Gratis, onafhankelijke APK op motorfietsen

Voor of tegen (gratis) motor-APK ?

  • Voor

    Stemmen: 35 19,2%
  • Tegen

    Stemmen: 138 75,8%
  • potato/tomato

    Stemmen: 9 4,9%

  • Totaal aantal stemmers
    182
Als je een ongekeurde demper hebt, dan moet je er sowieso niet mee willen rijden. Snap goed met alle overlast ze er in het buitenland streng ok zijn. Wij zijn hier gewoon heel erg soepel en tolerant.
Ik wil niet betalen voor iets wat onzinnig is. Apk voor motoren dus, zelfs al is het gratis (wat onmogelijk is)

En motorport staat voor mij gelijk aan kwikfit, daar kom ik ook niet.
Ben ik ook achter gekomen, maar ook 'grote' bedrijven maken er vaak een potje van. :)

En betalen voor iets onzinnige kan ik mij wel in vinden, maar zoals met mijn onderhoud betaal ik het liefst wel een kwartiertje extra dat alles ook nagekeken en gecontroleerd en gesmeerd is. :)
 
Laatst bewerkt:
Het lijkt me verstandig om als dit soort topic's gestart worden ze dan ook direct op slot te doen, ter bescherming van de Nederlandse motorrijder en zijn/haar portemonnee.

jazeker, laten we vooral mensen niet de kans geven om hun mening te geven. Stel je toch eens voor dat het gepeupel zelf een mening krijgt en het gaat ventileren. Ik stel voor dat we het hele motor-forum.nl gaan opdoeken zodat gevaarlijke gedachten over een APK voor motoren geen voet aan grond kunnen krijgen.
 
Zoiets heet een rijbewijs, maar als dat niet geregeld ververst wordt kunnen daar ook gebreken ontstaan. Een periodieke herhaling van de theorie zou niemand kwaad doen.



Los je niets mee op, half uurtje de juiste antwoorden geven, 45 euries aftikken en vervolgens zodra het papiertje weer 5 jaar veilig is, weer los gaan op de weg. Controle ontbreekt toch nagenoeg compleet dankzij het afbraakbeleid van alle tussentijds opgestapte crimefighters.
 
jazeker, laten we vooral mensen niet de kans geven om hun mening te geven. Stel je toch eens voor dat het gepeupel zelf een mening krijgt en het gaat ventileren. Ik stel voor dat we het hele motor-forum.nl gaan opdoeken zodat gevaarlijke gedachten over een APK voor motoren geen voet aan grond kunnen krijgen.


Tot nu toe is invoering van de apk voor o.a. motoren en b.v. aanhangers vooral lobbywerk geweest van vooral de dekra en in Nederland de RAI vereniging.

Voor beide instanties is een apk simpelweg werk voor het bedrijf of aangesloten bedrijven. De dekra voert in heel Europa auto keringen uit. We mogen met de auto nog blij zijn, dat de apk via garage bedrijven loopt, met een strenge controle door de RDW. In Duitsland zijn het tuv en tegenwoordig vooral de dekra die je autokeuringen doen. In Frankrijk zag ik ook al dekra vestigingen. Zodra speciale bedrijven de keuringen moeten gaan doen, krijg je openbare aanbestedingen en kopen grote bedrijven de gehele markt op. Een keuring kost nu een paar tientjes, bij de dekra ietsje meer.
 
Als je een ongekeurde demper hebt, dan moet je er sowieso niet mee willen rijden. Snap goed met alle overlast ze er in het buitenland streng ok zijn. Wij zijn hier gewoon heel erg soepel en tolerant.
Hoe bedoel je soepel en tolerant?
Ondeugdelijk bevestigde uitlaat € 140.00
Overschrijding geluidsniveau - tot 4 db (A) € 280.00
Overschrijding geluidsniveau - vanaf 4 db(A) € 420.00
 
Hoe bedoel je soepel en tolerant?
Ondeugdelijk bevestigde uitlaat € 140.00
Overschrijding geluidsniveau - tot 4 db (A) € 280.00
Overschrijding geluidsniveau - vanaf 4 db(A) € 420.00
Nou hoeveel mensen krijgen daar in nl een bekeuring voor? In Duitsland is het gewoon bijna direct raak als je zonder db killer of iets anders gaat rijden, in Oostenrijk nog erger.

Dat hier de bekeuringen totaal uit proportie zijn is al langer bekend, de pakkans is alleen bijna nihiel. Daar belt en appt iedereen gewoon vrolijk door in de auto. :P
 
Nou hoeveel mensen krijgen daar in nl een bekeuring voor? In Duitsland is het gewoon bijna direct raak als je zonder db killer of iets anders gaat rijden, in Oostenrijk nog erger.

Dat hier de bekeuringen totaal uit proportie zijn is al langer bekend, de pakkans is alleen bijna nihiel. Daar belt en appt iedereen gewoon vrolijk door in de auto. :P

Is het dan niet beter om beter te handhaven? -> zie motorverbod dijk bij lopik.
 
straks krijg je hetzelfde als in Duitsland - kan je elk jaar voorde keuring de originele demper er weer even opzetten

:N elke twee jaar

En ik dacht in plaats van een andere demper na de TÜV keuring, even andere wielen (met een max hogere belading graat als verplicht)onder de aanhanger te zetten.
Klapband op de A31 kosten : €80.- euro, 1 punt op het rijbewijs, de aanhanger weer schouwen laten. En een preek over wat, wanneer gieter, kinderwagen, en dat de verzekering vervalt bij verandering van de technische eisen, en nog veel meer bla, bla...
De volgende keer laat je het dan wel.....
 
Nou hoeveel mensen krijgen daar in nl een bekeuring voor? In Duitsland is het gewoon bijna direct raak als je zonder db killer of iets anders gaat rijden, in Oostenrijk nog erger.

Dat hier de bekeuringen totaal uit proportie zijn is al langer bekend, de pakkans is alleen bijna nihiel. Daar belt en appt iedereen gewoon vrolijk door in de auto. :P

:^
Dit is de spijker op z'n kop. Als men "echt" zou handhaven, en bij gebrekkig/achterstallig onderhoud de voertuighouder een entreebewijs RDW zou meegeven, dan was al het andere niet eens nodig.
 
Laatst bewerkt:
Is het dan niet beter om beter te handhaven? -> zie motorverbod dijk bij lopik.
Voor de echte overlast wel, hobby is prima maar dat het nu voor ons allemaal verpest wordt met afsluitingen en gedoe, je ziet het rond de Ruhrsee. Toen ik 8 jaar geleden begon met motorrijden was dat nog heel leuk en lekker rijden, paar gasten die daar reden die dachten ze Rossi waren. En dat is zo uit de hand gelopen tot waar we nu staan.

Maar goed, hoe willen ze dat doen? Ik zie amper politie op straat of op de weg...
 
Voor de echte overlast wel, hobby is prima maar dat het nu voor ons allemaal verpest wordt met afsluitingen en gedoe, je ziet het rond de Ruhrsee. Toen ik 8 jaar geleden begon met motorrijden was dat nog heel leuk en lekker rijden, paar gasten die daar reden die dachten ze Rossi waren. En dat is zo uit de hand gelopen tot waar we nu staan.

Maar goed, hoe willen ze dat doen? Ik zie amper politie op straat of op de weg...


En dat is toch :t
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mja voor sommige eikels op de weg en 2-3x in de week moeten uitwijken omdat er weer een op de telefoon bezig is?

Ik vind het verkeer de afgelopen 4-5 jaar er niet beter op geworden...
 
Voor de echte overlast wel, hobby is prima maar dat het nu voor ons allemaal verpest wordt met afsluitingen en gedoe, je ziet het rond de Ruhrsee. Toen ik 8 jaar geleden begon met motorrijden was dat nog heel leuk en lekker rijden, paar gasten die daar reden die dachten ze Rossi waren. En dat is zo uit de hand gelopen tot waar we nu staan.
Maar goed, hoe willen ze dat doen? Ik zie amper politie op straat of op de weg...
Die afsluiting in het weekend is daar al langer. Ik kreeg er 20 jaar geleden een bon.
 
Mja voor sommige eikels op de weg en 2-3x in de week moeten uitwijken omdat er weer een op de telefoon bezig is?

Ik vind het verkeer de afgelopen 4-5 jaar er niet beter op geworden...
Herkenbaar merk ook dat dit voor mij 1 van de redenen is dat ik minder rij.
Laatste jaar bijna alleen nog werk kilometers, en dat zijn er niet veel misschien 70 km in de week. :X
 
Ik moet eerlijk toegeven, heb op "voor" gestemd.
Komt omdat de poll betreffende GRATIS APK is.
Maar idd, dat is een droom.

Maar verder, ik ben geen vragende partij voor APK (jaarlijkse technische keuring heet dat bij ons, en gebeurt in een onafhankelijk station, waar ze best streng zijn).
Maar als het er komt, het zij zo, weer een factuurtje meer dat vadertje staat mij terugbetaald het jaar erop.
 
Ik moet eerlijk toegeven, heb op "voor" gestemd.
Komt omdat de poll betreffende GRATIS APK is.
Maar idd, dat is een droom.

Maar verder, ik ben geen vragende partij voor APK (jaarlijkse technische keuring heet dat bij ons, en gebeurt in een onafhankelijk station, waar ze best streng zijn).
Maar als het er komt, het zij zo, weer een factuurtje meer dat vadertje staat mij terugbetaald het jaar erop.

Onzin natuurlijk. Streng voor Jan Modaal ja, maar ik ben toch ook al eens met een vrachtwagen van de firma moeten gaan, stond de monteur van de garage aan het keuringsstation klaar om met de keurmeester de even mee te lopen. Vrachtwagen deugde voor geen meter, van slechte remmen tot scheuren in het chassis en lekkende uitlaat, maar ik was nog nooit zo rap aan de andere kant buiten met een groene kaart. Remmentestbank ben ik gewoon overheen moeten rijden zonder te stoppen, dus dan weet je het wel.
En dat zijn geen uitzonderingen.
 
Onzin natuurlijk. Streng voor Jan Modaal ja, maar ik ben toch ook al eens met een vrachtwagen van de firma moeten gaan, stond de monteur van de garage aan het keuringsstation klaar om met de keurmeester de even mee te lopen. Vrachtwagen deugde voor geen meter, van slechte remmen tot scheuren in het chassis en lekkende uitlaat, maar ik was nog nooit zo rap aan de andere kant buiten met een groene kaart. Remmentestbank ben ik gewoon overheen moeten rijden zonder te stoppen, dus dan weet je het wel.
En dat zijn geen uitzonderingen.
Als er "nen garagist" bij is, dan zijn ze idd veel minder streng.
Voor de gewone particulier daarentegen ...
... mijn auto werdt vorige keer afgekeurd, enkel en alleen omdat er achteraan 1 van beide rode reflectors ontbrak B|
Verder zelfs niet 1 opmerking.

Maar de tijd dat garagisten 500bef (12,50€) tussen de papieren staken om goedkeuring te verkrijgen is allang gepasseerd. Staan zeer zware straffen op als ze fooien aannemen en hun keuring daarop basseren.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dan betaal ik liever 39,- voor een goed onafhankelijk advies.
Net als voor m'n auto. Dan dat ik met een rekening van 100,- naar buiten ga.
Want iemand betaalt die gratis apk. En dat is niet de overheid en ook niet de garagist.
 
Even terug naar nut en noodzaak.
Hoeveel ongelukken gebeuren er jaarlijks door ondeugdelijke motorfietsen? Is dat het waard om tienduizenden mensen jaarlijks langs te laten komen en een paar tientjes af te laten tikken?
Zelfs als het "gratis" is, wat een enorme verspilling van tijd en energie.
En dat allemaal om dat er twee keer per jaar iemand op MF voorbij komt met een vastzittende achterrem. Bovag/RAI heeft hier kennelijk ook al een lobby :r
 
daarnaast bleken de remblokken voor ook tegen het ijzer aan te zitten.

ik heb natuurlijk gelijk na thuiskomst de band vervangen en ook de remblokken voor. en ook de remolie gelijk ververst.
Hoe waren je schijven, hadden die geen schade ondervonden van het ijzer op ijzer rijden?
 
Nou hoeveel mensen krijgen daar in nl een bekeuring voor? In Duitsland is het gewoon bijna direct raak als je zonder db killer of iets anders gaat rijden, in Oostenrijk nog erger.

Dat hier de bekeuringen totaal uit proportie zijn is al langer bekend, de pakkans is alleen bijna nihiel. Daar belt en appt iedereen gewoon vrolijk door in de auto. :P


Nee hoor.
 
Even terug naar nut en noodzaak.
Hoeveel ongelukken gebeuren er jaarlijks door ondeugdelijke motorfietsen? Is dat het waard om tienduizenden mensen jaarlijks langs te laten komen en een paar tientjes af te laten tikken?
Zelfs als het "gratis" is, wat een enorme verspilling van tijd en energie.
En dat allemaal om dat er twee keer per jaar iemand op MF voorbij komt met een vastzittende achterrem. Bovag/RAI heeft hier kennelijk ook al een lobby :r

:Y omdat ik ook vind dat de keuring (even afgeleid van auto) toch niks voor gaat stellen.
Maar, als het wel goed uitgevoerd wordt?
En ik ben het er mee eens dat de meeste ongelukken door menselijk vallen veroorzaakt worden.
Toch is er geen enkel onderzoek die heeft onderzocht wat een betere technische toestand had kunnen bijdragen aan het voorkomen van een ongeval.
En die twee gevallen per jaar.., buiten MF om zie ik veel meer voorbeelden voorbij komen.
Als ik over een parking loop, zoals bijvoorbeeld de tt, wat je dan alleen al ziet.....
Begrijp mij goed, het zal mij ook worst zijn, maar het feit dat iedereen altijd schreeuwt dat het geld kost, en dat het betutteling is, maakt mij een beetje sceptisch.
Volgens mij gaat het er bij de meeste bezitters om dat zij onderhoud of vervanging nog wel even uit kunnen stellen, wat bij een verplichte keuring niet mogelijk is.
 
Zelf sleutelen is lang niet altijd een garantie voor goed onderhoud. Zie ook de meeste techniek topics.

Gebaseerd op ervaring met (koekblik) garages over de afgelopen 10 jaar heb ongeveer 80% kans op slecht of gewoon gevaarlijke fouten bij werkzaamheden aan het voertuig. Bij een auto is er nog een kreukelzone, bij de motor ben je dat zelf. Mocht er ooit een APK komen dan zorg ik vooraf dat hij in orde is en blijf ik bij de keuring op de monteur zijn vingers kijken. Zonder toezicht gaat niemand met zijn fikken aan mijn fiets zitten want mijn ervaring is dat het risico te groot is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan