer dat ik achter het stuur van een auto zat was mijn rijexamen! Daarna nooit meer gereden. Autorijden is gewoon niet voor mij, er klopt mijns inziens geen reet van... drie pedalen, twee benen? wie heeft dat verzonnen?

nadat ik ben gaan motorrijden in 2006 ging er een wereld voor me open! Alleen miste ik wel de autorij ervaring een beetje. Mijn instructeur ging er vanuit dat ik kon autorijden. Ik weet nog goed dat we een keer gingen tanken tijdens de les. Hij zegt tegen mij: "gooi maar vol"maar ik had nog nooit getankt, dus ik stond een beetje te hannesen :P Toen ik hem vertelde dat dit de eerste keer was dat ik aan het tanken was, keek hij me vol ongeloof aan hahah
 
Autorijden is gewoon niet voor mij, er klopt mijns inziens geen reet van... drie pedalen, twee benen?
Gaat prima ;)
HeelToeDownshifting.jpg

Je moet je toch proberen te vermaken :+
 
Ik heb ook alleen mijn A.

bewuste keuze, moest het zelf betalen en kon niet allebei betalen..
ouders hebben een oude auto waar ik niet in gezien wil worden, en in amsterdam mag je maar 1 parkeervergunning per huis, dus een auto kopen is sowieso geen mogelijkheid.

daar komt nog bij dat ik altijd al motor wilde rijden;)
 
Ik heb altijd een enorme hekel gehad aan auto's, de verregaande identificatie met die dingen, de commerciele hersenspoelende hype er omheen, en de verderfelijke invloed ervan op de persoonlijkheid. Daarom heb er nog nooit 1 bezeten, en dat blijft zo. (Als Ogri heeel erg oud wordt, of invalide, wordt het desnoods een tweewieler van Duitse makelij).

Daardoor valt het echter vaak niet mee om mijn hobbies te beoefenen of mijn werk uit te voeren. Schaatsen gebeurt helaas nog steeds voornamelijk in de winter en mountainbike marathons vinden niet allemaal plaats in de Dutch mountains. Ik heb de start wel es gemist omdat er met de motor nauwelijks meer te rijden viel in een sneuwstorm of omdat ruim 1000 km snelwegrijden te veel bleek te zijn voor de enduro. Als je het wel haalt kom je ook niet optimaal fit aan en zou je soms het liefste in de kantine blijven hangen. Het voelt ook behoorlijk hypocriet aan om met sportvrienden mee te liften die je kort tevoren in een dronken bui nog voor @$!? automobilist hebt uitgemaakt. Daarnaast was het gebruik van mijn motor bij mijn vorige baantje (parkmanager in Zambia) soms niet geheel zonder risico.

Ik moet dan ook tot mijn schande bekennnen dat ik een paar jaar geleden, onder zachte dwang van de old lady, het certificaat B heb moeten halen. Zelfs Ogri kon niet meer volhouden dat het frequente vervoer van de kids in de auto, zonder geldig rijbewijs, volledig verantwoord was.
 
Ik moet dan ook tot mijn schande bekennnen dat ik een paar jaar geleden, onder zachte dwang van de old lady, het certificaat B heb moeten halen. Zelfs Ogri kon niet meer volhouden dat het frequente vervoer van de kids in de auto, zonder geldig rijbewijs, volledig verantwoord was.

Geen schande. Ik denk dat wat je hier beschrijft één van de redenen is waarom ik op den duur ook mn B zou halen. Kids achterop de motor zie ik niet zo zitten.
 
Ik wou eerst ook alleen A doen maar dat werd mij afgeraden voor de rijschool
Heb er na geluisterd en heb eerst B gehaald.
Auto veeeel relaxer om zo even naar werk / school te tuffen.
Niet moeilijk doen met goed inpakken ect ect.
Niet de hele tijd kijken naar Buienradar wanneer je weg moet.
Het kan natuurlijk een voordeel zijn in de files om met brommer er tussen door te gaan maar ik sluit mooi achteraan; muziekje op, stoel wat naar achter en relaxe :P
Heb nu natuurlijk wel A erbij maar dat is puur voor droge ritjes
 
Laatst bewerkt:
Geen schande. Ik denk dat wat je hier beschrijft één van de redenen is waarom ik op den duur ook mn B zou halen. Kids achterop de motor zie ik niet zo zitten.

