Gaat er alleen bij mij wel eens wat stuk?

25 okt 2003
133
0
Oostvoorne
De krachten die optreden bij zijspancombinaties zijn echt enorm. Tja en soms worden die nog wat bewust of onbewust verhoogd O-)
Van de Vetter Terraplane begeven de zijspanassen het regelmatig. Ik weet drie gevallen in NL van gebroken Terraplane wielassen gemonteerd aan Yamaha V-Max-en terwijl er misschien maar zo'n vijf Terraplanes in NL rondrijden. Oké aardig wat power in een V-Max maar deze spannen werden gemaakt voor zwaargewicht Goldwings.
Ik heb eens een Belgische Kawasaki chopper model, 1500 cc dacht ik, gezien met scheuren in het balhoofd door zijspangebruik.
Bij een FJ1200, eens een ketting schalm doormidden gehad maar dit gelukkig gezien bij het kettingsmeren en niet onderweg moeten ervaren.
De achterste, bovenste, schoorstang bout van een GoldWing GL1000/EZS TP heb ik doormidden gehad nadat het zijspanwiel te hard landde op bevroren Duits asfalt.
Bij de laatst genoemde combinatie ook de cardanas eens doormidden gehad na een klein stukje vliegen en ook weer iets te hard neerkomen op drie wielen. Tja deze laatste was echt mijn schuld, m'n bakkenist had een been in het gips en dat was net te zwaar om te vervoeren denk ik :)

En bij jullie?

"Sidecarmaniac"
http://home.planet.nl/~dreuning But moving to www.sidecarmaniac.nl
Also webmaster of the Dutch sidecarclub Het Derde Wiel:
http://www.hetderdewiel.nl

full
 
Bij mij vooral spaken!
daarnaast zijn achterbrug lagers en inderdaad wielassen gevoelig.
het schijnt erg moeilijk te zijn voor zijspan fabrikanten om goede wielassen te maken, ik kan wel weer over die VW Golf as beginnen maar dat wordt vervelend.
verder zijn achterwiel lagers ook veel eerder aan vervanging toe. Ze krijgen namelijk veel meer axiale krachten te verwerken dan normaal, er bestaan wel speciale lagers hiervoor die er beter tegenkunnen.
Bij een zijspan moeten we nu eenmaal rekening houden met de veel grotere krachten die overal op staan.
 
Laatst bewerkt:
mijn duitse ural R850R heeft als grootste reparatie een lekkende koppakking gehad. Ik rijd regelmatig met bak met inhoud omhoog, doch heb nog geen gekke dingen gehad.
 
Dat is slecht nieuws :( Die koni's zitten op mijn motor, nog een tip voor sterkere schokbrekers :?

Ik heb al 10 Jaar Konis erop zitten maar heb die Griezelverhalen ook
gelesen in Motorgespanne.
Hagon moeten beter zijn heb ik begrepen, als de mijne vervangen moeten worden
probeer ik die es uit.
 
Ik heb al 10 Jaar Konis erop zitten maar heb die Griezelverhalen ook
gelesen in Motorgespanne.
Hagon moeten beter zijn heb ik begrepen, als de mijne vervangen moeten worden
probeer ik die es uit.

En die Konis zijn bij jou niet stuk gegaan ? Als mijn zijspan er ooit nog eens aankomt, moeten er toch zwaardere veren op dus is een nieuw setje denk ik de beste oplossing.
 
En die Konis zijn bij jou niet stuk gegaan ? Als mijn zijspan er ooit nog eens aankomt, moeten er toch zwaardere veren op dus is een nieuw setje denk ik de beste oplossing.
Zo'n gebroken aluminium ring boven de veer, heb ik ook twee keer gehad bij de Koni's met de verstelwieltjes. Onder de rubber afdekkapjes was het een ideale verzamelplaats voor pekel. Daardoor werden de verstelwieltjes al snel niet meer bruikbaar omdat ze muurvast kwamen te zitten. De pekelzooi taste ook de aluminium ringen aan die inderdaad niet veel vlees hadden.
Maar,....Koni is Ikon geworden, ze worden nu aan de ander kant van de wereld gemaakt/ontwikkeld en misschien zijn ze wel verbeterd. Hoewel, ik weet niet of ze down under wel eens van pekel hebben gehoord ;)
 
En die Konis zijn bij jou niet stuk gegaan ? Als mijn zijspan er ooit nog eens aankomt, moeten er toch zwaardere veren op dus is een nieuw setje denk ik de beste oplossing.

Tot nu toe nog niet maar op de terugweg van de Rollatorrit
zijn mijn Voorwiellagers naar de K.....n gegaan |(
 
Terug
Bovenaan Onderaan