Het Big-Ass Bandit Topic | Deel 37!

ja begin maar eens met de veer “uit” te draaien, de stelring bovenop of onderop zo ver mogelijk. Sommige hebben een traploze ring zoals op de foto hieronder (dat zilveren net boven de gele veer), andere een “getrapte” ring met 7 of 8 standen (onderste foto).

1614631371520.jpeg


1614631502445.jpeg
 
Die van mij heeft inderdaad een getrapte ring en lijkt halverwege te zitten. Ga dat eerst even stellen en mocht dat niet genoeg zijn dan koop ik kortere dogbones. :)

Maar dit lost het probleem met de slave cilinder niet op... heb hem weer uit elkaar gehaald en zie wat het probleem is maar moet nog ff kijken hoe ik het op kan lossen. Probleem is dat de zuiger van de koppelingscilinder verder naar buiten wil dan hij eigenlijk kan waardoor hij tegen de eindaanslag/plaatje aan komt te zitten. Al tijdens de eerste keer ontluchten merkte ik dat de koppelingshendel keihard werd. Ik heb waarschijnlijk teveel kracht gezet waardoor het dunne plaatje is gebogen waardoor hij tegen de ketting is gaan lopen.
Heb het plaatje weer een beetje recht gebogen maar kan de koppelingshendel maar voor de helft inknijpen. Het lijkt erop dat de pushrod te kort is om de koppeling te kunnen ontkoppelen of er is iets anders aan de hand... als ik de slave cilinder zonder het plaatje monteer werkt de koppeling perfect😕
Hoop dat het verhaal een beetje te volgen is en anders maak ik wel ff een ander topic aan met wat foto's erbij.
 
Bij dit soort issues helpt een foto vaak wel voor ons begrip. Dan kunnen we zien welke onderdelen hoe gemonteerd zitten en wat er dus eventueel misschien niet klopt. ;)
 
Bij dit soort issues helpt een foto vaak wel voor ons begrip. Dan kunnen we zien welke onderdelen hoe gemonteerd zitten en wat er dus eventueel misschien niet klopt. ;)
plaatjes hieronder.
Schermafbeelding 2021-03-02 110441.jpg
Schermafbeelding 2021-03-02 110433.jpg
Schermafbeelding 2021-03-02 105353.jpg

De piston komt naar buiten als je de koppeling inknijpt en duwt zo tegen de pushrod om de koppeling te ontkoppelen. Om te voorkomen dat de piston helemaal uit de cilinder gedrukt wordt, zit er een aanslagplaatje tegenaan gemonteerd (zie foto waar het plaatje gemonteerd is). Normaal gesproken zou de zuiger nooit zo ver naar buiten hoeven komen maar in mijn geval moet hij eigenlijk ver voorbij het aanslagpunt omdat de push rod anders niet ver genoeg naar buiten geduwd kan worden om de koppeling te ontkoppelen.
Oplossing kan misschien zijn om een langere push rod te monteren maar dat is wel vreemd aangezien de lengte gewoon goed is (80mm is standaard)
Langere dogbones verlagen, kortere dogbones verhogen. Dus je hebt langere nodig als je de kont en brug dichter bij elkaar wilt brengen. :)
Oh heb ik verkeerd zitten kijken.. ik dacht dat ik langer nodig zou hebben8)7
 
plaatjes hieronder.
Bekijk bijlage 1602482Bekijk bijlage 1602483Bekijk bijlage 1602484
De piston komt naar buiten als je de koppeling inknijpt en duwt zo tegen de pushrod om de koppeling te ontkoppelen. Om te voorkomen dat de piston helemaal uit de cilinder gedrukt wordt, zit er een aanslagplaatje tegenaan gemonteerd (zie foto waar het plaatje gemonteerd is). Normaal gesproken zou de zuiger nooit zo ver naar buiten hoeven komen maar in mijn geval moet hij eigenlijk ver voorbij het aanslagpunt omdat de push rod anders niet ver genoeg naar buiten geduwd kan worden om de koppeling te ontkoppelen.
Oplossing kan misschien zijn om een langere push rod te monteren maar dat is wel vreemd aangezien de lengte gewoon goed is (80mm is standaard)

Oh heb ik verkeerd zitten kijken.. ik dacht dat ik langer nodig zou hebben8)7
Dat klopt ook, je hebt langere nodig :D
 
Hmm.... Zit je slave niet te ver naar buiten dan? Want je pushrod is de juiste maat zeg je. En tenzij er in je blok iets niet goed zit, zit hij gewoon niet goed gemonteerd (en loopt daarom ook aan?)
 
