Het Big-Ass Bandit Topic | Deel 37!

Vandaag begonnen met de ombouw van 1200S naar 1200N. Moet zeggen dat het resultaat niet tegen valt. Kabels heb ik netjes onder de tank weg gewerkt koplamp aansluiting moest ik wat verlengen. Nog wat kleine puntjes op de I en knipperlichten naar m'n zin scoren en dan kan het er weer even tegen aan.
 

Bijlagen

  • 1000008726-01.jpeg
    1000008726-01.jpeg
    365,9 KB · Weergaven: 6
Hoop kabels kan je ook kwijt in de koplamp.
Inderdaad goed te doen verder.
Steuntjes die aan het frame zitten en nu boven het blok zweven kun je er nog afschroeven!
 
Hoi,
Na een hele lange tijd afwezig te zijn geweest, is het toch weer goed dat ik deze Bandit site gevonden heb😉. Ben nog steeds in bezit van mijn Bandit Gsf600s. Tja helaas nog met kuip maar dat wil ik verandering in brengen. Het bloed begint weer te koken na 2 jaar afwezigheid.
Ben geveld door long covid en na ziekenhuis bezoek heb ik behoorlijk wat eraan overgehouden. Qua werk ben ik 100 % afgekeurd. En ja na 2 jaar revalidatie, ben ik weer aan het opkrabbelen.
De motor heeft al die tijd gestaan, dat heeft hem niet goed gedaan. Hij is momenteel bij een monteur die hem helemaal nakijkt. Er zijn wat problemen en onderdelen zijn niet te krijgen 😞. De toekomst zal het leren.
 

Bijlagen

  • IMG_20200508_092828.jpg
    IMG_20200508_092828.jpg
    367,9 KB · Weergaven: 2
Laatst bewerkt:
Jongens,

Na het verwijderen van de carburateurs tot mijn verbazing was cilinder 1 helemaal gevuld met benzine.. ik ga er vanuit dat dit niet goed is? Kan het membraam niet goed werken?
 
Hoi Clank,

Bedankt voor je reactie..
Het beste was een complete carburateur set of bank zoals dat heet. Meerdere onderdelen zijn stuk of lekken. Het eenvoudigste is een complete carborateurbank 🤷🏻‍♂️, dat wordt zoeken. De motor zelf heeft amper 38.000 gelopen, dus wel de moeite waard om dat onderdeel te zoeken.
 
Revisiesetje inclusief alle o ringen kost je een paar tientjes.
Gooi er een paar uurtjes werk tegenaan en je bent klaar.

Twedehands spul wat langer ligt dan een paar maanden moet je ook reviseren, de rubbers zijn dan (mogelijk) helemaal uitgedroogd.
 
ik zou een andere monteur zoeken. carbs zijn doorgaans goed te reviseren
Mijn idee, huidige generatie momteurs kunnen alleen nog maar vervangen en niet meer reviseren.
Ik vraag mij ook af of zo’n monteur überhaupt losse carbs per cilinder af kan stellen.
Nadeel is wel de huidige kosten per uur bij laten reviseren en dan nog de vraag of het goed gaat…kuch kuch…ontsteking 180gr verkeerd om gemonteerd in een gereviseerd luchtgekoeld keverblok…kuch kuch…en maar afvragen waarom die niet wilde starten….na alles nagelopen te hebben bleek het bdp van cilinder 1 op het onstekingspunt van cilinder 3 te zitten in de verdelerkap….|(

Hoi Clank,

Bedankt voor je reactie..
Het beste was een complete carburateur set of bank zoals dat heet. Meerdere onderdelen zijn stuk of lekken. Het eenvoudigste is een complete carborateurbank 🤷🏻‍♂️, dat wordt zoeken. De motor zelf heeft amper 38.000 gelopen, dus wel de moeite waard om dat onderdeel te zoeken.

Zie antwoord van blub blub, revisiesetje hoeft niet veel te kosten en ook nodig bij 2e hands carbs.
Zelf uit elkaar halen, de boel vervangen en inregelen naar basisafsteling volgens werkplaatshandboek.
Na monteren kan de monteur zijn gang gaan voor fijnafstelling.
Vervang ook gelijk de rubbers tussen carb en cilinderkop, de boel ligt toch los en is vaak hard geworden, zonde als je paar maanden later alles weer los halen halen als er een scheurtje inkomt.
 
_Shockwave_ & Snorro. Ik geef jullie groot gelijk, als het een prutser was. Hij kijkt naar de kosten van reparatie ten opzichte van de waarde die de motor heeft. Voor de garagehouder is dat een gulden regel. Voor mijzelf is dat een ander verhaal. Voor mijzelf mag het wel iets meer kosten (natuurlijk is er voor mij ook een maximum, dat begrijp je), hij heeft de nodige reparaties al gedaan. Die door het lange staan zijn veroorzaakt, natuurlijk speelt de E10 ook een grote rol hierin, het is duur leergeld.
Maar even terugkomen op de carbs. Er zijn een aantal oorzaken die natuurlijk gerepareerd kunnen worden (de lekkende buisjes waar de benzine doorheen gaat. Een carb die die echt gesteld kan worden, een ander valt regelmatig uit.
Het kan allemaal gemaakt worden, kost ook tijd en tijd kost uurloon. Ik kan het helaas niet zelf, dus ben in deze afhankelijk van anderen. Daarom zijn advies was om een complete carbs bank te zoeken en deze eventueel te reviseren. Dat zou goedkoper zijn dan deze compleet uit elkaar te halen, onderdelen te vervangen. Natuurlijk speelt dan ook de vraag of erna alles wel goed loopt.
Dus qua efficiency zou lk zeggen, ik geef hem gelijk. Als ik het zelf kon bespaarde ik mij toch de nodige uurloon.
Het verhaal is nu compleet, de blog hier kon alleen de korte versie, van ik zoek een complete bank, dit roept vragen op. Natuurlijk wisten jullie ook niet het hele verhaal, wat niet goed is natuurlijk, want jullie advies neem ik mee in mijn vervolggesprek met deze monteur.
Dit even naar aanleiding van jullie reacties, waarvoor ik dankbaar ben. Goede tips zijn altijd welkom.

Qua monteur heb ik geen slechte uitgekozen. Meerdere klanten hebben mij deze geadviseerd, dus ga ik er ook van uit dat ie zijn geld waarmaakt. Tot nu toe wel. Ik heb minder betaald dan de oorspronkelijke offerte omdat hij juist deze problemen is tegen gekomen.
Ik mag de motor gratis laten staan, zodat we op zoek kunnen gaan naar de juiste carburateur blok (of bank). Hij helpt mij bij het beoordelen van de aangeboden carbs. Dus het kan alle kanten op. Als ik niets vind overweeg ik toch het aanbod wat hier gedaan is.
Toch goed dat ik weer terug ben.

Een ding is zeker ik wil weer rijden op die motor komend voorjaar. En ja ombouwen moet ook eens gebeuren. Maar dat kan nog altijd. Eerst de motor zelf in orde.

Zo dat was even mijn pleidooi 🤣.
 
_Shockwave_ & Snorro. Ik geef jullie groot gelijk, als het een prutser was. Hij kijkt naar de kosten van reparatie ten opzichte van de waarde die de motor heeft. Voor de garagehouder is dat een gulden regel. Voor mijzelf is dat een ander verhaal. Voor mijzelf mag het wel iets meer kosten (natuurlijk is er voor mij ook een maximum, dat begrijp je), hij heeft de nodige reparaties al gedaan. Die door het lange staan zijn veroorzaakt, natuurlijk speelt de E10 ook een grote rol hierin, het is duur leergeld.
Maar even terugkomen op de carbs. Er zijn een aantal oorzaken die natuurlijk gerepareerd kunnen worden (de lekkende buisjes waar de benzine doorheen gaat. Een carb die die echt gesteld kan worden, een ander valt regelmatig uit.
Het kan allemaal gemaakt worden, kost ook tijd en tijd kost uurloon. Ik kan het helaas niet zelf, dus ben in deze afhankelijk van anderen. Daarom zijn advies was om een complete carbs bank te zoeken en deze eventueel te reviseren. Dat zou goedkoper zijn dan deze compleet uit elkaar te halen, onderdelen te vervangen. Natuurlijk speelt dan ook de vraag of erna alles wel goed loopt.
Dus qua efficiency zou lk zeggen, ik geef hem gelijk. Als ik het zelf kon bespaarde ik mij toch de nodige uurloon.
Het verhaal is nu compleet, de blog hier kon alleen de korte versie, van ik zoek een complete bank, dit roept vragen op. Natuurlijk wisten jullie ook niet het hele verhaal, wat niet goed is natuurlijk, want jullie advies neem ik mee in mijn vervolggesprek met deze monteur.
Dit even naar aanleiding van jullie reacties, waarvoor ik dankbaar ben. Goede tips zijn altijd welkom.

Qua monteur heb ik geen slechte uitgekozen. Meerdere klanten hebben mij deze geadviseerd, dus ga ik er ook van uit dat ie zijn geld waarmaakt. Tot nu toe wel. Ik heb minder betaald dan de oorspronkelijke offerte omdat hij juist deze problemen is tegen gekomen.
Ik mag de motor gratis laten staan, zodat we op zoek kunnen gaan naar de juiste carburateur blok (of bank). Hij helpt mij bij het beoordelen van de aangeboden carbs. Dus het kan alle kanten op. Als ik niets vind overweeg ik toch het aanbod wat hier gedaan is.
Toch goed dat ik weer terug ben.

Een ding is zeker ik wil weer rijden op die motor komend voorjaar. En ja ombouwen moet ook eens gebeuren. Maar dat kan nog altijd. Eerst de motor zelf in orde.

Zo dat was even mijn pleidooi 🤣.
Ik kan je dus aan een nieuw setje carburateurs helpen. Betaal jij de onderdelen van het reviseren, doe ik het werk.
 
Altijd top als je monteur met je meedenkt, zo hoort het ook natuurlijk!

De vraag is wat je opschiet met een gebruikt setje carb's, die zullen waarschijnlijk niet heel veel beter zijn dan die van jou?
Volgens mij doet Clank je een meer dan interessant aanbod! Je oude carbs voorzien van nieuwe rubbers, dan weet je wat je hebt :)
 
Wat is de reden dat die je oude carburateurs niet wil reviseren dan en je op zoek moet naar andere?
Versleten gasbuizen/naalden?
 
Wat is de reden dat die je oude carburateurs niet wil reviseren dan en je op zoek moet naar andere?
Versleten gasbuizen/naalden?
Advies van zijn monteur, nieuwe carburateurbank en die reviseren…dat is de reden.
Maar komt een beetje op hetzelfde neer als de oude reviseren behalve dan de kosten van andere carbs.
Ik kan mij wel voorstellen waarom de monteur dat adviseert als je het hele verhaal leest, gedoe vanwege te lang stilstand, 2 jaar of meer, en e10 in de tank en carbs welke een flinke tijd daar heeft kunnen verdampen.
Alle kleine brandstof kanaaltjes zullen dicht gegumd zitten met troep.
Dat verwijderen kost tijd en tijd is geld…zelfs ultrasoon zal een flinke tijd kosten.
Ik vond zelf al een 2 takt citta gilera carb een langdurig en hels karwei en dat was maar 1 kanaaltje van de brandstofaansluiting naar de vlotterbak…
 
Advies van zijn monteur, nieuwe carburateurbank en die reviseren…dat is de reden.
Maar komt een beetje op hetzelfde neer als de oude reviseren behalve dan de kosten van andere carbs.
Ik kan mij wel voorstellen waarom de monteur dat adviseert als je het hele verhaal leest, gedoe vanwege te lang stilstand, 2 jaar of meer, en e10 in de tank en carbs welke een flinke tijd daar heeft kunnen verdampen.
Alle kleine brandstof kanaaltjes zullen dicht gegumd zitten met troep.
Dat verwijderen kost tijd en tijd is geld…zelfs ultrasoon zal een flinke tijd kosten.
Ik vond zelf al een 2 takt citta gilera carb een langdurig en hels karwei en dat was maar 1 kanaaltje van de brandstofaansluiting naar de vlotterbak…
Ik heb een tijd terug een Bandit 600 gehad die al 12 jaar stil stond. Keertje de ultrasoon in en hij was weer helemaal schoon van binnen. 2 jaar klinkt voor mij niet als een extreme zaak.

Bandit 600 is trouwens ondertussen weer de weg op. Ding loopt als een trein.
 
Bij mijn 600 van het weekend erachter gekomen dat de tank lekt, door het staal heen.. Staat al een tijdje stil, omdat ik meestal de 1200 meeneem en de vriendin rijd er ook niet meer op. Het zijn echt miniscule gaatjes, dus denk dat het beste is om 'm goed te schoonmaken en 2k tanksealer erin te gieten. Iemand daar toevallig ervaringen mee? kwam deze site al tegen https://tankcure.nl
 
Ik heb een tijd terug een Bandit 600 gehad die al 12 jaar stil stond. Keertje de ultrasoon in en hij was weer helemaal schoon van binnen. 2 jaar klinkt voor mij niet als een extreme zaak.

Bandit 600 is trouwens ondertussen weer de weg op. Ding loopt als een trein.
2 jaar met e10 is wat anders dan brandstof van 12+ jaar geleden daar zat geen ethanol in wat funest is voor de ouderwetse rubbers, pakkingen, brandstofleidingen en aantrekkingskracht om vooral vocht op te nemen.
Maarre ik geef alleen aan waarom de ts gaat voor andere carbs niet wat ik zou doen he…sowieso tank ik al geen e10 in de motor of auto.
 
Bij mijn 600 van het weekend erachter gekomen dat de tank lekt, door het staal heen.. Staat al een tijdje stil, omdat ik meestal de 1200 meeneem en de vriendin rijd er ook niet meer op. Het zijn echt miniscule gaatjes, dus denk dat het beste is om 'm goed te schoonmaken en 2k tanksealer erin te gieten. Iemand daar toevallig ervaringen mee? kwam deze site al tegen https://tankcure.nl
Ik zou een andere tank zoeken. Tankcure is prima, maar ik gok even dat het staal van je tank nogal dun is geworden
 
Terug
Bovenaan Onderaan