Dat is nou juist wel op te lossen met een zijspan.

Parkmanager in Zambia met alleen een A? Dan hoop ik dat je de leeuwen voor kunt blijven inderdaad :P
 
Ik heb beide, ben B nodig voor mijn werk. Maar dat motorrijden goedkoper is slaat nergens op, tenminste als je jouw auto leased. Ik ben 23, en dat resulteerd in € 115,- p/m aan verzekering All-Risk. Dus zeg niet dat motor rijden goedkoop is (onderhoud ed. is ook duurder)

Maar ook ben ik blij dat ik wel eerst B heb gehaald. En dat gelul dat mensen dan kudde-dieren zijn is natuurlijk bullshit. Ik hoor wel eens mensen zeggen dat ze echte doorrijders zijn, het hele jaar door rijden... Dat kan wel kloppen maar als je dan hoort dat ze minder KM maken dan wat ik doe, puur met mooi weer en puur plezier kilomters... mag je je dan diehard biker noemen? Elke dag hetzelfde ritje op en neer van huis naar werk?

In dat geval ben ik liever een koekblikker die met rotweer in de auto zit. En maarliefst 3 á 4 minuten later thuis ben omdat ik moet wachten voor het stoplicht en niet vooraan kan staan. Maar dat compenseer ik dan wel met een droog pak als ik uit de auto stap.

En ik weet zeker dat als ik met A was begonnen en B nog niet had, ik toch heel wat minder verkeersinzicht zou hebben. Dat resulteerd in minder lessen voor A, natuurlijk werkt dat ook in de andere richting. Alleen betaalden m'n pa en ma wel voor mijn B en niet voor mijn A. *O*
 
Wou vanaf kleins af aan al motorrijden.
Als kleine meid ging ik altijd met vader lief mee naar motorzaken en wou er ook niet meer weg.
Grote droom is ONK rijden, dat wisten ze hier allemaal al.
Maar ze kennen me hier te goed en wilde niet dat ik ging racen ( iets met nickname speedy gonzales ) .. Toen ik 18 werd kon niemand me natuurlijk meer tegenhouden.
Gelijk mijn A gehaald en sinds eind juli bijna 3500 km erop zitten :)
Motorrijden is mijn lust, leven en mijn passie. Dat is iets wat nooit zal veranderen.
 
Wou vanaf kleins af aan al motorrijden.
Als kleine meid ging ik altijd met vader lief mee naar motorzaken en wou er ook niet meer weg.
Grote droom is ONK rijden, dat wisten ze hier allemaal al.
Maar ze kennen me hier te goed en wilde niet dat ik ging racen ( iets met nickname speedy gonzales ) .. Toen ik 18 werd kon niemand me natuurlijk meer tegenhouden.
Gelijk mijn A gehaald en sinds eind juli bijna 3500 km erop zitten :)
Motorrijden is mijn lust, leven en mijn passie. Dat is iets wat nooit zal veranderen.

Mijn ouders zien me liever ook niet op een motor en ook ivm mijn bijnaam _O-
Je heb eral een leuk aantal km's op zitten
 
Ik heb beide, ben B nodig voor mijn werk. Maar dat motorrijden goedkoper is slaat nergens op, tenminste als je jouw auto leased. Ik ben 23, en dat resulteerd in € 115,- p/m aan verzekering All-Risk. Dus zeg niet dat motor rijden goedkoop is (onderhoud ed. is ook duurder)

Maar ook ben ik blij dat ik wel eerst B heb gehaald. En dat gelul dat mensen dan kudde-dieren zijn is natuurlijk bullshit. Ik hoor wel eens mensen zeggen dat ze echte doorrijders zijn, het hele jaar door rijden... Dat kan wel kloppen maar als je dan hoort dat ze minder KM maken dan wat ik doe, puur met mooi weer en puur plezier kilomters... mag je je dan diehard biker noemen? Elke dag hetzelfde ritje op en neer van huis naar werk?
In dat geval ben ik liever een koekblikker die met rotweer in de auto zit. En maarliefst 3 á 4 minuten later thuis ben omdat ik moet wachten voor het stoplicht en niet vooraan kan staan. Maar dat compenseer ik dan wel met een droog pak als ik uit de auto stap.

