Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

Halflive heeft een kleintje

halflive

MF fossiel
Donateur
9 apr 2004
35.191
9.407
Purmerend
Zoals al eerder aangekondigd, Halflive heeft weer een MZ.
Dit keer een ETZ250 Luxus. Ik heb mijn R100/Dnepr geruild met RobLC die graag wat meer vermogen wilde.



Ik heb het ding niet om wereldreizen mee te maken. Een MZ is gewoon een verschrikkelijk leuk ding. Binnendoor is hij vlot genoeg en op de snelweg kan je ook nog meekomen. Maar de lol zit hem in het kappen en draaien. En de RengDengDeng geeft altijd een goed gevoel. Pure liefde dus.
Daarnaast mag je een 15Kw MZ met een modern A2 rijbewijs rijden, en mijn zoon heeft zo'n stappenrijbewijs.

Maar er zit natuurlijk nog wat werk aan een dertig jaar oude motorfiets. En ik heb zelf ook nog een wensenlijstje.
Vanmiddag de zijspanverlichting aangesloten. Alleen het remlicht werkt nog niet, dat lijkt via massa te schakelen.
Tevens het richtingaanwijzer relais vervangen door een Chinees scooter dingetje, het ritme is nu normaal.

Nog te gaan in volgorde van prioriteit.
1. Pols platen
2. Deksels en tank grijs maken
3. Autowiel achter
4. 15 of 16 inch voorwiel
5. Velleman ontsteking, of anders, zonder contactpunten.
En nog allerlei rubbertjes en kabeltjes Bijvoorbeeld de stenen zekeringen vervangen door een steekzekeringenkastje.


Stiekem denk ik er toch aan om er mee naar Zchopau te rijden. Ik ben met de Triumph naar Meriden geweest, met de BMW naar Spandau. Eigenlijk moet de MZ ook terug naar waar zijn wieg heeft gestaan.
 
Laatst bewerkt:
Gefeliciteerd! Leuk ding.

Velleman ontsteking zonder kontaktpunten willen we ook op de Suzuki bouwen. Ik heb net een opnemer besteld om wat mee te experimenteren. De ontsteking had ik al liggen.
 
Milieuterrorist

Leuk spannetje, viel spass damit. Zchopau moet lukken toch, als je vakantie lang genoeg is
 
  • Onderwerp starter
  • #9
Gefeliciteerd! Leuk ding.

Velleman ontsteking zonder kontaktpunten willen we ook op de Suzuki bouwen. Ik heb net een opnemer besteld om wat mee te experimenteren. De ontsteking had ik al liggen.
Wil je daar in je eigen topic wat meer over schrijven? Een Velleman op puntjes zal me nog wel lukken, maar ik kan nog niet uitvinden hoe je het dingetje naar een lichtsluis of nog liever een Hall sensor laat luisteren.

Milieuterrorist

Leuk spannetje, viel spass damit. Zchopau moet lukken toch, als je vakantie lang genoeg is
Milieu? Weet je wat je het milieu aandoet met die drie liter olie en dat filter dat je elk jaar vervangt? En die olie die je verbrand door blow by en klepgeleiders? Een tweetakt op bio olie is het meest milieuvriendelijke dat je kunt hebben. Daarnaast is het een klassieker, er zijn dus geen kilo's metaal voor omgesmolten met de bijbehorende Co2 uitstoot.
Ik ben dus heel milieuvriendelijk.

Ik heb op de terugweg van Zchopau naar Nederland een beetje zitten rekenen, ik denk dat het een dag of drie duurt, In een week vakantie zou ik dus heen, en weer kunnen.
 
Zodra ik e.e.a. werkend heb zal ik daar zeker over schrijven. Ik heb een proefopstellinkje en wil eerst één ontsteking proberen. Er komt in eerste instantie een Hall sensor-achtig opnemertje op.
 
Wat is overigens het verschil tussen een gewone MZ en een Luxus versie?
Is dat net als bij een Trabant iets heel banaals als een extra spiegel of een andere zitting?
 
Wat is overigens het verschil tussen een gewone MZ en een Luxus versie?
Is dat net als bij een Trabant iets heel banaals als een extra spiegel of een andere zitting?

Hangt helemaal van je referentiekader af wat je banaal vindt natuurlijk
 
Dat is waar.
De OostDuitsers hadden daar inderdaad een heel andere kijk op.
Als de enige optie een extra spiegel is en je daar nog 3 jaar langer voor moet sparen op moet wachten is het best luxus als je er toch 1 hebt.
 
Wat is overigens het verschil tussen een gewone MZ en een Luxus versie?
Is dat net als bij een Trabant iets heel banaals als een extra spiegel of een andere zitting?
Het verschil dat ik tot nu toe heb kunnen ontdekken is dat de Standard een contactslot heeft, waar de Luxus een toerenteller heeft.



 
Ein Drehzahlmesser!! Wow! Luxus!!
Zo'n fijne zwabbernaald die aangeeft dat je motor ergens tussen de 2000 en 5000 toeren draait heb ik ook een tijdje in de Trabi gehad.
 
Deze valt reuze mee. Hij geeft vrij nauwkeurig aan.
Hoewel het volkomen nutteloze informatie is, je rijdt op gehoor, en er zijn geen kleppen die kunnen zweven.
 
Standaard heeft de ETZ voor een trommelrem..zou het ff moeten opzoeken wat nog meer..of minder eigenlijk
Ik heb dacht ik nog een complete electronische ontsteking liggen..zelfs met bijbehorende draadboom...maar kan ook zijn dat het ook weer weg is...ff zoektocht in garage houden..
 
 
Ik ga hem weer een schop geven. Eerst een samenvatting uit het topic van Leo dat gruwelijk vervuild is geraakt.
Topic omhoog!
Ik ben aan het rondkijken om nu toch mijn MZ van een Velleman te voorzien en probeer te snappen wat je nu met de Hall sensor doet.
Als ik bovenstaande lees heb je een Hall sensor direct, zonder schakeling op de Velleman aangesloten. Klopt dat?
Heb je dan een nummertje van die sensor voor me?
Anders ga ik het schakelingetje maken dat je hieronder geschetst hebt:




Nog eens omhoog.
Ik heb de spulletjes. Met de Velleman ga ik er wel uitkomen, monkey see, monkey do. Met de uitleg van Frank snap ik ook wat het schakelingetje moet doen.
Maar de Hall sensor twijfel ik aan.
Ik heb een Hall sensor SS41, zuid aan, noord uit. Ik vind het een prettig idee om een dwell te hebben.
Op het schetsje lijkt het alsof ik de drie pootjes van de sensor gewoon rechtstreeks aan kan sluiten.
Maar ik zie bij de sensor dat de drie pootjes verschillend zijn. Links Vs, midden massa, rechts output. Als ik hem dus gewoon plat neerleg en soldeer heb ik de output aan de plus hangen.
Mij lijkt dat de output naar de transistor moet.
De massa naar de vaste massa
Vs zou dan aan de plus komen?
Ter decoratie, andere sensor, zelfde volgorde:

Help?!?!
 
Ik ben met het schetsje van Leo zelf aan het kleuren geweest. Zou iemand kunnen bevestigen dat mijn kleurplaat dezelfde functie vervuld als het schetsje?



De Massa loopt natuurlijk onder de weerstand door.