Het Ducati Monster topic *deel 44*

In ‘09 zat er nog niet zoveel ethanol in 95, het is ook niet het octaangetal maar de hoeveelheid ethanol in de benzine. Als de motor niet heel veel gebruikt wordt kan dat spul ontmengen in de tank en o.a. benzineleidingen kunnen gaan lekken doorat het materiaal op kan lossen door die benzine.
In 98 zit minder tot geen ethanol.
 
Ik zei ook niet dat er geen 98 is, ik zei dat 98 nu met 5% ethanol mag afgevuld worden en toch de benaming 98 gewoon behoud 😊
Maar dat is toch logisch? 98 geeft het octaangetal weer, E5 het maximale percentage ethanol. Theoretisch kun je ook E10 98 hebben, al komt dat in de praktijk niet voor. E5 95 heb je helaas eigenlijk alleen in Dld, hier in Nederland is 95 in de praktijk altijd E10.

In de handleiding van mijn '09 1100 staat dat ik minimaal 95 moet tanken. is 98 dan ook beter voor mijn motor?
Het verschil tussen 95 en 98 maakt niet zoveel uit als de motor is afgesteld op 95. Daar zit hem de winst niet. Volgens mij kunnen onze gen2 Monsters ook met E10 overweg, maar zelf heb ik het daar niet zo op en tank ik altijd E5. Wat in Nld dus automatisch 98 is.

 
In de handleiding van mijn '09 1100 staat dat ik minimaal 95 moet tanken. is 98 dan ook beter voor mijn motor?
Ja, minimaal 95RON. "95" is het octaangetal, geeft de klopvastheid van de benzine aan. Hoe lager, hoe sneller je motor gaat "pingelen". Dat is vroegtijdig ontbranden van de brandstof. Daardoor kan grote motorschade ontstaan. Hadden we "vroeger" Euro 95 benzine (max. 5% ethanol), nu is aan de 95 octaan benzine standaard 10% ethanol toegevoegd en heet voortaan E10. Tenzij jouw motor geschikt is voor E10, moet je die benzine niet tanken. Op E10check.nl kun je nagaan of jouw motor geschikt is voor E10.

Nu komen we bij de zgn. "premium brandstoffen" van de tankstations, de benzine met octaangetal 98. Sommige merken voegen tot 5% ethanol toe (zie eerdere berichten), andere merken voegen 0% ethanol toe. Of er nou 0% of 5% is toegevoegd, deze brandstof heet altijd E5. Verwarrend omdat het ook E0 kan zijn, maar die categorie bestaat niet.

Oudere Monsters kunnen niet tegen E10. Nieuwere modellen weet ik niet. Van de oudere Monsters is de kunststof benzinetank niet bestand tegen zoveel ethanol en kan daardoor opzwellen. Ook de rest vh brandstofsysteem is niet E10 proof. Daarom tank ik 98 met zo min mogelijk ethanol en dan kom je uit bij BP, Shell, Esso, Argos, Tamoil.

Total, Gulf en Berkman voegen aan de 98 5% ethanol toe. Daar gaat je motor niet stuk van, je tank ook niet onmiddellijk, maar als je altijd benzine met 5% ethanol zou tanken dan kan onder bepaalde omstandigheden (o.a. temperatuur) de tank gaan opzwellen.

Om dit allemaal te voorkomen tank ik uitsluitend ethanolvrij, tenzij het niet anders kan.
 
Zullen we het nu weer over leuke dingen hebben? Morgen nieuwe Monster!

Als deze uitgelekte afbeeldingen echt zijn, dan stel ik voor dat de geïnteresseerden er maar een nieuw topic voor openen... -O-

1606814985548.png
 
Ja, en ik ben bang dat ze die ook niet achter die enorme radiateur verstopt hebben. En als we helemaal pech hebben, dan is dit zo'n 60k intervalmotor met zuigerveren in plaats van desmo. Maar misschien wordt dat ons deze generatie nog bespaard...
 
Zuigerveren zitten er nu ook al in, je zal klepveren bedoelen.
Maar ik snap je punt, het zijn de dingen als de desmo en het frame wat een Ducati net wat anders dan al het andere doorsnee spul maakt.
 
Ja, minimaal 95RON. "95" is het octaangetal, geeft de klopvastheid van de benzine aan. Hoe lager, hoe sneller je motor gaat "pingelen". Dat is vroegtijdig ontbranden van de brandstof. Daardoor kan grote motorschade ontstaan. Hadden we "vroeger" Euro 95 benzine (max. 5% ethanol), nu is aan de 95 octaan benzine standaard 10% ethanol toegevoegd en heet voortaan E10. Tenzij jouw motor geschikt is voor E10, moet je die benzine niet tanken. Op E10check.nl kun je nagaan of jouw motor geschikt is voor E10.

Nu komen we bij de zgn. "premium brandstoffen" van de tankstations, de benzine met octaangetal 98. Sommige merken voegen tot 5% ethanol toe (zie eerdere berichten), andere merken voegen 0% ethanol toe. Of er nou 0% of 5% is toegevoegd, deze brandstof heet altijd E5. Verwarrend omdat het ook E0 kan zijn, maar die categorie bestaat niet.

Oudere Monsters kunnen niet tegen E10. Nieuwere modellen weet ik niet. Van de oudere Monsters is de kunststof benzinetank niet bestand tegen zoveel ethanol en kan daardoor opzwellen. Ook de rest vh brandstofsysteem is niet E10 proof. Daarom tank ik 98 met zo min mogelijk ethanol en dan kom je uit bij BP, Shell, Esso, Argos, Tamoil.

Total, Gulf en Berkman voegen aan de 98 5% ethanol toe. Daar gaat je motor niet stuk van, je tank ook niet onmiddellijk, maar als je altijd benzine met 5% ethanol zou tanken dan kan onder bepaalde omstandigheden (o.a. temperatuur) de tank gaan opzwellen.

Om dit allemaal te voorkomen tank ik uitsluitend ethanolvrij, tenzij het niet anders kan.
Thnx voor de info! Ik ga voortaan voor de zekerheid maar gewoon 98 tanken. Die paar centen verschil boeit niet, maar potentiële schade waar dan ook aan de motor zeker wel...

P.s. volgens e10check.nl is iedere Ducati bestand tegen E10...
 
Voor een ethanolvrije volle tank rij ik om. Was onlangs in Nijmegen en moest daar tanken. Gelukkig heb ik het bestand met alle BP tankstations in NL onder "mijn plaatsen" in mijn TomTom Rider 420. Even aangetikt en de GPS voert je moeiteloos naar het BP station in de buurt.

Toen ik in september in Duitsland was, was het makkelijker. Tankstations hebben daar wel tot 6 soorten brandstof, (inclusief diesel). Zelfs onze oude Euro 95 hebben ze nog gewoon. In ieder geval neem ik de moeite om de alcohol (=ethanol) uit de tank van mijn Duc te houden. Je moet zelf geen alcohol drinken als je aan het verkeer deelneemt, maar dat geldt ook voor je Ducati.

Verschil tussen onze oude Euro 95 en de 98RON E5 benzine merk ik nauwelijks. Hoogstens vind ik dat mijn S2R800 iets mooier stationair loopt op 98.
 
Vreemde conclusie ...
Ik bedoelde ermee dat er geen rij is met Ducati’s welke niet tegen E10 kunnen. Oftewel E10check.nl is niet echt nuttig om naar te kijken. Ik ga dan liever uit van de ervaring van de mensen hier op het forum.
 
of E10check (of jij) heeft niet alle modellen op een rijtje, maar ik mis toch aardig wat redelijk jonge Ducati modellen.... waaronder mijn M620 ie, S2R, S4 enz...
Tenzij ik even vergeten ben dat Ducati pas sinds 2007 motoren maakt....
Ik heb de website niet gemaakt...
 
Zullen we het nu weer over leuke dingen hebben? Morgen nieuwe Monster!

Als deze uitgelekte afbeeldingen echt zijn, dan stel ik voor dat de geïnteresseerden er maar een nieuw topic voor openen... -O-

Bekijk bijlage 1570057
Ik vind dat best knap en qua filosofie heel kort bij de oermonster.
Als ie maar geen tractiecontrole en een enigszins bruikbaar abs heeft.
 
Ik durf het bijna niet te zeggen, maar de nieuwe 'Il Monstro' kan me wel bekoren.8)7 Ja, hij heeft geen buizenframe en IMO wat te veel 'kuipwerk' op/rondom het blok, maar je herkent er nog steeds (na 27 jaar!!!!) duidelijk een Monster in. Ik vind de uitlaten ook érrug mooi, zeker als je die vergelijkt met de biervaten die op sommige concurrerende modellen zitten.

Een buizenframe is véél duurder om te produceren dan bv. een gegoten aluminium frame, dat zal denk ik één van de redenen zijn waarom ze er vanaf zijn gestapt (onder druk van Audi???)
Monster-937-13-Totali-Gallery-1920x1080.jpg
 
Ik vind hem wel geslaagd, kan alleen niet vinden of hij max 90db produceert en wat ie moet kosten, zal wel weer een pak duurder zijn net als Audi. En een plaatje van boven.
1606934054454.png
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan