Haal jij in op enkelbaans wegen?

Waar rij jij bij filevorming op een enkelbaans weg?

  • Ik rij links/rechts van de autos langzaam voorbij

    Stemmen: 136 84,5%
  • Ik rij over de vluchtstrook

    Stemmen: 2 1,2%
  • Ik wacht netjes in de rij

    Stemmen: 23 14,3%

  • Totaal aantal stemmers
    161
Jaagweg naar purmerend , twee strepen op de weg en een bord aan de zijkant met een rood en een zwart autootje ,met een onderbord dat landbouwvoertuigen wel ingehaald mogen worden .
Zolang de rij auto's voor mij rijdt dan blijf ik er netjes achter .
Zogauw ze stil staan worden ze plots allemaal tractor O-)
 
gewoon er voorbij. wel rustig en probeer het zo sosiaal mogelijk te doen dan is de kans op een bekeuring het geringst. seur je er voorbij alsof je achterwerk in de brand staat dan wordt de kans erg groot dat je een artikel 5 aan je broek krijgt. en de vluchtstrook probeer ik te mijden door 1 een te grote kans op een bekeurimg omdat dat wel expliesiet verboden is en 2 trek je daar enorm de aandacht mee omdat iedereen dat wel wil en ook auto´s er over passen en dat gunnen veel koekblikkers je dus niet met alle gevolgen van dien. een redressersrtook is in mijn ogen geen vluchtstrook en daar rij ik dus wel rustig overheen.


Staat die niet ook expliciet in de wet vermeld als verboden?
 
Speedy J zei:
Gas zit rechts! Dat is de theorie dat ik nog onthouden heb:+
@Speedy J: Misschien moet je toch nog maar eens je theorie opfrissen :D
 
Laatst bewerkt:
Ik doe het, op een weg ergens in de haarlemmermeer.
Maar wel aan de berm kant zodat ik eventueel uit kan wijken.
Want aan de linkerkant zit zo een vervelend betonnen randje.
En uiteraard met gepaste snelheid.
 
Ah maar hier komt de crux: Tussen files doorrijden betekent dat je tussen 2 stroken in rijdt. Hier gaat het om toevoers wegen van snelwegen waar maar 1 baan is.

Technisch gezien zou ik zeggen: Als er niet expliciet in de wet staat dat het niet mag, dan mag het dus wel of wordt het op zijn minst gedoogd. Maar het feit dat in Blik op de Weg een agent een bon uitschrijft geeft me te denken dat er een wettelijke basis is om zo'n actie te rechtvaardigen.

Aan de andere kant: Ik heb mijn theorie boeken er nog eens op nageslagen en kan niks vinden dat het onderbouwt. Ik heb het nodige geGoogled maar ik zit echt in dubio op het moment.
Neuh je kan niet tussen stroken rijden. Of je rijdt op de ene, of je rijdt op de andere. Ertussen bestaat niet... laat je dubio maar varen, het mag gewoon, mits je het veilig doet, geen strepen overschrijdt en eventuele verplichte rijrichtingen blijft volgen.
Daarnaast heeft Mike Schenk altijd gelijk als het om verkeersregels gaat. Je bent nog maar kort hier, dus dat kon je niet weten. Maar nu dus wel :P
 
Doe het dan goed en ga een meter of 2 de vluchtstrook op. Het verkeer dat je inhaalt ziet jou dan veel beter in de spiegels en mocht er iets op de vluchtstrook aan de hand zijn dan zie jij dat ook veel beter want hebt een onbelemmerd zicht.
en je riskeerd een boete van over de 300 euro als ik me niet vergis
 
Het is gewoon NIET verboden om met twee voertuigen naast elkaar op een rijstrook te rijden en, zoals eerder al gezegd: dat is de basis waarom het door de file rijden is toegestaan.
Hoe wil je nu tussen twee stroken rijden. Bij mijn weten doen de wegenbouwers, althans in Nederland, er alles aan om de rijstroken naadloos op elkaar aan te sluiten. Daar zit echt geen richeltje tussen, laat staan dat er 'n motor tussen past. ;)
je ziet dit wel erg in je eigenvoordeel.

Dat file rijden tussen 2 stroken toegestaan wordt, betekend nog niet dat je dan met 2 voertuigen op een plek mag rijden, ZONDER VERDERE RANDVOORWAARDEN, zoals jij aanneemt. Je kan ook aannemen dat er dan zou kunnen gelden "bij minimaal 2 banen" om maar iets te noemen, en dat is het mogen filerijden weer geen argumentatie waarom je op een enkelbaansweg een file mag inhalen.
 
Als het langzaam rijdt, is het niet veel moeite om langzaam mee te rijden.

Maar heb een keer gehad dat het volledig stilstond en bijna 30 graden was. Toen ben ik er uiteindelijk maar langs gegaan. Blijven staan op de toegangsweg is geen optie, en keren mag ook niet. Dus mijn stem moet zijn er voorbij.

Verder houd ik me netjes aan de regels. De snelweg stond ook honderd procent stil, en een hoop mensen waren uitgestapt. Ben ik onder vrachtwagenportieren doorduikend en andere portieren ontwijkend tussen de rijen doorgegaan, in plaats van over de vluchtstrook waar de mensen van de zon waren gaan staan genieten. Ik vraag me wel af of ik ook die 300 riskeer, als de automobilisten massaal zelf de vluchtstrook over lopen om in het gras te gaan zitten.
 
Valt of staat met hoe je het doet. Als het stilstaat en jij er oprecht rustig langsrijd zal er weinig gebeuren.. kruipt men met 20 de snelweg op en kom jij met 60 over de vluchtstrook ziet het er al heel anders uit.
 
gewoon zo snel mogelijk langs, uitlaatpijp die langs m'n been loopt wordt bij het stilstaan zo warm dat ik het liefst gewoon door blijf rijden. Liever een boete dan een brandwond :+
 
je ziet dit wel erg in je eigenvoordeel.

Dat file rijden tussen 2 stroken toegestaan wordt, betekend nog niet dat je dan met 2 voertuigen op een plek mag rijden, ZONDER VERDERE RANDVOORWAARDEN, zoals jij aanneemt. Je kan ook aannemen dat er dan zou kunnen gelden "bij minimaal 2 banen" om maar iets te noemen, en dat is het mogen filerijden weer geen argumentatie waarom je op een enkelbaansweg een file mag inhalen.

Alles mag, tenzij het via een wet verboden wordt. En aangezien er geen wet is die stelt dat je niet met twee motorvoertuigen naast elkaar op één rijstrook mag rijden, mag dat dus.

Vroeger was dat expliciet wel verboden en juist door dat verbod uit de wet te schrappen is de legale basis gelegd voor het file rijden door motoren.
 
Daarnaast heeft Mike Schenk altijd gelijk als het om verkeersregels gaat. Je bent nog maar kort hier, dus dat kon je niet weten. Maar nu dus wel.
@Gilles: Merci voor de insight information. Ik zal een altaartje voor Mike installeren, als beschermheilige van de filerijders :P

Maar om even terug te komen op het eerdere verhaal van die agent die een boete uitschreef: Zoiets zou dus tegenwoordig niet meer kunnen of, indien een ambtenaar in functie het wel zou doen, in ieder geval een aanvechtbare beslissing zijn.

Handig om te weten inderdaad.
 
Laatst bewerkt:
Jaagweg naar purmerend , twee strepen op de weg en een bord aan de zijkant met een rood en een zwart autootje ,met een onderbord dat landbouwvoertuigen wel ingehaald mogen worden .
Zolang de rij auto's voor mij rijdt dan blijf ik er netjes achter .
Zogauw ze stil staan worden ze plots allemaal tractor O-)

Hmja.Het verkeer vanaf de tegengestelde richting wordt ook steeds drukker en daarnaast controleren ze er steeds vaker. Ik rijd dan liever via de andere kant van het kanaal.
 
Ik heb pas m'n aflevertijden veranderd zodat ik niet meer met de spits daar moet rijden .
Want inderdaad het werd steeds spannender .
De kanaalweg (zo heet volgens mij de overkant ) is wel een stuk omrijden als je niet in Wijdevene moet zijn .
 
Ik heb pas m'n aflevertijden veranderd zodat ik niet meer met de spits daar moet rijden .
Want inderdaad het werd steeds spannender .
De kanaalweg (zo heet volgens mij de overkant ) is wel een stuk omrijden als je niet in Wijdevene moet zijn .

De omweg valt wel mee hoor. Scheelt ook weinig tijd omdat je geen stoplichten hebt en veel minder verkeer. In Amsterdam Noord zit je ook zo weer op de ring.
Daarnaast vind ik dat in en uit de file schuiven knap vervelend, met een beetje pech levert dat ook nog een prent op. Wat dat betreft zou ik er eerder voor kiezen de busbaan te pakken, dat zie ik ook steeds meer motorrijders doen. Stukje relaxter en nog goedkoper ook.....
 
[sarcastische moraalriddermodus]Oeeeh.... Een agent die niet het goede voorbeeld geeft...[/sarcastische moraalriddermodus]


Wat ben ik toch blij dat ik in het oosten van het land woon... File? Je weet van tevoren wanneer ze er staan, en waar ze staan. En NOOIT op de snelweg... Binnenstad van stoplicht naar stoplicht of zo.

Verder mooie weggetjes om te toeren, weinig blauw voor snelheidsovertredingen (Hengelo heeft welgeteld 2 (werkende) flitspalen...). Weinig criminaliteit...

Dik voor mekaar show zeg ik zo.
 
Ik las hier ooit:
"Links, rechts, desnoods er onder of er boven langs, maar ERLANGS zal ik!"

Zelf probeer ik dit soort gevallen rustig te doen. Kan ik er langs dan doe ik het (rustig), kan het niet of nauwelijks? dan wacht ik even.
 
[sarcastische moraalriddermodus]Oeeeh.... Een agent die niet het goede voorbeeld geeft...[/sarcastische moraalriddermodus]

Nu zat ik gisteren te denken waarom "ze" (ff generaliseren) nou nooit reageren op topics als dit, en prompt staat er een reactie van Jan, maar na het lezen van jou opmerking snap ik het dan wel weer...
Jij maakt er een geintje van, maar het is nu nog eventjes wachten tot er wel iemand over Jan zijn uitleg valt....
 
tja volgens het boekje mag het niet :N maar denk dat als jij gewoon rustig
er langs rijd.
er geen agent je een prent zal geven hoor :N tenzij je een miere neuker
treft natuurlijk.
tenslote is dat ook een voordeel van een motor he, overal pas je tussendoor :Y
kijk is er een ongeval gebeurt , tja dan zou ik even braaf wachten.....
staat de boel gewoon stil door een file op de snelweg, dan gaan zou ik
zeggen :]

Dit is pertinent onwaar!!!
Volgens de nieuwe spelling is het mierenneuker
Waarvan akte










:+
 
Terug
Bovenaan Onderaan