Gehalte bio-ethanol in Euro95 E10 en Euro98 E5

Ik tank:

  • Euro 95 (E5/E10)

    Stemmen: 89 33,0%
  • Euro 98 (E5)

    Stemmen: 81 30,0%
  • Euro 95/97/98/102 (zonder bio-ethanol)

    Stemmen: 57 21,1%
  • Overig

    Stemmen: 3 1,1%
  • Euro 95 E5 (maximaal 5%)

    Stemmen: 40 14,8%

  • Totaal aantal stemmers
    270
Als je een motor lang wilt houden en je weet zeker dat bepaalde delen er niet tegen kunnen vervang je die toch?

E10 is een begin en wie weet is onze enige keuze over een jaar of wat om volledig op een ethanol-achtige brandstof of elektrisch te gaan rijden.

Mijn lange afstand motor kan er zeker tegen, maar alle andere probeer ik het gewoon. Als van de nostalgiebrommer/crossmotor/chopper een vlotternaald of een klepsteeldichting oplost is het heel jammer, maar een relatief makkelijke reparatie en te vervangen voor een ethanol bestendig materiaal.

Je kunt je beter er nu al op aanpassen ipv jaren veel duurdere brandstof te tanken en er daarna toch aan te moeten.
 
Dat kan ik alleen maar met je eens zijn. Het is geen verkeerd idee, maar voor motorfietsen die lang stilstaan en daardoor dicht gaan zitten, wat klaarblijkelijk aan E10 te wijten kan geworden, is geen alternatief als en geen bioblabla vrije brandstof meer is. Ik denk ook zeker dat ik op zoek ga naar naar bestendig spul om in de carbs van de "nieuwe" FZR 1000 te zetten op het moment dat ze open gaan. Nieuwe FZR1000's worden niet gemaakt, voor de bijgochems onder ons :+
 
Zit ook voor een groot deel in het benzine productie proces, er zijn nu veel kraakbenzines op de markt. Die gaan nu eenmaal eerder vlokken, met of zonder ethanol.
Die lang stil staan kun je natuurlijk ook andere dingen aan doen. Aftappen en afvullen met die dure grasmaaier brandstof of van die brandstofstabilisatie toevoegingen. Hier heb ik me echter nooit in verdiept of ervaring mee opgedaan, brandstof gaat nooit lang mee bij mij _O-
 
Als je een motor lang wilt houden en je weet zeker dat bepaalde delen er niet tegen kunnen vervang je die toch?

...................maar een relatief makkelijke reparatie en te vervangen voor een ethanol bestendig materiaal.
Je kunt je beter er nu al op aanpassen ipv jaren veel duurdere brandstof te tanken en er daarna toch aan te moeten.
Vervuiling bij lang stilstaan is idd het probleem.

Afgelopen jaren al het rubberwerk van mijn carbs vervangen. Rubbers waren (door ethanol?) opgevreten.
Afgezien van de kosten en het vele werk weet ik nu nog steeds niet of het nieuwe rubberwerk er wel tegen kan.
Daar wordt/ werd door de leveranciers niets over gemeld :?

Gewoon rijdend in het seizoen gooi ik alles in de tank wat maar branden wil. In het buitenland tankte ik ook al vaak E10.
Echter tijdens de winterstop drogen de carbs uit, en blijft bij E5/ E10 een residu achter.
Carbs daarom vervuild, sproeiers verstopt, en/ of motor slecht lopen. Daarom in de winter GEEN ETHANOL in mijn tank.
O ja, ethanol trekt vocht aan wat de binnenzijde van je tank ook laat roesten:X

De motor gaat in de winter op stal met V-power of Ultimate of Comp 102, met de tank tot de nok gevuld.
Laatste jaren nergens last meer van. In voorjaar met 1 klik (goed) lopen! :t
 
Ik heb hier een Intruder 1400 staan die al een poos stil staat, heel die carbs zitten helemaal vol prut en residu en er komt niks meer door gestroomd. Maar die staat al langer stil dan hier E10 is 🤔
 
Ja daar zijn al wat topcs aan gewijd, Aspen4 er in dus
 
Ik heb hier een Intruder 1400 staan die al een poos stil staat, heel die carbs zitten helemaal vol prut en residu en er komt niks meer door gestroomd. Maar die staat al langer stil dan hier E10 is 🤔
Dan is het een Intruder kwaal.. :+

Was er al niet iets met 95 aan de hand vóór de E10 intrede?
 
