Het Big-Ass Bandit Topic | Deel 37!

Stel je legt een steen van 1kg op een veer (1kg preload) en je trapt de steen er van af.
Je doet nu hetzelfde met een steen van 10kg (10kg preload). Is in het 2e geval de energie die hier vrij komt niet veel groter?
In je voorvork wordt de veer niet ingedrukt maar gaat je motor omhoog, maar volgens mij maakt dat niet veel uit? Er staat nog steeds meer preload op de veer.
Hij heeft het namelijk specifiek over "stored tension".
Dat is dus een denkfout, want in jouw voorbeeld zakt de veer inderdaad verder in omdat je er meer gewicht op plaatst. Pre-load verhoogt de hoeveelheid gewicht op de veer niet, enkel het punt waarop hij afsteunt waardoor de poot verder uitgeveerd staat - de veer zelf is altijd dezelfde lengte met dezelfde hoeveelheid gewicht erop.
 
Klopt, alleen veert de veer bij 10kg veel verder in en kan je demper die energie over een veel langere weg absorberen. Daarnaast is een veer is meestal linear, een demper niet (die dempt anders naarmate de snelheid veranderd), dat maakt het geheel juist zo complex.
Wat bedoel je precies "alleen veert de veer bij 10kg veel verder in"?
Buiten de voorvork is dat zo ja, maar in de voorvork blijft je veer even lang. Als je van 0 naar max preload gaat, gaat je motor omhoog maar de veer blijft even lang. Althans, als je niet over het punt gaat dat de motor niet hoger/lager gaat.

Dat is dus een denkfout, want in jouw voorbeeld zakt de veer inderdaad verder in omdat je er meer gewicht op plaatst. Pre-load verhoogt de hoeveelheid gewicht op de veer niet, enkel het punt waarop hij afsteunt waardoor de poot verder uitgeveerd staat - de veer zelf is altijd dezelfde lengte met dezelfde hoeveelheid gewicht erop.
Ja, dat zeg ik dus :+. Alleen vraag ik me af of er alsnog niet meer energie in de veer zit door de preload. De veer is dan wel even lang maar de motor is niet voor niks een stuk hoger. Hmzz...

edit: hm...ja, hij is gewoon hoger omdat de preload-adjuster fysiek de veer omlaag drukt.. Dus dan weet ik ook niet wat meneer precies bedoelt 🤔
 
Laatst bewerkt:
Mijn ervaring:
Kijk en luister goed naar de adviezen van Dave Moss, trommel een kameraad op die een rolmaat weet te hanteren, ga met je complete tenue (helm, pak, handschoenen. etc) op de motorfiets zitten en ga meten (alles opschrijven!) en afstellen.. (soms niet zo gemakkelijk.. bijvoorbeeld met mijn originele bandit voorvork moest ik bussen in de vork plaatsen voor de juiste preload want dat is origineel niet afstelbaar) maar dat is dan weer zeer zeker de moeite waard!!
De tips van Dave Moss geven je een hele goede basis.. verder moet je zelf nog wat finetunen.
Iedereen heeft zijn eigen rijstijl en voorkeuren..
Met een goede setup herken je je eigen fiets niet meer, dat scheelt alles!
Veiligheid, (banden) slijtage, rijplezier, etc..
Goede zitpositie is ook erg belangrijk, daar heeft hij ook goede tips over.. Succes!!
 
Wat bedoel je precies "alleen veert de veer bij 10kg veel verder in"?
Buiten de voorvork is dat zo ja, maar in de voorvork blijft je veer even lang. Als je van 0 naar max preload gaat, gaat je motor omhoog maar de veer blijft even lang. Althans, als je niet over het punt gaat dat de motor niet hoger/lager gaat.
De veer veert wel verder in, ik wist niet dat je doelde op de hele poot. Er zit alleen wel net zoveel energie in een kortere slag, statisch gebeurt er dan niks, maar tijdens het rijden krijg je wel een hele andere werking natuurlijk, vooral dus omdat hij simpelweg minder veerweg over heeft om uitgaand te dempen (bij een kuil in de weg).
 
De veer veert wel verder in, ik wist niet dat je doelde op de hele poot. Er zit alleen wel net zoveel energie in een kortere slag, statisch gebeurt er dan niks, maar tijdens het rijden krijg je wel een hele andere werking natuurlijk, vooral dus omdat hij simpelweg minder veerweg over heeft om uitgaand te dempen (bij een kuil in de weg).
De veer wordt alleen korter (of méér ingeveerd) als de vork al de maximale lengte heeft. Bijv. als je je preload zo hoog draait dat je motor niet hoger kan, maar je de preload nog wel verder kan opschroeven. Of bijv. als vering uit de motor is. Zie:

1615823423524.png


Stukje eronder met het plaatje maakt het duidelijker:

1615823753501.png

Zoals je ziet is de veer evenlang. Zie nog niet waarom de rechter situatie minder "wobble" zou hebben dan de middelste. Behalve als je dus tegen het eind aan komt, maar dat lijkt me stug.
 
Ja dat snap ik allemaal wel, maar het gaat om die 25mm en 50mm in je onderste plaatje, bij een kuil in de weg kun je maar 25mm uitveren ipv 50mm en daarmee heb je de kans dat je de eindaanslag raakt (POOT volledig uitgeveerd) en dat gaat ten koste van je wegcontact/controle want dan kan de veerpoot/shock zijn werk niet meer doen. je bouwt dan weer energie op omdat je 'vliegt' en die klap je vervolgens weer in de veerpoot/shock en dat kan de wobble verergeren.

Beeld je maar eens in dat je de preload zo hoog zet dat je nog maar ~0mm over hebt... Dat rijdt echt niet lekker gecontroleerd ;)
 
Ja dat snap ik allemaal wel, maar het gaat om die 25mm en 50mm in je onderste plaatje, bij een kuil in de weg kun je maar 25mm uitveren ipv 50mm en daarmee heb je de kans dat je de eindaanslag raakt (POOT volledig uitgeveerd) en dat gaat ten koste van je wegcontact/controle want dan kan de veerpoot/shock zijn werk niet meer doen. je bouwt dan weer energie op omdat je 'vliegt' en die klap je vervolgens weer in de veerpoot/shock en dat kan de wobble verergeren.

Beeld je maar eens in dat je de preload zo hoog zet dat je nog maar ~0mm over hebt... Dat rijdt echt niet lekker gecontroleerd ;)
Mee eens! Daarom zei ik ook "Behalve als je dus tegen het eind aan komt, maar dat lijkt me stug."
Ik snap in dat geval wel dat preload effect heeft. Ik denk alleen niet dat Dave Moss in het filmpje aan de eindaanslag komt, dus ik snap niet hoe hij van een wobbelende voorvork opeens naar een stabiele voorvork gaat door alleen de preload aan te passen.
 
Denk dat dit een klus is die aan de specialist overgelaten moet worden en wil je het 100% goed hebben dan moet het op de rijder afgestemd zijn. Ik ga hier zelf in ieder geval niet teveel mee klooien.

Heeft iemand nog belang bij een setje rem- en koppelingshendels? Ik heb de verkeerde besteld... deze zijn voor een GSF600 bedoeld, met kabelbediende koppeling.
1615891512594.png
 
Poe. Na 3u zwoegen zit de undertray of hell er eindelijk in. Tevreden met het resultaat, maar als ik van te voren had geweten hoeveel je er nog aan moet verzagen ed had ik het denk ik niet gedaan.
 

Bijlagen

  • E4567720-0C79-49CD-8D8D-3EEB770EE2D6.jpeg
    E4567720-0C79-49CD-8D8D-3EEB770EE2D6.jpeg
    263,2 KB · Weergaven: 19
  • 03BD8CF3-33F4-46FC-92CE-DB744C989059.png
    03BD8CF3-33F4-46FC-92CE-DB744C989059.png
    210,9 KB · Weergaven: 24
Alleen nog even die bagagehaakjes er af als je hem toch strak aan het maken bent :p
Ik heb het overwogen, maar ik wil graag de mogelijkheid behouden om ‘m ooit weer helemaal origineel te maken. Naar mijn idee gaan de originele Bandits over een paar jaar flink wat waard zijn. 😀 Nu hoef ik daarvoor alleen een nieuwe undertray op de kop te tikken voor 40 piek. Ipv ook nog een frame. ;)

Voor aankomende winter heb ik als doel om ‘m volledig opnieuw te laten spuiten in originele kleuren. Ik twijfel alleen nog tussen Amber Brown en Racing Green. Keuzes..
 
Meer geld waard nog wel, en over een paar jaar al... Ik help het je hopen, maar het zijn geen klassieke italianen met kleine productieaantallen ofzo he ;)
 
Beste bandit rijders! Ik heb een probleem met mijn digitale kilometerteller.. het schommelt waardoor ik niet weet hoe hard ik rij....
 
Nou ja het kan nog steeds de kabel zijn, alleen is het dan niet een ontrafelende staalkabel maar een draadbreuk :P

Gebeurt bij de Adventures ook eens in de zoveel tijd, die kabel beweegt door de inrichting met een veerweg van 3 meter continu heen en weer en dat gaat gewoon maar een bepaalde tijd goed. Ben al lang blij dat de remleidingen er wel tegen kunnen :+
 
Nou ja het kan nog steeds de kabel zijn, alleen is het dan niet een ontrafelende staalkabel maar een draadbreuk :P

Gebeurt bij de Adventures ook eens in de zoveel tijd, die kabel beweegt door de inrichting met een veerweg van 3 meter continu heen en weer en dat gaat gewoon maar een bepaalde tijd goed. Ben al lang blij dat de remleidingen er wel tegen kunnen :+
Ik denk dat ik het gewoon even afwacht. Wellicht is het doordat de motor 2 dagen buiten heeft gestaan dan😂.
 
Je kunt het kabeltje op continuiteit testen, multimeter eraan (piepstand handigste) en een beetje aan de motor en kabels rossen om te kijken of hij blijft piepen.

Je kunt ook nog de sensor eens schoonmaken.
 
Guys, vandaag een lange rit op de Bandit gemaakt. Alles liep goed, maar ik merkte wel dat de toeren niet superstabiel waren. Bij nadere inspectie blijkt dat 1 bougie wat sporen van olie vertoond. Wat zou dat kunnen zijn?
 

Bijlagen

  • 10072238-BC11-4C01-BAA0-AA77C63D025B.jpeg
    10072238-BC11-4C01-BAA0-AA77C63D025B.jpeg
    110,2 KB · Weergaven: 11
Terug
Bovenaan Onderaan