Garage/monteur voor oudere (carburateur ) motoren regio 's-Hertogenbosch?

Als je de carbs niet van elkaar haalt, en niet aan de synchronisatie bouten komt, veranderdt daarin niks mbt synchroniseren. Schoonmaken kan gerust zonder zorgen daarover te moeten hebben.

Wil je dat erna alsnog doen: eerst klepspeling goed zetten, dan synchroniseren.
Zo doe ik het ook altijd. Sterker nog, bij een grotere ultrasoonbak had ik ze alsnog uit elkaar gehaald. Er zitten rubber o ringen om de buisjes tussen de carburateurs die nog wel eens willen gaan lekken. Na 40 jaar mogen daar wel nieuwe op.
 
welke benzine tank je E10 euro ? Hier zit 10% ethanol in. Dat vinden oudere motoren niet fijn. Zeker als het een tijdje stilstaat krijg je corrosie en o ringen die zacht worden.
Met super heb je hier geen last van.

Als je E10 erin hebt gehad, dan de zaak uit elkaar (laten) halen en schoonmaken. Alle sproeiers reinigen / door prikken.
Vlotters controleren (zijn ze niet lek). Brandstof naalden checken. Daarna alles weer monteren met nieuwe pakkingen en o-ringset.
Vlotters afstellen. Omdat de motor goed liep zal de afstelling van de sproeiers en naalden OK zijn.

Na het monteren zullen de carbs weer synchroon gesteld moeten worden, zodat alle cylinders weer even sterk meedoen.

De klepspeling zal niet veranderd zijn na het stilstaan.

OEPS ik heb geantwoord op pagina 1. Had niet in de gaten dat er nog een paar pagina's volgde ...... Wat ik geschreven heb is ook al geantwoord in voorgaande reacties....
 
Laatst bewerkt:
Heb inmiddels de carbs volledig ultrasoon laten schoonmaken door een monteur in Weert. Heeft ook wat o ringen en dergelijke vervangen. 1 float zat ook niet op de juiste hoogte deze heeft hij ook aangepast.

Volgende stap is om in ieder geval de klepspeling te laten controleren, dit zou elke 5 duizend kilometer moeten gebeuren volgens de handleiding. Ik heb er zelf ongeveer 2 duizend mee gereden, maar ik weet niet wanneer de vorige eigenaar dit gedaan had. Dus toch maar voor de zekerheid laten doen.

Een monteur in de beurt schat dat het ongeveer 2 tot 3 honderd euro kan kosten om het te controleren/afstellen indien nodig.

Klinkt eerlijk voor mij gezien de klus, maar wou ook weten wat jullie er van vinden?
 
Lijkt me ook wel redelijk , best wel erg dikwijls controleren in vergelijking met een moderne motor
Als je het niet zelf kan is het al snel een reden om een nieuwere te kopen
Ik zou het de volgende keer graag zelf willen doen. Maar ik wil hem nu gewoon zo snel mogelijk goed hebben en zo snel mogelijk weer kunnen rijden.

Ben sowieso niet van plan om elke 5000 kilometer 2-3 honderd neer te leggen dan kan ik inderdaad beter een nieuwere kopen 😬
 
uiteraard. daarom dat ik zeg dat ik 2-300 behoorlijk wat vind.
maar waarom schrijf jij dan "controle" onder zijn link waarin staat om de 5000 ? wat bedoelde je daar mee ?
Is het relatief simpel te doen dan? Het zijn inderdaad met van die stelbouten.

Ik ben niet super technisch maar durf wel hier en daar wat te doen. Misschien toch dan die voelermaten kopen en zelf proberen
 
Is het relatief simpel te doen dan? Het zijn inderdaad met van die stelbouten.

Ik ben niet super technisch maar durf wel hier en daar wat te doen. Misschien toch dan die voelermaten kopen en zelf proberen
Het is niet heel moeilijk. Het is dan ook handig om een tooltje te hebben die op de klepsteel past om te herstellen. Handiger dan een tangetje of baco JMP Klep afstelgereedschap
 
Laatst bewerkt:
Foefje is dat je zeker moet weten dat de klep niet ingedrukt wordt bij het stellen.. Bij BSA was er een 'strikte' methode voor omdat de nokken een heel korte basis hadden. (Dus op BDP van de compressieslag was niet voldoende) maar dit staat van in je WPH en, nu na de koffie zie ik waar je huis woont... 🙄
 
Foefje is dat je zeker moet weten dat de klep niet ingedrukt wordt bij het stellen.. Bij BSA was er een 'strikte' methode voor omdat de nokken een heel korte basis hadden. (Dus op BDP van de compressieslag was niet voldoende) maar dit staat van in je WPH en, nu na de koffie zie ik waar je huis woont... 🙄
Ja er stond iets met dat je hem moet draaien naar een bepaald punt zodat ze normaal stonden o.i.d.
 
Ja er stond iets met dat je hem moet draaien naar een bepaald punt zodat ze normaal stonden o.i.d.
1 punt voor beide kleppen? Bon, dan controleer je met een setje voelermaatjes of ze de juiste speling hebben. Als het te krap is en de juiste voelermaat gaat er niet tussen, stel je het bij tot/zodat de voelermaat er 'juist' tussengaat.. dus als je de voelermaat er tussen hebt, mag je de tuimelaar niet meer op en neer kunnen bewegen.. Indien te ruim, nou ja je snapt het wel.. en ook ik vind iedere 5K. erg vaak.. en 300 euro erg veel..

Misschien is er een YT video van?
 
Terug
Bovenaan Onderaan