Om te weten hoeveel ampère een LED CREE lamp werkelijk trekt...
Iets klopt er dus niet maar ik vraag me af waar de bottleneck is.
Misschien dat iemand mij een hint kan geven wat ik verkeerd doe:
Om te weten hoeveel ampère een LED CREE lamp werkelijk trekt,
H4 G7 LED Headlight FANLESS Conversion Kit 6500K Philips Lumileds Luxeon ZES
heb ik 2 opstellingen bedacht:
Op E-bay verbruikt de set van 2 lampen namelijk 50 Watt. (/2 = 25Watt)
Dezelfde set gebruikt bij allie express 80 Watt (/2 = 40 Watt)
Eerst heb ik verschil gemeten van stroomverbruik bij een stilstaande machine:
Contact aan/Run uit: 11,89 Volt op de accupolen : Parkeer licht: 1,8 Ampere
Met Dimlicht: 4,45 Ampere, het verschil is : 2,65 Dat levert: 31,5 Watt
Bij specs van de verkoop sites kloppen dus niet.
Nu heb ik getracht ook specs te krijgen bij een 3000rpm draaiende machine
Parkeerlicht vergeleken met Dim licht erbij aan.
Ik heb van de dynamo-laadstroom (gemeten met een RMS Multimeter) de accu laadstroom gemeten met een gelijkstroom Velleman ampèretang afgehaald.(Die zal wel geen RMS meten)
De 2 verschillende metingen leveren me een hele vreemde waarde op van 1,3 Ampere tussen wel en geen dimlicht, dat is 17 Watt. (Bij 13,4 Volt accu spanning)
Iets klopt er dus niet maar ik vraag me af waar de bottleneck is.
Volgens Fabrikant 25 Watt (E-bay) en 40 Watt (Allieexpres) blijkt dus werkelijk 31,5 Watt te zijn
Best lastige materie. De elektro ingenieurs op mijn werk breken ook hun nek over dit soort dingen...
Er bestaat niet 1 stroomverbruik. Bij draaiende motor en je accu in goede conditie, een lage temperatuur en goede dynamo zal de laadspanning op rond de 14.4 V kunnen liggen. Bij een gedeeltelijk ontladen accu en een hogere temperatuur kun je uitkomen op rond de 13.8V.
Die verschillende spanningen zullen al tot verschillende stromen leiden (en dus verschillende vermogens = stroom x spanning).
Als je dynamo het niet trekt, gaat je laadspanning omlaag.
dan niet doen ook al denk je dat het moet kunnen. bij een dynamo wordt het maximaal vermogen opgegeven en dat heeft hij maar bij een heel klein toeren bereik. alle andere tijden produceert hij minder tot veel minder. wat dus in houd dat voor het stoplicht en tijdens langzaam rijden (file en zo) er stroom uit de accu wordt gebruikt om het te kort aan te vullen. en wat je uit je accu gebruikt moet ook weer aangevuld worden op het moment dat je wel fatsoenlijk toeren draait. daar heeft de dynamo dus overcapaciteit voor nodig anders kom je een keer stil te staan omdat je accu leeg is.SP1R , zat te kijken of nog 2 verstralers erop kon plaatsen met een H3 LED van ieder 25 Watt. Ik zet met m'n max van 14 Ampere Dynamo (GS750) vermogen behoorlijk aan m'n grens.
Dat is zeker het geval met gloeilampen maar ik mag toch aannemen dat die leds voorzien zijn van een constant stroombron. Daarbij zal de stroom gelijk blijven bij een variërende spanning.Best lastige materie. De elektro ingenieurs op mijn werk breken ook hun nek over dit soort dingen...
Er bestaat niet 1 stroomverbruik. Bij draaiende motor en je accu in goede conditie, een lage temperatuur en goede dynamo zal de laadspanning op rond de 14.4 V kunnen liggen. Bij een gedeeltelijk ontladen accu en een hogere temperatuur kun je uitkomen op rond de 13.8V.
Die verschillende spanningen zullen al tot verschillende stromen leiden (en dus verschillende vermogens = stroom x spanning).
Als je dynamo het niet trekt, gaat je laadspanning omlaag.
Dat is zeker het geval met gloeilampen maar ik mag toch aannemen dat die leds voorzien zijn van een constant stroombron. Daarbij zal de stroom gelijk blijven bij een variërende spanning.
Dat de stroom door de led stabiel is wil niet zeggen dat het verbruik van de constant stroombron niet veranderd. Spanningstoename zal erg weinig effect hebben op het verbruik.en dan is die 2.65A ineens 39,2W bij 14,8V
die 2.65A ronden we af op 2.7A en dan komen we aan 40W
Dat de stroom door de led stabiel is wil niet zeggen dat het verbruik van de constant stroombron niet veranderd. Spanningstoename zal erg weinig effect hebben op het verbruik.
Dat je met een true rms een andere waarde meet dan met een standaard meter is een tekortkoming van de standaard meter. Een rms meter meet altijd (als je een goede meter hebt en binnen de bandbreedte blijft)de effectieve waarde van de stroom welke vorm dan ook. Het is de standaard meter die een verkeerde waarde geeft.Ten eerste: grijze import uit china, die leveranciers zetten van alles op het doosje wat niet klopt. Niet teveel zorgen maken om een afwijkend stroomverbruik.
Ten tweede: als je met een RMS meter de stroom gaat meten, is de kans groot dat je meting *lager* uitvalt omdat de meter een 'gemiddelde' (heel grof en wiskundig incorrect gesproken) van de stroom meet. Als je led drivers een pulsvormige stroom trekken, zal de RMS meter minder aangeven dan een standard meter. Zie ook Watt's Up?: Why would a DC power supply have RMS current readback?
Ten derde: werk met de hoogste stroom die je meet bij het beslissen of je generator de stroom kan en mag leveren. Je kan een persoon van 75kg ophijsen met een staalkabel die 75kg kan dragen, maar of je dat ook echt wil... Er hoeft maar iets te gebeuren en hij knapt (slijtage, de persoon die in de loop der jaren een kilootje dikker wordt (elektronica kan verlopen!), een buitengewoon warme dag... et cetera.
En ten slotte - als je driver dus een pulsvormige stroom trekt, is het eigenlijk een slecht product. Dat zorgt namelijk voor een rimpel op je boordnet, en dat kan onvoorspelbare effecten hebben op de andere elektronica. In de auto hoor je een rimpel als een zoem/fluittoon door de autoradio.
De meeste universeelmeters die claimen dat ze TRMS meten doen dat allen maar binnen een bepaalde bandbreedte van de sinusvorm. Er is maar één type meetmethode die willekeurige spannings- en stroomvormen meten kan en die doen dat met een thermokoppel en die vind je alleen in laboratoria.Dat je met een true rms een andere waarde meet dan met een standaard meter is een tekortkoming van de standaard meter. Een rms meter meet altijd (als je een goede meter hebt en binnen de bandbreedte blijft)de effectieve waarde van de stroom welke vorm dan ook. Het is de standaard meter die een verkeerde waarde geeft.
Als het gaat om vermogen is het niet zomaar even de spanning en de stroom vermenigvuldigen.
Het is namelijk mogelijk dat de stroom niet in fase loopt met de spanning. Het werkelijk vermogen zal dan lager zijn dan het berekend vermogen.
Het ging over het vermogen meten van de led verlichting en die werkt niet rechtstreeks op de accuspanning maar er zit een stroomregeling op die waarschijnlijk werkt met pbm. Hoe secuur een rms meter is ligt voor een groot deel aan het aantal monsters per sec. 100% zal de meting nooit zijn. In dit geval (het meten van het vermogen van een led h7) zal het niet zo precies komen.De meeste universeelmeters die claimen dat ze TRMS meten doen dat allen maar binnen een bepaalde bandbreedte van de sinusvorm. Er is maar één type meetmethode die willekeurige spannings- en stroomvormen meten kan en die doen dat met een thermokoppel en die vind je alleen in laboratoria.
Bij motoren hoef je na de gelijkrichter geen rekening meer te houden met de cos Phi waarbij de accu ook nog eens door zijn bufferende werking voor een rimpelloze gelijkspanning zorgt.