Geluid max 95dB in Oostenrijk?

Hoe meten ze het referentietoerental tijdens zo'n test? Bij Circuitdagen gebeurt het wel eens dat ze (ongeacht merk en type) op een vast toerental (8000 op een nauwelijks warme Ducati voelt niet fijn :( ) meten, maar niemand kijkt er op mijn toerenteller (buiten ikzelf) en er wordt al helemaal niet gecheckt of ik ook echt 8000 toeren draai. Laat staan als het referentietoerental 3875 of zoiets is, hoe nauwkeurig kunnen ze dat toerental aflezen?
 
Hoe meten ze het referentietoerental tijdens zo'n test? Bij Circuitdagen gebeurt het wel eens dat ze (ongeacht merk en type) op een vast toerental (8000 op een nauwelijks warme Ducati voelt niet fijn :( ) meten, maar niemand kijkt er op mijn toerenteller (buiten ikzelf) en er wordt al helemaal niet gecheckt of ik ook echt 8000 toeren draai. Laat staan als het referentietoerental 3875 of zoiets is, hoe nauwkeurig kunnen ze dat toerental aflezen?
Ze klikken een pickup om de bougiekabel, net als bij een stroboscoop (hieronder een 4 cilinder die 650 toeren draait):
d4ce05e6a3458369a60da40e58eff50fd93bad9c.jpg
 
Stilstaand is natuurlijk niet ambtelijk, dat kan beter stationair is veel sjieker :z
Elk officieel ambtelijk stuk moet je meestal vaker lezen om te begrijpen wat er nu echt staat.

Bij stationair denk ik meteen aan een leuke maas in de wet. Stationair = geen gas toch?
Dan meten met stationair lopende motor op een trailer die met 80km/u langs rijdt :+
 
Zo hoorde ik laatst hoe men onder de eerste roetmetingen tijdens de APK uitkwam, de apparatuur moest in de uitlaat maar er stond niet in de regels dat dat de uitlaat van de te keuren auto was.
 
En weet je wat vlgs mij het geval is dat iemand die op kenteken 94dB maakt en de katalysator verwijderd en een open pijp er op zet (en ver boven de 95dB uitkomt) gewoon door mag rijden
Klopt. En ik met mijn ruimschoots overschrijdende uitlaten mag gewoon doorrijden naar deze bestemming deze zomer? Bijzonder erg, dat best een aardige hoeveelheid motoren met standaard uitlaten worden geweerd en ik gewoon kan doorscheuren.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat je een redelijke kans maakt alsnog van de weg geplukt wordt als je veel lawaai maakt.
Maar in het algemeen, als je geen aandacht trekt valt het allemaal wel mee
 
Klopt. En ik met mijn ruimschoots overschrijdende uitlaten mag gewoon doorrijden naar deze bestemming deze zomer. Bijzonder erg, dat best een aardige hoeveelheid motoren met standaard uitlaten worden geweerd en ik gewoon kan doorscheuren.
Totdat ze staan te controleren en je een meting krijgt. Succes dan ;-)
 
Ik denk dat je een redelijke kans maakt alsnog van de weg geplukt wordt als je veel lawaai maakt.
Maar in het algemeen, als je geen aandacht trekt valt het allemaal wel mee
Ik kan nergens vinden hoe dat zit met de hoeveelheid DB. In Duitsland is bekend dat de hoeveelheid Db wat is toegestaan, gelijk is als in eigen land. Over Oostenrijk kan ik niets anders vinden dan de nieuwe regels voor de wegen in Tirol. Overigens snap ik de nieuwe regels heel goed hoor, zeker in de hoogtij dagen. Ik heb meermaals getwijfeld om de originele uitlaten te monteren voor de vakanties, maar heb er nog nooit problemen mee gehad.
Alleen twijfel ik soms omdat de uitlaten voor mijn gevoel te luid zijn. Maar bij eigen metingen niet boven de 100 DB uitkomen, en dus wettelijk nog toegestaan is.
 