En ik weet zeker dat als ik met A was begonnen en B nog niet had, ik toch heel wat minder verkeersinzicht zou hebben. Dat resulteerd in minder lessen voor A, natuurlijk werkt dat ook in de andere richting. Alleen betaalden m'n pa en ma wel voor mijn B en niet voor mijn A. *O*

:^
 
Ik heb ook beide. Wilde al van kleins af aan motorrijden, maar heb toch toen ik 18 was eerst m'n B gehaald omdat dat toch wat handiger was omdat je een auto overal wel kan lenen om ergens heen te moeten, wordt toch was lastiger met een motor :P
En ik zat toch nog op de middelbare school dus ik had toch geen dringend vervoer nodig.
Maar toen B binnen was ben ik gelijk begonnen aan m'n A, en daarna gelijk een motor gekocht. Dus ben nu 19 en heb beide en dat is wel heel handig :P
 
Ik heb ook beide. Wilde al van kleins af aan motorrijden, maar heb toch toen ik 18 was eerst m'n B gehaald omdat dat toch wat handiger was omdat je een auto overal wel kan lenen om ergens heen te moeten, wordt toch was lastiger met een motor :P
En ik zat toch nog op de middelbare school dus ik had toch geen dringend vervoer nodig.
Maar toen B binnen was ben ik gelijk begonnen aan m'n A, en daarna gelijk een motor gekocht. Dus ben nu 19 en heb beide en dat is wel heel handig :P
Dat is ook een reden dat ik eerst met B ben begonnen. Mijn ouders hebben een auto die ik toen nog regelmatig mee kon nemen. Ik denk dat er minder ouders zijn die hun motor even uitlenen.
 
Ik hoor wel eens mensen zeggen dat ze echte doorrijders zijn, het hele jaar door rijden... Dat kan wel kloppen maar als je dan hoort dat ze minder KM maken dan wat ik doe, puur met mooi weer en puur plezier kilomters... mag je je dan diehard biker noemen? Elke dag hetzelfde ritje op en neer van huis naar werk?

Toch is het hele jaar door dezelfde routes rijden, met sterk wisselende weersomstandigheden, iets heel anders dan "in het seizoen" zoveel mogelijk dijkweggetjes of klaverbladen pakken.

Het zijn beide heel andere opvarringen van motorrijden. De seizoens/recreatieve rijder heeft waarschijnlijk een superieure bochtentechniek. En de woonwerk-rijder heeft waarschijnlijk meer verkeerservaring. Wat is beter? Hangt helemaal van je doelstellingen af.
 
Helemaal mee eens, daarom heb ik ook een motor en geen auto. Maar autorbw is me net iets te handig voor werk, want bij beide baantjes die ik heb was het een grote pre dat ik auto kan rijden.
:^

ik heb ook geen auto nu, maar heb wel eerst mn autorijbewijs gehaald. Maar dat was omdat ik die van mijn ouders kreeg. Daarna gewacht tot 21 en motorrijbewijs gehaald.

Maar een B rijbewijs vind ik wel verdomd handig om te hebben. Als er eens iets groots gekocht moet worden, er verhuisd moet worden, weetikveelwat, hoef je alleen maar een auto te regelen, en niet meteen een auto EN een bestuurder.