Dan is het een Intruder kwaal.. :+

Was er al niet iets met 95 aan de hand vóór de E10 intrede?

Zoals ik zei een paar posts terug, kraak benzines sinds al een beste poos. Is grof gezegd een ander productie proces waarbij je meer benzine uit minder ruwe olie kunt halen.
 
We rijden al een jaar of wat (ca 8jr?) met E5.
De problemen nu met E10 zullen dus nog VEEL erger gaan worden.

Ik was een keer in vroege voorjaar bij mijn dealer voor wat onderdelen.
Hij gaf aan dat hij een hele wachtrij had voor reinigen van carbs, De ultrasoon draait bij hem in mrt-april overuren!
 
Het is zo jammer..........................
De linkse drammers drukken ons nu E10 door de strot, en de oliemij zet ons in de kou.

Ik tankte altijd Firezone Competition 102. :t
Ik heb een keer met ze gebeld over bio-ethanol. Antwoord was dat 102 werd 'uitgefaseeerd' ivm met invoering E10 (naast E5) :X :X
Mijn optie is nu om BP ultimate te gaan tanken. (ook zonder ethanol) Deze pomp is voor mij dichtste bij.
102 had helaas een vaste prijs. Was bijna altijd iets van €2/liter zelfs toen euro 95 €1.50/liter was. Dat gaat mij echt veel te ver. Los daarvan is er totaal geen reden om 102 octaangetal boven 98 te tanken.
 
102 had helaas een vaste prijs. Was bijna altijd iets van €2/liter zelfs toen euro 95 €1.50/liter was. Dat gaat mij echt veel te ver. Los daarvan is er totaal geen reden om 102 octaangetal boven 98 te tanken.

Eigenlijk al niet boven de 95 met de meeste motoren, even buiten het ethanol verhaal dan.
Ben alleen bang dat de mysterieuze wereld van de octaangetallen bij bijna niemand binnen komt.
 
We rijden al een jaar of wat (ca 8jr?) met E5.
De problemen nu met E10 zullen dus nog VEEL erger gaan worden.

Ik was een keer in vroege voorjaar bij mijn dealer voor wat onderdelen.
Hij gaf aan dat hij een hele wachtrij had voor reinigen van carbs, De ultrasoon draait bij hem in mrt-april overuren!
Misschien dat met de komst van E10 de echte motorzaakjes weer goede zaken gaan doen. :]
 
102 had helaas een vaste prijs. Was bijna altijd iets van €2/liter zelfs toen euro 95 €1.50/liter was.
Dat gaat mij echt veel te ver. Los daarvan is er totaal geen reden om 102 octaangetal boven 98 te tanken.
Voor mij was echt niet zo dat ik alleen RON 102 in mijn tank zou willen.
Belangrijkste voor mij was dat Comp 102 zonder ethanol zou zijn. Als ze RON 95 zonder ethanol zouden hebben dan had ik dat getankt.
Dat het dan 1x per jaar een volle tank voor €2/liter is, daar heb ik nooit naar gekeken.

Trouwens V-power en Ultimate zijn ook aanmerkelijk duurder dan E10 aan dezelfde pomp.
 
Voor mij was echt niet zo dat ik alleen RON 102 in mijn tank zou willen.
Belangrijkste voor mij was dat Comp 102 zonder ethanol zou zijn. Als ze RON 95 zonder ethanol zouden hebben dan had ik dat getankt.
Dat het dan 1x per jaar een volle tank voor €2/liter is, daar heb ik nooit naar gekeken.

Trouwens V-power en Ultimate zijn ook aanmerkelijk duurder dan E10 aan dezelfde pomp.
Vandaag nog 98 getankt voor 1,41:P:Y
 
Dan zou ik die tank toch helemaal volgegooid hebben, of had je maar 1,41 bij je?
Of begrijp ik het verkeerd :?
 
Probeer het zelf, ik kom nooit bij Tamoil.

De rest die werkt: pak een glazen potje, en giet er wat van dat spul in. Dan ongeveer een kwart kraanwater toevoegen en schudden. Dan wegzetten. is na korte tijd het water (op de bodem) helder: geen ethanol. Wittige waas: wel ethanol.

Tamoil is ook Avia en Lukoil, paar shell stations
 
Kom ik bij de pomp zie ik op de duurste benzines toch een stickertje "E5".
Als je dan de pompbediende aanspreekt op ethanol, dan krijg je veel onzinnige antwoorden over loodvrij en Ron-getal.
Kan je ze ook niet kwalijk nemen................... Voor hun is benzine gewoon benzine en afrekenen................:9

Wat is het toch jammer dat Firezone is gestopt met Competition 102 ;(
Als je de NL-sites raadpleegt dan geven Shell en Esso en BP, alle aan dat de supremes en ultimates max 5% ethanol kunnen bevatten.
Wat zegt dat? Dat betekent dus mogelijk toch 4.99% van die bagger in de benzine. Ik wil ZERO ethanol!

Op de Duitse Aral-site lees ik WEL de vermelding. Geen slappe praatjes maar DUIDELIJKHEID!
Enthält Aral Ultimate 102 Bio-Ethanol?
Bei der Herstellung von Aral Ultimate 102 wird auf die Zugaben von Bioethanol verzichtet, wodurch Hochleistungskraftstoff für alle Fahrzeuge mit Ottomotor geeignet ist.

Daarom spoedig met wat jerrycans naar Duitsland naar de Aral voor Ultimate 102.
Op de Duitse site wordt wel duidelijk aangegeven: Geen ethanol!! Niet van die vage aanduidingen zoals bij NL-benzine-mij's.
De Aral 102-benzine in Duitsland kost nu ca €1.60. Da's ongeveer dezelfde prijs als in NL voor RON 95-E10.

Wat een gezeik hier in NL met die ethanol-zooi :?
En dan te bedenken dat ze daar het halve Amazone-gebied voor moeten omkappen................:X:X:X Milieu-winst is dus ZERO :(
 
B7 (diesel), E5 en E10 zijn Europese codes, die moeten er verplicht opstaan.
Minder dan 10% ethanol moet E5 heten, ook al is het 0% ethanol.
 
Kom ik bij de pomp zie ik op de duurste benzines toch een stickertje "E5".
Als je dan de pompbediende aanspreekt op ethanol, dan krijg je veel onzinnige antwoorden over loodvrij en Ron-getal.
Kan je ze ook niet kwalijk nemen................... Voor hun is benzine gewoon benzine en afrekenen................:9

Wat is het toch jammer dat Firezone is gestopt met Competition 102 ;(
Als je de NL-sites raadpleegt dan geven Shell en Esso en BP, alle aan dat de supremes en ultimates max 5% ethanol kunnen bevatten.
Wat zegt dat? Dat betekent dus mogelijk toch 4.99% van die bagger in de benzine. Ik wil ZERO ethanol!

Op de Duitse Aral-site lees ik WEL de vermelding. Geen slappe praatjes maar DUIDELIJKHEID!
Enthält Aral Ultimate 102 Bio-Ethanol?
Bei der Herstellung von Aral Ultimate 102 wird auf die Zugaben von Bioethanol verzichtet, wodurch Hochleistungskraftstoff für alle Fahrzeuge mit Ottomotor geeignet ist.

Daarom spoedig met wat jerrycans naar Duitsland naar de Aral voor Ultimate 102.
Op de Duitse site wordt wel duidelijk aangegeven: Geen ethanol!! Niet van die vage aanduidingen zoals bij NL-benzine-mij's.
De Aral 102-benzine in Duitsland kost nu ca €1.60. Da's ongeveer dezelfde prijs als in NL voor RON 95-E10.

Wat een gezeik hier in NL met die ethanol-zooi :?
En dan te bedenken dat ze daar het halve Amazone-gebied voor moeten omkappen................:X:X:X Milieu-winst is dus ZERO :(
Aral is van BP,je tankt dus gewoon BP benzine,verder heb je de diverse topics blijkbaar niet doorgelezen,BP ultimate,Shell v-power,Esso 98
bevatten geen ethanol,verder is het ook in Duitsland verplicht om er E5 of E10 op de pompen te zetten,het is namelijk een Europese regel.
 
Dan heb je wat hierboven allemaal staat niet goed gelezen.
Alle benzines van Shell hebben in eerste aanleg ethanol. Althans, als je niet gaat graven op hun site.
Pas bij verder zoeken blijkt V-Power dat niet te hebben. (ergens in de kantlijn wordt pas duidelijk, ipv dat ze dat ronduit communiceren)
Maar dat is iets wat Shell de Nederlanders wellicht liever niet laat weten, bang als ze zijn voor die Groen-Links-jongens.

Dus bij deze: Shell V-power heeft geen ethanol !!
Da's fijn voor alle motor-carb-rijders en auto-klassiekers.
Kom ik bij de pomp zie ik op de duurste benzines toch een stickertje "E5".
Als je dan de pompbediende aanspreekt op ethanol, dan krijg je veel onzinnige antwoorden over loodvrij en Ron-getal.
Kan je ze ook niet kwalijk nemen................... Voor hun is benzine gewoon benzine en afrekenen................:9

Wat is het toch jammer dat Firezone is gestopt met Competition 102 ;(
Als je de NL-sites raadpleegt dan geven Shell en Esso en BP, alle aan dat de supremes en ultimates max 5% ethanol kunnen bevatten.
Wat zegt dat? Dat betekent dus mogelijk toch 4.99% van die bagger in de benzine. Ik wil ZERO ethanol!

Op de Duitse Aral-site lees ik WEL de vermelding. Geen slappe praatjes maar DUIDELIJKHEID!
Enthält Aral Ultimate 102 Bio-Ethanol?
Bei der Herstellung von Aral Ultimate 102 wird auf die Zugaben von Bioethanol verzichtet, wodurch Hochleistungskraftstoff für alle Fahrzeuge mit Ottomotor geeignet ist.

Daarom spoedig met wat jerrycans naar Duitsland naar de Aral voor Ultimate 102.
Op de Duitse site wordt wel duidelijk aangegeven: Geen ethanol!! Niet van die vage aanduidingen zoals bij NL-benzine-mij's.
De Aral 102-benzine in Duitsland kost nu ca €1.60. Da's ongeveer dezelfde prijs als in NL voor RON 95-E10.

Wat een gezeik hier in NL met die ethanol-zooi :?
En dan te bedenken dat ze daar het halve Amazone-gebied voor moeten omkappen................:X:X:X Milieu-winst is dus ZERO :(

🤔
Je maakt er echt een veel groter probleem van dan het daadwerkelijk is.
Er bestaat geen e0 sticker, Behalve bij bepaalde BP pompen is er officieel geen e0, dus op ethanolvrije producten zit een e5 sticker. Die 5 staat voor het maximale percentage ethanol in de brandstof, niet voor het exacte percentage ethanol in de brandstof.
Dat is in dit topic al meerdere keren gemeld volgens mij, maar het lijkt niet binnen te komen?

*speciaal voor Rob even aangepast....
 
Laatst bewerkt:
Bestaat er geen E0 sticker joh?

20191029_100120.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan