Fazerrijders - Hangplek - deel 15

Recent heb ik een klein probleem met de FZ1
Als je het contact aanzet hoor je de brandstofpomp draaien, maar normaal moet deze stoppen na enkele seconden, hier blijft die gewoon draaien.
Kan de motor wel starten en rijden is geen probleem maar toch.
Iemand een idee of dit een relais is dat blijft plakken of zou 't eerder een nieuwe pomp worden ?
(Kent iemand de prijs hiervan ?)
 
Recent heb ik een klein probleem met de FZ1
Als je het contact aanzet hoor je de brandstofpomp draaien, maar normaal moet deze stoppen na enkele seconden, hier blijft die gewoon draaien.
Kan de motor wel starten en rijden is geen probleem maar toch.
Iemand een idee of dit een relais is dat blijft plakken of zou 't eerder een nieuwe pomp worden ?
(Kent iemand de prijs hiervan ?)
Ik denk inderdaad het relais. Dat was bij mij het geval.
 
Gefeliciteerd mooi ding man zeker die uitlaatjes onder het zadel ! Nog geen rijbewijs dus... tip als je richting aan geeft laat hem 3 x knipperen voordat je opschuift op de snelweg bijvoor beeld neem de tijd dan laat je zien dat je de situatie achter je gezien hebt. En niet achter vrachtwagens en hoge voortuigen plakken en zorg voor minimaal 2 autos tussen je voor ligger en als laatste zorg dat je overal 10km harder rij behalve de bebouwde kom dan ik maar ook vlot ! 5km harder een examinator wil zien dat je snapt wat motorrijden inhou.. anticiperen vooruitkijke en vlotter dan je mede verkeer maak gebruik van de motor als motor rijder :-) verder succes !

Is dat de garantie tot slagen? Thank you.
ik moet 24 juli op examen 8-)

Ik twijfel nog steeds tussen een FZ6 en FZ1. Ik wil ook naar het buitenland om te toeren op de motor en vraag me af wat handiger is...
Iets meer kracht of iets meer wendbaarheid.
 
Ik twijfel nog steeds tussen een FZ6 en FZ1. Ik wil ook naar het buitenland om te toeren op de motor en vraag me af wat handiger is...
Iets meer kracht of iets meer wendbaarheid.


Je moet nog op examen maar je twijfelt of je aan ca. 98pk genoeg zult hebben omdat je ook soms naar het buitenland wilt?
Ik denk niet dat je enig idee hebt hoe snel & kachtig de 600cc motoren kunnen zijn (en ja ik heb ook een paar jaar een Fireblade gehad).
(of is de FZ6 veel slomer dan mijn Fazer uit 1998? Dan heb ik niets gezegd :X)

Zou je dit vergelijken met auto's zeg je nu eigenlijk: Zal ik voor een sportieve Audi gaan met iets van 300pk of toch maar voor een sportieve Porsche met 500pk omdat ik ook een keer in Duitsland over de Autobahn wil blazen?
 
Is dat de garantie tot slagen? Thank you.
ik moet 24 juli op examen 8-)

Ik twijfel nog steeds tussen een FZ6 en FZ1. Ik wil ook naar het buitenland om te toeren op de motor en vraag me af wat handiger is...
Iets meer kracht of iets meer wendbaarheid.
Weet niet of dat de garantie tot slagen was maar ben inmiddels wel geslaagd.

Heb ook de twijfel gehad tussen de fz1 en 6 maar ik ben blij met de keuze die ik gemaakt heb. De fz6 dus :]
 
Is dat de garantie tot slagen? Thank you.
ik moet 24 juli op examen 8-)

Ik twijfel nog steeds tussen een FZ6 en FZ1. Ik wil ook naar het buitenland om te toeren op de motor en vraag me af wat handiger is...
Iets meer kracht of iets meer wendbaarheid.

Ik kan je vertellen dat het vermogen van een FZ1 t.o.v. een FZ6 niet onder de noemer "ïets meer kracht" te scharen valt. Ik zou lekker op een FZ6 beginnen en eventueel na een jaartje( of 2) eventueel nadenken over een overstap.
 
Ik was/ ben in de veronderstelling dat een FZ1 iets stabieler op de weg ligt op bijvoorbeeld de snelweg bij 120 Km/u
Een Audi A6 ligt ook stabieler dan een fiat 500.
Vandaar...
 