Ideaal, maar vooralsnog alleen de motoren hier, geen auto, wie weet verandert dat nog wel de komende tijd, maar dat is vooral voor de winter als we geen zin hebben om lang in de kou over de snelweg naar mijn of zijn ouders te karren :P
 
Toch is het hele jaar door dezelfde routes rijden, met sterk wisselende weersomstandigheden, iets heel anders dan "in het seizoen" zoveel mogelijk dijkweggetjes of klaverbladen pakken.

Het zijn beide heel andere opvarringen van motorrijden. De seizoens/recreatieve rijder heeft waarschijnlijk een superieure bochtentechniek. En de woonwerk-rijder heeft waarschijnlijk meer verkeerservaring. Wat is beter? Hangt helemaal van je doelstellingen af.

Klopt, dat ben ik ook helemaal met je eens! Maar ik persoonlijk vind een persoon die 15.000km aan plezierkm maakt een grotere diehard dan diegene die 15.000km rijdt vanwege de practische redenen. Bedenkt wel dat die 15.000 plezier kilometers ook nog eens een keer in de vrije tijd verreden worden.

Begrijp me niet verkeerd. Als ik geen auto nodig was had ik misschien ook wel een praktische motor gekocht voor het mooie weer en dan gebruiken voor woon-werk. Maar goed, die vlieger gaat dus niet op.
 
Klopt, dat ben ik ook helemaal met je eens! Maar ik persoonlijk vind een persoon die 15.000km aan plezierkm maakt een grotere diehard dan diegene die 15.000km rijdt vanwege de practische redenen. Bedenkt wel dat die 15.000 plezier kilometers ook nog eens een keer in de vrije tijd verreden worden.

Maar wat is dan een die-hard, en gaat het daarom? Op wie ga je daar indruk mee maken?

Ik rij motor omdat mijn vrouw de auto mee heeft. Ben ik dan een die-hard, een watje, of gewoon een forens? Het zal mij boeien ...

Motorrijden is een individueel iets, en dat moet iedereen lekker doen op de manier zoals hij/zij dat lekker, betaalbaar en veilig vindt.

Ik ben absoluut een dweil als het gaat om circuit rijden en/of strakke bochtencombinaties. Maar ik heb wel de nodige ervaring met rijden in slecht weer, (en) in het dagelijkse verkeer. En voor iemand anders is dat weer precies andersom.

Tuurlijk moet ik ook weleens lachen om al die yoghurtbekers met zuurstokpakjes die "in het seizoen" weer op de weg komen. Maar vrijheid blijheid toch? Als zij dat hun invulling vinden van wat motorrijden voor hen is, dan is dat toch prima?
 
Laatst bewerkt:
'we' gaan hier toch niet weer de 'wie is er wanneer een echte motorrijder' discussie voeren? :')
 
Maar wat is dan een die-hard, en gaat het daarom? Op wie ga je daar indruk mee maken?

Ik rij motor omdat mijn vrouw de auto mee heeft. Ben ik dan een die-hard, een watje, of gewoon een forens? Het zal mij boeien ...

Motorrijden is een individueel iets, en dat moet iedereen lekker doen op de manier zoals hij/zij dat lekker, betaalbaar en veilig vindt.

Ik ben absoluut een dweil als het gaat om circuit rijden en/of strakke bochtencombinaties. Maar ik heb wel de nodige ervaring met rijden in slecht weer, (en) in het dagelijkse verkeer. En voor iemand anders is dat weer precies andersom.

Tuurlijk moet ik ook weleens lachen om al die yoghurtbekers met zuurstokpakjes die "in het seizoen" weer op de weg komen. Maar vrijheid blijheid toch? Als zij dat hun invulling vinden van wat motorrijden voor hen is, dan is dat toch prima?

Haha! Je verwoordt het mooi! Ik ben ook zo'n zuurstok. Maar ook ik rijd op het circuit als een dweil. Wat je zegt heb je gelijk aan! Ieder voor zich, ik ben ook geen diehard. Ik zwaai namelijk ook naar motorscooters en Piaggo MP3's. Ze rijden allemaal om 1 reden... de vrijheid op een 2wieler.
 
Terug
Bovenaan Onderaan