Ik kan nergens vinden hoe dat zit met de hoeveelheid DB. In Duitsland is bekend dat de hoeveelheid Db wat is toegestaan, gelijk is als in eigen land. Over Oostenrijk kan ik niets anders vinden dan de nieuwe regels voor de wegen in Tirol. Overigens snap ik de nieuwe regels heel goed hoor, zeker in de hoogtij dagen. Ik heb meermaals getwijfeld om de originele uitlaten te monteren voor de vakanties, maar heb er nog nooit problemen mee gehad.
Alleen twijfel ik soms omdat de uitlaten voor mijn gevoel te luid zijn. Maar bij eigen metingen niet boven de 100 DB uitkomen, en dus wettelijk nog toegestaan is.

Lijkt me niet moeilijk.
Die 95db is de hoeveelheid zoals de motor op kenteken staat.
Wanneer je daar boven zit mag je er niet rijden, toch inrijden boete voor overtreding rijverbod.

Onder de 95db, dan mag je er gewoon inrijden.
Uitlaat aangepast en teveel lawaai, dan krijg je bij controle dus een boete voor teveel lawaai. (andere boete)
Dat zal niet anders zijn dan in de rest van Oostenrijk (en hier) voor te veel lawaai kun je gewoon een boete krijgen.

Ik weet alleen niet hoe ze er daarna mee omgaan, wanneer je na een boete een rijverbod krijgt daar zul je dus vervoer moeten regelen.
Geen idee hoe ze daar inzitten voor buitenlanders.

Er zal dus verschil in de boete zitten, of rij verbod of lawaai.
 
Ik ben benieuwd hoe dat in de praktijk gaat aflopen..... :?

Knap vervelend als je met je zooi daar staat......
 
Ik ben benieuwd hoe dat in de praktijk gaat aflopen..... :?

Knap vervelend als je met je zooi daar staat......
Nou inderdaad. Zit ik toch niet op te wachten.
Ter verduidelijking:
Volgens kenteken produceert mijn motor stationair
92 db, aldus RDW. Zoals ik uit onderstaande begrijp wordt dit als uitgangspunt genomen, en daarmee niet de daadwerkelijke geluidsproductie) Dus dat zou betekenen dat ik kan doorrijden in Tirol. Wat de regels zijn op de overige wegen, kan ik niet vinden.


Wettelijk toegestane geluidsproductie tot 750cc is in NL max 100 DB (bij 4500 touren). In Duitsland is worden dezelfde regels gehanteerd. Mijn motor haalt dit nog niet, maar kan wel ‘knallen’ her en der. Waarmee toch de twijfel toeslaat...
 
...
Volgens kenteken produceert mijn motor stationair
92 db, aldus RDW. Zoals ik uit onderstaande begrijp wordt dit als uitgangspunt genomen, en daarmee niet de daadwerkelijke geluidsproductie) Dus dat zou betekenen dat ik kan doorrijden in Tirol. Wat de regels zijn op de overige wegen, kan ik niet vinden.
....
Wettelijk toegestane geluidsproductie tot 750cc is in NL max 100 DB (bij 4500 touren). In Duitsland is worden dezelfde regels gehanteerd. Mijn motor haalt dit nog niet, maar kan wel ‘knallen’ her en der. Waarmee toch de twijfel toeslaat...

Je maakt een denkfout:
Wettelijk toegestane geluidsproductie tot 750cc is in NL max 100 DB (bij 4500 touren) -> Nee.

Die regel geld alleen voor motoren waar geen officiële meetgegevens voor bekend zijn, bv oude motoren.
Dit zie je bij het rdw vaak of als niet geregistreerd of 0 db dan geld dat lijstje met waarden icm cc inhoud.

Bij jou motor is dat wel bekend en is de 92db(A) klaar helder.
Ook in Nederland 100 db is dus boete en flink ook 8 db te hoog in jou geval, zelfs na correctie ga je nat.

De regels op de overige wegen zijn ook simpel, die zijn ook overal hetzelfde.
Geluid volgens opgave toelating, in jou geval dus 92 db, ook in Duitsland, ook in Oostenrijk enz.

