Het Ducati Monster topic *deel 44*

Ik heb een paar dagen terug ook een setje besteld. Dat gaat eindelijk mooi passen met de nieuwe stuurklemmen. Natuurlijk wel gelijk een rood in plaats van blauw lipje meebesteld.
 
Geen ervaring mee. Heb hier wel diverse malen op het forum gelezen dat de mobiel zelf de zwakke schakel is doordat deze niet goed tegen trillingen kan. Dan kan de beeldstabilisator voor het maken van foto's kapot gaan. Heb er zelf geen ervaring mee, aangezien ik navigeer met TomTom.
Daarom heb ik ook wel de vibration dampener erbij besteld...
 
Uitlaat gloeit bij stationair lopen en dat kan wijzen op te arm lopen. Ook zitten er andere uitlaten op en wil ik ook een open luchtfilter. Verder zou ik graag de toeren begrenzer wat verder laten zetten en mag hij wat mij betreft afgesteld worden op 98.
Waarom zou je je toerenbegrenzer verder willen zetten? Of je hebt heel veel vertrouwen in je blok of?
Ik denk niet dat je wil dat je je riemen om je oren krijgt tijdens het rijden. Die begrenzer zit er niet voor niks op.
Ja ik weet dat ze voorzichtig staan afgesteld, maar er moet ook wel een marge op zitten.

Weet iemand toevallig wat de amperage is wat de dynamo moet leveren?
Ik kom op 10Amp bij 3000RPM .
 
Waarom zou je je toerenbegrenzer verder willen zetten? Of je hebt heel veel vertrouwen in je blok of?
Ik denk niet dat je wil dat je je riemen om je oren krijgt tijdens het rijden. Die begrenzer zit er niet voor niks op.
Ja ik weet dat ze voorzichtig staan afgesteld, maar er moet ook wel een marge op zitten.

Weet iemand toevallig wat de amperage is wat de dynamo moet leveren?
Ik kom op 10Amp bij 3000RPM .
Die uitgestelde toeren begrenzer ecu heeft Ducati zelf ook verkocht
Bij de ecu die ik op mijn 900 heb zitten komt ie ook 500 toeren later dan origineel
En de riemen bij een 4 Klepper draaien harder en in meer bochten
 
Ik heb ook net een Ducati Performance racing ECU gescoord. Kwam langs op marktplaats en is een pak goedkoper dan afstellen. Dus eerst daar even mee proberen. Net al even een K&N geplaatst en wat extra gaatjes in het deksel van het luchtfilter geboord (zoals in de racekit destijds). Eens zien wat het gaat doen. Blokken zouden makkelijk wat meer toeren kunnen draaien. Zwevende kleppen hoeven we alvast niet bang voor te zijn. Voor de koppel- en vermogenskromme maakt het niks uit trouwens, dus het is vooral omdat het blok gevoelsmatig nu wel erg vroeg in de begrenzer klapt.
 
In Motoplus 23 een uitgebreid artikel over benzine en (de zin van) additieven.

Voor Monster rijders van belang, benzine zonder ethanol:
Kunststof tank kan opzwellen van ethanol en ook voor rubbers en afdichtingen is ethanol niet goed, tenzij je motor veel nieuwer is en E10 kan hebben.

BP Ultimate (98 RON): geen ethanol, dus eigenlijk E0, op de pomp staat E5
Esso Synergy Supreme+ (98 RON): geen ethanol, dus eigenlijk E0, op de pomp staat E5
Shell V-Power (98 RON): geen ethanol, dus eigenlijk E0, op de pomp staat E5
------------------------------------
Gulf Challenger 98: 5% ethanol, E5
Total Excellium 98: 5% ethanol, E5

Op de website van BP Nederland kun je een bestandje voor je TomTom/Garmin downloaden om het dichtstbijzijnde tankstation te vinden.
 