Laatst bewerkt:
Ik was/ ben in de veronderstelling dat een FZ1 iets stabieler op de weg ligt op bijvoorbeeld de snelweg bij 120 Km/u
Een Audi A6 ligt ook stabieler dan een fiat 500.
Vandaar...

Waarom was je in die veronderstelling?

Gewicht? Wielbasis?
Gewicht FZ6: 187kg (droog), wheelbase 1440mm
Gewicht FZ1: 198kg (droog) wheelbase 1461mm

Qua vergelijking
Audi A6 Avant/Massa rijklaar
1.680 - 2.050 kg
Fiat 500/Massa rijklaar:
950 - 955 kg


(het is laat en ik heb even de google aangegooid)
Verder niet een aanval. Je hebt tenslotte goede smaak qua motoren.
Gewoon iets interessants en misschien wel leerzaams 8)7
hmm... ja... laat ik maar gaan slapen🤪
 
Thanks winamp,
Dat geeft mij toch weer een ander inzicht. Het nagenoeg gelijke gewicht en de 98 PK is voldoende reden om te gaan testrijden met een FZ6 zodra ik mijn rijbewijs heb.
 
Voor op de weg is ~100pk ruim voldoende. Heb zelf ook sneller spul gehad en gereden, tot een R1 en CBR1000RR Fireblade aan toe, en nu een Fazer 600. Tov mijn vorige fiets mis ik onderin de toeren wat vermogen, maar al met al ben ik blij met mijn keuze :)

Als je je rijbewijs nog niet hebt en je al twijfelt of het wel voldoende vermogen is, begin je dan wel met de juiste reden aan een motorrijbewijs?
 
Voor op de weg is ~100pk ruim voldoende. Heb zelf ook sneller spul gehad en gereden, tot een R1 en CBR1000RR Fireblade aan toe, en nu een Fazer 600. Tov mijn vorige fiets mis ik onderin de toeren wat vermogen, maar al met al ben ik blij met mijn keuze :)

Als je je rijbewijs nog niet hebt en je al twijfelt of het wel voldoende vermogen is, begin je dan wel met de juiste reden aan een motorrijbewijs?

Er zijn twee redenen. De eerste reden is toeren (dus niet racen) door Europa. De tweede reden is af en toe gebruiken voor woon/werk verkeer.
Dus racen is geen drijfveer.
 
Ik was/ ben in de veronderstelling dat een FZ1 iets stabieler op de weg ligt op bijvoorbeeld de snelweg bij 120 Km/u
Een Audi A6 ligt ook stabieler dan een fiat 500.
Vandaar...
Ligt aan de geometrie van de motor hoe stabiel die is, lange wielbasis en naloop zijn goed voor stabiliteit maar niet voor sturen.
FZ1 heeft wel een langere wielbasis en naloop maar de FZ6 is al best lang. De FZS600 is korter en daar gaat 200km/u ook prima mee. ;)

Daarnaast is een 1000 aardig overpowerd (helemaal voor een beginner), misschien leuk op vakantie in de bergen maar in Nederland mag je steeds uitkijken of je niet over de rijbewijsgrens gaat. Rond de 100pk is een happy medium voor een straatfiets naar m'n mening, snel maar niet belachelijk snel.
 
Ik ben alleen benieuwd naar zaken die ik niet ken. Maar goed, ik ben hier op het verkeerde adres.
So be it
 
Ik ben alleen benieuwd naar zaken die ik niet ken. Maar goed, ik ben hier op het verkeerde adres.
So be it

Ach,we bedoelen het niet kwaad. Je ziet vaak identieke vragen voorbij komen op het forum van mensen die aan het lessen zijn:
- Zal ik beginnen met een 600cc sportmotor of maar meteen een 1000cc sportmotor omdat ik me anders snel ga vervelen.
- Ik moet straks motor begrenzen maar als ik dat nou gewoon niet doe. (blabla verzekering)
- Kan ik stiekem een 390cc KTM motorblok in mijn 125cc KTM proppen en merkt de politie dat?

Waarschijnlijk is iedereen zo als beginnende motorrijder en is het erg herkenbaar.
Dan kijk je met schaamte terug naar je eigen oude posts (ik ben maar 34 maar ik voel me nu echt een oude lul :-P ).
Misschien reageren mensen hier daarom soms een beetje "oud & wijs"/papa ene mama weten wat goed is ;)

Motorrijden is echt heel fijn :]
 
Ik ben alleen benieuwd naar zaken die ik niet ken. Maar goed, ik ben hier op het verkeerde adres.
So be it
Maar ik mag er toch vanuit gaan dat je nu ook al eens de snelweg bent op geweest met lessen?
Dat ging toch ook gewoon zonder trillen bij 120?
Het is zeker niet verkeerd bedoeld, maar je stelt een beetje vreemde vragen.
Ik rij een Fazer 400 en die rijdt ook prima met 150!
Ga er vanuit dat elke redelijk moderne motor zonder problemen op de snelweg kan.
 
Ik heb ook nog niet zo lang me rijbewijs denk nu 1 jaartje. Heb een R6 gehad een suzuki bandit 600 en nu de fazer 600 uit 2001 right of the back is de fazer sneller dan de bandit dat merkte ik meteen aanzienlijk en ook als ik ga rijden met vrienden 1 ervan heeft er 1 en die haalt het niet bij me met optrekken en snelheid, de r6 had wat meer een PULL bij hoge toeren maar moet eerlijk zeggen dat ik er niet heel veel verschil in ervaar de r6 was een 1999 model. Ik vindt de fazer een kapot snelle motor voor een oude 600 cc en heb helemaa niet het idee dat ik vermogen mis of dat ik me ga vervelen op de fazer af en toe doortrekken naar de 11 a 12 duizend is een dikke pretski ! Ik vindt tot nu toe de fazer het lekkerst rijden en genoeg vermogen om af en toe beetje racey te rijden en toeren is natuurlijk helemaal perfect en zuinig ik kan 5 x denhaag rotterdam rijden en 1 x ff solo knallen dan is me tank op
 
Ik heb zelf een faser 1000 en dat rijdt heerlijk je kan er heerlijk dijkjes mee rijden in zijn zelfs in zijn 6 ,maar ook als een dolle er mee te keer gaan.
1:19 itot 1:21 is geen probleem.
Ik heb wel de carburateur versie.
je zit er goed op en je kan met beide benen op de grond komen.
mijn lengte 174en 77 kg.
 
Ik ben alleen benieuwd naar zaken die ik niet ken. Maar goed, ik ben hier op het verkeerde adres.
So be it

Ik hoop dat je mijn post hebt opgevat zoals die bedoelt was: een 600cc 4cilinder motorfiets met ~100pk is snel genoeg om goed met het verkeer mee te komen, om rustig op de snelweg te rijden. En ja, de meeste snellere auto's trek je eruit bij het stoplicht, mocht je dat willen weten ;)

Sommige mensen zijn teveel aan auto's gewend, en vinden 600cc dan wel heel erg tegen vallen, omdat hun auto bijvoorbeeld al 2000cc heeft :P

Uiteindelijk is het advies: Begin niet gelijk op die dikke 1000. Dat kun je beter als een vervolg stap zien :) Toen ik mijn A haalde had ik al een VFR750F staan, als project. Omdat die nog niet af was (onderdelen...) heb ik een VF1000F gekocht via dit forum, ik kreeg al snel de vraag of dat voor een beginner niet een beetje lomp was. Toen ik later voor weinig een Diversion 600 kocht (ongeveer de helft van het vermogen ook) en daar af en toe op reed, snapte ik wel waarom ze dat zeiden. Die Div600 wilde ik iets opknappen en door verkopen, maar uiteindelijk ging de VF1000F de deur uit en op die Div600 heb ik pas écht leren rijden.
 
Heb ff kleine knippers gemonteerd. ik ben eigenlijk Nog op zoek naar een andere demper. Heeft iemand ervaring hiermee? Moet wel een E keur hebben.
548B3C10-BF20-45E6-8648-4B6F21CDB914.jpeg
7
 

Bijlagen

  • 4F1673AB-1D41-43FE-8879-0DC23F1F5B3D.jpeg
    4F1673AB-1D41-43FE-8879-0DC23F1F5B3D.jpeg
    1,5 MB · Weergaven: 7
Terug
Bovenaan Onderaan