Falco vs Firestorm

Dealbreaker is trouwens de kleine tank van voor 2001 :p..

De firestorm lijkt me verder ook een fijne motor, en als het slanke een goed ding is weet ik niet.

Maar gelukkig zijn er ook voorstanders van de Firestorm ;)..

T zijn beide sport/tour motoren (officieel), dus lijkt me sterk dat de zitpositie zoveel verschillend is? Voor mij mag het best een sportieve zit zijn, maar ik vind het ook wel belangrijk dat de passagier gewoon comfortabel zit. Dus niet zoals achterop een racer.

Misschien zijn er meer eigenaren die beide motoren in bezit heeft gehad? Elke ervaring is mooi meegenomen en zeker als je ze persoonlijk kunt vergelijken.
 
Geen eigenaar maar wel op beide gereden.

Ik zou handsdown voor de Falco gaan.
Echt geen keuze.

De firestorm is niet slecht, maar de Falco voelt veel specialer.
Ik zat er ook veel beter op. Meer ruimte voor mijn poten leek het wel?

Nogmaals Firestorm is zeker niet slecht, Falco vind ik beter.

Verkeerde keuze kun je tussen deze 2 trouwens niet maken lijkt me....

Firestorms is 2ehands schijnbaar nogal slecht vanaf te komen. Echt heel gewild zijn ze niet.
Aan de andere kant. Een Falco is 2ehands ook al niet te verpatsen.
Eigenlijk geen enkele motor op dit moment :+


edit: wat meer verduidelijking: Ik vond de Falco veel betere vering/demping VOOR hebben. Voelde echt zeer goed aan. Remmen zijn ook net wat fijner. Blok loopt mooier en sneller in de toeren, Firestorm is wat lomper in dit soort zaken. Firestorm vond ik trouwens onderin behoorlijk mooi lopen. Had ik niet verwacht. Geluid van de honda met een paar Leo's was om te smullen! Vette klappen!
Hou er svp rekening mee dat de specifieke Aprilia onderdelen een drama zijn om te bestellen.
 
Laatst bewerkt:
Ok duidelijk verhaal! De zitpositie is natuurlijk bij iedereen persoonlijk en ik ga dan ook proberen om komend weekend op beide motoren te rijden. Hopen dat het weer meewerkt!!

Maar de falco is tot nu toe wel de favoriet van de 2. Maar met het proefrijden wint de Firestorm het weer misschien, ik laat mij verrassen :).. Ervaringen van iedereen zijn altijd van harte welkom.

Ps. zijn de aprilia onderdelen nu nog steeds slecht verkrijgbaar? Ook de gangbare onderdelen als remblokken, kettingset. Of geld dit alleen voor Aprilia specifieke onderdelen van het motorblok?
 
ik rij ook al weer een paar jaar een firestorm .... de falco ken ik niet ....
de reden voor mij om een firestorm te kopen was dat het een dikke V-twin met carburateurs is .... je bent tijdens onderhoud en basic afstellen niet afhankelijk van electronica.
Verder zijn er voor de firestorm redelijk veel accessoires te krijgen ..... Bagster tanktassen, kofferset, ed .... allemaal erg handig als je op vakantie gaat
Verder ligt het gebruik bij mij op zo'n 1:14 .... dan knal ik niet de hele tijd voluit, maar rij toch flink door .....
En zeker in het mat-zwart is de VTR erg mooi .... maar dat is erg natuurlijk weer erg persoonlijk.
 
Ik heb zelf een firestorm gehad loopt best goed , vooral van onderuit
Verbruik is behoorlijk van 1:12 tot 1:10
vering is te slap ,vooral voor die heb ik dan ook vervangen
Nokkenaskettingspanners zijn waardeloos ook al vervang je ze op tijd.
Verder een betrouwbare fiets

Een maat van me had een falco, en nooit problemen mee gehad en is in alle opzichten een klasse betere/modernere motor
En veel beter/luxer afgewerkt
Brembo remspul en wielen ,loopt voordeliger en heeft zo'n 10pk meer
Vering is ook heel behoorlijk ,vooral voor ,achter beter als een storm maar kan nog beter worden door er een schokbreker van een mille onder te zetten
Technisch is er veel overeenkomst met een RSV mille
Een ondergewaardeerde fiets
 
Laatst bewerkt:
Dus als ik alles mag samenvatten wat er tot nu toe gezegd is dan komt naar voren dat de Falco gewoon de betere fiets is! Toch snap ik niet helemaal waarom de Falco dan een 'flop' is geworden qua verkoop of heeft Honda gewoon zijn naam mee?!
 
Dus als ik alles mag samenvatten wat er tot nu toe gezegd is dan komt naar voren dat de Falco gewoon de betere fiets is! Toch snap ik niet helemaal waarom de Falco dan een 'flop' is geworden qua verkoop of heeft Honda gewoon zijn naam mee?!
beide motoren zijn nooit hardlopers geweest

het is een combinatie van looks en prestatie die je moet aanspreken
en dat deed het maar bij een kleine groep motorliefhebbers


true, de falco is wat moderner
maar de falco is ook wat bekender, dus om dan de vtr af te schrijven als minder?
ik blijf erbij, proefrijden :Y
 
Dus als ik alles mag samenvatten wat er tot nu toe gezegd is dan komt naar voren dat de Falco gewoon de betere fiets is! Toch snap ik niet helemaal waarom de Falco dan een 'flop' is geworden qua verkoop of heeft Honda gewoon zijn naam mee?!


Daar heb je de reden denk ik
Honda was vertrouwd en Aprilia begon toen net met zware 4-takten en is Italiaans
Waardoor men er minder vertrouwen in had
Het enige minpuntje van een falco is dat de standaard accu aan de krappe kant is.
Die wordt dan ook vaak vervangen door een zwaardere
 
Hoe zit 't eigenlijk met de zithoogte van een Falco?
Ik kan met een firestorm wel goed met mn pootjes bij de grond maar een Falco lijkt me wat hoger? Bij een RSV mille krijg ik net mn tenen aan de grond :/
 
Ps. zijn de aprilia onderdelen nu nog steeds slecht verkrijgbaar? Ook de gangbare onderdelen als remblokken, kettingset. Of geld dit alleen voor Aprilia specifieke onderdelen van het motorblok?

Slijtageonderdelen zijn altijd wel te krijgen. :)

Meeste andere onderdelen kun je ook wel tweedehands kopen. :)
 
Hoe zit 't eigenlijk met de zithoogte van een Falco?
Ik kan met een firestorm wel goed met mn pootjes bij de grond maar een Falco lijkt me wat hoger? Bij een RSV mille krijg ik net mn tenen aan de grond :/


Falco is inderdaad wat hoger dan een Firestorm
 
Ik heb idd eerder gehoord van de Firestorm dan iets over de Falco! Falco kwam ik eigenlijk bij uit met wat research over de Firestorm. Ok slijtageonderdelen zijn te vinden, maar is de levering ook redelijk goed. Geen maand wachten voordat je s iets ontvangt. Over zithoogte kan ik weinig zeggen, geen ervaring tot nu toe. Ma waarschijnlijk komt hier zaterdag verandering in :D.

Ik heb mij nu wat verdiept in beide motoren en vergeleken en vint bij de Firestorm meer minderheden als bij de Falco..

Falco:
Schijven trekken wel eens krom
Te lichte accu
Slechte standaard
Achterveer kan beter
En iets van aantasting bedrading (?)

Firestorm:
Kleine tank (1ste modellen)
Drinkt bijhoorlijk
Nogal lomp door vering voor en achter
NAKS zijn slecht
Minder comfortabel zit
Oogt ietswat iel (persoonlijk)
Minder vermogen (persoonlijk)

De honda is een allemansvriendje en de Falco is de wat meer fun bike.

(De falco had wel last van de koppeling en olieslang (1ste modellen), maar lijkt me sterk dat dit nu nog ter sprake komt. Neem aan dat dit probleem is verholpen!)

Ben benieuwd welke mij het beste gaat bevallen!
 
Na mijn Fazer 600 wilde ik een V-Twin proberen en niet te sportief. Er werd me destijds bij Motoport Stadskanaal een proefrit op een Firestorm aangeboden. De Firestorm is typisch Honda. Zitten, starten en gaan. Het voelde gewoon goed. Maar een V-Twin was helemaal gaaf. Toen zag ik een Falco die door een maat van me werd gekocht. Zelf heb ik toen een jaar later een Falco via Marktplaats gekocht en direct een grote beurt laten geven. Al snel heb ik het tandwiel voor laten vervangen door een 15 tands ipv 16 tands. Hierdoor kun je beter rustig toeren. Tevens een BMC luchtfiler en Leovince dempers gemonteerd. Heerlijk geluid, goede wegligging en genoeg power. Voor mijn gevoel wel wat lastiger te temmen dan de Honda.

De Firestorm zit idd iets rechterop. Ik had destijds vrij snel last van de nek. Dit ontnam me het plezier met de Falco. De zit is behoorlijk sportief met die lange tank. Misschien is de Firestorm op dit gebied beter.

De Falco heb ik toen verkocht en een Tuono ('09) weer gekocht. Daar heb ik nog geen moment spijt van gehad. :-)

Met de SL1000 Falco had ik wel meer bekijks. Ze zijn toch vaak onbekend en mensen zijn bang voor het onderhoud omdat het een fiets uit Italië is. Het blok is echter van Rotax uit Oostenrijk. Ze heeft me nooit laten staan.
 