Alleen op dat ene stukje in Oostenrijk geld een apart verbod die gekoppeld is aan die toelatingseis en die is 95 db daar heb je dus geen last van.

Dat knallen maakt niet uit, ze maken een wat langere meting en dat zelfs driemaal (Nederland iig wettelijk driemaal meten). Daar wordt je op afgerekend niet op die knal.
 
Wettelijk toegestane geluidsproductie tot 750cc is in NL max 100 DB (bij 4500 touren). In Duitsland is worden dezelfde regels gehanteerd. Mijn motor haalt dit nog niet, maar kan wel ‘knallen’ her en der. Waarmee toch de twijfel toeslaat...

Euhhh, bedoel je hiermee te zeggen dat dit voor alle motoren tot 750cc geldt? Dan sla je de plank toch een beetje mis

Edit zie reactie Frank_b :)
 
Gelukkig, ik mag met de Harley met aftermarket uitlaten zonder Kat ongestoord overal rijden, want volgens mijn eigenbouw-kenteken is deze stationair 0 db okee, bij 0 toeren, maar rijdend ook 0 db. Dus mag ik, als ik het nog goed onthouden heb uit een andere tabel 103 db maken, wettelijk gezien. Ik heb db killers in mijn uitlaat zitten, dus geen probleem lijkt mij. Op mijn frame staat alleen een VIN nummer door de RDW opgegeven. Dus het is een beetje fhankelijk of ze van mijn bloknummer (is bj 1989) of frame (=bj 1992 ) uitgaan

Met een mobieltje, beetje volgens de regels gemeten kwam ik ongeveer op 93 db, maar das dus indicatief.
 
Je maakt een denkfout:
Wettelijk toegestane geluidsproductie tot 750cc is in NL max 100 DB (bij 4500 touren) -> Nee.

Die regel geld alleen voor motoren waar geen officiële meetgegevens voor bekend zijn, bv oude motoren.
Dit zie je bij het rdw vaak of als niet geregistreerd of 0 db dan geld dat lijstje met waarden icm cc inhoud.

Bij jou motor is dat wel bekend en is de 92db(A) klaar helder.
Ook in Nederland 100 db is dus boete en flink ook 8 db te hoog in jou geval, zelfs na correctie ga je nat.

De regels op de overige wegen zijn ook simpel, die zijn ook overal hetzelfde.
Geluid volgens opgave toelating, in jou geval dus 92 db, ook in Duitsland, ook in Oostenrijk enz.

Alleen op dat ene stukje in Oostenrijk geld een apart verbod die gekoppeld is aan die toelatingseis en die is 95 db daar heb je dus geen last van.

Dat knallen maakt niet uit, ze maken een wat langere meting en dat zelfs driemaal (Nederland iig wettelijk driemaal meten). Daar wordt je op afgerekend niet op die knal.
Thanks voor de update. Dan begrijp ik het inderdaad niet.
Let’s start over:
Rest voor mij de vraag: wat mag ik dan WEL produceren? Volgens kenteken wordt er gemeten op 4750 min-1. Mag ik dan 92+2 produceren?
Of snap ik het dan nog steeds niet?
 
Thanks voor de update. Dan begrijp ik het inderdaad niet.
Let’s start over:
Rest voor mij de vraag: wat mag ik dan WEL produceren? Volgens kenteken wordt er gemeten op 4750 min-1. Mag ik dan 92+2 produceren?
Of snap ik het dan nog steeds niet?

Jou motor mag inderdaad stilstaand bij 4750 toeren 92db produceren.

Die 2db is volgens een correctie die de politie gebruikt bij een meting. Dus ja dat mag je eigenlijk in de praktijk erbij tellen maar dat is niet zoals het op papier staat. (Zelfde als de correctie bij een snelheidsmeting, daar heb je ook speling door de correctie)

92db dus.
 
Jou motor mag inderdaad stilstaand bij 4750 toeren 92db produceren.

Die 2db is volgens een correctie die de politie gebruikt bij een meting. Dus ja dat mag je eigenlijk in de praktijk erbij tellen maar dat is niet zoals het op papier staat. (Zelfde als de correctie bij een snelheidsmeting, daar heb je ook speling door de correctie)

92db dus.
Helder. Ik begrijp nu ook mijn eigen denkfout. Dankjewel
 
Gelukkig, ik mag met de Harley met aftermarket uitlaten zonder Kat ongestoord overal rijden, want volgens mijn eigenbouw-kenteken is deze stationair 0 db okee, bij 0 toeren, maar rijdend ook 0 db. Dus mag ik, als ik het nog goed onthouden heb uit een andere tabel 103 db maken, wettelijk gezien. Ik heb db killers in mijn uitlaat zitten, dus geen probleem lijkt mij. Op mijn frame staat alleen een VIN nummer door de RDW opgegeven. Dus het is een beetje fhankelijk of ze van mijn bloknummer (is bj 1989) of frame (=bj 1992 ) uitgaan

Met een mobieltje, beetje volgens de regels gemeten kwam ik ongeveer op 93 db, maar das dus indicatief.

Maar dan niet op de wegen in Tirol.

Want:
Geen officiële meting, dus geld inderdaad voor jou de 103db (meer dan 1000cc inderdaad) regel, als geluid wat je dus mag hebben in Nederland.
Dan is 103db dus jou richtgetal en daar mag je dus niet mee rijden in Tirol op die paar wegen want boven 95db.

Je valt of in een vaste db bij type goedkeuring of in de algemene richtlijn. Maar voor elke motor in Nederland is er dus een maximale waarde.
En op die waarde zal Oostenrijk kijken, ze kunnen niet anders.

In Nederland zul je inderdaad niet snel een bekeuring krijgen 103 db is veel en dan ook nog een correctie nog meer.
 
Op mijn frameplaatje staat 84 Db bij 3750 toeren.....ik zou toch zweren dat dit veel harder lijkt als ik aan het rijden ben
(originele uitlaat)
 
Op mijn frameplaatje staat 84 Db bij 3750 toeren.....ik zou toch zweren dat dit veel harder lijkt als ik aan het rijden ben
(originele uitlaat)
Nou voor de laatste keer dan maar. Wat zegt de RDW administratie want die is leidend voor Oostenrijk.
 
Het verbodsbord is geldig en niet wat er op je motor staat,daar trekt oostenrijk zich niets van aan.
Dus rdw doet niets ter zaken,het is een oostenrijks wedje
 
Het verbodsbord is geldig en niet wat er op je motor staat,daar trekt oostenrijk zich niets van aan.
Dus rdw doet niets ter zaken,het is een oostenrijks wedje
Zucht ... waarom doe ik het eigenlijk nog ....
Uit het fokkin artikel zelf:

De deelstaatregering van Tirol in Oostenrijk heeft een aantal wegen afgesloten voor "bijzonder luide motorfietsen", ook al zijn deze voorzien van standaard uitlaten en als zodanig wettelijk volledig goedgekeurd en Europees gehomologeerd. Vanwege de "aanzienlijke geluidsoverlast" voor de bevolking worden nu van 10 juni tot 31 oktober 2020 rijverboden afgegeven voor motoren die een stationair geluid van meer dan 95 dB (A) hebben. Het verbod geldt voor zowel Oostenrijkse als buitenlandse motoren. Aan dit verbod valt op dat het niet gaat om motoren die after market uitlaten hebben gemonteerd (al dan niet met keurmerk), maar dat het gebaseerd is op het verbieden van de toegang van voertuigen aan de hand van gegevens die in de typegoedkeuring van het voertuig zijn opgenomen. Let wel, dit betreft dus ook een zeer groot aantal standaard motorfietsen, voorzien van een standaard uitlaat. U kunt op de website van de de RDW controleren of uw eigen motorfiets hieraan voldoet door het kenteken in te voeren en dan bij "motor & milieu" te kijken bij punt U.1. Link: OVI: RDW Kentekencheck
 
Terug
Bovenaan Onderaan