Dat klopt ook, je hebt langere nodig :D
Dan heb ik weer verkeerd zitten typen, gaat lekker he😂
Hmm.... Zit je slave niet te ver naar buiten dan? Want je pushrod is de juiste maat zeg je. En tenzij er in je blok iets niet goed zit, zit hij gewoon niet goed gemonteerd (en loopt daarom ook aan?)
Ja ik heb ergens op internet kunnen vinden dat die pushrod 80mm moet zijn en dat is hij... maar aangezien er meer aan de motor gerommeld is kan het misschien zijn dat er iets in het blok niet goed zit of onderdelen gebruikt van een ander type motor? Ik heb verder geen idee hoe de rest eruit ziet en hoe het werkt... Motor rijdt prima als dat plaatje er niet op zit maar ja dan kan ik er een keer op wachten dat die piston er een keer uit valt.
 
Dan heb ik weer verkeerd zitten typen, gaat lekker he😂

Ja ik heb ergens op internet kunnen vinden dat die pushrod 80mm moet zijn en dat is hij... maar aangezien er meer aan de motor gerommeld is kan het misschien zijn dat er iets in het blok niet goed zit of onderdelen gebruikt van een ander type motor? Ik heb verder geen idee hoe de rest eruit ziet en hoe het werkt... Motor rijdt prima als dat plaatje er niet op zit maar ja dan kan ik er een keer op wachten dat die piston er een keer uit valt.
Ik snap nog niet helemaal hoe en waar hij nou aanloopt, zit er een te groot tandwiel op misschien? (dat helpt als je achterbrug onder een grote hoek staat namelijk)
 
Hij loopt tegen het kleine tandwiel maar dat komt doordat de piston van de slave cilinder te ver naar buiten drukt. Hij zou helemaal niet zo ver naar buiten moeten komen...
Schermafbeelding 2021-03-02 123448.jpg

Pijl 1 geeft aan waar de zuiger van de slave tegenaan duwt (de push rod). Er zit een aanslagplaatje op de slave die voorkomt dat de piston uit de cilinder gedrukt wordt én voorkomt dat hij zo ver naar buiten komt dat hij de ketting raakt... Op mijn motor is het nu zo dat de piston zo ver naar buiten drukt dat het plaatje verbogen is en tegen de ketting aan duwt, aangegeven dmv pijl 2. De koppelingshendel kan ik voor de helft inknijpen, voelt net zo hard als mijn remhendel. Dat komt doordat de piston tegen het aanslagplaatje zit... Haal ik dat plaatje weg, dan kan de piston verder naar buiten geduwd worden waardoor de koppeling goed ontkoppelt, echter moet dat plaatje erop blijven zitten aangezien ik anders vroeg of laat die piston er helemaal uit druk of dat de piston zelf tegen de ketting aan loopt.

In het kort:
De push rod moet te ver het blok in geduwd worden of hij is te kort, hierdoor moet de piston te ver naar buiten waardoor het aanslagplaatje is verbogen en nu de ketting raakt.

Mogelijke oplossingen:
- langere push rod monteren (vreemd, want de push rod is gewoon 80 mm zoals het hoort)
- blok open maken om te zien of er vanbinnen iets niet goed zit
 
Als je zegt dat aan deze kant alles klopt, dan is het wel eens interessant om te zien wat voor een koppeling er in zit! Vermoedelijk mis je daar dan iets aan lengte.
1614690921261.png


Wellicht zit er een andere koppeling in, een dikke pakket aan platen of bij de nummers 20/21/22 klopt er iets niet.
@Unruled heeft er wel eens een GSX-R koppeling in gezet, geen idee of je dan de lengte van de pushrod moet compenseren?
 
Bedankt @Woutert! Unruled heeft een mooie how to geschreven (op pagina 59 van dit Bandit topic) voor het upgraden van de koppeling naar die van een GSX-R en daarin lees ik:

Nu moet de laatste stalen plaat erop, maar hier zit een compleet deksel aan vast. Dat is dus een vrij belangrijk detail. Hij moet echt wel gewoon in je binnenkorf vallen met die tanden, dus even goed opletten dat hij goed zit. Op de tweede foto zie je een kogellagertje, die had ik nog liggen. Kan me voorstellen dat niet iedereen dat heeft, maar je hebt hem nodig. De reden is heel simpel, de drukstift van de GSX-R is langer dan die van de Bandit (dus als je een GSX-R drukstift gebruikt in plaats van die van de Bandit ben je er ook). Als je geen kogellagertje ertussen doet (als spacer, als het ware), duw je je slavecilinder van de koppeling uit elkaar en dat geeft extra huiswerk om weer in elkaar te knutselen. Kogellagertje erin dus, 10-11mm is ideaal.

Zou ik dit ook kunnen oplossen door het kogeltje tussen de push rod en de slave piston te stoppen? Dan ga ik even kijken of ik ergens nog een verdwaalde kogellager heb liggen...
Hoop dat @Unruled nog wat kan melden hierover😇
 
Forum is er om elkaar te helpen toch *O*

Ik weet niet wat de binnendiameter is, maar dan zou ik eerder een stukje staf of desnoods een stuk draadeind op maat maken wat in de holte van de slave piston past, dan heb je iets minder puntbelasting (al zal een kogeltje ook wel goed gaan als de 'bodem' van de piston sterk genoeg is)
 
Heb een GSX-R1100 push rod besteld. Die is 92mm in plaats van 80. Hoop dat dit het probleem op gaat lossen! Als dat het geval is kan ik er wel vanuit gaan dat er een R1100 koppeling in zit?
Ben nog altijd nieuwsgierig of iemand de motor misschien kent😁
 
Heb een GSX-R1100 push rod besteld. Die is 92mm in plaats van 80. Hoop dat dit het probleem op gaat lossen! Als dat het geval is kan ik er wel vanuit gaan dat er een R1100 koppeling in zit?
Ben nog altijd nieuwsgierig of iemand de motor misschien kent😁
Aannames blijven aannames, maar de kans wordt wel groter dat het dan zo is ja. Hopen dat het werkt, en anders gewoon een keer open maken en zien wat er aan de hand is daar achter dat dekseltje.
 
Iemand connecties met Trailertrash Maro Djipen of Caloh Wagoh? Ik ben er inmiddels achter dat de motor ooit van een lid is geweest😂
 
Laatst bewerkt:
Zoals eerder al aangegeven ben ik niet helemaal tevreden met de achterkant van mijn Bandit... daarom even in photoshop iets in elkaar geknutseld.
Wat vinden jullie ervan? :) Het is een zadel van een Ducati Monster 696/1100. Er zijn al meer mensen die dit op hun Bandit hebben gedaan dus het is mogelijk 8-)
20210228_152443 (1).jpg
 
Zeker een verbetering!

Vandaag een klein ritje met een maatje gemaakt. Hij heeft een BMW F650, we hebben nog een heel stuk geruild. Rijdt niet onaardig zo'n 1 cilinder, lekker werken en beuken met dat ding.

Maar was toch ook wel weer een genot om op dat soepele naaimachinetje te zitten :Y

IMG_20210305_153919-01.jpeg
 
Zoals eerder al aangegeven ben ik niet helemaal tevreden met de achterkant van mijn Bandit... daarom even in photoshop iets in elkaar geknutseld.
Wat vinden jullie ervan? :) Het is een zadel van een Ducati Monster 696/1100. Er zijn al meer mensen die dit op hun Bandit hebben gedaan dus het is mogelijk 8-)Bekijk bijlage 1603640
Ik zou de koplamp nog iets lager doen
 
Ik zou de koplamp nog iets lager doen
Dat ga ik inderdaad nog eens doen :)

Vandaag een stukje gereden en gemerkt dat het ding echt een keer goed afgesteld moet worden. De ketting maakt een knarsend geluid, niet constant maar ritmisch alsof er een slag in een tandwiel zit of zo...
En verder een hoop gepruttel en geknal. Bougies vervangen, kleppen en carbs stellen kan geen kwaad.

Waar laten jullie dit soort dingen doen? Zijn er Suzuki specialisten die bij voorkeur geen hoofdprijzen vragen....?
 
Hallo mede Bandieten,

Heeft één van jullie toevallig nog een linker blokdekseltje rond slingeren van een '96-er 1200?
Het gaat om de starterkrans/motor deksel.


Het huidige dekseltje heeft een val op de linkerkant moeten incasseren waardoor er 1 van de boutgaten doorgescheurd is en er nu regelmatig een plas olie onder de fiets ligt.😬🙃



bandit-gsf1200-1996-2005-suzuki-capac-stator-crankcase-cover-bandit-gsf-1200-1996-2005-suzuki-...jpg
 
Bedankt @Woutert! Unruled heeft een mooie how to geschreven (op pagina 59 van dit Bandit topic) voor het upgraden van de koppeling naar die van een GSX-R en daarin lees ik:



Zou ik dit ook kunnen oplossen door het kogeltje tussen de push rod en de slave piston te stoppen? Dan ga ik even kijken of ik ergens nog een verdwaalde kogellager heb liggen...
Hoop dat @Unruled nog wat kan melden hierover😇

Ik ben een beetje laat geloof ik, maar je kunt er inderdaad donder op zeggen dat je een GSX-R koppeling erin hebt. Gemonteerd door een prutser, dat wel. Maar toch leuk :+
 
Hallo mede Bandieten,

Heeft één van jullie toevallig nog een linker blokdekseltje rond slingeren van een '96-er 1200?
Het gaat om de starterkrans/motor deksel.


Het huidige dekseltje heeft een val op de linkerkant moeten incasseren waardoor er 1 van de boutgaten doorgescheurd is en er nu regelmatig een plas olie onder de fiets ligt.😬🙃



Bekijk bijlage 1604144
€ 18,11 21%OFF | Motorcycle Starter Engine Cover Crankcase for Suzuki Gsf1200 Bandit 1996-2005 Gsf 1200
 
Terug
Bovenaan Onderaan