Het grote Benelli TNT topic

Hierbij het nieuwe speeltje, Benelli TNT 1130 sport Evo, uit 2008, weet iemand de historie van deze motor.
Kenteken MT-FZ-89.
Mbt modificaties?
 

Bijlagen

  • IMG_1248.jpg
    IMG_1248.jpg
    508,8 KB · Weergaven: 35
  • Leuk
Waarderingen: vino
Hierbij het nieuwe speeltje, Benelli TNT 1130 sport Evo, uit 2008, weet iemand de historie van deze motor.
Kenteken MT-FZ-89.
Mbt modificaties?
Volgens mij heeft die een tijdje bij 3D motoren uit Hapert te koop gestaan. Je kan die misschien vragen of ze meer info hebben.
 
Goede avond mensen. Ik heb lange tijd jappen gereden en daarna tot heden Ducati dit tot volle tevredenheid.Mijn oog is nu gevallen op een Benelli TNT 1130 cafe racer.
Wat een schitterend ding is dat. Alleen ik ben niet bekend met het merk en model. Hoor verschillende verhalen en niet positief, duur in onderhoud,
bij een val moeilijk onderdelen te verkrijgen,hoog brandstofverbruik en onbetrouwbaar. Zelfs in Grave zelf zeggen ze blijf er van af. Die ik op het oog heb is van 2006
en zou al een herschreven ECU hebben. Ben zelf een mooi weer rijder en rijd maximaal 5000 kilometer op jaarbasis. Mijn vraag is nu zijn er hier
mensen op het forum die dit model kennen en weten waar ik op moet letten bij aankoop of willen/kunnen adviseren waarom ik haar wel/niet
moet kopen. Alle reacties zijn welkom.
 
Goede avond mensen. Ik heb lange tijd jappen gereden en daarna tot heden Ducati dit tot volle tevredenheid.Mijn oog is nu gevallen op een Benelli TNT 1130 cafe racer.
Wat een schitterend ding is dat. Alleen ik ben niet bekend met het merk en model. Hoor verschillende verhalen en niet positief, duur in onderhoud,
bij een val moeilijk onderdelen te verkrijgen,hoog brandstofverbruik en onbetrouwbaar. Zelfs in Grave zelf zeggen ze blijf er van af. Die ik op het oog heb is van 2006
en zou al een herschreven ECU hebben. Ben zelf een mooi weer rijder en rijd maximaal 5000 kilometer op jaarbasis. Mijn vraag is nu zijn er hier
mensen op het forum die dit model kennen en weten waar ik op moet letten bij aankoop of willen/kunnen adviseren waarom ik haar wel/niet
moet kopen. Alle reacties zijn welkom.

Gewoon doen. Ik zat met hetzelfde dilemma en heb er uiteindelijk eentje gehaald (normale TNT 1130). Wel een waarvan alle kinderziektes er uit zijn gehaald.
Ja hij heeft zo zijn nadelen:
-OEM onderdelen duur
- Rijdt 1 op 10
- Koppeling is zwaar (opgelost met hydraulische pomp)

Buiten dat is het gewoon een vrij exotische motor, altijd wel aanspraak bij een tankstation. Qua uiterlijk is die stiekem best lelijk, maar zo lelijk dat het juist weer mooi is :D
 
Goede avond mensen. Ik heb lange tijd jappen gereden en daarna tot heden Ducati dit tot volle tevredenheid.Mijn oog is nu gevallen op een Benelli TNT 1130 cafe racer.
Wat een schitterend ding is dat. Alleen ik ben niet bekend met het merk en model. Hoor verschillende verhalen en niet positief, duur in onderhoud,
bij een val moeilijk onderdelen te verkrijgen,hoog brandstofverbruik en onbetrouwbaar. Zelfs in Grave zelf zeggen ze blijf er van af. Die ik op het oog heb is van 2006
en zou al een herschreven ECU hebben. Ben zelf een mooi weer rijder en rijd maximaal 5000 kilometer op jaarbasis. Mijn vraag is nu zijn er hier
mensen op het forum die dit model kennen en weten waar ik op moet letten bij aankoop of willen/kunnen adviseren waarom ik haar wel/niet
moet kopen. Alle reacties zijn welkom.
Moeilijk. Ik heb zelf 25.000km met zo een Café Racer gereden, op iets meer dan een jaar. Was een fenomenale motorfiets! Enorm van genoten.
Het zou me zelf niet verbazen dat het over dezelfde motorfiets gaat. Destijds had Star Twin die ECU ook (eigenlijk ongevraagd...) aangepast. Er zijn niet zoveel Café Racer uitgeleverd in de Benelux, zeker niet van de vroegere reeks. Het voordeel van de vroegere modellen is dat de kleur "gouder" is dan van de latere, die werden meer bruin, minder mandarijn. Ze zijn dus de mooiste.
Kwalitatief zijn er véél problemen geweest. Zelf heb ik twee TRE-K 1130s gehad die in de soep zijn gedraaid en een TNT sport EVO. Daarnaast nog weet van andere. Maar een ding is eigenlijk wel zeker: als de blokken niet goed zijn, dan gaan ze vrij snel stuk. Je gaat geen 30k km op de klok zetten en dan nog een probleem krijgen.
Ook andere zaken, zoals het niet warm starten, smeltende koplampen, slechte hoofdfiche onder het zadel, slechte startmotoren,... zijn zaken die nu al naar boven zullen gekomen zijn en aangepakt zullen zijn. Dus eigenlijk moet je er niet te veel zorgen in maken.
Ze klinken fantastisch, sturen (vrij zwaar) heel koervast, trekken als een beer en zien eruit als geen ander.
De injectie is wel wat nukkig, de koppeling zwaar en ze drinken best wat benzine (1/12 of 8l/100km). Zou ik er zelf weer een in huis halen? Hmmm... Moeilijk... Ik denk dat ik toch zou kiezen voor de iets docielere Speed Tripple van hetzelfde jaar. Destijds back to back gereden en eigenlijk is de Speed de betere..... Maar hij mist wel de looks van de Café Racer.
 
Hierbij het nieuwe speeltje, Benelli TNT 1130 sport Evo, uit 2008, weet iemand de historie van deze motor.
Kenteken MT-FZ-89.
Mbt modificaties?

Een 2008 werd altijd geleverd met onderspoiler. Jammer dat die er niet meer opzit. Voor de rest wel héél fijne fiets. De radiale remmen zijn ook een aanzienlijke verbetering tov de gewone TNT of de Café Racer die het zonder moest stellen. Destijds ettelijke duizenden kilometer met zo een sport EVO mogen rijden (een witte) en altijd van genoten. Zelf een sessie op Misano mogen rijden ermee. Een absoluut hoogte punt in mijn motorleven *O*
Je slaat met zo een TnT Sport EVO op circuit echt geen mal figuur, al zijn ze op het rechte stuk niet super snel (je mag al blij zijn als ze in werkelijkheid ook maar in de buurt komen van het opgegeven vermogen).
 
Ze blijven wel knap. Vraag me af wat dat zou geven als je zo eentje een goede ecu flash geeft, want de hoekige gasrespons was toch een van de grote minpunten. Kunnen ze er wss netjes uithalen terwijl die wss ook nog eens wat zuiniger zal worden. Mss ooit toch terug nog eens eentje in huis halen...
 
Hallo allemaal, ik heb een vraag aan jullie....
Sommige van jullie doen misschien zelf onderhoud aan de Benelli, maar voor degenen die het laten doen.....brengen jullie hem naar een Benelli dealer of gewoon willekeurig naar de dichtstbijzijnde motorfietszaak!!??
 
Terug
Bovenaan Onderaan