Gear position sensor Thunderace

Phoenix83

MF'er
29 aug 2021
124
94
Emmer-Compascuum
Goedemiddag,

Daar ben ik weer als motor newbie met een vraagje 😅

Ik wil op mijn Thunderace graag een Gear Indicator bouwen. Nu heb ik een aantal mooie mogelijkheden gezien op een Facebook groep, waar het display netjes achter het originele Neutral lampje wordt gemonteerd. Nu ben ik er inmiddels achter dat deze vrij makkelijk is aan te sluiten, maar moet worden afgemonteerd op de Gear position sensor (GPS). Ook ben ik erachter dat de tandwiel kap er dan af moet. Mijn vraag is, kan dat zomaar gedaan worden, aangezien hier ook de koppeling cylinder op gemonteerd zit, en zit daar ook iets van pakkingen tussen etc ? Misschien dat iemand daar een gedetailleerde foto o.i.d. van heeft wat precies los te bouwen?

Mvg, Chris
 
Deze is reeds besteld. Zou universeel moeten zijn en zou moeten kunnen gebruikt met de standaard Gear position sensor van de ace, zonder teveel gedoe.

Aansluitschema staat erbij en zou alleen de betreffende kleurtjes aansluiten op de Gear position sensor moeten zijn. Alleen de vraag is dus, kan ik die hydraulische cylinder zo loshalen, niet dat ik zometeen de olie alle over the place heb o.i.d.
 

Bijlagen

  • Screenshot_2021-09-06-17-52-21-94_57e717c094f371a1dada6567a1123b99.jpg
    Screenshot_2021-09-06-17-52-21-94_57e717c094f371a1dada6567a1123b99.jpg
    33,2 KB · Weergaven: 45
  • Screenshot_2021-09-05-22-58-32-56_57e717c094f371a1dada6567a1123b99.jpg
    Screenshot_2021-09-05-22-58-32-56_57e717c094f371a1dada6567a1123b99.jpg
    38,8 KB · Weergaven: 48
  • Screenshot_2021-09-05-20-38-36-17.jpg
    Screenshot_2021-09-05-20-38-36-17.jpg
    82,6 KB · Weergaven: 44
Ik heb geen Thunderace maar wel een Thundercat, en ik heb een gear indicator op mijn Fireblade gezet. Ik kan me even geen situatie voorstellen waarbij je met olie te maken krijgt bij het monteren van een gear indicator? Achter de voortandwielkap van de Cat zit alleen het voortandwiel. En de montage op de Blade was een kwestie van paar stekkertjes aansluiten
 
Ik heb geen Thunderace maar wel een Thundercat, en ik heb een gear indicator op mijn Fireblade gezet. Ik kan me even geen situatie voorstellen waarbij je met olie te maken krijgt bij het monteren van een gear indicator? Achter de voortandwielkap van de Cat zit alleen het voortandwiel. En de montage op de Blade was een kwestie van paar stekkertjes aansluiten
Mijn vraag is, kan dat zomaar gedaan worden, aangezien hier ook de koppeling cylinder op gemonteerd zit, en zit daar ook iets van pakkingen tussen etc ?

De TS geeft in de startpost aan waarom hij twijfelt 😅
 
Deksel kan je er zo afhalen en de neutral switch ook, de schakelklok zit dan wel in de open lucht en je werkt aan de "lage" zijde van de motor, als je 'm met het stuur aan de rechterkant tegen de muur zet heb je bijna nergens last van. Ik heb alleen het idee dat je van de aanwezigheid van een gear position sensor uit gaat die jouw uileesunit aan kan sturen. die zit er niet op.
 
Deze heb ik al gedownload ☺️ echter kom niet echt iets vinden over de Gear position sensor om heel eerlijk te zijn. Misschien nog eens iets beter zoeken dan. Ben me er wel flink in aan het proberen te verdiepen, maar als it'er valt dat niet mee 😛
 
Misschien nog eens iets beter zoeken dan.
Die vind je niet, Als je het deksel aan de linkerkant er af haalt zie je (onder de bagger van je ketting) een wit plastic plaatje zitten, dat is de Neutral Switch. Een lichtblauw draadje gaat daarvan rechtsreeks naar het neutrallampje en naar de Relay unit. Dat plaatje zou vervangen moeten door een plaatje met 6 contacten. 1-N-2-3-4-5
 
Oh, zover ik had begrepen en op de foto te zien is, zou dat al helemaal voorbereid zijn in de ace. Die is zou origineel al zijn voorzien van alle versnellingen, en het plaatje zou dan niet vervangen hoeven worden 😶 kabel trekken, schroefjes vastdraaien, kapje er weer voor, en klaar... Dacht ik dus....
 
Oh, zover ik had begrepen en op de foto te zien is, zou dat al helemaal voorbereid zijn in de ace. Die is zou origineel al zijn voorzien van alle versnellingen, en het plaatje zou dan niet vervangen hoeven worden 😶 kabel trekken, schroefjes vastdraaien, kapje er weer voor, en klaar... Dacht ik dus....
De Neutral switch is inderdaad voorzien vande contacten voor een indicator *O* . Het gekke is dat die een 4FM aanduiding heeft wat de YZF750R is, het blok van de Ace is vrijwel helemaal 3GM wat FZR1000 is. De Neutralswitch heeft dus wel extra contactendie je met een schroefje aan de achterkant aan kan sluiten
Potver ik heb echt weer effe moeten zoeken

1630949110705.png
 
Laatst bewerkt:
Dat zou misschien ook kunnen verklaren dat er best wat onderdelen van de 750 ook op de Ace passen. Verder zit ik nog niet zo ver in de techniek, maar vind het behoorlijk interessant allemaal, wil alleen het risico niet lopen dat ik mijn eerste motor meteen sloop voordat ik er zelf maar een meter op gereden heb 😅
 
Ik wou je net gaan waarschuwen. Omdat wat ik terugvind is dat die klok 4FM heet, dat is een 6bak en de 3GM een 5 bak, als je dus 7 draadjes aan kan sluiten klopt het niet, kunnen er 6 op: GO

Heeeeel veel delen kunnen uitgewisseld worden. De bak van de 87er Genesis past nog bijna 1 op 1 in jouw blok. Op de GTS1000 zit precies hetzelfde motorblok. Een onwijs duidelijke leidraad zijn die typeaanduidinen zoals ik al zei met 3GM en 4FM. Dat zijn meestal de moeders van de opvolgende types. Jouw secundaire Bak-as is een 3HE deel, de eerste Exups > '89. Ik zal je "volgen" en je posts in de gaten houden.
 
Ow, een kleine kanttekening is dat je mogelijk wat draden op de klok vindt die je wel aangesloten moet laten, sommige motormanagements willen weten van enkele of alle versnellingen dat ze ingelegd zijn en passen daarmee de parameters aan
 
Ow, een kleine kanttekening is dat je mogelijk wat draden op de klok vindt die je wel aangesloten moet laten, sommige motormanagements willen weten van enkele of alle versnellingen dat ze ingelegd zijn en passen daarmee de parameters aan
Dat kan inderdaad wel eens heel goed kloppen. Van de research die ik zelf al enigszins heb gedaan, las ik inderdaad dat de neutraal, 2e en 3e versnelling zijn voorzien van bekabeling op de sensor. Die tweede en derde versnelling zijn bekabeld inderdaad om het motormanagement te regelen, en ik meen dat dat iets te maken had met geluidseisen (en waarschijnlijk ook emissie) wat anders niet behaald zou worden bij productie van de motor. Maar goed, ik zou ervoor kunnen kiezen om de kabel voor de gear indicator daar parallel overheen te zetten natuurlijk.

Mijns inziens is het namelijk niet meer dan een soort van sleepcontactje dat de gekozen versnelling verbind met massa, en van daaruit een signaaltje wordt gegeven aan de computer (en in de toekomst dus de gear indicator.)

Wat me wel opviel aan de verschillende foto's die ik heb kunnen vinden, zijn er wel meerdere aansluitingen, waarvan er een aantal gewoon niet in gebruik zijn. Mogelijk is die sensor dus inderdaad ook geschikt voor een motor met meerdere versnellingen, maar worden niet alle opties gebruikt ;)

Maar goed, eerst maar eens wachten tot de indicator van Ome ALI binnenkomt, en hoe ik dat ook zo mooi mogelijk achter het originele Neutraal lampje krijg bevestigd zoals op de foto :) Ik vind dat veruit de mooiste positie daarvoor.

Ach, en de motor zal binnenkort ook nog even heen moeten om de carburateurs te laten reinigen en af te laten stellen. Het schuurtje stinkt inmiddels gelukkig al iets minder naar benzine :P
 
Nou, ik ben vandaag nog even aan het zoeken geweest naar duidelijke afbeeldingen over hoe het nu precies in elkaar zit.
Heel toevallig stuitte ik op een pagina waarbij er olielekkage geconstateerd was op twee verschillende plekken bij de neutral switch in de buurt. Wellicht is het ook handig omdat meteen even te controleren en eventueel preventief die rubber seal en O-ring te vervangen. Ik ben er alleen nog niet helemaal zeker van of ik de bekabeling parallel over de reeds bestaande bekabeling kan zetten van de 2e en 3e versnelling. De Neutraal zou ik overigens ook weer kunnen gebruiken vanaf de originele reeds aanwezige kabel.
 

Bijlagen

  • 20200420_191823.jpg
    20200420_191823.jpg
    168,1 KB · Weergaven: 28
  • 20210211_230637.jpg
    20210211_230637.jpg
    203,1 KB · Weergaven: 29
  • 20210130_030113.jpg
    20210130_030113.jpg
    94,5 KB · Weergaven: 27
  • 20200420_191938.jpg
    20200420_191938.jpg
    155 KB · Weergaven: 27
  • 20200420_191842.jpg
    20200420_191842.jpg
    145,1 KB · Weergaven: 30
  • 20210211_230647.jpg
    20210211_230647.jpg
    145,6 KB · Weergaven: 29
Ik heb nog geen idee wat het olieverbruik is van de motor. Ik mag er helaas zelf nog niet op rijden :P
De foto's komen overigens van internet, maar ik zag dit zelf ook bij mijn motor als aandachtspunt.
Die pushrod etc zijn (normaal) eenvoudig los te halen om de rubber te vervangen ?

Ik zal zodra ik zelf het zooitje los heb gehaald dit alles ook even checken, kom ik daar in ieder geval niet voor verrassingen te staan.
Ik moet alleen nog even zien uit te vinden waar ik de kabels exact langs moet laten lopen richting de voorkant, en wellicht is het handig om hier ook maar meteen een 6 pins connector op te maken. dan is het hele zooitje daarna meteen plug and play.

Edit: En voordat ik ga rijden moet hij toch eerst weg om de carburateurs te laten reinigen en synchroniseren. Daarna maar preventief meteen een oliewissel doen. Een van de carbs loopt waarschijnlijk door (brandstof kraantje staat inmiddels dicht, en moet ook vervangen worden 😛) dus er is een geringe kans dat er ook benzine in de olie terecht is gekomen.
 
Laatst bewerkt:
Zoo, even een kleine update. Het display is inmiddels in het dashboard ingebouwd. Ik moet zeggen dat het wel vrij krap zit allemaal, maar het past, en vind zelf dat het er erg netjes uit ziet. Nu nog de bedrading naar de Gear position sensor, en aansluiten maar ☺️
 

Bijlagen

  • IMG-20210910-WA0004.jpeg
    IMG-20210910-WA0004.jpeg
    178,1 KB · Weergaven: 33
Laatst bewerkt:
hoi, vraagje, op welke kleur draad heb je de groen/zwarte draad van de Gipro aangesloten op de krukas censor!
Vriendelijke groet Gerlof
Hey Gerlof.

De Gear indicator die ik heb geïnstalleerd is geen Gipro, maar een universele van Ali express. Ook is het op deze manier niet nodig om signaal van de krukas sensor af te halen, en aangezien de ace standaard is voorzien van een voorbereide Gear Position Sensor ( dus alle contacten aanwezig) is het enkel een kwestie van een constante 12v (waarschijnlijk gebruik ik die van het bestaande neutral lichtje) en dan een extra kabel trekken met 6 aders naar de Gear Position Sensor) per contact vormt dit een afzonderlijke massa per versnelling. Zeer simpel, maar effectief.
 
Zoo, volgende stap in het project is gezet. De Gear cover is nu losgehaald, eerst maar eens even wat schoonmaakwerk verrichten.... Vorige eigenaar heeft er een behoorlijke bende van gemaakt. Daarna even proberen of ik een kabel krijg gelegd richting dashboard. Kabel heb ik, mooie 7 aderige 1mm2. Waarvan ik de aarde draad gebruik voor de neutraal. De rest van de kabels zijn zwart en gemarkeerd van 1 tm 6, dus komt makkelijk uit met de versnellingen (zijn er maar 5, maar toch 😛)
 

Bijlagen

  • IMG-20210911-WA0000.jpeg
    IMG-20210911-WA0000.jpeg
    211,9 KB · Weergaven: 21
Zoo, volgende stap in het project is gezet. De Gear cover is nu losgehaald, eerst maar eens even wat schoonmaakwerk verrichten.... Vorige eigenaar heeft er een behoorlijke bende van gemaakt. Daarna even proberen of ik een kabel krijg gelegd richting dashboard. Kabel heb ik, mooie 7 aderige 1mm2. Waarvan ik de aarde draad gebruik voor de neutraal. De rest van de kabels zijn zwart en gemarkeerd van 1 tm 6, dus komt makkelijk uit met de versnellingen (zijn er maar 5, maar toch 😛)
En uiteraard...
. Gear position sensor plaatje gebroken..... Schroeven met geen mogelijkheid los te krijgen.... Tijd om die schijt motor op internet te gooien. Ben er wel een beetje klaar mee eigenlijk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan