Fazerrijders - Hangplek - deel 15

Mijn FZS600 Fazer is uit 2001 en heeft 186000 kilometers gelopen. Echter, het schakelpedaal hangt nu scheef (denk dat binnenrubber vergaan is) en (te dicht) bij afstellingsmechanisme. Is iemand bekend met dit probleem / zijn er onderdelen beschikbaar om het weer te maken ?
 
Ik denk dat de koperen/messing lagerbus in je schakelpedaal vergaan is. Zit daar veel speling op? Ik denk niet dat daar een los onderdeel voor leverbaar is. Het zal uitkomen op een nieuw/ander schakelpedaal. Kijk ook even naar de as waar het schakelpedaal op zit, of die niet is ingesleten.
1638518270192.png
 
Dames en heren! Ik heb nog een 100% goed MRA ruitje voor een Fazer 600, 2e generatie (2002) te koop. Vraagprijs 45 euro. PM me bij interesse :)
 

Bijlagen

  • IMG_20220112_122312.jpg
    IMG_20220112_122312.jpg
    134,4 KB · Weergaven: 3
  • IMG_20220112_122500.jpg
    IMG_20220112_122500.jpg
    164 KB · Weergaven: 5
  • IMG_20220112_122506.jpg
    IMG_20220112_122506.jpg
    161,9 KB · Weergaven: 3
Hallo Ik vraag dit voor iemand anders. Haar yamaha fazer van 2001 is 1 lamp uit van de dubbele koplamp. Hoort dit zo of horen beide lampen te branden? Bij sommige oudere motoren zie je dat namelijk. Mocht de lamp toch vervangen moeten worden, is dit makkelijk te doen bij een fazer en wat voor lamp moet erin?

Alvast bedankt!
 
Hallo Ik vraag dit voor iemand anders. Haar yamaha fazer van 2001 is 1 lamp uit van de dubbele koplamp. Hoort dit zo of horen beide lampen te branden? Bij sommige oudere motoren zie je dat namelijk. Mocht de lamp toch vervangen moeten worden, is dit makkelijk te doen bij een fazer en wat voor lamp moet erin?

Alvast bedankt!
Standaard brand er 1 lamp bij de Fazer. Neem aan dat bij grootlicht de rechter wel mee doet? :)

Lampje vervangen is heel makkelijk bij de Fazer en spreekt eigenlijk voor zich (stekkertje los, rubbertje weg, losklikken..)
 
Als je dan toch lampjes moet vervangen zoek dan direct iets met een hoge licht opbrengst. Standaard verlichting van een Fazer is niet veel soeps.
Origineel brand er inderdaad maar 1.
 
Thanks! Volgens mij doet groot licht het niet inderdaad. Wat voor type lamp moet erin? Op welke omschrijving moet ik zoeken?
 
Dimlicht: H1
Grootlicht: H4

Lichtopbrengst is gestandaardiseerd per lamptype dus als je van een goed merk (OSRAM, Philips) pakt zit je wel goed.

De "hoge opbrengst" lampjes geven misschien ietsjes meer lumen maar zijn een stuk duurder en gaan korter mee, grote verschil is meestal alleen de kleurtemperatuur (witter).
 
Beste Fazeraars,

Heeft hier iemand als eens gespeelt met de tandwiel verhouding van zijn FZ1??
De orginele ketting en tandwiel set van mijn Fazer is naar 52000km versleten (Aardig lang mee gedaan vond ik zelf) en nu kan ik orginele set weer bestellen of met de tandwiel verhouding spelen.
Orgineel is het 17 tanden voor en 45 achter.
 
Ja voor 1 tand kleiner. Vond het beter vanwege de trekkracht vanaf 6k rpm die was meer werd verspreid over de toeren ervoor. Op de snelweg scheelt het maar klein beetje in toeren.
 
Bericht in onderwerp 'fz1 en fz8 ontmoetingsplek'
Krijg mijn berichtje van 21 juli 2021 niet geplaatst 🤔
EE00E542-2A5E-421F-B2F2-FE9CAAC96043.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Vooraan tandje minder dan standaard, gaat je meer plezier geven en top welke je verliest is inderdaad te verwaarlozen.
 
Het bekende kwaaltje.

Iemand nog advies over wat direct mee te vervangen.
In ieder geval de schakelvork die ingesleten is. Tandwiel welke die tegenaan loopt lijkt mij ook zinvol.
Of is het beter om direct alle schakelvorken vernieuwen als je dan toch alles open hebt? Die andere lijken niet echt geleden te hebben.

Daarnaast wil ik de ketting + kettingspanner er nieuw in hebben. Die zullen door het geklapper van de versnellingsbak ook wel flink te leiden hebben gehad.
Lagerschalen van de krukas eigenlijk ook wel denk ik, niet heel schokkend maar er is wel wat van slijtage te zien.
Gaat die oude vertrouwde Fazer van mij vast alweer financieel total loss. Maar het blijft zo’n heerlijk apparaat.:] Van de week maar eens uitzoeken wat het allemaal gaat kosten.
 

Bijlagen

  • E5DA75A7-8A83-4B9F-936A-50777C25E500.jpeg
    E5DA75A7-8A83-4B9F-936A-50777C25E500.jpeg
    130,7 KB · Weergaven: 14
65k km. Toen is deze er uit gegaan en een ander blok er in gekomen. Frame staat uit m’n hoofd op zo’n 103k km met een blok wat zo’n 35k km had gelopen daarvoor al. (103 - 65) + 35 = 73k km. Maar die heeft nu exact hetzelfde probleem. En inmiddels ook een tik in het blok. Dat is denk ik gevolgschade van het klapperen door de versnelling heen. Dan krijgt alles wel zo hard op z’n falie.

Mits je de 2versnelling mis houd prima rijdbaar. Maar door de tik in het blok vertrouw ik het niet meer.
Bij de eerste keer dat ik merkte dat het euvel zich met blok nummer 2 voordeed ben ik langzaamaan beginnen om het originele blok (wat dus ook op de foto staat) te ontleden. Inmiddels dus op het punt aanbeland dat ik onderdelen kan gaan bestellen en het allemaal weer in elkaar moet zien te krijgen.

Begonnen hiermee omdat originele blok nog in de schuur lag. En veel verder stuk kon het allemaal toch al niet. Met compleet werkplaatshandboek (en haynes af en toe) stap voor stap alles doorgenomen. Dat is mij op extreem vast zittende dingen na allemaal wel meegevallen.
Dus nu dan ook de uitdaging om alles netjes in orde te zien krijgen.
 
Ik verkocht mijn Fazer FZS600 uit 2002 destijds in 2009 met 62k op de teller en die klonk nog als nieuw.
Het zal er vast mee te maken hebben hoe je hem behandeld, qua in de toeren jagen en wild schakelen.
Zeker de niet zo lekkere koppeling en het grote verschil in overbreng verhouding tussen 1ste en 2de versnelling, zal zijn weerslag hebben op de slijtage van schakelvorken etc.

Succes met sleutelen.
Is een ruilblok van een total-loss geen snellere en goedkopere optie of worden ze schaars?
 
Ruilblok heb ik al eens gedaan.
Blokje de vorige keer was €300 en wat klein spul, nu aan nieuwe onderdeeltjes voor €550 ofzo in besteling staan. En dan ligt er al een en ander klaar.
Dit keer voor de moeilijke oplossing gekozen dus, maar wel leerzaam. Zeker niet de goedkoopste.
 
Beste Fazeraars,

Heeft hier iemand als eens gespeelt met de tandwiel verhouding van zijn FZ1??
De orginele ketting en tandwiel set van mijn Fazer is naar 52000km versleten (Aardig lang mee gedaan vond ik zelf) en nu kan ik orginele set weer bestellen of met de tandwiel verhouding spelen.
Orgineel is het 17 tanden voor en 45 achter.
Ja, ik heb dit ooit gedaan en vond het nutteloos. Iets meer verbruik, maar vooral meer herrie. Het orginele tandwiel voor heeft een stuk dempend rubber. Dat scheelt best aardig.
 
Fototje van oud vs. nieuw, nu de rest van de puzzel nog afmaken;)
 

Bijlagen

  • 6D7D6275-74A2-4151-AB49-A9E06BAC1795.jpeg
    6D7D6275-74A2-4151-AB49-A9E06BAC1795.jpeg
    124,4 KB · Weergaven: 14
  • 6BF50E16-5FF4-4A99-A296-0426CD4C0312.jpeg
    6BF50E16-5FF4-4A99-A296-0426CD4C0312.jpeg
    128,4 KB · Weergaven: 11
Collega Fazer rijders, ik heb probleem met me 1999 fazer , hij heeft lang binnen gestaan , was verstopt , carburateurs schoongemaakt , liep goed najaar , in winterstalling gegaan verwarmt , met schone benzine erin .

nou wilde ik gaan rijden gisteren met mooi weer , starte wel gewoon , alleen komt er uit me overloopslangen benzine tijdens lopen en ik hou hem niet aan de praat, verzuipt denk ik , weer alles schoongemaakt , niks gezien wat verstopt is maar lekt nog steeds na installeren ?? wat is er aan de hand snap het niet help ? het zijn die 2 slangen die bovenaan de carb zitten
 
Terug
Bovenaan Onderaan