Er kan bij de Falco wat speling komen op de jiffy. Wel handig om het te maken (is overigens simpel) voordat die te ver doorbuigt zeg maar. Ook kunnen er problemen zijn met de stekkerverbindingen onder de tank en tussen de cilinders. Als men met hoge druk de motor afspuit (sowieso die lui tegen de muur zetten) is er de kans dat er vocht in deze stekkers komen, deze worden bruin met alle problemen van dien. Batterij hoef je geen zorgen om te maken, die zijn allemaal wel vervangen door iets zwaardere. Remschijven zeggen mij helemaal niets.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben ook een beetje bang voor de sportieve zit van de Falco, ik denk dat dit de enige rede zal zijn om GEEN falco te kopen :o.. Het vrouwtje moet ook wel een beetje relax kunnen meetoeren :D..

Van de stekkerverbinden wist ik ja, maar ik spuit mijn motor dan ook niet af met de hogedruk ;)..
Hoe los je het probleem met de standaard dan op? Het probleem is toch dat de motor TE recht staat, waardoor hij sneller kan omvallen. Lijkt me geen fijne ervaring!

Ik lees dat de Falco gewoon betrouwbaar is, dus daar maak ik mij niet zo'n zorgen om.
 
De Firestorm is typisch Honda. Zitten, starten en gaan. Het voelde gewoon goed. Maar een V-Twin was helemaal gaaf. Toen zag ik een Falco die door een maat van me werd gekocht. Zelf heb ik toen een jaar later een Falco via Marktplaats gekocht .

Okee ervaring met beide motoren! Ik weet niet je lengte, ik ben 1.78. Eventuele passagier zat ook te sportief of nog recht genoeg?
 
De Falco staat relatief erg recht. De jiffy kan echter doorzakken waardoor hij doorbuigt. Ik heb het zelf niet gehad, maar het schijnt dat echter alleen de ring achter de jiffy vervangen hoeft te worden. Ik weet het echter niet zeker, maar het schijnt aardig simpel te zijn. Mijn Falco heeft 4 jaar lang achter elkaar op de jiffy gestaan en ik had geen last. Ik hoorde mijn vrouw niet klagen van achterop zitten, maar nogmaals: proefrijden!
 
Heb jaren een RSV gehad en daarnaast heb ik nu nog een Capo Nord.
Allemaal met het zelfde motorblok. RSV (eerste modellen to 2003) en Falco zijn motorisch identiek, iets ander mapping maar dat is snel verholpen door een ander chip. De motoren zijn echt oerbetrouwbaar en de enige kleine mankemente die optreden (als ze al optreden) hebben veelal te maken met elektrische contacten en vocht. Je zult zeggen typisch Italiaans ware het niet dat alle electronica Japans is!
Als het ook gaat om voor de duo passagiere enig comfort te hebben zou ik persoonlijk voor de Futura gaan. Die heeft een iets ander motor management als de Falco, maar is verder in alla opzichten gelijk. Een beetje minder vermogen bovenin maar smeuiger en echt heel comfortabel. Verder is de stroomlijn optimaal, beter dan de Falco. Misschien oogt de Falco sportiever, maar dat is het dan ook want het stuurt bijna identiek. En bedenk dat je op de motor die "sportive lijn" toch zelf niet ziet, echter merk je naar een dagje sturen het verschil wel degelijk.
 
Het probleem met de standaard zal vast en zeker ergens op inet staan en hoe dit te verhelpen ;).

Ik heb de futura ook gezien maar op dit moment neig ik hier nog niet naar. Daarbij vind ik de falco een erg mooie motor en het model zelf spreekt mij meer aan, meer als de Futura in ieder geval.
 
Hoe los je het probleem met de standaard dan op? Het probleem is toch dat de motor TE recht staat, waardoor hij sneller kan omvallen. Lijkt me geen fijne ervaring!

Dat heb ik opgelost door een standaard van een Firestorm te monteren. Past 1 op 1. Verder nog geen gedoe gehad met mijn fiets.

Voor een wat hogere zit kan je ook de clipons boven de kroonplaat monteren.
 
Laatst bewerkt:
Grappig. Deze week in Motor Magazine wordt de Futura genoemd bij de "lelijke eendjes" 2000-2010. Het gaat niet zozeer om lelijkheid, alswel om het feit dat de motoren uit deze reeks gewoon nooit verkooptoppers zijn geweest. Joost Overzee roemt ook hier weer de beste buddyseat ooit, en sturen, sturen! Hij gaat zelfs zo ver om op te merken dag, VFR800, leuk je gekend te hebben. Volgesn mij doet zo een Falco niet veel onder voor een Futura wat sturen betreft, het design is alleen wat behoudender. Misschien toch eens een Futura in het echt gaan bekijken?
 
Terug
Bovenaan Onderaan