Halflive heeft weer een Guzzi

Cali blok met 40mm carburateurs ga je niet fatsoenlijk afgesteld krijgen, 36mm is wel zo'n beetje het matje wat je met dat blok nog fatsoenlijk lopend krijgt zonder de kop te flowen.

Maar wat is er zo lastig aan de schade aan die kop? Heb destijds de koppen van een V50 Monza laten doen na een afgebroken klep en dat vond ik nou niet belachelijk duur; gewoon bij revisiebedrijf Stolk (man is helaas al geruime tijd overleden maar die was een begrip in de regio Rotterdam)

Denk zelf dat je van dat Cali blok spijt gaat krijgen; karakter past gewoon niet bij de 1100 sport.
 
Denk zelf dat je van dat Cali blok spijt gaat krijgen; karakter past gewoon niet bij de 1100 sport.
En het is niet origineel meer. Als het een upgrade zou zijn dan was dat niet erg, maar dit is toch echt wel een downgrade.
 
Originaliteit is redelijk ver te zoeken in de meeste guzzi's ze hebben over het algemeen al zoveel jaren meegedraaid dat alle voormalige eigenaren er wel ergens een eigen draai aan gegeven hebben. Dat is de issue niet, 15pk inleveren is ook niet helemaal erg, maar als je even kijkt naar waar het vermogen ligt zie je ook dat dat bij een cali 1000 toeren lager is..... en bij een 2 cylinder met een effectief toerenbereik van 8000 is dat wel veel, de bak van de 1000 sport is gemaakt om toeren te maken; ik denk dat de tandwielverhoudingen redelijk anders zijn en dat je die 1000 toeren echt gaat missen.
 
40 mm op dat Cali blok ga je spijt van krijgen , maar daar kom je vanzelf wel achter .
En veel verschil in top vermogen zal je er niet door krijgen daar zijn de kleppen ik de kop te klein voor .
Het geld van een 1100 Calli blok had je beter in je eigen sport koppen kunnen steken maar dat is mijn idee daarover .
Hou de 36 erop en je hebt een lekker breed inzetbaar blok die je sport een vrijwel gelijke prestatie geeft .
Zeker als je in Nederland rijd waar je nergens harder dan 100 km/uur mag 😭
 
Ik ga het meemaken. Ik doe de Sport spullen niet weg, Ik heb trouwens geen kleinere carburateurs. Het topvermogen interesseert me geen ene ruk, wat dat betreft zou ik prima kunnen leven met 36mm. Inderdaad omdat je toch nergens 200 kan rijden.
Maar de afstelling wil ik beleven. Als een LM1000 met 40mm kan lopen, waarom een 1100 met kleinere kleppen niet? Een oude BMW RS met 70PK had ook 40mm carburateurs met een inlaatklep van 44mm, net als de Cali (en de LM1000). Wel Met CV's. Ik heb niet gekeken wat de nokkenas verschillen zijn. Ik heb twee van die BMW's gehad, zeker de oudste liep als een kogel. De lange versnellingsbak zou inderdaad wel eens roet in het eten kunnen gooien. Dan heb ik een motor die je niet lekker onder de 3000 toeren kan rijden.

De linker kop van mijn Sport heeft een zitting met een wak er in. Daarnaast zit ook een pit in de verbrandingskamer die gelast moet worden, naast de kleinere pitten waar ik mee kan leven. Voor het mooie moet ik de hele kop laten lassen/vullen. Een gebruikte linker kop is niet te vinden, rechts soms wel, vreemd genoeg. De 46,5mm kleppen zijn apart en duur. De normale aanpassing naar 47mm moet dus aan twee kanten, met zittingen En dan moeten er ook nog nieuwe klepgeleiders in.
Je hebt het dus snel over een bedrag tussen de vijfhonderd en duizend euro. Het Cali blok heeft me 400 gekost, hierdoor rijdt de Guzzi dit jaar nog.

Omdat jullie allemaal zo sceptisch zijn zal ik de manifolds aanpassen en niet de koppen. Dan kan ik altijd terug naar kleinere carburateurs.
 
40 mm op dat Cali blok ga je spijt van krijgen , maar daar kom je vanzelf wel achter .
En veel verschil in top vermogen zal je er niet door krijgen daar zijn de kleppen ik de kop te klein voor .
Het geld van een 1100 Calli blok had je beter in je eigen sport koppen kunnen steken maar dat is mijn idee daarover .
Hou de 36 erop en je hebt een lekker breed inzetbaar blok die je sport een vrijwel gelijke prestatie geeft .
Zeker als je in Nederland rijd waar je nergens harder dan 100 km/uur mag 😭
Als je nog zin hebt om met lassen te oefenen wil ik mijn kop wel bij je langs brengen.
img_20201114_171702581-jpg.1564745


De pit over/naast de inlaat zitting is enkele mm's diep. Maar als je toch wil oefenen zijn er wel meer die een drupje aluminium kunnen gebruiken. Het hoeft niet gratis natuurlijk.
 
Heb je trouwens enig idee wat de schade aan de kop veroorzaakt heeft?
 
Dit was een gebroken inlaatklep. De vorige eigenaar reed weg na het tanken, bij lage snelheid, bam. De ruimte in de geleider valt mee, ik denk dat hij een keer misgeschakeld heeft. De 46,5mm diameter van de schotel helpt ook niet.
Maar normaal gesproken breekt de uitlaatklep, dit is vreemd.
 
Voor de 400 euro die je voor dat blok betaald hebt gaat die kop inderdaad waarschijnlijk niet lukken gewoon even rondvragen; maar voor de rest zie ik niets wat een revisiebedrijf niet kan verhelpen; zeker niet wegdoen; gewoon op het gemak reviseren en uiteindelijk terughangen; dat cali-blok raak je dan ook wel weer kwijt.
 
Precies, dat is mijn plan. Als het ding eenmaal rijdt ga ik de kop schoonmaken en een lasser zoeken. Dan koop ik kleppen en geleiders voor beide kanten. En als laatste stap de zittingen laten vervangen. Een andere Sport zuiger heb ik al. Die kan ik dan op mijn gemak op gewicht maken met de rechter.
Maar daar kan ik dan weer op mijn gemak twee jaar voor uittrekken.
 
Juist die kleinere kleppen is waar die 40 mm niet lekker mee willen werken maar goed proberen kan geen kwaad .
Daar leer je weer van .
Lassen tja kan ik dat wel ????????? ben net vier weken bezig met aluminium inelkaartesmelten en ik weet niet welk toevoeg draad je hie voor moet gebruiken .
Schoonmaken zal de grotste uitdaging worden dat aluminium zit vol met roet en olie en dat blijft in je smelt bad komen .
Zou eerst een tijdje moeten oefenen op oud spul om dit onder de knie te krijgen .
Maar weet zeker dat er hier mensen tussen zitten die het regelmatig doen en wie weet het kleusje voor je willen doen .
Ik zelf ben bang dat ik deze lastig vervangbare koppen naar hun eeuwige Italiaanse bergweggentjes hemel helpt
 
Ik hou je lasperikelen in de gaten.
Reinigen is inderdaad het grote issue bij die kop. Eerst hogedruk, dan in de vaatwasser en daarna de moeten uitfrezen. Met lassen moet je dan ook de hele kop nog eens heetstoken anders vloeit je warmte meteen weer weg.
Maar volgens mij zijn jouw laskwaliteiten nu al voldoende. Het is geen constructie, het hoeft alleen vol te vloeien.
 
Ik hou je lasperikelen in de gaten.
Reinigen is inderdaad het grote issue bij die kop. Eerst hogedruk, dan in de vaatwasser en daarna de moeten uitfrezen. Met lassen moet je dan ook de hele kop nog eens heetstoken anders vloeit je warmte meteen weer weg.
Maar volgens mij zijn jouw laskwaliteiten nu al voldoende. Het is geen constructie, het hoeft alleen vol te vloeien.
Als je hem toch in de vaatwasser steekt doe er dan een vaatwasmachinereiniger bij , vet is gegarandeerd weg
Grtz Fox
 
Ik hou je lasperikelen in de gaten.
Reinigen is inderdaad het grote issue bij die kop. Eerst hogedruk, dan in de vaatwassermet de hand en buiten en daarna de moeten uitfrezen. Met lassen moet je dan ook de hele kop nog eens heetstoken anders vloeit je warmte meteen weer weg.
Maar volgens mij zijn jouw laskwaliteiten nu al voldoende. Het is geen constructie, het hoeft alleen vol te vloeien.
B|
 
Ik hou je lasperikelen in de gaten.
Reinigen is inderdaad het grote issue bij die kop. Eerst hogedruk, dan in de vaatwasser en daarna de moeten uitfrezen. Met lassen moet je dan ook de hele kop nog eens heetstoken anders vloeit je warmte meteen weer weg.
Maar volgens mij zijn jouw laskwaliteiten nu al voldoende. Het is geen constructie, het hoeft alleen vol te vloeien.
Zet het ook even in het lastopic.
Vollassen uitslijpen en dat een paar keer tot de verontreinigingen weg zijn. Ik zou het ook nog niet zelf aandurven, eerst een paar afval koppen om de techniek te oefenen.
 
Wat betreft de PHM 40 Dell'Orto's in combinatie met de Californian-koppen zou ik persoonlijk de sproeierbezetting aanpassen. Neem in dat geval de sproeierbezetting van de R90S als uitgangspunt: hoofdsproeier 150, naaldsproeier AB260, naald in onderste groef van boven.
 
Ik heb vandaag de koppeling en het distributiedeksel over gebouwd. Behalve dat alles muurvast zat prima te doen. Toen kon ik ook even de spruitstukken van binnen betasten. aan de buitenzijde is de overgang keurig glad. Maar aan de binnenbocht zit vanuit de fabriek al een overgang van een millimeter.

De bezetting van de carburateur gaat wel een puzzel worden. Ik heb een niet standaard uitlaatsysteem en ovale K&N filters op de carburateurs. Eerst de mechanische en elektrische dingen maar. Ik zal inderdaad vergelijkbare motoren zoeken. Er zijn ook mensen die Dellorto's op een R100 gezet hebben. En de latere R100's hebben kleine klepjes.
 
Hoi.

Ik heb hier een 850 Le Mans met 32mm Bing CV carb's. (van een ouwe BMW)
Domweg de specs opgezocht van vergelijkbare BMW's, R90/6, R100/7 en dan de sproeiers van die dingen gemonteerd.
Liep van meet af aan al goed, rondje dynobank gaf aan dat ik er niks naast zat, alleen andere maat naaldsproeier.

Je castreert wel zo'n Guz, maar het gas is normaal te draaien.
Ding is van HM, die heeft niet zoveel kracht in de handjes, en ook geen behoefte aan die 80 pk.

Bij twijfel, maatje groter sproeier, of toch op de bank ermee.

Groeten, Paul.
 
  • Leuk
Waarderingen: OMB
Als het helemaal niet loopt koop ik een batterij Mikuni's van een GSX750. Dat zijn 38mm CV's en kosten geen drol. Maar ik heb wat rondgelezen, ik zie niet waarom die 40mm Dellorto's niet gaan werken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan