Dat was lang geleden.. We hebben een afspraak bij het RDW in Schiedam op 10 juni
Filmpje https://www.youtube.com/watch?v=AvgiYup8cf8
Al met al een goede eerste testrit. Hij trekt lekker hard op, ongeveer 60 gehaald. Ondanks het extra tandje op het voortandwiel, trekt hij dus nog heel goed. Benieuwd hoe het rijd rond 90. Het carterdeksel heeft minimale olielekkage. (beetje zweten) Problemen met de carburateur op het einde, maar dat is geen groot probleem. (lees de rest van het verslag voor duiding).
2 foto's die we vonden op de FB pagina van VVM racing.
Voorontsteking voor het laatste maal controleren. (3,0mm voor BDP)
De knipperlicht schakelaar kon 360 graden draaien, omdat er een deeltje weg gesleten was. Door het draaiende deel dieper in het vaste deel te plaatsen, kon deze weer 'stoppen'. Dit hebben we gedaan door een dun ringetje onder de circlip te plaatsen.
tadaaa
De zijstandaard zit normaal vast met een asje en twee clipjes. De onze was stuk, dus we hebben uit een stukje staf een nieuw asje gemaakt met 2 schroefdraden.
Het pookje beschadigd veel te snel zo, dus met 2 krimpkousjes wat bescherming gegeven.
De koppeling is ook afgesteld
supersimpel klusje. Gewoon de linker kunststofschroef uit het carterdeksel draaien; daar achter zitten 2 platkop boutjes. De kleinste draai je los en dan kan je grote aandraaien. Niet te vast, het fijne afstellen doe je met de stelmoer bij de koppelingshendel. Daarna zet je de kleine weer vast, deze zorgt dat de grote niet kan draaien.. thats it.
Deze oude trekschakelaar hebben we gevonden in de gereedschapskist van mijn Opa, we gaan deze gebruiken als extra start onderbreker. We verbergen hem ergens uit het zicht.
De bekabeling van het achterlicht. We hebben uit een stukje plaatstaal klemmetjes gemaakt om de kabel tegen de binnenkant vast te houden. Ik vind het overigens vreemd dat het bekabelingsschema niet aangeeft of het achterlicht geaard moet worden. Er gaan nu 2 'plussen' heen, 1 voor remlicht, 1 voor achterlicht...
Achterspatbord erop. Volgorde van monteren was even moeilijk omdat er veel onderdelen op de linkerbout bij de achterschokbreker zitten. Daarnaast moet de luchtfilter enigzins spanningsvrij blijven, anders scheurt hij weer.
Ook hebben we alle slechte kabels vervangen. Verder vervangen we alle schuifstekkers voor A-kwaliteit waterdichte versies.
Lampjes, 12v 10watt. Orgineel 18watt, maar de electronische onsteking heeft een andere knipperlichtschakelaar die 10watts lampjes vereist. Terwijl we dit typen; misschien bedoelen ze 10 watt voor elk lampje, er vanuit gaande dat je 4 knippers totaal hebt. In ons geval zijn er totaal 2, dus dan 20watt per kant?? Als ze doorbranden merken we het wel..
Achterrekje:
Vervolg op de tandwieltroubles. Het nieuwe tandwiel van Patrick is gemonteerd. Om zeker te weten dat deze 100 procent in het midden van de as zit, hebben we hem gecentreerd met een voelermaat. (rondom 0,16mm) Waarschijnlijk verwaarloosbaar, maar toch.
Het bovenste boutje van de kettingbeschermer stak iets te ver uit, waardoor deze de ketting raakte.
Hij heeft niet veel te houden, dus even het kopje gehalveerd. Nu de ketting goed uitgelijnd is, had hij waarschijnlijk sowieso niks geraakt.
We hadden nog een extra schakel besteld om de ketting te verlengen, de bleek langer dan de originele sluitschakel. Omdat we toch al niet tevreden waren met de kwaliteit van de KMC ketting, hebben we bij Jos Smit in Haarlem een nieuwe DID ketting gehaald. Deze is geheel zwaarder uitgevoerd. De ketting loopt nu netjes gelijkmatig rond, overal dezelfde speling.
Tijdens het testritje leek het alsof de gaskabel het begaf en de gasschuif bovenin de carburateur bleef hangen. Gelukkig snel uitgekregen door mezelf te electrocuteren. Dus de carburateur er even af gehaald voor nader onderzoek. De gasschuif zat inderdaad vast, maar dit kwam omdat de gasnaald schuin zat. Vervolgens verder uit elkaar gehaald en het blijkt dat er een klein busje mist tussen de mengbuis en de sproeier. Deze zijn we nooit eerder tegen gekomen omdat hij er niet in zat. De gasnaald heeft geen 'geleiding' en haakt in hoge stand op een randje.
Ook dit onderdeeltje beweegt, uit:
In:
Tussen de 2 bronzen deeltjes hoort nog een 3e busje. Ondertussen al een mailtje naar Kobbenette gestuurd.
Bildtafel 8, nummer 22.
That is all for today