Brommertje,
Omdat meer dan 80% van de ca. 5000 rijscholen eenmansrijscholen zijn, is het onmogelijk om die allemaal op een lijn te krijgen. In welke branche lukt dat trouwens wel? De enige manier is sturing van bovenaf. Deze laatste verandering komt wel van heel hoog, nl. vanuit de EU. Het doet echter niets aan de beoordeling, alleen aan de inhoud.
Maar wat denk je dat er gebeurt, als het CBR de eisen opschroeft en opeens nog maar 20% van de kandidaten slaagt? Dan breekt de hel los. Waarschijnlijk zal het aantal bestuurders zonder rijbewijs groter worden en bereik je dus het tegenovergestelde.
Verder is het aan de consument zelf om op zoek te gaan naar kwaliteit. Net als bij TV's en reizen. En dan kijk je toch ook naar keurmerken (bv. ANVR). In onze branche is de KNMV-erkenning een soort keurmerk. Let op: instructeurserkenning, geen rijschoolerkenning!
Maar dan moet de aanstaande motorrijder zich wel informeren en gaan shoppen (proefles)! En dat doet-ie niet!
Beste Wino,
Sorry als ik je beledigd heb, maar in Amerika is een "wino" een dronkelap en ik dacht dat je je zo voor de gein noemde.
Het spreekwoord van de klok en de klepel betekent niet dat je loopt te raaskallen, maar dat je niet alles van een onderwerp weet. En dat klopte toch ook?
Je "klonk" trouwens wel vrij stellig, vandaar dat ik op deze manier reageerde.
Twi,
Als het om simpele tips zou gaan, dan kon je het ook uit een boekje leren. Maar dit is wel een leuke:
> Waarmee kun je sneller uitwijken, met een motor of met een auto? En waarom dan?
Geef eerst maar eens het juiste antwoord en dan praten we verder.
Boefje,
In de KNMV-opleiding wordt ook veel aandacht gegeven aan de onderwijskundige kant van het vak. Dus ook op het gebied van het lesgeven worden wij jaarlijks bijgeschaafd. Maar er kan natuurlijk altijd iemand tussen zitten, die er echt geen gevoel voor heeft. Ik bekijk het van de andere kant: iemand met heel veel gevoel voor het lesgeven kan een cursist nooit optimaal opleiden, als zijn eigen kennis tekort schiet.
Hier barst het van de info:
www.swov.nl. Kijk maar eens in de Kennisbank.
En zoals ik hierboven al schreef; het is de instructeur, die gecertificeerd is, niet de rijschool!
Als jij niet inziet, dat mijn geschreeuw toch wel ergens om gaat, ga ik er nog een zware klus aan krijgen om jou te overtuigen. Als je mijn verhalen nu eens leest zonder naar mijn opleiding te kijken en puur naar de inhoud beoordeelt, zouden er toch wat steekhoudende opmerkingen over moeten blijven.
R1obert,
Weet jij dan een stuk snelweg, waar ik met jullie 120 km/u mag rijden en noodstops kan oefenen? Wij moeten ons natuurlijk wel aan de wet houden. Er is inderdaad overwogen om remoefeningen te doen bij 70 km/u, maar omdat er bijna nergens gelegenheid is om dit te trainen en te examineren, moest het CBR hiervan afzien. Ik heb het geluk, dat er bij ons in de buurt een industrieterrein buiten de bebouwde kom ligt. Mijn leerlingen remmen dus wel met deze snelheden.
Maar 120 km/u kan alleen op het circuit (VRO!). En dan schrik je pas als je daarna achterom kijkt!