Het Big-Ass Bandit Topic | Deel 37!

Betreft overigens alleen het onderste gedeelte. Hij is verder wel ‘schoon’.
 

Bijlagen

  • 81E243B6-A6D0-4F51-802E-A496426CBE46.jpeg
    81E243B6-A6D0-4F51-802E-A496426CBE46.jpeg
    90,1 KB · Weergaven: 11
Nou olie hoop ik niet echt, maar die heeft wel rijk gelopen ja. Kleur van de bougie an sich zegt niet zo heel veel alleen, maar je kunt eens kijken hoe de carburateurs eraan toe zijn.
 
De carburateurs zijn recent schoongemaakt en synchroniseert. Idle schroeven ook goed ingesteld. Ik was heel lang onder de indruk dat die cilinder te rijk liep, dus ik heb er al een poosje mee lopen klooien. Maar ik heb er nu goed naar gekeken en aan geroken, ik denk echt dat het olie is en niet benzine..

Valve stem seal kaput? Of ben ik nu aan het doemdenken?
 
Verbruikt hij meetbaar olie? Kan een klepseal of een schraapveer zijn, althans, dat is het meest logisch.
Pas wel op met aannames dat het olie is en niet gewoon rijk lopen, ik denk dat een ietsie olieverbruik haast niet merkbaar zal zijn met rijden hoor..
 
Verbruikt hij meetbaar olie? Kan een klepseal of een schraapveer zijn, althans, dat is het meest logisch.
Pas wel op met aannames dat het olie is en niet gewoon rijk lopen, ik denk dat een ietsie olieverbruik haast niet merkbaar zal zijn met rijden hoor..
Hij gebruikt wel iets olie, maar niet ongewoon veel. Er komen ook geen blauwe walmen uit de uitlaat oid.

Valve stem seal, klepseal, schraapveer.. Het gaat denk ik zowieso een kwestie worden van blok eruit halen en inspecteren.. Gelukkig was ik zowieso van plan om ‘m tot een kaal frame te strippen komende winter om ‘m te laten poedercoaten en spuiten.

Ik hoop alleen wel dat ik er deze zomer nog gewoon op door kan tuffen. Ik heb nog twee circuitdagen staan en tot die tijd geen ruimte voor een blok revisie.. 🥲
 
Hij ziet er niet zo oud uit, klopt dat? Pas vervangen?

Edit na alle andere tussentijdse commentaren te hebben gelezen: Ik zou er niet zo bang voor zijn. Zoals je aangeeft rookt hij niet erg en verbruikt hij geen extreem veel olie zal er niets kapot lopen gok ik. Lekker komende zomer toeren en komende winter lekker uit elkaar.
 
Kapot gaat hij er zeker niet van en ik ben het eens met Unruled, te rijk is nog steeds een mogelijkheid. (juist als het net schoongemaakt is kan het zomaar zijn dat hij niet goed in elkaar gezet is)
 
Thanks guys, goede opmerkingen.

Ik ben er vrijwel zeker van dat de carbs niet het issue zijn. Recent schoongemaakt en alles wat er niet ok uitzag vervangen met originele nieuwe onderdelen. Ik merkte toen na een paar weken dat de betreffende bougie als enige zwart bleef, voor het gemak aangenomen dat ‘ie te rijk liep, en toen nog een keer de carbs schoongemaakt. En de bougies nogmaals vervangen om het verschil goed te kunnen zien.

Nu heb ik die dus gechecked en wederom dezelfde cilinder een zwarte bougie. En nu valt me voor het eerst op dat ‘ie zwart wordt van olie. Niet van benzine.

Als ‘ie op temperatuur is loopt de motor wel fantastisch. Dus ik rij er deze zomer lekker op door en ga dan in de winter eens kijken naar een revisie van het blok. Ben benieuwd.
 
Ik denk toch niet dat het echt olie is, te rijk (benzine) kan er zeker ook zo uitzien en als je zelf aan de carbs hebt lopen sleutelen is het gewoon de grootste verdachte. Maar goed, haal dat ding zo ver uit elkaar als je wil verder hoor :P
 
Je zou evt. nog even kunnen kijken naar de vlotterhoogte. Ik weet niet of je die hebt gesteld. Anders gewoon gas met dat ding 8-)
 
Een slechte bougie kabel of slechte bougie kop, connectie dus soms wel/geen goede verbranding kan ook een oorzaak zijn van vervuiling van de bougie.. maar dat merk je dan ook weer tijdens het rijden zou je zeggen..
 
Zeker! Bougiekabel, bobine en bougiedop heb ik voor die cilinder ook allemaal vervangen om het issue te proberen te fixen. Afstand van de electrode ook gechecked en ook bougies tussen cilinders verwisseld. Cilinder 1 blijft altijd als enige zwart worden. Ik denk echt gewoon dat in het blok een seal kaput is.. :(
 
Ok, t is ook niet t eind vd wereld.. zoals je aangeeft komt er geen blauwe walm uit en verbruikt hij geen overmatig olie, geen vreemde dingen etc.. dus deze zomer zou ik er ook zoals hier al eerder gezegd lekker op door blijven tuffen.. In de wintermaanden eens naar gaan kijken... Gewoon in de tussentijd alles goed in de gaten houden maar als motorliefhebber doe je dat sowieso.. 😊
 
Guys, vandaag een lange rit op de Bandit gemaakt. Alles liep goed, maar ik merkte wel dat de toeren niet superstabiel waren. Bij nadere inspectie blijkt dat 1 bougie wat sporen van olie vertoond. Wat zou dat kunnen zijn?
Ik vraag me nog wel af wat je bedoeld met 'dat de toeren niet superstabiel waren'. Want als hij niet blauw rookt geloof ik niet dat er genoeg olie verbrand word om je mensgel van zo slag te brengen. En heb je de ontstekingsdelen aangepakt omdat hij niet lekker liep of alleen vanwege de kleur van de bougie?
 
Ik vraag me nog wel af wat je bedoeld met 'dat de toeren niet superstabiel waren'. Want als hij niet blauw rookt geloof ik niet dat er genoeg olie verbrand word om je mensgel van zo slag te brengen. En heb je de ontstekingsdelen aangepakt omdat hij niet lekker liep of alleen vanwege de kleur van de bougie?
Daarmee bedoel ik dat de toerenteller over de afstand van circa 100rpm een beetje aan het wapperen was. Ik denk alsnog dat de olie in cilinder 1 ervoor zorgt dat die niet optimaal meeloopt en je dat in de toeren enigszins ziet.

De ontstekingsremmende heb ik alleen aangepakt vanwege de kleur van de bougie, maar daarmee ook omdat ‘ie niet optimaal loopt. Hij loopt niet optimaal, omdat cilinder 1 geen top mengsel heeft.
 
Heb je overigens al compressie gemeten? Ik zag het nergens staan in je andere posts.. Ik lees dan alles liever ff graag voordat je 20 x dezelfde vragen krijgt..
 
Daarmee bedoel ik dat de toerenteller over de afstand van circa 100rpm een beetje aan het wapperen was. Ik denk alsnog dat de olie in cilinder 1 ervoor zorgt dat die niet optimaal meeloopt en je dat in de toeren enigszins ziet.

De ontstekingsremmende heb ik alleen aangepakt vanwege de kleur van de bougie, maar daarmee ook omdat ‘ie niet optimaal loopt. Hij loopt niet optimaal, omdat cilinder 1 geen top mengsel heeft.

Ik vind dit meer klinken als slechte synchronisatie, olie fikt prima en tenzij je in de blauwe walmen zit verstoort het de verbranding niet.
 
Compressie heb ik nog niet gemeten. Zou daaruit ook de kwaliteit van de seals moeten blijken? (Klinkt logisch).

Synchronisatie is, ook in poging het issue te fixen, met veel zorg aangepakt dus ik verwacht niet dat daar iets mis mee is.

Maar na 21 jaar en 65.000km is het toch ook niet zo onaannemelijk dat er een klepseal oid brak is? Punt blijft dat er olie op de bougie lijkt te zitten en niet benzine. Het voelt als olie, ziet eruit als olie en ruikt naar olie.
 
En hoe moet dat uit de inlaatbuis (uitlaat gebeurt al helemaal niet, daar waait alles weg) op je bougie vallen dan? Hooguit kan het in je cilinder zakken, waar het gewoon meeverbrandt en hooguit als roet verder door het leven gaat en op de bougie slaat (bestaat in essentie uit hetzelfde spul als benzine). Als een cilinder rijk loopt krijg je enerzijds roet, en anderzijds benzine. De combinatie van die twee komt ook wat olieachtig over, dus zo gek is dat niet.

Met 65.000km is het niet onmogelijk dat je wat olie gaat verbruiken, maar dat één seal compleet naar God gaat is wel bijzonder. Ik zeg niet onmogelijk, ik zeg onwaarschijnlijk. Maar goed, als de carbs volgens jou echt 100% zijn kun je daarnaar gaan kijken. De compressie zegt niets over de seals, wel over de zuigerveren of de klepzittingen (welke van de twee kun je met een compressietest niet uitsluiten, dan moet je leak-down doen). Niet de olieschraapring, echter. Als cilinder 1 zwaar afwijkende compressie heeft (wat jouw symptomen best zou kunnen verklaren) kun je verder gaan zoeken.
 
Laatst bewerkt:
Compressie verlies krijg je nagenoeg bijna niet van slechte klepseals, dat kan wel als er een klepgeleider erg slecht is. Wanneer je zuigerveren slecht zijn dan krijg je sowieso compressieverlies, dan krijg je overigens ook overdruk in je carter.. en mogelijk olie in de cilinder.. Toch zou ik eerder aan de carburatie denken aan de hand van wat je vermeld. Echter als je zeker weet dat het olie is dan zal hij eendaags uit elkaar moeten wil je dat fixen... Maar de zomer door tuffen kan zeker geen kwaad hoor..
 
Terug
Bovenaan Onderaan