Voor de koppel- en vermogenskromme maakt het niks uit trouwens, dus het is vooral omdat het blok gevoelsmatig nu wel erg vroeg in de begrenzer klapt.
Als je koppel- en vermogenskrommen op papier ziet dan gaan beide lijnen voor de begrenzer al vaak naar beneden. Wat heeft het dan voor zin om nog meer toeren te maken? Is dat met zo'n Performance racing ECU op te lossen? Betwijfel het.
 
Het vermogen piekt redelijk laat en tijdens vol accelereren is het lastig om precies op die piek te schakelen zonder niet nog net de toerenbegrenzer te raken of juist te vroeg te schakelen. Net een beetje speling dus, voor nog soepelere stoplichtsprintjes.
 
In Motoplus 23 een uitgebreid artikel over benzine en (de zin van) additieven.

Voor Monster rijders van belang, benzine zonder ethanol:
Kunststof tank kan opzwellen van ethanol en ook voor rubbers en afdichtingen is ethanol niet goed, tenzij je motor veel nieuwer is en E10 kan hebben.

BP Ultimate (98 RON): geen ethanol, dus eigenlijk E0, op de pomp staat E5
Esso Synergy Supreme+ (98 RON): geen ethanol, dus eigenlijk E0, op de pomp staat E5
Shell V-Power (98 RON): geen ethanol, dus eigenlijk E0, op de pomp staat E5
------------------------------------
Gulf Challenger 98: 5% ethanol, E5
Total Excellium 98: 5% ethanol, E5

Op de website van BP Nederland kun je een bestandje voor je TomTom/Garmin downloaden om het dichtstbijzijnde tankstation te vinden.

Volgens mij schrijft/schreef Ducati sowieso 98 voor als brandstof.
 
Als je koppel- en vermogenskrommen op papier ziet dan gaan beide lijnen voor de begrenzer al vaak naar beneden. Wat heeft het dan voor zin om nog meer toeren te maken? Is dat met zo'n Performance racing ECU op te lossen? Betwijfel het.
Valt mee
45521EAF-18D4-46C2-B479-6C4C0ADD465B.jpeg
 
In Nederland is V-power gewoon een 95 brandstof met andere rommel erin.
In Duitsland en België zijn wel beduidend betere brandstoffen verkrijgbaar.
In Nederland zijn we gedoemd tot BP, Avia ( heeft bij sommige pompen 98 ) en Esso.

Ik heb mijn laadspanningsprobleem boven water.
Het was een combinatie van slechte massa en kapotte spanningsregelaar.
Nu een extra massa naar het blok getrokken en een originele spanningsregelaar geplaatst. Laadspanning is 14V met licht en navi aan.
Iedereen bedankt voor het meedenken.
Kan nu beginnen met het optisch weer knap maken.
 
In Nederland is V-power gewoon een 95 brandstof met andere rommel erin.
In Duitsland en België zijn wel beduidend betere brandstoffen verkrijgbaar.
In Nederland zijn we gedoemd tot BP, Avia ( heeft bij sommige pompen 98 ) en Esso.
Dat is beslist niet waar! V-Power is 98RON. Veel meer merken dan BP/Esso/Shell hebben 98 octaan. Het gaat er bij de (oudere?) Monsters echter om zoveel mogelijk ethanolvrij te tanken, vanwege de kunststof benzinetank en de rest vh brandstofsysteem. Dan hou je vooralsnog BP/Esso/Shell over. Volgens het artikel hebben Gulf en Total 98 benzine 5% ethanol, maar hoe het met al die andere merken staat is onbekend. Denk aan Texaco, Tinq, Tango, De Haan, Argos, Berkman en overigen.

In Duitsland verkoopt Aral (=BP) idd 102 RON. Een tijd lang had Firezone in NL dat ook te koop. Of dat echt zin heeft buiten het racecircuit kan ik niet beoordelen. Voor de Monsters is vooral ethanolvrije benzine belangrijk.
 
Je hebt alleen wat aan 102 bij een motor waarvan de compressie erg hoog is of de ontsteking erg vroeg is
mijn auto is getuned op 98 , heb wel eens 102 geprobeerd, liep ie zeker niet beter op
 
Een tijdje geleden stond er bij een Tamoil-pomp nadrukkelijk bijgeschreven dat hun 98 ethanolvrij is. En het is ook nog wat goedkoper cq minder duur dan V-Power of andere premiums.
 
Een tijdje geleden stond er bij een Tamoil-pomp nadrukkelijk bijgeschreven dat hun 98 ethanolvrij is. En het is ook nog wat goedkoper cq minder duur dan V-Power of andere premiums.
Nou bij veel pompen is de 98 een 10cent of meer dan de 95 , ook als er acties zijn doet de 98 nooit mee
V power is 8 cent duurder dan 95 de Shell
 
Met die paar 1000 km die ik per jaar met m’n Duc rij is dat prijsverschil overigens niet iets waar ik me druk over maak.
 
Ik maak mij ook niet druk om het prijsverschil. Meestal tank ik 10 à 12 liter dan hebben we het over 1 tot 1½ Euro.
Indien de Monster tank opzwelt van ethanol benzine, dan wordt het véél duurder.

Goed dat Tamoil 98 ook ethanolvrij is. Eerste Tamoil in de buurt is 15km rijden. Ga ik niet doen: retour 30km!

Net ff geïnformeerd bij Argos, ook zo'n merk dat je niet op iedere hoek van de straat tegenkomt: 98 is nu ethanolvrij. Is echter geen garantie voor de toekomst omdat er tot 5% (bio-)ethanol bij gemengd mag worden. Argos rij ik langs van werk naar huis :Y

Op de site van Berkman: "Onze premium brandstof, Euro 98)*, blijft niet meer dan 5% bio-ethanol bevatten en is daardoor geschikt voor alle benzineauto’s."
Onduidelijk antwoord, want is het dan 5%, of is het 0%? Ik denk dat Berkman in het rijtje Total/Gulf thuishoort, 98 met 5% ethanol. Ze geven niet expliciet aan dat er géén ethanol is toegevoegd.

)* Euro 98 is een foute naam, maar we weten wat er wordt bedoeld.

Stand van zaken:
98RON ethanolvrij:
-BP 98Ultimate
-Esso Synergy Supreme+
-Shell VPower
-Argos
-Tamoil
--------------------------
98RON met 5% ethanol:
-Gulf 98
-Total 98
-Berkman 98

Iemand nog aanvullingen?

Vraag staat uit bij De Haan
 
Laatst bewerkt:
Is nu op Europees niveau langzaam aan het veranderen. Euro 95 mag tot 10% ethanol, en voor euro 98 mogen ze nu tot 5% ethanol gaan. De garantie dat er geen ethanol in zit heb je niet, tenzij de fabrikant anders meld. Het zal overigens steeds lastiger worden om ethanol-vrij te tanken...
 
Is nu op Europees niveau langzaam aan het veranderen. Euro 95 mag tot 10% ethanol, en voor euro 98 mogen ze nu tot 5% ethanol gaan. De garantie dat er geen ethanol in zit heb je niet, tenzij de fabrikant anders meld. Het zal overigens steeds lastiger worden om ethanol-vrij te tanken...
Nee hoor bij mij in de buurt zijn drie 98 pompen bij gekomen nadat die 10% verplicht was
Blijkbaar vraag genoeg
 
Ik zei ook niet dat er geen 98 is, ik zei dat 98 nu met 5% ethanol mag afgevuld worden en toch de benaming 98 gewoon behoud 😊
 
In de handleiding van mijn '09 1100 staat dat ik minimaal 95 moet tanken. is 98 dan ook beter voor mijn motor?
 
Terug
Bovenaan Onderaan