Het Ducati Monster topic *deel 44*

Die oude catalogi zijn wel het leukst, bomvol met de leukste en gekste spullen. Je kon toen ook nog een hoop onderling uitwisselen tussen de modellen. In die uit 2012 is het al veel minder, en ook allemaal wat meer standaard. Carbon kapje, uitlaatje, zadeltje. Dat werk.
Tot en met de Gen 2 modellen werd er nog veel geknutseld. Gen 1 was wel het populairst.
Met Gen 3 en verder is het idd een uitlaat en wat carbon.
 
V-Trec? Heb ik er ook op zitten. Ook meebesteld met de stand destijds O-)

Welk type?
Moet wel zeggen dat Motea niet echt heel snel is met leveren. Heb gisteren een factuur gekregen voor het ene product, vandaag een factuur voor het andere product en ondertussen liggen ze nog ergens in Duitsland. AutoDoc en dat soort websites doen dit toch beter..

Maar vrees dat ik gewoon weer ongeduldig en verwend ben..
 
Moet wel zeggen dat Motea niet echt heel snel is met leveren. Heb gisteren een factuur gekregen voor het ene product, vandaag een factuur voor het andere product en ondertussen liggen ze nog ergens in Duitsland. AutoDoc en dat soort websites doen dit toch beter..
Motea wacht duidelijk op levering door AliExpress, hetgeen nog iets langer duurt door die boot die vastliep in het Suez Kanaal,hahaha :+:+:+
 
Vandaag even een stukje Limburgs heuvelland kunnen nemen. Is weer even genieten.

20210509_131100.jpg
 
Iemand enig idee zo uit het hoofd wat voor lampje in de achterste knipperlicht gedraaid dient te worden? Mijn rechter achterlicht heeft het begeven. Gaat om een monster 696 uit 2009 de standaard knipperts zitten erop
 
Mijn S2R heeft sinds een maand last van een SOA; na een lange rit hong er een kleine druppel olie onder het carter, precies op de rand van dynamodeksel. Dus, deksel eraf en een nieuwe dot RTV pakking erop🧐👍🏽 Deksel ging er zonder problemen af, leek onderhand wel alsof er nooit überhaupt iets van pakking op gezeten heeft.....

Niemand van jullie die hier ooit last van heeft gehad?
 

Bijlagen

  • IMG_20210510_130235.jpg
    IMG_20210510_130235.jpg
    278,4 KB · Weergaven: 23
Mijn S2R heeft sinds een maand last van een SOA; na een lange rit hong er een kleine druppel olie onder het carter, precies op de rand van dynamodeksel. Dus, deksel eraf en een nieuwe dot RTV pakking erop🧐👍🏽 Deksel ging er zonder problemen af, leek onderhand wel alsof er nooit überhaupt iets van pakking op gezeten heeft.....

Niemand van jullie die hier ooit last van heeft gehad?
niet lang geleden mijn deksels er af gehaald en dat was echt een helse klus. Lijkt me niet helemaal de bedoeling dat die er zo af komt?
 
niet lang geleden mijn deksels er af gehaald en dat was echt een helse klus. Lijkt me niet helemaal de bedoeling dat die er zo af komt?
Op youtube zag ik een aantal filmpjes waar echt grof geweld met een rubberen hamer nodig was om het deksel überhaupt los te krijgen; ik heb geen hamer gebruikt, wel een custom poelietrekker gebruikt op de krukas maar alles gewoon met een sleutel zonder enige kracht los kunnen krijgen😮😅

Onderstaande foto is hoe het pasvlak van het blok er uit ziet, zonder enig schoonmaken. De vlekken die je ziet zijn geen pakking maar gewoon nog de frees-sporen. Stak wel een goede rups pakking uit aan de buitenkant🤔😄
 

Bijlagen

  • 16206533909894277215459634997944.jpg
    16206533909894277215459634997944.jpg
    123,8 KB · Weergaven: 28
Op youtube zag ik een aantal filmpjes waar echt grof geweld met een rubberen hamer nodig was om het deksel überhaupt los te krijgen; ik heb geen hamer gebruikt, wel een custom poelietrekker gebruikt op de krukas maar alles gewoon met een sleutel zonder enige kracht los kunnen krijgen😮
Met een beetje creativiteit heb je geen poelietrekker nodig. Wat heb je in elkaar geflanst om dit geregeld te krijgen.?

Hier ging het ook mee.
20200403_153535.jpg
 
Mijn S2R heeft sinds een maand last van een SOA; na een lange rit hong er een kleine druppel olie onder het carter, precies op de rand van dynamodeksel. Dus, deksel eraf en een nieuwe dot RTV pakking erop🧐👍🏽 Deksel ging er zonder problemen af, leek onderhand wel alsof er nooit überhaupt iets van pakking op gezeten heeft.....

Niemand van jullie die hier ooit last van heeft gehad?
Nee, nooit last van gehad. In 2018 moest het zijdeksel er bij mijn S2R af vanwege een kapotte dynamo. Twee spoelen waren doorgebrand. Deksel kwam er met de juiste trekker vlotjes vanaf, zonder hamer, zonder gedoe.

Op de foto niet veel pakking te bekennen :? Gezien de onderhoudshistorie die ik bij mijn motor heb, weet ik zeker dat het deksel er nooit eerder af is gehaald.

Voor die tijd, geen druppel olie onder het deksel en nu ook niet (gelukkig). Net nog ff gekeken, er zit nu idd een pakking tussen.

20181024_093547.jpg

20181024_093606.jpg
 
Volgens mij gebruikte Ducati in de fabriek een heel dunne vloeibare pakking. geen idee of het datzelfde grijze spul is dat ze ook verkopen voor dit doeleinde. Bij @350-v-twin zie je de rups nog aan de binnenkant zitten, bij @noetiepoerker26 nog in het schroefdraad. Bij m'n oude 900 zaten sommige bouten van dit deksel echt muurvast. Aan de binnenkant brak zelfs een stuk aluminium af bij het boutgat ter hoogte van de koppeling cylinder. Daar kwam de olie langs het gat naar buiten stromen. Daar was een helicoil en flink wat vloeibare pakking voor nodig om dat dicht te krijgen... 🤬🤐

Blij dat dat ding weg is zeg...
 
Mijn S2R heeft sinds een maand last van een SOA; na een lange rit hong er een kleine druppel olie onder het carter, precies op de rand van dynamodeksel. Dus, deksel eraf en een nieuwe dot RTV pakking erop🧐👍🏽 Deksel ging er zonder problemen af, leek onderhand wel alsof er nooit überhaupt iets van pakking op gezeten heeft.....

Niemand van jullie die hier ooit last van heeft gehad?
Interessant om te zien als rookie. Ook die foto's van @350-v-twin
 
@Dizono Ik zie dat je nieuwe wielen hebt voor je Duc, incl een reservewiel :+:+:+:+

DucDuc.jpg


@Tarabass nog ff ter aanvulling: ik heb de stator opgestuurd om opnieuw te laten wikkelen, kreeg ik een stator retour die net 2mm groter was in diameter. Bestaat dus kennelijk ook. Dat ding moest eerst weer terug voor ik de juiste maat terugkreeg. Hieronder het juiste exemplaar dat wél de juiste maat had.

mini_20181103_153554.jpg
 
@Tarabass nog ff ter aanvulling: ik heb de stator opgestuurd om opnieuw te laten wikkelen, kreeg ik een stator retour die net 2mm groter was in diameter. Bestaat dus kennelijk ook. Dat ding moest eerst weer terug voor ik de juiste maat terugkreeg. Hieronder het juiste exemplaar dat wél de juiste maat had.
Ik hoop deze informatie voorlopig niet nodig te hebben ;)
 
Nee, maar komt

Nee, maar komt kennelijk behoorlijk vaak voor, want er is een hele industrie die die dingen opnieuw wikkelt, of überhaupt aanbiedt.
Wat was je kwijt voor het opnieuw wikkelen van je stator? Ik had laatst mijn Ducati 620 blok open en hij doet het op dit moment nog prima maar zag wel tekenen van flink wat slijtage. (65.000km)
IMG_1828.jpg

Vorig jaar was mijn stator van mijn kawasaki zx10r ook overleden, die heb ik toen gewoon vervangen voor een nieuw exemplaar. Voordeel van Japanse motorfietsen is dat het op elke hoek van de straat voor een redelijk goede prijs te verkrijgen is.

Zie hier het verschil met de oude.
E329F3DE-CF98-4BF0-BF75-D22DCC49622F-2.jpg
8832C393-ED36-497D-85AD-3B4C4939C342.JPG
 
Wat was je kwijt voor het opnieuw wikkelen van je stator? Ik had laatst mijn Ducati 620 blok open en hij doet het op dit moment nog prima maar zag wel tekenen van flink wat slijtage. (65.000km).

Die van jouw loopt op z'n laatste benen (spoelen?), zo te zien. Twee spoelen flink verbrand. Kostte mij ong. € 180. Mijn motor had 68.000 gelopen toen de stator het begaf. Helaas zit er geen laadlampje in het dashboard en je wordt dus niet gewaarschuwd dat de accu niet wordt opgeladen. Gelukkig wilde ik van huis vertrekken toen de accu leeg bleek, maar stel dat je ergens staat, dan kom je niet meer weg, tenzij je ff een volle accu plaatst. Misschien krijg je de motor nog aan de gang met startkabels maar voor de ontsteking heb je ook (accu)spanning nodig die van de dynamo komt.

Dynamo = stator + vliegwiel
Stator = weekijzeren kern met daarom heen wikkelingen
Vliegwiel bevat magneten die elektrische spanning opwekken in de wikkelingen
(In moderne voertuigen wordt vrijwel uitsluitend gebruik gemaakt van wisselstroom dynamo's. Die leveren meer power en zijn iets compacter)

Vorig jaar was mijn stator van mijn kawasaki zx10r ook overleden, die heb ik toen gewoon vervangen voor een nieuw exemplaar. Voordeel van Japanse motorfietsen is dat het op elke hoek van de straat voor een redelijk goede prijs te verkrijgen is.

De stator op mijn Monster is van Kokusan (=Japans merk), waarschijnlijk net als die op jouw Kawasaki. Idd. op elke straathoek te koop. Ik baalde wel toen ik aanvankelijk een verkeerd exemplaar retour kreeg, want die paste net niet. Scheelde ong. 2mm. Op internet staan ze bij specialisten idd. te koop met die verschillende diameters. Daar moet je bij vervanging dus ff goed op letten.

Zijn er überhaupt nog andere merken buiten Kokusan? Vroeger had je Motoplat, veel Guzzi eigenaren hebben daar nog trauma's van. Dan had je "Ducati Elettrotecnica" (op mijn Morini's -- geen onderdeel van Ducati Motoren), tegenwoordig Ducati Engergia. Die maken nog wel ontstekingssets, maar nauwelijks nader gespecificeerd op hun website. Dan heb je nog Bosch en verder alleen Chinees spul vermoed ik zo.
 
Laatst bewerkt:
Zijn er überhaupt nog andere merken buiten Kokusan? Vroeger had je Motoplat, veel Guzzi eigenaren hebben daar nog trauma's van. Dan had je "Ducati Elettrotecnica" (op mijn Morini's -- geen onderdeel van Ducati Motoren), tegenwoordig Ducati Engergia. Die maken nog wel ontstekingssets, maar nauwelijks nader gespecificeerd op hun website. Dan heb je nog Bosch en verder alleen Chinees spul vermoed ik zo.
Voor de Kawasaki heb ik hem gekocht bij nr1motor van het merk "Rick's motorsport electrics" Ik zie dat een nieuwe stator voor de 620i hier 142,5 euro kost. dus mocht die het begeven weet ik wat mij te wachten staat wat betreft de kosten.

Heb net groot onderhoud gegeven aan de motor en de blokdelen laten coaten. Omdat die net in elkaar zit met nieuwe olie rij ik nog wel even een jaar door. Voorlopig geen vakanties gepland met de motor dus we gaan het meemaken hoe lang die mee gaat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan