Guzzi V50-breder achterwiel?

orbork

MF'er
11 dec 2006
182
0
hopelijk leest een (Guzzi)-kenner dit en heeft een tip...

Ik zit nml te denken aan een breder achterwiel voor mn V50 caferacer 8-) .
Is met een relatief simpele ingreep dit te verwezenlijken?
Misschien met een achterbrug en velg van een ander type?

Tips zijn zeer welkom *O* .
Grtn.
 
je hebt cardan nietwaar?

hoe dan ook, je kan ook kijken welke achterband je maximaal kwijt kunt in de breedte die je nu hebt.
 
Maximum wat je kwijt kan achterin een V50 is 110, meer ruimte heb je niet; met de achtervork van sommige V65 (custom en Lario) modellen kun je een 130 band kwijt maar die achtervorken zijn ook gelijk een stuk langer en 1 van de voordelen van de V50 is de fantastische wendbaarheid door de kleine wielbasis.
Zelf heb ik een prachtig draadspaakwiel klaar liggen met een 130 band eromheen; nu zoek ik alleen nog tijd, geld en een vrijwilliger om de bestaande achtervork van de V50 aan te passen; als je namelijk in de achtervork van een V50 een uitsparing maakt zoals die ook zit in de vorken van de V65 dan kun je iets (let wel IETS!!!!) breder gaan.
Nadeel van de achtervorken van de kleine guzzi's is het feit dat het gegoten aluminium is; het is dus een stuk lastiger aanpassen voor de thuisbouwer (als het een stalen vork was geweest had ik allang zelf een deuk in de cardantunnel gemept..........)

mocht je de extra lengte van de achtervork voor lief nemen dan kun je gaan zoeken naar de achterkant van V65 Florida ofzo; je hebt dan alleen ook de schokbrekers nodig; omdat de vork langer is is de schokbreker (uiteraard) ook langer; het bevestigingspunt op de vork zit namelijk 5-6cm verder naar achteren als bij de V50
 
Laatst bewerkt:
Zou voor een vork van een Lario gaan 'Standaard wiel is daarvan een 130/90x16 maar daar kan makkelijk een 18" wiel met een 120 band dit omdat je wiel wat groter is en je dan slecht uitkomt met die deuk in de achterbrug .
Of als je voor een draadspaak wiel kiest kan je voor een 130/80 x 17" gaan
of je maakt er een van staal dan kan je kiezen voor een open cardan en kan een 140 band of met een beetje zoeken zelfs een 150 band er in maar of dat nog te sturen valt zonder merdere aanpassingen dat weet ik niet
 
direct plug and play gaat geen breder achterwiel in je v50 achterbrug passen. i

met de achterbrug van een tt/ntx/custom kun je een bredere velg inspaken.
dan heb je wel achterbrug plus wiel en cardanas van zo'n fiets nodig .
ik heb zelf een 160/18 in mijn V65 zitten , maar daar heb ik wel een aangepaste achterbrug voor nodig gehad.
 
Achterbrug aanpassen is inderdaad een optie.
Maar je kan de cardantunnel niet te veel aanpassen anders krijg je je cardan er niet meer in of uit.
Heb het zelf wel eens gedaan met een V50.
 
Gezien dat de achterbrug van een klein model ( de V50 serie dus) direct in de versnellingsbak gelagerd is kan je de achterbruggen van de grote modellen vergeten die zijn in het frame gelagerd
v50frameschijding.jpg
 
650ttfo8.jpg

een serieuze achterband kan wel,maar dan ben je ook een serieuse verbouwing verder.....
 
Laatst bewerkt:
Zo, dat zijn heel wat aanwijzingen;
Dank daarvoor!!

Een LeMans achtervork met 180 zou evt. optie zijn; echter als de lagering een probleem vormt, zoals 'guzzigek' aangeeft, zal t toch een heidens karwei worden.
 
Ik denk dat ik van die verbouwing maar afzie en hou de motor maar zoveel mogelijk in de (originele) seventies-stijl.
 
Bekijk de tekening van mij en de foto van elefant en je ziet dat die lemans vork het niet gaat worden .
Tenzij je alles kan en wil verbouwen
In dat geval zijn we dol op foto's van die verbouwing .

zelfs met een ernstig ingrijpende verbouwing gaat de vork van een le-mans niet in een V50 passen; de lijn van het scharnierpunt van de grote modellen ligt ACHTER de bak, bij de kleine modellen ligt die lijn IN de bak
 
Terug
Bovenaan Onderaan